Ja du, om detta är din bild av hur ett balanserat inlägg ser ut så är det inte så förvånande att de blir raderade.Sneseglarn skrev: ↑17 nov 2024 15:27Varför raderas balanserade inlägg helt utan anledning? Helt obegripligt att ett Teslaforum drivs av en kinaälskande vänsterdåre. VG radera min profil, du kan ha din egen lekstuga för dig själv.
Elon snälla sluta prata
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
-
Re: Elon snälla sluta prata
Ja verkligen korruption om rapporteringen stämmer. Bara att ansöka till DOGE sker via x men för att skicka meddelande till kontot på x behöver du vara premiumkund, vilket kostar pengar, som går rakt in till Elons x. Bra va!Maw skrev: ↑17 nov 2024 11:07Som jag förstått det så kan Elon enbart ge råd. Eventuella neddragningar ska gå igenom Kongressen för att bli verklighet.Mickep skrev: ↑17 nov 2024 09:50Har blandade känslor att en president sätter kompisar som bidragit med pengar på poster som överser hur statsapparaten spenderar sina pengar och anställda när den är ägare för bolag som till stor del tjänar sina pengar baserad på statens beställningar och regulationer. Det är så tydlig nepotism och korruption. Om det var Boeings vd så hade alla sett problematiken i utnämningen.
Men måste erkänna att det skall bli intressant att följa utvecklingen. Elon kan dock göra stor skada om den bara tror det är att låta en stor del av statsanställda gå. Men samtidigt kan det bli en läro exempel för andra länder.
Aktien i Tesla kan ta ett glädjeskutt när elon kontrollerar ev statliga hinder och begränsningar. ( om han har kontroll över folks inkomst har han hållhakar på statstjänstemän och kan lättare få igenom lättnader så han kan göra lite vad han vill)
Men det är uppenbar korruption och antidemokratiskt att stora donatorer får inflytande i administrationen.
Rapporterat i DN och då via Fortune.
Model Y LR.
Model S70D
Pajkastning eller faktaunderbyggt?
https://www.bbc.com/news/articles/cy0l3wl76gzo
Musks svar är liite eskalerande...
Two top Senate Democrats have called for an investigation into Elon Musk's reported contacts with Russian President Vladimir Putin and his top aides.
The lawmakers have urged the Pentagon and Justice Department to determine whether Musk's alleged relations with a US adversary while holding major government contracts puts national security at risk.
The Wall Street Journal reported last month that the world's richest person has had "multiple, high level conversations" with Putin since 2022, which the Kremlin has denied.
Musk wrote on his X platform on Friday that he's "going to find out who's making these accusations and nuke them".
https://www.bbc.com/news/articles/cy0l3wl76gzo
Musks svar är liite eskalerande...
Two top Senate Democrats have called for an investigation into Elon Musk's reported contacts with Russian President Vladimir Putin and his top aides.
The lawmakers have urged the Pentagon and Justice Department to determine whether Musk's alleged relations with a US adversary while holding major government contracts puts national security at risk.
The Wall Street Journal reported last month that the world's richest person has had "multiple, high level conversations" with Putin since 2022, which the Kremlin has denied.
Musk wrote on his X platform on Friday that he's "going to find out who's making these accusations and nuke them".
Prof G slår huvudet på spiken som vanligt. 
Här diskuteras "Department of Government Efficiency"... Musks MO är som vanligt, mycket snack och lite verkstad.
Här diskuteras "Department of Government Efficiency"... Musks MO är som vanligt, mycket snack och lite verkstad.
Musk och Trump tror att de nu ska kunna driva USA som sitt eget AB och sparka folk lite som de har lust till, skära i kostnader som får omedelbar effekt, fängsla sina politiska motståndare osv. Men de kommer att fastna i den väl utvecklade byråkratin som är en mycket effektiv bromskloss och som omöjliggjort radikala förändringar både från vänster och höger under lång tid.
