Starlinks satelliter har börjat störta tillbaka

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Starlinks satelliter har börjat störta tillbaka

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Det störtar i genomsnitt en Starlink satellit om dagen tillbaka mot jorden och brinner upp i dess atmosfär. Antalet kommer bara öka i framtiden.

Starlink är SpaceX rymdbaserade Internet som med hjälp av över 7 tusen satelliter runt jordklotet ger bredband och telefoni var du än befinner dig på vår planet.

SpaceX skickar nu upp flera dussin Starlink satelliter i veckan. Och det som skickas upp kommer förr eller senare att komma ner. För att hålla latensen nere snurrar Starlinks satelliter mycket närmare jordytan än andra kommunikationssatelliter. Farligt nära vår atmosfär. En Starlink satellit har i genomsnitt endast fem års livslängd, innan den kommer så nära jorden att den fångas upp av atmosfären och störtar som en eldboll.

Då Starlink numer utgör 65% av världens alla satelliter kommer det bli allt mer vanligt i framtiden att satelliter störtar tillbaka mot jordytan.

Vi behöver dock inte vara rädda, satelliterna brinner upp i atmosfären innan de når jordytan. Men då varje satellit väger runt 500 kilo har röster höjts och undrar hur det kan påverka vår atmosfär. Var för sig spelar varje uppbrunnen satellit ingen roll. Det blir några hundra kilo aluminiumoxid. Men den sammanlagda effekten av tusentals satelliter har inte studerats än, säger Jonathan McDowell, astronom vid Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. Å andra sidan faller 44 ton meteorer på jorden varje dag.

Nästa gång du ser en stjärna falla och önskar dig något kan det mycket väl ha varit en Starlink satellit.

Source: https://teslaclubsweden.se/starlinks-sa ... -tillbaka/
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Re: Starlinks satelliter har börjat störta tillbaka

Inlägg av Luma »

Undrar om inte bolagets Vd kommer gå samma öde till mötes.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Lite märkligt att en person som ridit så högt på hållbarhetsvågen i själva verket genomgående verkar följa slit- och slängprincipen oavsett om det gäller bilar, satelliter eller människor.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

Skulle vara intressant att se den kommersiella kalkylen här. "Flera dussin nya satelliter i veckan" borde betyda 2 - 3 tusen nya satelliter om året. Misstänker att en satellit inte är direkt gratis vare sig att tillverka eller att skjuta upp.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Jag ser det som att vi är nära gränsen för Kessler-effekten.
Att det kommer bli omöjligt att ha satelliter och andra tekniska system i rymden då det finns för mycket rymdskrot och annat som förstör allt som de kolliderar med.
I år har flera nära ögat och reella incidenter skett, där krockar satelliter krockar med skrot och andra objekt.

Stalink ökar sannolikheten för att vi inom en snar framtid har förstört alla chanser till fortsatt kommunikation med satelliter.
Kanske även omöjligt att skicka Elons raketer till mars?
(Har jobbat med rymdteknik och satelliter)

https://www.space.com/kessler-syndrome-space-debris

https://aerospaceamerica.aiaa.org/featu ... -syndrome/

https://www.inverse.com/science/what-is ... r-syndrome
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Lerumsexpressen skrev: 20 nov 2024 08:58
Jag ser det som att vi är nära gränsen för Kessler-effekten.
Att det kommer bli omöjligt att ha satelliter och andra tekniska system i rymden då det finns för mycket rymdskrot och annat som förstör allt som de kolliderar med.
I år har flera nära ögat och reella incidenter skett, där krockar satelliter krockar med skrot och andra objekt.

