SUV/Crossover eller Estate/Touring/kombi?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lerumsexpressen »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:54
Lerumsexpressen skrev: 20 nov 2024 22:40
Kombibilen är hopplöst död och det vet Tesla och Elon.
Många vet om fördelarna med energiförbrukning och agil körning men få vill sitta lågt och titta uppåt på alla som passerar. (Känner sig som en fattig luffare när man sitter lågt i en svensson kombi) […
Det måste vara därför folk köper sportbilar från bilar från Porsche, Ferrari och Lamborghini. För att de känner sig "som en fattig luffare när [de] sitter lågt"… :roll:

Finns en hel del fler motargument, men dom kan man ju inte använda sig av på forumet, för då raderas de pga av "personangrepp"…
Nu spetsade jag till det lite för att belysa så som jag och de flesta jag känner / tänker och att biltillverkaren tjänar mer pengar på SUV..
En svensson kombi är mindre praktisk, obekvämare sitt och arbetsställningar och ger ingen status (mervärde) till köparen och tillverkarna tjänar mer pengar.

Läs här om vad som händer i Elon och Tesla land
https://thenewswheel.com/why-arent-stat ... aced-them/
“Minivans killed the wagon. SUVs killed the minivan. Crossovers killed the SUV. Crossovers are just tall wagons.”

Sedan undrar jag är inte motargument och personangrepp två olika saker?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 21 nov 2024 09:43
Håller delvis med om att stora SUV:ar är en ganska dålig idé ur elbilssynpunkt. Men det går ju faktiskt att göra bilar som man sitter lite högre i utan gigantiska hjul och jättehög markfrigång. BMWi3 och VW Id3 är väl två utmärkta exempel. Personligen tycker jag att Tesla Model Y ligger närmare BMW i3 i konstruktion än SUV:ar som BMW X3 och Volvo XC60. Model Y har bara 16 cm markfrigång vilket är extremt lite i SUV-sammanhang. Den är mer en högbyggd bil än en SUV. Sedan visar tester i verkligheten att Model Y är nästa lika effektiv som Model S: https://outofspecstudios.com/70-mph-range
Håller med om definitionsproblematiken. Därför använder jag själv sen tid tillbaka termen SUV/Crossover. Rubriken på tråden sattes ju i efterhand av Moderatorn till just "SUV eller kombi?"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Re: SUV/Crossover eller Estate/Touring/kombi?

Kunde ju ändra trådrubriken, så gjorde det, och har nu ändrat från "SUV eller kombi?" till:

"SUV/Crossover eller Estate/Touring/kombi?"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Huvudproblemet misstänker jag är att den tradionella fyrkantiga kombiformen är svår att kombinera med lågt cd-värde. Är väl därför Model Y har lägre sådant (0,23) än ID7 tourer (0,25). Eftersom luftmotånd är produkten av frontarea och cd-värde så kan en crossover med lågt värde ha lägre totalt luftmotstånd än en högbyggd kombi. Taycan cross turismo har totalt luftmotstånd på 0,616 (0,26 x 2,37) medan Model Y ligger på 0,584 (0,23 x 2,54). Så trots den högbyggda formen är Model Y mer aerodynamisk än en lågbyggd Porsche kombi.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Så länge folk byter till elbil så struntar jag faktiskt i om dom köper sedan, SUV, truck, whatever...

En el-SUV är ju alla dagar i veckan mycket bättre än en fossil oavsett om det är en sedan, kombi, småbil etc.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate

tesla newbie skrev: 21 nov 2024 11:01
Huvudproblemet misstänker jag är att den tradionella fyrkantiga kombiformen är svår att kombinera med lågt cd-värde. Är väl därför Model Y har lägre sådant (0,23) än ID7 tourer (0,25). Eftersom luftmotånd är produkten av frontarea och cd-värde så kan en crossover med lågt värde ha lägre totalt luftmotstånd än en högbyggd kombi. Taycan cross turismo har totalt luftmotstånd på 0,616 (0,26 x 2,37) medan Model Y ligger på 0,584 (0,23 x 2,54). Så trots den högbyggda formen är Model Y mer aerodynamisk än en lågbyggd Porsche kombi.
Cross Turismo är skogsmulleversionen av Taycan Sports Turismo. Cross Turismo har 0,26. Men Sports Turismo har 0,25. Om ditt värde för Cross Turismos frontera stämmer och Sports Turismo har samma frontarea som Cross Turismo, så blir värdet för Sports Turismo 0,25 x 2,37 = 0,593.

En SUV/Crossover med sluttande bakparti som MY tycker inte jag ska jämföras med traditionella Estate/Touring/kombi-bilar. Den naturliga bilen att jämföra en MY med hade varit en fastback/liftback som en Model 3 med halvkombibaklucka. Men den varianten finns ju tyvärr inte i Teslas modellutbud.

