Teslas laddnätverk återigen korad som bäst

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Teslas laddnätverk återigen korad som bäst

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 19 nov 2024 12:25
AAKEE skrev: 19 nov 2024 11:32
TiborBlomhall skrev: 19 nov 2024 09:16
Vilket nummer har denna laddare?
Svarar du 1243 är du en van elbilist.
Eller så är du Teslaägare som bara laddar på Tesla SuC.
Eller så kan jag fortfarande sätta in mig i vilka misstag nybörjare gör.
Självklart!

Jag menar inte [du] specifikt utan att den väldigt vane Teslaägaren kanske inte vet svaret eftersom han aldrig behövt lära sig :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Så "fippla med appen" är nu något negativt? Brukar inte det vara otroligt hyllat när man ska "fippla med appen" för att boka reparationer på en Tesla?
Jag har inget problem med att fippla med en app. Jag har laddat hem dom flesta till min telefon och är då beredd på dom flesta scenarior även om jag nu efter 5 månaders elbilsägande bara snabbladdat ett handfull gånger. Dom jag provat är TEsla, Cirkle K och OKQ8.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ska ut och långköra med min MG4 i morgon. Ska iväg nu och registrera den för autocharge hos CircleK här hemma så jag får testa detta under färden. Det ser ut som att det finns gott om laddställen längs min färdväg. Då lär det vara samma laddupplevelse som med en Tesla på en SuC.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Jerker skrev: 19 nov 2024 15:39
Ska ut och långköra med min MG4 i morgon. Ska iväg nu och registrera den för autocharge hos CircleK här hemma så jag får testa detta under färden. Det ser ut som att det finns gott om laddställen längs min färdväg. Då lär det vara samma laddupplevelse som med en Tesla på en SuC.

Ck funkar grymt bra, använt mer än suc
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev: 19 nov 2024 15:32
Så "fippla med appen" är nu något negativt? Brukar inte det vara otroligt hyllat när man ska "fippla med appen" för att boka reparationer på en Tesla?
Jag har inget problem med att fippla med en app. Jag har laddat hem dom flesta till min telefon och är då beredd på dom flesta scenarior även om jag nu efter 5 månaders elbilsägande bara snabbladdat ett handfull gånger. Dom jag provat är TEsla, Cirkle K och OKQ8.
Ganska stor skillnad på att fippla med appen en gång vart femte år för att boka service, och att fippla med appen flera gånger om dagen när man är på långresa.

Varför är du så bitter på alla som kör Tesla?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Dom användningsfallen är väl inte särskilt jämförbara? :?

För service utgör appen alternativet till att efter en X minuter i telefonkö försöka förklara för någon (med ofta bristfälliga språkkunskaper) vad man har för problem, eller att boka via något yxigt gränssnitt på en hemsida, dvs i dom flesta fall betydligt trevligare med app.

För laddning utgör appen alternativet till "plug and charge", dvs betydligt trevligare utan app.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Det jobbigaste med andra nätverk, så som cK är att kablarna är så in i norden långa och tjocka.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev: 19 nov 2024 16:04
Ganska stor skillnad på att fippla med appen en gång vart femte år för att boka service, och att fippla med appen flera gånger om dagen när man är på långresa.

Varför är du så bitter på alla som kör Tesla?
Jag är inte bitter på alla som kör Tesla. Jag har både släkt och vänner som kör bilarna. Det som irriterar mig är att dåliga lösningar förskönas när dom lanseras av Tesla bara för att spara pengar och när samma lösningar anamas av andra kommer det kritik.
Risken är att andra tillverkare ser chansen att också spara pengar på att sluta erbjuda den service man alltid haft enligt devisen kan Tesla så kan vi.
Risken är ju att vi såsmåningom bara har diverse Teslakopior att välja mellan, både när det gäller bilar och service runt bilägandet.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev: 19 nov 2024 16:51
Det som irriterar mig är att dåliga lösningar förskönas när dom lanseras av Tesla bara för att spara pengar och när samma lösningar anamas av andra kommer det kritik.
Det kan jag delvis hålla med om, men i detta fall är ju användningsområdena och alternativen, precis som fth skriver, väldigt olika, så jämförelsen haltar påtagligt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 19 nov 2024 16:18
Dom användningsfallen är väl inte särskilt jämförbara? :?

För service utgör appen alternativet till att efter en X minuter i telefonkö försöka förklara för någon (med ofta bristfälliga språkkunskaper) vad man har för problem, eller att boka via något yxigt gränssnitt på en hemsida, dvs i dom flesta fall betydligt trevligare med app.

För laddning utgör appen alternativet till "plug and charge", dvs betydligt trevligare utan app.

/fth
Så ser det inte ut idag. Hos Volvo tidigare och Polestar nu har jag kunnat i flera år välja hur jag vill kontakta serviceverkstan.
Appen är ett sätt. Jag brukar föredra mail och hoppas den möjligheten inte försvinner.
Håller med om att det inte var något vidare på den tiden när telefonkö var det enda sättet vid sidan om att åka fysiskt till verkstan.
Då är det betydligt enklare att fippla med appen.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Inte så svårt att konkurrera mot detta :D
IMG_1564.PNG
Skriv svar