Stalink ökar sannolikheten för att vi inom en snar framtid har förstört alla chanser till fortsatt kommunikation med satelliter.
Kanske även omöjligt att skicka Elons raketer till mars?
(Har jobbat med rymdteknik och satelliter)

https://www.space.com/kessler-syndrome-space-debris

https://aerospaceamerica.aiaa.org/featu ... -syndrome/

https://www.inverse.com/science/what-is ... r-syndrome
Om de ligger i så låg bana att de ramlar ner av sig själva, bidrar de verkligen till Kessler-effekten då? När SpaceX en dag avslutar den här verksamheten, då är det väl rent på just den höjden efter max fem år?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Fyra miljoner användare och 7000 satelliter. Det blir drygt 570 användare per satellit, som då bara håller några år innan den störtar. Kan det löna sig?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Klintan skrev: 20 nov 2024 09:45
Fyra miljoner användare och 7000 satelliter. Det blir drygt 570 användare per satellit, som då bara håller några år innan den störtar. Kan det löna sig?
Det var runt 3 miljoner användare i maj i år och 2,3 miljoner i december förra året så det är nog rimligt att tro att lönsamheten ökar ganska ordentligt med tiden.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Franz skrev: 20 nov 2024 09:55
Klintan skrev: 20 nov 2024 09:45
Det var runt 3 miljoner användare i maj i år och 2,3 miljoner i december förra året så det är nog rimligt att tro att lönsamheten ökar ganska ordentligt med tiden.
Det måste väl ändå anses vara en nischtjänst för flyg, båt, krigszoner, delar av u-länder och rurala USA och liknande ställen?
8 miljarder människor prognostiseras ha tillgång till 5G 2028 och Starlink har högre upkeep, sämre latency/throughput och dyrare ändutrustning som måste dessutom ha line-of-sight till en skaplig bit av himlen. Idag så subventionerar Starlink ändutrustningen rejält (typ med 50% eller något mer).

https://www.ericsson.com/en/reports-and ... k-coverage
https://www.statista.com/statistics/760 ... -worldwide
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare

Inlägg av Rydh »

spacecoin skrev: 20 nov 2024 11:07

Det måste väl ändå anses vara en nischtjänst för flyg, båt, krigszoner, delar av u-länder och rurala USA och liknande ställen?
8 miljarder människor prognostiseras ha tillgång till 5G 2028 och Starlink har högre upkeep, sämre latency/throughput och dyrare ändutrustning som måste dessutom ha line-of-sight till en skaplig bit av himlen. Idag så subventionerar Starlink ändutrustningen rejält (typ med 50% eller något mer).

Den dagen man kan ha fri roaming med obegränsad data i Europa på 4/5G så absolut, då återstår ju adresser som har dålig mobiltäckning och svårt att få fiber som starlinkkunder.

Som det är nu har jag dock oerhört mycket nytta av min starlink på husbilen, dels för att få fri surf och bra fart ute i Europa där mängden är begränsad och ofta näten ofta är sega, men även för att få vettig täckning vid stugan utanför Arjeplog och i norra Sverige och Norge där vi också rör oss på semestern.

Kostnaden är ju i paritet med ett fiberabonnemang och för mig som även har fiber hemma och fri surf på alla mobiler och i routern i husbilen så funkar det bra att ha starlink aktivt över sommaren när man reser mer frekvent!

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Rydh skrev: 20 nov 2024 11:32
spacecoin skrev: 20 nov 2024 11:07

Den dagen man kan ha fri roaming med obegränsad data i Europa på 4/5G så absolut, då återstår ju adresser som har dålig mobiltäckning och svårt att få fiber som starlinkkunder.

Som det är nu har jag dock oerhört mycket nytta av min starlink på husbilen, dels för att få fri surf och bra fart ute i Europa där mängden är begränsad och ofta näten ofta är sega, men även för att få vettig täckning vid stugan utanför Arjeplog och i norra Sverige och Norge där vi också rör oss på semestern.

Kostnaden är ju i paritet med ett fiberabonnemang och för mig som även har fiber hemma och fri surf på alla mobiler och i routern i husbilen så funkar det bra att ha starlink aktivt över sommaren när man reser mer frekvent!

//Peter
Bra poäng med roaming. Alla har ju inte bra dataplaner. Jag lägger till husbil till min lista av användningsfall. Det är ju inte supersmidigt att plocka med en Starlinkantenn i packningen i annat fall ;)
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare

Inlägg av uncle_bob »

Borde väl rimligen finnas en affärsmöjlighet att sälja kapacitet till andra operatörer också, de delar ju ofta på traditionella master idag och det finns ju operatörer idag som inte har några master alls utan enbart köper kapacitet i andras nät som Maya t ex.

Även fordonstelematik och annan utomhus-IoT/OT borde se detta som en möjlighet när de får upp kapaciteten att att kommunicera med "vanliga" mobilantenner.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

uncle_bob skrev: 20 nov 2024 14:40
Borde väl rimligen finnas en affärsmöjlighet att sälja kapacitet till andra operatörer också, de delar ju ofta på traditionella master idag och det finns ju operatörer idag som inte har några master alls utan enbart köper kapacitet i andras nät som Maya t ex.

Även fordonstelematik och annan utomhus-IoT/OT borde se detta som en möjlighet när de får upp kapaciteten att att kommunicera med "vanliga" mobilantenner.
På vilket sätt tänker du att Starlink skulle kunna konkurrera med 5G för fordonstelematik eller IoT? Det är skitbilligt idag med ett IoT-abonnemang för 4g/5g.

Starlink kommer aldrig att kunna leverera 5G-bandbredd till vanliga telefoner.

Det är ju några få bytes som behövs för nödanrop etc. Det kallas SCS (Supplemental Coverage from Space) i USA.
Användarvisningsbild
NiV3Rt
Teslaägare

Inlägg av NiV3Rt »

spacecoin skrev: 20 nov 2024 15:13
Starlink kommer aldrig att kunna leverera 5G-bandbredd till vanliga telefoner.
I tredje världen landet Starlink är ifrån levererar Starlink redan mer än vad deras 5G fixar enligt min erfarenhet. Är tillbaka efter en två månaders vistelse på andra sidan Atlanten och blir alltid förundrad när jag landar i Europa över allt från automatiska vattenkranar på flygplatstoaletter som inte driver en till vansinne till väl fungerande mobilnät. Det är inte utan själ det finns trådar likt dessa. Är ju till och med en där som löst så han har mobilnätet som backup istället för tvärtom som man skulle kunna tro ifall man installerar en redundant lösning:

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

NiV3Rt skrev: 21 nov 2024 03:52
Det är inte utan skäl det finns trådar likt dessa.
När jag säger att Starlink verkar vara en nisch-lösning så är det precis det här jag menar. Jag tror inte normala personer monterar en Starlinkantenn som tar upp halva bilen…

Det vlir säkert en helt OK business och det finns många militära applikationer och inom transportsektorn bl a. Det finns däremot en begränsad marknad mot privata hushåll. Kanske full penetration är några hundra miljoner. Men det kanske räcker för att underhålla systemet och tjäna bra pengar om launch+satellitkostnaderna sjunker.

Starlink är ju inte den enda aktören som vill bygga detta så någon som är smartare än mig har väl räknat på det. Jag konstaterar bara att det är inget som man använder i storstäder eller istället för 5g på de flesta ställen.

I storstäderna blir det för många terminaler per cell, vilket dödar prestanda. Där man jar 5g kommer det alltid att vara ett billigare alternativ.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

På bilden ser man en starlink antenn som är lika stor som en halv bil.
IMG_2771.jpeg
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag refererade till bilden på MY:n som hade den monterad inne i bilen med en ställning.
starlink-inside-a-tesla-model-y-v0-dkb4f7riaxkb1.jpeg
Jag känner då inte någon som skulle vilja ha det så här. Krocksäkerheten vill jag inte ens tänka på...

Det finns som sagt gott om nischapplikationer och där det är dåligt med täckning med 5g/fiber, som på en utryckningsbil ute i öknen e dyl som din bild.

Tror du vanligt folk vill ha en platta på taket på bilen? Jag har svårt att se att någon OEM skulle integrera en antenn i taket annat än i t ex en husbil. Knappast volymmodeller, eftersom man inte ens vill ha blinkersspakar…. Det blir för dyrt.
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare

Inlägg av Rydh »

spacecoin skrev: 21 nov 2024 09:46
Jag refererade till bilden på MY:n som hade den monterad inne i bilen med en ställning.

Jag känner då inte någon som skulle vilja ha det så här. Krocksäkerheten vill jag inte ens tänka på...

Det finns som sagt gott om nischapplikationer och där det är dåligt med täckning med 5g/fiber, som på en utryckningsbil ute i öknen e dyl som din bild.

