Skickat från min SM-F926B via Tapatalk
Moderator: Redaktion
Har du sett dem göra det? Låter extremt risky med tanke på risken att det skall spricka upp mer. Kanske om det är för kallt i lokalen eller bilen är väldigt kall och de har bråttom? Limmet jag sett är UV-härdande och är tänkt att användas i vanlig rumstemperatur, kanske ned till runt 15 plusgrader.
Ja, jag har sett det på bl a Carglass vid lagning av mindre grejer. Det finns säkert olika metoder.tor-ake skrev: ↑15 nov 2024 16:11Har du sett dem göra det? Låter extremt risky med tanke på risken att det skall spricka upp mer. Kanske om det är för kallt i lokalen eller bilen är väldigt kall och de har bråttom? Limmet jag sett är UV-härdande och är tänkt att användas i vanlig rumstemperatur, kanske ned till runt 15 plusgrader.
Jag har varit på Ryds och fått fixat 5-6 stenskott på olika bilar de senaste åren och de har aldrig använt värmepistol då. Kanske beror på vilket lim de använder.spacecoin skrev: ↑15 nov 2024 16:19Ja, jag har sett det på bl a Carglass vid lagning av mindre grejer. Det finns säkert olika metoder.tor-ake skrev: ↑15 nov 2024 16:11Har du sett dem göra det? Låter extremt risky med tanke på risken att det skall spricka upp mer. Kanske om det är för kallt i lokalen eller bilen är väldigt kall och de har bråttom? Limmet jag sett är UV-härdande och är tänkt att användas i vanlig rumstemperatur, kanske ned till runt 15 plusgrader.
Bästa för TS är väl att kolla med de som ska göra jobbet.
När de gjorde det för mig så var det mer ett "chipp" (?vad säger man på svenska?) i glaset som ramlat bort och ett litet hål, än en spricka. Lagningen blev snygg i alla fall.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 nov 2024 16:35Jag har varit på Ryds och fått fixat 5-6 stenskott på olika bilar de senaste åren och de har aldrig använt värmepistol då. Kanske beror på vilket lim de använder.spacecoin skrev: ↑15 nov 2024 16:19Ja, jag har sett det på bl a Carglass vid lagning av mindre grejer. Det finns säkert olika metoder.tor-ake skrev: ↑15 nov 2024 16:11Har du sett dem göra det? Låter extremt risky med tanke på risken att det skall spricka upp mer. Kanske om det är för kallt i lokalen eller bilen är väldigt kall och de har bråttom? Limmet jag sett är UV-härdande och är tänkt att användas i vanlig rumstemperatur, kanske ned till runt 15 plusgrader.
Skärva.spacecoin skrev: ↑15 nov 2024 16:42När de gjorde det för mig så var det mer ett "chipp" (?vad säger man på svenska?) i glaset som ramlat bort och ett litet hål, än en spricka. Lagningen blev snygg i alla fall.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 nov 2024 16:35Jag har varit på Ryds och fått fixat 5-6 stenskott på olika bilar de senaste åren och de har aldrig använt värmepistol då. Kanske beror på vilket lim de använder.spacecoin skrev: ↑15 nov 2024 16:19Ja, jag har sett det på bl a Carglass vid lagning av mindre grejer. Det finns säkert olika metoder.tor-ake skrev: ↑15 nov 2024 16:11Har du sett dem göra det? Låter extremt risky med tanke på risken att det skall spricka upp mer. Kanske om det är för kallt i lokalen eller bilen är väldigt kall och de har bråttom? Limmet jag sett är UV-härdande och är tänkt att användas i vanlig rumstemperatur, kanske ned till runt 15 plusgrader.
Jag övervägde det men tyckte inte det blev bättre... Låter som hela vindrutan ligger i bitar tycker jag.manneson skrev: ↑15 nov 2024 17:38Skärva.spacecoin skrev: ↑15 nov 2024 16:42När de gjorde det för mig så var det mer ett "chipp" (?vad säger man på svenska?) i glaset som ramlat bort och ett litet hål, än en spricka. Lagningen blev snygg i alla fall.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 nov 2024 16:35Jag har varit på Ryds och fått fixat 5-6 stenskott på olika bilar de senaste åren och de har aldrig använt värmepistol då. Kanske beror på vilket lim de använder.spacecoin skrev: ↑15 nov 2024 16:19Ja, jag har sett det på bl a Carglass vid lagning av mindre grejer. Det finns säkert olika metoder.tor-ake skrev: ↑15 nov 2024 16:11
Har du sett dem göra det? Låter extremt risky med tanke på risken att det skall spricka upp mer. Kanske om det är för kallt i lokalen eller bilen är väldigt kall och de har bråttom? Limmet jag sett är UV-härdande och är tänkt att användas i vanlig rumstemperatur, kanske ned till runt 15 plusgrader.
Naggat glas är nått annat....spacecoin skrev: ↑15 nov 2024 17:40Jag övervägde det men tyckte inte det blev bättre... Låter som hela vindrutan ligger i bitar tycker jag.manneson skrev: ↑15 nov 2024 17:38Skärva.spacecoin skrev: ↑15 nov 2024 16:42När de gjorde det för mig så var det mer ett "chipp" (?vad säger man på svenska?) i glaset som ramlat bort och ett litet hål, än en spricka. Lagningen blev snygg i alla fall.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 nov 2024 16:35Jag har varit på Ryds och fått fixat 5-6 stenskott på olika bilar de senaste åren och de har aldrig använt värmepistol då. Kanske beror på vilket lim de använder.
Gemini (världens numera bästa LLM sedan igår*):The most common and direct translation of "chipped glass" in Swedish is "naggat glas".
*)
Så är det ju. Men samtidigt kanske inte personen har koll på/orkar ta bort plastkåpan och därför svarar något som inte stämmer. Därför bättre att kolla här först.spacecoin skrev: