Då får du väl fundera ett tag till.danni skrev:
Tesla förhindrar terrorism?
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Tesla förhindrar terrorism?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Vad menar du med det?danni skrev:Nicke Nyfiken skrev:Ja man kan bara fantisera om hur det hade varit här, om Sverige hade varit för svenskarna.HelectriC skrev:jag vet inte om du vet vad du snackar om, men i Dubai får du ALDRIG medborgarskap om du inte kommer från ursprungsbefolkningen (som består av några hundratusen). Spelar ingen roll om din pappa har bott där i 40år, du är född där, bor och studerar där och aldrig varit utanför Dubais gränser. Du får inte medborgarskap. Du kan bli utkastad när som helst. Till och med om en Dubaier gifter sig med en icke-dubaier, så mister denne sitt medborgarskap och blir statslös. Så, nej, Dubai har nog inget eftersträvansvärt. Om det är ett sånt system du hade önskat i Sverige, så tycker jag det är tråkigt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag har läst om det tio gånger nu, och jag kan inte tolka Nickes kommentar som något annat än att han tycker att det vore “Sverige åt svenskarna” om vi hade Dubais drakoniska medborgarregler, och att det dessutom vore något positivt. Har jag missuppfattat något?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- kanylbullen
- Teslaägare
e5m1r skrev:1 Nämn en nation dom använt kärnvapen i krigkanylbullen skrev:Zalman3 skrev:Utan olja skulle Islam vara en religion för fattiga beduiner i Mellanöstern, utan någon makt utanför detta område.
znak3 skrev:Svårt att finansiera terrorister om man inte Har några pengar...tänk Saudi etc.
Pakistan har inte haft någon olja att tala om, sedan länge är den mindre än 1% av BNP, ändå är det Pakistan alla bör vara mest oroliga över eftersom de redan har kärnvapen och bara är en statskupp ifrån ett islamistiskt kalifat. USA hatet, fattigdomen och doktrinen finns redan, så grunden är ju redan på plats. Det räcker med att Trump blir president och sabbar USA's redan bräckliga relationer så är vi där i ett nafs.
2 Var rädd för denna nation
När USA släppte atombomberna hade redan lika många civila dödats av napalmbombningar i Japan, och dubbelt så många i bombningarna av Tyskland så det var knappast unikt i sin grymhet.
Om vi dessutom betänker att atombomben fick japanerna att kapitulera så kan man argumentera att atombomben räddade miljontals liv.
Det som potentiellt skiljer sig i framtiden mot andra världskriget och kalla kriget är att terrorbalansen mellan två innehavare av kärnvapen sätts ur spel när den ena parten följer en doktrin som mer eller mindre gör dem till en dödskult som längtar till livet efter detta. Detta gör ju förstås båda parter mer benägna att använda dem.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Hmm föredrar man IS före USA så kanske man ska sätta sig och fundera en vända till.
Tesla förhindrar terrorism?
Vem föredrar IS framför USALarsL skrev:Hmm föredrar man IS före USA så kanske man ska sätta sig och fundera en vända till.
Säger bara att USA är farligare än Pakistan

Sen kan man utveckla detta hur långt som helst
Man kan med facit i hand säga att hela regionen var säkrare innan USA började med raden av invasioner i olika länder i mellanöster
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Sluta relativisera. Nånstans måste man inse att det inte finns nån gråzon och ställa sig på sin sida av salen. För mig är det enkelt. Med det har jag inte sagt att man inte kan diskutera. Men att jämföra IS med USA då har man dragit det för långt.
My 5 cents.
My 5 cents.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Ja, Nicke. Eller så kan väl du förklara för oss vad du menar med...Nicke Nyfiken skrev:Då får du väl fundera ett tag till.danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:Ja man kan bara fantisera om hur det hade varit här, om Sverige hade varit för svenskarna.
Jag kan inte tänka mig att hans inlägg ska tolkas bokstavligt utan att det är en kommentar menat att rikta en känga åt det svenska misslyckandet i hanteringen av flyktingströmmen som det rapporterats om under vintern och våren.danni skrev:Jag har läst om det tio gånger nu, och jag kan inte tolka Nickes kommentar som något annat än att han tycker att det vore “Sverige åt svenskarna” om vi hade Dubais drakoniska medborgarregler, och att det dessutom vore något positivt. Har jag missuppfattat något?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Btw Olja vs tesla
Jag stekte en en het rs6 hårt på vägen hem i kväll
Jag stekte en en het rs6 hårt på vägen hem i kväll

??? Dyr olja kommer aldrig pumpas upp om oljepriset blir lågt. Tex offshore, eller shell oil.kanylbullen skrev:Det går att argumentera för att risken för terrorism både ökar och minskar om oljepriset går ner, det är ju såklart oerhört komplext. Om islamisk terrorism beror i första hand på fundamental doktrin eller på geopolitiska omständigheter kan man vara lika oense om. Att oljan kommer pumpas upp och förångas upp i atmosfären även om vi ställer om till eldrift i transportsektorn kan vi vara säkra på så länge priset är lågt, så att köra elbil är på sin höjd en symbolhandling.
Ok, jag tolkade det som att han menade att man inte skulle ha det som i Dubai, för då hade det sett likadant ut här med massa människor utan rättigheter. I don't know, men vi kanske ska hålla oss borta från de tunga politiska åsikterna?danni skrev:Jag har läst om det tio gånger nu, och jag kan inte tolka Nickes kommentar som något annat än att han tycker att det vore “Sverige åt svenskarna” om vi hade Dubais drakoniska medborgarregler, och att det dessutom vore något positivt. Har jag missuppfattat något?
Model 3-24/Polestar 3-24
Ja, vi har under några årtionden haft svårt att skilja på svenska medborgare och omvärldsbefolkningen. Det måste, tycker jag, vara en skillnad om man är med i klubben eller inte, så att säga. Alltså de som gått med på att betala medlemsavgiften ska ha fördelar mot de som inte gjort det. Men inget snack om att Dubai gått för lång, fast det håller nog alla med om.HelectriC skrev:Ok, jag tolkade det som att han menade att man inte skulle ha det som i Dubai, för då hade det sett likadant ut här med massa människor utan rättigheter. I don't know, men vi kanske ska hålla oss borta från de tunga politiska åsikterna?danni skrev:Jag har läst om det tio gånger nu, och jag kan inte tolka Nickes kommentar som något annat än att han tycker att det vore “Sverige åt svenskarna” om vi hade Dubais drakoniska medborgarregler, och att det dessutom vore något positivt. Har jag missuppfattat något?
Dubais problemet grundar sig förresten också på olja. Ingen skulle lägga två sekunder på deras medborliga rättigheter om det enda de kunde fördela var sand och ett gäng kameler, vilket laget skulle vara utan oljan.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det var en rent filosofisk fundering som dök upp när Dubai fördes på tal.Wilson skrev:
Ja, Nicke. Eller så kan väl du förklara för oss vad du menar med...
Nicke Nyfiken skrev:Ja man kan bara fantisera om hur det hade varit här, om Sverige hade varit för svenskarna.
Dubai är extremt på ena hållet och Sverige är extremt på andra hållet.