Det är ju långt ifrån alla republikaner i kongressen som gillar Trump eller vill låta honom få som han vill. Nu behöver de inte heller oroa sig över sina återvalskampanjer på samma sätt som förut eftersom detta är Trumps sista presidentperiod. Nu kommer tvärtom många att börja positionera sig inför nästa presidentval och då Trump är ute ur leken så kommer det inte längre vara lika effektivt att försöka mobilisera MAGA-mobben då den taktiken bygger helt på Trump som person. Det kommer aldrig att vara lika effektivt att enbart ha Trump som ett vallokomotiv när han själv inte kan bli president. Dessutom tror jag faktiskt inte att han själv kommer att ha nån större drivkraft när han inte kan bli president igen.
Och domstolsväsendet i USA är en våt dröm för advokater världen över. Ingen annan stans går det driva mål på det sätt som det gör i USA och alla kan lugnt räkna med att Trumps motståndare kommer att använda domstolarna till att förhala allt som är möjligt för att störa Trumps försök att göra större förändringar.
Så: Detta resonemang leder fram till det jag jag egentligen vill ha sagt med detta inlägg: Jag tror att Musk kommer att tröttna när han inser att hans förslag till effektiviseringar av statsapparaten aldrig kommer att bli förverkligade, iaf inte inom den närmaste veckan vilket han annars är van vid, och efter ett tag är det inte längre är kul att leka med politiker och då kommer hans fokus att hamna nån annan stans, kanske på köpa upp IKEA för att möblera Mars eller nåt.
Det är ju långt ifrån alla republikaner i kongressen som gillar Trump eller vill låta honom få som han vill. Nu behöver de inte heller oroa sig över sina återvalskampanjer på samma sätt som förut eftersom detta är Trumps sista presidentperiod. Nu kommer tvärtom många att börja positionera sig inför nästa presidentval och då Trump är ute ur leken så kommer det inte längre vara lika effektivt att försöka mobilisera MAGA-mobben då den taktiken bygger helt på Trump som person. Det kommer aldrig att vara lika effektivt att enbart ha Trump som ett vallokomotiv när han själv inte kan bli president. Dessutom tror jag faktiskt inte att han själv kommer att ha nån större drivkraft när han inte kan bli president igen.
Och domstolsväsendet i USA är en våt dröm för advokater världen över. Ingen annan stans går det driva mål på det sätt som det gör i USA och alla kan lugnt räkna med att Trumps motståndare kommer att använda domstolarna till att förhala allt som är möjligt för att störa Trumps försök att göra större förändringar.
Så: Detta resonemang leder fram till det jag jag egentligen vill ha sagt med detta inlägg: Jag tror att Musk kommer att tröttna när han inser att hans förslag till effektiviseringar av statsapparaten aldrig kommer att bli förverkligade, iaf inte inom den närmaste veckan vilket han annars är van vid, och efter ett tag är det inte längre är kul att leka med politiker och då kommer hans fokus att hamna nån annan stans, kanske på köpa upp IKEA för att möblera Mars eller nåt.
Jag sökte i tråden och kan inte se att Aspberger har varit uppe för diskussion. Elon har ju själv berättat att han har Aspbergers. Aspbergers innebär att man har svårt att läsa av sociala situationer, det blir svårt att förstå hur saker kommer att tas emot. Och det kan vara svårt med empati.
Jag hade en kollega med Aspbergers och han menade väl men ofta landade saker fel. Så jag kan i varje fall ha viss förståelse för hur Elon utrycker sig ibland även om jag stör mig på mycket som han säger.
Någon annan som har tankar kring detta? Tycker ni att Aspbergers är en förmildrande omständighet?
Jag hade en kollega med Aspbergers och han menade väl men ofta landade saker fel. Så jag kan i varje fall ha viss förståelse för hur Elon utrycker sig ibland även om jag stör mig på mycket som han säger.
Någon annan som har tankar kring detta? Tycker ni att Aspbergers är en förmildrande omständighet?
Model Y LR AWD -24
Jag tycker denna tråd har spårat ur fullständigt. Att forumet tillåter så mycket hån och hat mot Elon är en gåta. Det spelar ingen roll att man är en offentligt person och världens rikaste, det gör det inte mer ok att håna och hata. Enligt mig borde tråden raderas.