I ett annan inlägg här ovan i tråden så fanns invändningen att fötterna för baksätespassagerarna relativt sett skulle hamna högre i relation till höfterna i en fiktiv Model 3 med halvkombibaklucka än vad de gör i en MY. Men det här går att komma runt genom att göra en 'urgröpning' för baksätespassagerarnas fötter i batteripacket som t.ex. Porsche har gjort just med Taycan.

EDIT:
BMW i5 Touring och Audi A6 e-tron Avant har båda ett Cd på 0,24. Så inte särkilt långt från MY's 0,23. Och både i5 Touring och A6 Avant har mindre frontare än MY.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Lerumsexpressen skrev: 21 nov 2024 09:52
Många vet om fördelarna med energiförbrukning och agil körning men få vill sitta lågt och titta uppåt på alla som passerar. (Känner sig som en fattig luffare när man sitter lågt i en svensson kombi) […
Det måste vara därför folk köper sportbilar från bilar från Porsche, Ferrari och Lamborghini. För att de känner sig "som en fattig luffare när [de] sitter lågt"… :roll:

Finns en hel del fler motargument, men dom kan man ju inte använda sig av på forumet, för då raderas de pga av "personangrepp"…
Nu spetsade jag till det lite för att belysa så som jag och de flesta jag känner / tänker och att biltillverkaren tjänar mer pengar på SUV..
En svensson kombi är mindre praktisk, obekvämare sitt och arbetsställningar och ger ingen status (mervärde) till köparen och tillverkarna tjänar mer pengar.

“Minivans killed the wagon. SUVs killed the minivan. Crossovers killed the SUV. Crossovers are just tall wagons.”

Statusargumentet tror jag inte ett dugg på, eftersom numera alla kör ”SUV”. Det som alla har, även relativt sett mindre bemedlade kan aldrig ge status.

Visst, i början av SUV-vågen gav det status men knappast nu.

Men det är intressant med bilmodet, oavsett om man är i europa, usa eller kina ser det liknande ut, alla kör suv-liknande bilar (plus trucks i usa då).
Det är ju inte bara kombin som är lätt utrotningshotad rena sedaner har ju i stort sett försvunnit.
Jag tror det är större chans att kombin kommer tillbaka i någon form än sedanen, en sedan är ju rätt opraktisk. Men å andra sidan vill man göra en snygg bil så är ju sedanformen svårslagen.

Möjligen backar suvtrenden lite nu genom att suvarna blir lite mindre ”suviga” pö om pö och kallas crossovers osv.

Själv är jag fast förankrad o kombilägret, jag har svårt för högbyggda bilars sämre vägkänsla och vinglighet.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Jag tror att sedanerna också kommer att minska global men traditionen med sedaner är mycket djupare rotad på stora bilmarknaderna.

Hur ser vi på exempelvis Aptera och vad är det för klass av fordon?
Och kommer den typen av extremt snåla och aerodynamiska fordon bli någon större framgång?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate

gjohansson skrev: 21 nov 2024 11:35

Statusargumentet tror jag inte ett dugg på, eftersom numera alla kör ”SUV”. Det som alla har, även relativt sett mindre bemedlade kan aldrig ge status. [Min u.] […
Det finns fortfarande områden där SUVar/Crossovers är relativt få. Slottsstaden & Ribersborg i Malmö är ett sådant område. Men visst… Många av bilarna är lite äldre. Och just Slottsstaden & Ribersborg har för övrigt rätt lite laddmöjligheter för elbilar. Vet i och för sig inte hur det ser ut nere i garagen, men ovan mark är det väl typ ~2 bostadrättsföreningar som installerat någon form av laddare på sina parkeringsplater…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

gjohansson skrev: 21 nov 2024 11:35

Statusargumentet tror jag inte ett dugg på, eftersom numera alla kör ”SUV”. Det som alla har, även relativt sett mindre bemedlade kan aldrig ge status.

Visst, i början av SUV-vågen gav det status men knappast nu.

Men det är intressant med bilmodet, oavsett om man är i europa, usa eller kina ser det liknande ut, alla kör suv-liknande bilar (plus trucks i usa då).
Det är ju inte bara kombin som är lätt utrotningshotad rena sedaner har ju i stort sett försvunnit.
Jag tror det är större chans att kombin kommer tillbaka i någon form än sedanen, en sedan är ju rätt opraktisk. Men å andra sidan vill man göra en snygg bil så är ju sedanformen svårslagen.

Möjligen backar suvtrenden lite nu genom att suvarna blir lite mindre ”suviga” pö om pö och kallas crossovers osv.

Själv är jag fast förankrad o kombilägret, jag har svårt för högbyggda bilars sämre vägkänsla och vinglighet.
Ja det var länge sedan det var "status" att köra SUV/crossover. Samma sak med att köra Tesla.