Men eftersom jag inte var övertydligt PK i det jag skrev, så skulle det naturligtvis tolkas på ett negativt sätt. Och i dannis svart-vita värld sattes man direkt i facket för korkade människor. (Vilket inte är några nyheter)
Finns det verkligen någon som tycker att Dubais system är bra?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Du vet, jag tänkte verkligen själv att "det kan ju inte vara så illa som det låter", och att jag nog misstolkade dig på något sätt. Men hur mycket jag än läste kunde jag inte komma på nåt annat sätt att tolka det på. Jag passade även på att fråga i chatten, för säkerhets skull, och ingen där verkade kunna läsa det på något annat sätt:Nicke Nyfiken skrev:Det var en rent filosofisk fundering som dök upp när Dubai fördes på tal.Wilson skrev:
Men eftersom jag inte var övertydligt PK i det jag skrev, så skulle det naturligtvis tolkas på ett negativt sätt. Och i dannis svart-vita värld sattes man direkt i facket för korkade människor. (Vilket inte är några nyheter)

Om du inte vill att folk ska uppfatta dig som nån inavlad redneck så kan det vara vettigt att vara lite tydligare och kanske akta dig för uttryck som "Sverige åt svenskarna".
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Allt åt alla som gäller då. Kan inte tolka det på annat sätt.danni skrev:Du vet, jag tänkte verkligen själv att "det kan ju inte vara så illa som det låter", och att jag nog misstolkade dig på något sätt. Men hur mycket jag än läste kunde jag inte komma på nåt annat sätt att tolka det på. Jag passade även på att fråga i chatten, för säkerhets skull, och ingen där verkade kunna läsa det på något annat sätt:Nicke Nyfiken skrev:Det var en rent filosofisk fundering som dök upp när Dubai fördes på tal.Wilson skrev:
Om du inte vill att folk ska uppfatta dig som nån inavlad redneck så kan det vara vettigt att vara lite tydligare och kanske akta dig för uttryck som "Sverige åt svenskarna".
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Om det nu inte gick att tolka på något annat sätt, så är det väldigt märkligt att de flesta som kommenterade här i tråden inte tolkat det på samma sätt som du.danni skrev:Du vet, jag tänkte verkligen själv att "det kan ju inte vara så illa som det låter", och att jag nog misstolkade dig på något sätt. Men hur mycket jag än läste kunde jag inte komma på nåt annat sätt att tolka det på. Jag passade även på att fråga i chatten, för säkerhets skull, och ingen där verkade kunna läsa det på något annat sätt:
![]()
Kan det vara så att man ser saker på det sätt som man VILL se det?
Vänta nu lite!Om du inte vill att folk ska uppfatta dig som nån inavlad redneck så kan det vara vettigt att vara lite tydligare och kanske akta dig för uttryck som "Sverige åt svenskarna".
Vem är det som har använt uttrycket "Sverige åt svenskarna" om du tittar tillbaka i tråden? Det är faktiskt bara du som använt det, och du har gjort det både här i tråden och i chatten.
Kan det återigen vara så att man ser det man VILL se?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Tråkigt att se att folk inte kan uttrycka en åsikt utan att bli utsatta för märkliga personangrepp.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Hur svarar man på detta? Ger ingen öppning till dialog som skulle kunna nyansera diskussionen och reda ut det som många andra undrar kring.danni skrev:Nicke Nyfiken skrev:Ja man kan bara fantisera om hur det hade varit här, om Sverige hade varit för svenskarna.HelectriC skrev:jag vet inte om du vet vad du snackar om, men i Dubai får du ALDRIG medborgarskap om du inte kommer från ursprungsbefolkningen (som består av några hundratusen). Spelar ingen roll om din pappa har bott där i 40år, du är född där, bor och studerar där och aldrig varit utanför Dubais gränser. Du får inte medborgarskap. Du kan bli utkastad när som helst. Till och med om en Dubaier gifter sig med en icke-dubaier, så mister denne sitt medborgarskap och blir statslös. Så, nej, Dubai har nog inget eftersträvansvärt. Om det är ett sånt system du hade önskat i Sverige, så tycker jag det är tråkigt!