MY RWD Vit 2023
Om du vet med dig att du har problem med detta så bör du kanske inte tillbringa dygnets alla vakna timmar med att göra just det du har problem med framför hela världen. Då finns det inget förmildrande med det längre.mussla skrev: ↑19 nov 2024 08:45Jag sökte i tråden och kan inte se att Aspberger har varit uppe för diskussion. Elon har ju själv berättat att han har Aspbergers. Aspbergers innebär att man har svårt att läsa av sociala situationer, det blir svårt att förstå hur saker kommer att tas emot. Och det kan vara svårt med empati.
Om han höll sig ifrån X och andra sociala medier och det råkade komma en groda på ett "earnings call" så tror jag ingen skulle klandra honom.
Nu återvänder dom stora annonsörerna till X, dom har fattat vart vinden blåser.
Business as usual and fuck "värdegrunden".
Sånt fjantigt uttryck egentligen
https://www.adweek.com/media/advertiser ... ning-to-x/#
Vi kan väl använda mer rimliga ord som t ex kritik, istället för hat. Hat är "stark motvilja, avsky" och eftersom du inte har en aning om hur folk KÄNNER utan bara ser vad de skriver så har du ingen aning om någon "hatar" Elon. Jag har inte sett något av det ärligt talat.
Ja, jag vet att barnen använder "hat" som slang, men vi är vuxna(?) och det är inte svenska och inte proportionerligt mot den diskussion och kritik som förekommer här. Alla vore väl gladare om Elon fokuserade på sina VD-jobb istället för politik?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Ja, de vill ju inte pissa i motvind.expat skrev: ↑19 nov 2024 09:34Nu återvänder dom stora annonsörerna till X, dom har fattat vart vinden blåser.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Njae, det är ju fortfarande en brutal minskning. IBM har t.ex spenderat $2000 totalt under året på reklam på X. Gruppen med företag de undersökt har fortfarande minskat sin annonsering på X med 98%. Tycker inte riktigt man kan säga att det är ”business as usual”.expat skrev: ↑19 nov 2024 09:34Nu återvänder dom stora annonsörerna till X, dom har fattat vart vinden blåser.
Elon är en maktfaktor. Han har dessutom nu gett sig in i politiken.
Eftersom Elon tyvärr uppenbarligen blivit galen och totalt tappat det (tidigare var han väl ”bara” narcissist) och dessutom stödjer en diktator, så kan jag nog tycka att han får stå ut med lite kritik.
Det kallas yttrandefrihet.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Samhället, yrkeslivet är och ska vara förstående för alla människors olika behov och förmågor, även Elons funktionsvariationer.mussla skrev: ↑19 nov 2024 08:45Jag sökte i tråden och kan inte se att Aspberger har varit uppe för diskussion. Elon har ju själv berättat att han har Aspbergers. Aspbergers innebär att man har svårt att läsa av sociala situationer, det blir svårt att förstå hur saker kommer att tas emot. Och det kan vara svårt med empati.
Bra och helt rätt att du påminner oss om att Elon och människor med vissa egenskaper har andra sätt att kommunicera, förmedla känslor och tankar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Fast ett förstående samhälle och arbetsliv är ju verkligen inte vad Elon står för, tvärtom.Lerumsexpressen skrev: ↑20 nov 2024 03:22Samhället, yrkeslivet är och ska vara förstående för alla människors olika behov och förmågor, även Elons funktionsvariationer.mussla skrev: ↑19 nov 2024 08:45Jag sökte i tråden och kan inte se att Aspberger har varit uppe för diskussion. Elon har ju själv berättat att han har Aspbergers. Aspbergers innebär att man har svårt att läsa av sociala situationer, det blir svårt att förstå hur saker kommer att tas emot. Och det kan vara svårt med empati.
Bra och helt rätt att du påminner oss om att Elon och människor med vissa egenskaper har andra sätt att kommunicera, förmedla känslor och tankar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Om inte att kalla Elon både galen och narcissist är hat vet jag inte vad som skulle vara hat. Trodde detta var ett elbilsforum. Som sagt denna tråd borde raderas omgående.spacecoin skrev: ↑19 nov 2024 11:38Vi kan väl använda mer rimliga ord som t ex kritik, istället för hat. Hat är "stark motvilja, avsky" och eftersom du inte har en aning om hur folk KÄNNER utan bara ser vad de skriver så har du ingen aning om någon "hatar" Elon. Jag har inte sett något av det ärligt talat.