Det är ju vi vanliga Svensson som kör dessa bilar idag.

(Hoppas ingen tog mitt tidigare ironiska inlägg om SUV/crossover status, på allvar)

Angående "högbyggda bilars sämre vägkänsla och vinglighet" så ser jag det som ett fossilbilsproblem. En högbyggd elbil med batteriet i golvet är ofta stabilare än de flesta fossilbilskombi.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev: 21 nov 2024 11:05
Så länge folk byter till elbil så struntar jag faktiskt i om dom köper sedan, SUV, truck, whatever...

En el-SUV är ju alla dagar i veckan mycket bättre än en fossil oavsett om det är en sedan, kombi, småbil etc.

/fth
Jag håller helt med. Vad spelar det för roll om en elbil drar t ex 1,6 eller 1,8 kWh eller rentav 3,2 kWh per mil så länge ägaren är nöjd med räckvidd, utrymme och andra egenskaper och avstår en fossilbil? Mer el är enkelt att producera på ett hållbart sätt och energiåtgången per mil är oavsett låg.

På fossilerna är 12% resp 100% skillnad däremot viktigt eftersom de drivs av en resurs som är ändlig och energiåtgången per mil mycket högre.

Vissa måste alltid strida om något men i det här fallet borde de lägga krutet på att få alla att lämna olja och gas och istället gå över till elbilar. Inte komma med hårklyverier om vilken elbil som är mest korrekt :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2024 11:19
tesla newbie skrev: 21 nov 2024 11:01
Cross Turismo är skogsmulleversionen av Taycan Sports Turismo. Cross Turismo har 0,26. Men Sports Turismo har 0,25. Om ditt värde för Cross Turismos frontera stämmer och Sports Turismo har samma frontarea som Cross Turismo, så blir värdet för Sports Turismo 0,25 x 2,37 = 0,593.

En SUV/Crossover med sluttande bakparti som MY tycker inte jag ska jämföras med traditionella Estate/Touring/kombi-bilar. Den naturliga bilen att jämföra en MY med hade varit en fastback/liftback som en Model 3 med halvkombibaklucka. Men den varianten finns ju tyvärr inte i Teslas modellutbud.

I ett annan inlägg här ovan i tråden så fanns invändningen att fötterna för baksätespassagerarna relativt sett skulle hamna högre i relation till höfterna i en fiktiv Model 3 med halvkombibaklucka än vad de gör i en MY. Men det här går att komma runt genom att göra en 'urgröpning' för baksätespassagerarnas fötter i batteripacket som t.ex. Porsche har gjort just med Taycan.

EDIT:
BMW i5 Touring och Audi A6 e-tron Avant har båda ett Cd på 0,24. Så inte särkilt långt från MY's 0,23. Och både i5 Touring och A6 Avant har mindre frontare än MY.
Sport turismo ligger på 0,583: https://newsroom.porsche.com/dam/jcr:19 ... en.pdf.PDF, så lite bättre än Model Y.

BMW i5 touring har 0,6 (0,24x2,5) : https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... 4EN/611826

Angående sluttande bakpati så är det ju det enklaste sättet att få bättre Cd. En tradionell kombikaross med rakt tak verkar svårare att få ned Cd-värdet på. Men har man sluttande bakparti så blir det sämre lastutrymme, varför man behöver göra bilen lite högre.

Problemet med urgröpning är ju att det påverkar batterikapaciteten. Så vill man ha både lång räckvidd och bra komfort för baktsätespassagerarna så är man hänvisad till högbyggda bilar.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Maw skrev: 21 nov 2024 12:05
fth skrev: 21 nov 2024 11:05

/fth
Jag håller helt med. Vad spelar det för roll om en elbil drar t ex 1,6 eller 1,8 kWh eller rentav 3,2 kWh per mil så länge ägaren är nöjd med räckvidd, utrymme och andra egenskaper och avstår en fossilbil? Mer el är enkelt att producera på ett hållbart sätt och energiåtgången per mil är oavsett låg.

På fossilerna är 12% resp 100% skillnad däremot viktigt eftersom de drivs av en resurs som är ändlig och energiåtgången per mil mycket högre.