Tror du vanligt folk vill ha en platta på taket på bilen? Jag har svårt att se att någon OEM skulle integrera en antenn i taket annat än i t ex en husbil. Knappast volymmodeller, eftersom man inte ens vill ha blinkersspakar…. Det blir för dyrt.
Det finns ju numera betydligt mindre modeller utan pinne om man vill vara mer mobil eller göra som på bilden.

https://www.starlink.com/se/roam?referr ... IzEALw_wcB

På ett fritidsfordon ser det ju kanske lite mindre prekärt ut:
Starlink1.jpg
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Niscen är väl framförallt dom som inte kan få nåt annat, alt dom som alltid MÅSTE ha uppkoppling (typ träddning osv)

Jag känner bara en som använder starlink personligen, hon bor på ett berg i sydamerika och det finns inget annat.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

repulsiv skrev: 21 nov 2024 16:24
Niscen är väl framförallt dom som inte kan få nåt annat, alt dom som alltid MÅSTE ha uppkoppling (typ träddning osv)

Jag känner bara en som använder starlink personligen, hon bor på ett berg i sydamerika och det finns inget annat.
Det kan ju tänkas få det att skala till mer tätbefolkade områden, men med nuvarande teknik får man in 100-200 abonnenter per cell kanske. Så får man hoppas att de inte ska streama tv samtidigt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Affärsidén med starlink är väl att erbjuda uppkoppling på avlägsna platser? Konkurrera ut 5g känns svårt.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Fredrik j skrev: 21 nov 2024 19:14
Affärsidén med starlink är väl att erbjuda uppkoppling på avlägsna platser? Konkurrera ut 5g känns svårt.
Starlink konkurrerar väl främst med bra täckning. 5G som teknik är säkert bra men det kräver ju master relativt tätt, speciellt om man ska få bra bandbredd.

Starlink för stadskärnor är väl waste, däremot för glesbygd där operatörerna inte ser ekonomi i att smälla upp 5G-master tillräckligt tätt.

Sen, glöm inte bort redundansen! Vi har ju i närtid sett att sjökablarna inte är så stabil lösning längre som det varit historiskt. Starlink går såklart också att slå ut men är man prepper har man såklart utrustning både för 5G och Starlink :D

Utöver det tänker jag att kan Elon på ett snyggt sätt integrera Starlink-antenn i Teslor så skulle man ju "ta hem" bilens kommunikation med. Alltså inte förlita sig på 4G/5G för bilens uppkoppling...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Arctic Drifter skrev: 22 nov 2024 08:39

Utöver det tänker jag att kan Elon på ett snyggt sätt integrera Starlink-antenn i Teslor så skulle man ju "ta hem" bilens kommunikation med. Alltså inte förlita sig på 4G/5G för bilens uppkoppling...
Jag tror starlink fungerar dåligt om man parkerar i ett garage eller annat ställe som inte har fri sikt mot himlen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Arctic Drifter skrev: 22 nov 2024 08:39
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 19:14
Starlink konkurrerar väl främst med bra täckning. 5G som teknik är säkert bra men det kräver ju master relativt tätt, speciellt om man ska få bra bandbredd.

Starlink för stadskärnor är väl waste, däremot för glesbygd där operatörerna inte ser ekonomi i att smälla upp 5G-master tillräckligt tätt.

Sen, glöm inte bort redundansen! Vi har ju i närtid sett att sjökablarna inte är så stabil lösning längre som det varit historiskt. Starlink går såklart också att slå ut men är man prepper har man såklart utrustning både för 5G och Starlink :D

Mobiltäckningen har ju förbättras avsevärt dom senaste 5-10åren. Jag jagar i norrbottens glesbygd och för 10år sedan försvann mobiltäckningen när man lämnade Bodens stadsgräns. Numera har vi bra uppkoppling och kan t.o.m. kolla nyheterna i jaktkojan. Jaktradio har vi slutat med utan kör chattjänst istället. Operatörerna samarbetar med masterna där uppe. Varje operatör har inte en egen mast. Det känns som att mobiltäckning inte är ett lika stort försäljningsargument idag som det var tidigare när det egentligen bara var Telia som fungerade.
Just med tanke på redundans och riskerna du beskriver så är det ju dumt att basera kommunikationen på Elon Musk och Starlink utan möjligen ha det som backup-lösning
Skriv svar