Ja, jag vet att barnen använder "hat" som slang, men vi är vuxna(?) och det är inte svenska och inte proportionerligt mot den diskussion och kritik som förekommer här. Alla vore väl gladare om Elon fokuserade på sina VD-jobb istället för politik?
MY RWD Vit 2023
-
Lerumsexpressen skrev: ↑20 nov 2024 03:22Samhället, yrkeslivet är och ska vara förstående för alla människors olika behov och förmågor, även Elons funktionsvariationer.mussla skrev: ↑19 nov 2024 08:45Jag sökte i tråden och kan inte se att Aspberger har varit uppe för diskussion. Elon har ju själv berättat att han har Aspbergers. Aspbergers innebär att man har svårt att läsa av sociala situationer, det blir svårt att förstå hur saker kommer att tas emot. Och det kan vara svårt med empati.
Ok, då måste vi stänga ned alla sociala medier inklusive X eftersom vi ju inte kan veta vilka funktionsvariationer vare sig mottagare eller avsändare till olika inlägg kan ha och därmed kan vi inte kommunicera på ett vettigt sätt utan allt blir bara kaos - ja så är det ju faktiskt, det räcker att gå in på X o läsa lite så ser man det klart.
Det jag inte begriper med ditt inlägg är varför det bara skulle gälla Elon, jag har också funktionsvariationer, det är så orättvist att Elon inte bara skall ha mest pengar och makt måste han ha mest funktionsvariationer också?
-
Har du sett vem det var som startade den här tråden…Freez skrev: ↑20 nov 2024 09:52Om inte att kalla Elon både galen och narcissist är hat vet jag inte vad som skulle vara hat. Trodde detta var ett elbilsforum. Som sagt denna tråd borde raderas omgående.spacecoin skrev: ↑19 nov 2024 11:38Vi kan väl använda mer rimliga ord som t ex kritik, istället för hat. Hat är "stark motvilja, avsky" och eftersom du inte har en aning om hur folk KÄNNER utan bara ser vad de skriver så har du ingen aning om någon "hatar" Elon. Jag har inte sett något av det ärligt talat.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Håller med Spacecoin – varför ska vi inte få kritisera Elon på det här forumet?Freez skrev: ↑20 nov 2024 09:52Om inte att kalla Elon både galen och narcissist är hat vet jag inte vad som skulle vara hat. Trodde detta var ett elbilsforum. Som sagt denna tråd borde raderas omgående.spacecoin skrev: ↑19 nov 2024 11:38Vi kan väl använda mer rimliga ord som t ex kritik, istället för hat. Hat är "stark motvilja, avsky" och eftersom du inte har en aning om hur folk KÄNNER utan bara ser vad de skriver så har du ingen aning om någon "hatar" Elon. Jag har inte sett något av det ärligt talat.
Kan du visa på ett konkret exempel i den här tråden som du tycker inte är ok?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Kritik är en helt annan sak. Vad det inte det jag precis gjorde? Vissa tidigare inlägg har plockats bort vilket är bra.SwedishAdvocate skrev: ↑20 nov 2024 10:15Håller med Spacecoin – varför ska vi inte få kritisera Elon på det här forumet?Freez skrev: ↑20 nov 2024 09:52Om inte att kalla Elon både galen och narcissist är hat vet jag inte vad som skulle vara hat. Trodde detta var ett elbilsforum. Som sagt denna tråd borde raderas omgående.spacecoin skrev: ↑19 nov 2024 11:38Vi kan väl använda mer rimliga ord som t ex kritik, istället för hat. Hat är "stark motvilja, avsky" och eftersom du inte har en aning om hur folk KÄNNER utan bara ser vad de skriver så har du ingen aning om någon "hatar" Elon. Jag har inte sett något av det ärligt talat.