Det är bättre att be trådskrivaren förtydliga sig innan man kastar den första stenen.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Precis, jag håller med om att om vi hade haft det som Dubai så hade det varit extremt och på inget sätt bra. Vi hade troligen haft en diaréfärgad politik som åsidosatte de många mänskliga rättigheter.Nicke Nyfiken skrev:Finns det verkligen någon som tycker att Dubais system är bra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- kanylbullen
- Teslaägare
Har du såklart rätt i. Det har två sidor. Så länge olja säljs billigt kommer någon köpa den och elda upp den. Säljs den dyrt kommer någon pumpa upp den på otillgängliga platser.Swede1 skrev:??? Dyr olja kommer aldrig pumpas upp om oljepriset blir lågt. Tex offshore, eller shell oil.kanylbullen skrev:Det går att argumentera för att risken för terrorism både ökar och minskar om oljepriset går ner, det är ju såklart oerhört komplext. Om islamisk terrorism beror i första hand på fundamental doktrin eller på geopolitiska omständigheter kan man vara lika oense om. Att oljan kommer pumpas upp och förångas upp i atmosfären även om vi ställer om till eldrift i transportsektorn kan vi vara säkra på så länge priset är lågt, så att köra elbil är på sin höjd en symbolhandling.
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Fast om jag inte köper oljan så går i alla fall inte mina pengar till dessa olämpliga styren. Och minskar efterfrågan på olja så sjunker priset vilket gör att de olämpliga får mindre pengar, om inte totalt så per liter och ansträngning/kostnad = mindre vinst. Med mindre vinst har de mindre pengar att slösa på vansinniga idéer om förtryck av andra människor tex.
Min slutsats är alltså att elbilen gör mycket för den lokala miljön, smog, och för att minska den osunda snedfördelningen i handeln. Till viss del kommer det så klart även minska CO2 utsläppen eftersom tex Norge inte kommer ha råd att pumpa upp sin olja, eller åtminstone kommer vi dra ut på utsläppen.
Min slutsats är alltså att elbilen gör mycket för den lokala miljön, smog, och för att minska den osunda snedfördelningen i handeln. Till viss del kommer det så klart även minska CO2 utsläppen eftersom tex Norge inte kommer ha råd att pumpa upp sin olja, eller åtminstone kommer vi dra ut på utsläppen.
Tänkvärt. Bara en liten passus. Islam är och har alltid varit, kommer att vara, en analfabeternas religion. Tror alla religioner kommer att ha smultit ihop till en enda någon gång i en oviss framtid.Zalman3 skrev:Om du köper en Tesla, minskar du terrorismen i världen då?
Tänk på att för varje krona du köper bensin/diesel så stöttar du terrorismen, direkt eller indirekt, genom att hålla oljepriset uppe.
Utan olja skulle Islam vara en religion för fattiga beduiner i Mellanöstern, utan någon makt utanför detta område.
Could buying a Tesla EV help Defund terrorism?
Buying an electric car can help defeat ISIS?
Cleantechnica.com
X100 lev.14/8-18.
Det var väl tur att vi hadde de analfabeternafar1far2 skrev:Tänkvärt. Bara en liten passus. Islam är och har alltid varit, kommer att vara, en analfabeternas religion. Tror alla religioner kommer att ha smultit ihop till en enda någon gång i en oviss framtid.Zalman3 skrev:Om du köper en Tesla, minskar du terrorismen i världen då?
Tänk på att för varje krona du köper bensin/diesel så stöttar du terrorismen, direkt eller indirekt, genom att hålla oljepriset uppe.
Utan olja skulle Islam vara en religion för fattiga beduiner i Mellanöstern, utan någon makt utanför detta område.
Cleantechnica.com
http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast ... =allsearch
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ställ det i relation till andra kulturer så blir svaret ett annat.e5m1r skrev:Det var väl tur att vi hadde de analfabeternafar1far2 skrev:Tänkvärt. Bara en liten passus. Islam är och har alltid varit, kommer att vara, en analfabeternas religion. Tror alla religioner kommer att ha smultit ihop till en enda någon gång i en oviss framtid.Zalman3 skrev:Om du köper en Tesla, minskar du terrorismen i världen då?
Cleantechnica.com
http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast ... =allsearch
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D