MY RWD Vit 2023
Kanske än viktigare då att tråden städas hårdare eller tas bort helt om det är viktigt att forumets regler efterlevs.SwedishAdvocate skrev: ↑20 nov 2024 10:10Har du sett vem det var som startade den här tråden…Freez skrev: ↑20 nov 2024 09:52Om inte att kalla Elon både galen och narcissist är hat vet jag inte vad som skulle vara hat. Trodde detta var ett elbilsforum. Som sagt denna tråd borde raderas omgående.spacecoin skrev: ↑19 nov 2024 11:38Vi kan väl använda mer rimliga ord som t ex kritik, istället för hat. Hat är "stark motvilja, avsky" och eftersom du inte har en aning om hur folk KÄNNER utan bara ser vad de skriver så har du ingen aning om någon "hatar" Elon. Jag har inte sett något av det ärligt talat.
Ja, jag vet att barnen använder "hat" som slang, men vi är vuxna(?) och det är inte svenska och inte proportionerligt mot den diskussion och kritik som förekommer här. Alla vore väl gladare om Elon fokuserade på sina VD-jobb istället för politik?![]()
MY RWD Vit 2023
-
Den här tråden är 48 sidor lång. Jag skulle vilja se att det där är hela inlägget, samt även läsa före- och efterföljande inlägg för att få hela kontexten. Och det kan jag inte göra utan en länk till det där inlägget…Freez skrev: ↑20 nov 2024 11:11Kritik är en helt annan sak. Vad det inte det jag precis gjorde? Vissa tidigare inlägg har plockats bort vilket är bra.SwedishAdvocate skrev: ↑20 nov 2024 10:15Håller med Spacecoin – varför ska vi inte få kritisera Elon på det här forumet?Freez skrev: ↑20 nov 2024 09:52Om inte att kalla Elon både galen och narcissist är hat vet jag inte vad som skulle vara hat. Trodde detta var ett elbilsforum. Som sagt denna tråd borde raderas omgående.spacecoin skrev: ↑19 nov 2024 11:38Vi kan väl använda mer rimliga ord som t ex kritik, istället för hat. Hat är "stark motvilja, avsky" och eftersom du inte har en aning om hur folk KÄNNER utan bara ser vad de skriver så har du ingen aning om någon "hatar" Elon. Jag har inte sett något av det ärligt talat.
![]()
Det kan förklara att man uttrycker sig annorlunda, men det förklarar kanppast åsikter som är tokiga. Plus att det innebär inte att det är okej med hänvisning till en funktionsvariation.Lerumsexpressen skrev: ↑20 nov 2024 03:22Samhället, yrkeslivet är och ska vara förstående för alla människors olika behov och förmågor, även Elons funktionsvariationer.mussla skrev: ↑19 nov 2024 08:45Jag sökte i tråden och kan inte se att Aspberger har varit uppe för diskussion. Elon har ju själv berättat att han har Aspbergers. Aspbergers innebär att man har svårt att läsa av sociala situationer, det blir svårt att förstå hur saker kommer att tas emot. Och det kan vara svårt med empati.
Model Y LR.
Model S70D
Att kalla någon för galen eller narcisist är knappast att hata någon.Freez skrev: ↑20 nov 2024 11:11Kritik är en helt annan sak. Vad det inte det jag precis gjorde? Vissa tidigare inlägg har plockats bort vilket är bra.SwedishAdvocate skrev: ↑20 nov 2024 10:15Håller med Spacecoin – varför ska vi inte få kritisera Elon på det här forumet?Freez skrev: ↑20 nov 2024 09:52Om inte att kalla Elon både galen och narcissist är hat vet jag inte vad som skulle vara hat. Trodde detta var ett elbilsforum. Som sagt denna tråd borde raderas omgående.spacecoin skrev: ↑19 nov 2024 11:38Vi kan väl använda mer rimliga ord som t ex kritik, istället för hat. Hat är "stark motvilja, avsky" och eftersom du inte har en aning om hur folk KÄNNER utan bara ser vad de skriver så har du ingen aning om någon "hatar" Elon. Jag har inte sett något av det ärligt talat.
Model Y LR.
Model S70D