Vissa måste alltid strida om något men i det här fallet borde de lägga krutet på att få alla att lämna olja och gas och istället gå över till elbilar. Inte komma med hårklyverier om vilken elbil som är mest korrekt :)
Det handlar ju inte bara om elproduktion utan också batteriproduktionen. En hög kantig tung bil behöver större batteri för att få hyfsad räckvidd. Vilket kräver mer råmaterial och miljöpåverkan. Den sliter också mer på vägarna och ger upphov till mer partikelutsläpp från däcken. Det blir ju ingen vinst för miljön om man bara flyttar partikelutsläppen från avgasröret till däcken istället. Är det rimligt att en eldriven sedan som Mercedes EQE väger lika mycket som en Audi Q7?
Grejen med eldrift är ju att man kan optimera bilen mycket bättre när det gäller utrymmen, så man kan ha en bil som är liten på utsidan, men stor på utsidan. Exempelvis så måste man ju ha en lång huv på en fossilsuv om man vill ha lite bättre prestanda, eftersom man måste få plats med en längsmonterad V8. Med en elbil kan du ju ha 500 hk och fyrhjulsdrift med en huvlängd som en Mini Cooper. Varför ska man använda mer material i onödan om man med smart ingenjörskonst kan optimera formen på bilen för maximalt utrymmesutnyttjande och maximal effektivitet? Här tycker jag Lucid gör ett bra jobb. De har effektivitet som en ledstjärna för allt de gör.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker att det är fjantigt med valfrihet. Alla borde ha samma behov och smak dessutom. /s :roll:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Speciellt de som själva inte ens kör elbil, men har väldigt starka åsikter om vilka elbilar andra ska köpa. :)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
manneson

Inlägg av manneson »

Tittar man på avgasbilar så säljer ju SUV i mkt större volymer än kombi.
Anledningen till det är helt enkelt att det är vad majoriteten föredrar.
Har man väl gått över till en högre bil är det väldigt få som vill gå tillbaka, då man snabbt upptäcker hur mkt mer praktiskt det är.
Enda nackdelen är egentligen högre förbrukning, men den blir ju ännu mer irrelevant iom övergång till eldrift då "bränslet" är så enormt mkt billigare.
SwedishAdvocate

Nicke Nyfiken skrev: 21 nov 2024 12:52
Speciellt de som själva inte ens kör elbil, men har väldigt starka åsikter om vilka elbilar andra ska köpa. :)
Så det handlar alltså inte som sanningshalten i argumenten utan om vem som säger det?… Ok. ;)

Undrar hur många som tycker det är ett rimligt motargument… Undrar hur många det motargumentet kan övertyga…
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2024 13:09
Så det handlar alltså inte som sanningshalten i argumenten utan vem som säger det?… Ok. ;)

Undrar hur många som tycker det är ett rimligt motargument… Undrar hur många det motargumentet kan övertyga…
Inte riktigt samma sak men… Det är lite som gamle vänsterledaren, Lars Ohly, som tyckte att det var dåligt, horribelt och förkastligt på alla sätt med friskolor.. Men som ändå valde friskola för sina egna barns skolgång. Budskapet blir lite mindre trovärdigt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
SwedishAdvocate

Maw skrev: 21 nov 2024 13:15
Så det handlar alltså inte som sanningshalten i argumenten utan vem som säger det?… Ok. ;)

Inte riktigt samma sak men… Det är lite som gamle vänsterledaren, Lars Ohly, som tyckte att det var dåligt, horribelt och förkastligt på alla sätt med friskolor.. Men som ändå valde friskola för sina egna barns skolgång. Budskapet blir lite mindre trovärdigt.
"Inte riktigt samma sak". Nej exakt.

Men du har så klart en poäng. Det är bara den 'lilla detaljen' att det kostar 'en liten slant' för att jag då tydligen(?) 'i vissas ögon' ska kunna kvalificera mig som en 'fullgod debattör'…

Sist jag kollade forumreglerna var det inte ett krav att äga eller leasa en elbil för att få skriva på det här forumet…

Så avslutningsvis och förslagsvis: Varför inte debattera sakargumenten istället?…
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2024 13:28

Men du har så klart en poäng. Det är bara den 'lilla detaljen' att det kostar 'en liten slant' för att jag då tydligen(?) 'i vissas ögon' ska kunna kvalificera mig som en 'fullgod debattör'…

Sist jag kollade forumreglerna var det inte ett krav att äga eller leasa en elbil för att få skriva på det här forumet…

Så avslutningsvis och förslagsvis: Varför inte debattera sakargumenten istället?…
Du har rätt i att det var lite lågt.

Jag har debatterat sakfrågan, jag kan fortsätta. Det är i sammanhanget oviktigt vilken elbil man väljer, det viktiga är att man väljer en elbil.

Man kan till exempel jämföra energiåtgången för en gasbil med energiåtgången för en elbil. En normal gasbil kräver en energimängd om ca 10 kWh för att färdas en mil medan en normal elbil kanske kräver 1,8 kWh.

Om vi väljer att jämföra extremerna; en pytteliten Seat Arona gasbil kräver 5,2 kWh energi för en mil, en jättestor Ford F150 Lightning kräver ca 3 kWh för samma sträcka. Då kan man få med ganska mycket mer nyttolast och passagerare med den större bilen som drivs av el. Man åker dessutom säkrare och bekvämare och kan göra det med gott samvete.

En större elbil att innehålla mer råvaror, men dessa kan och kommer att återvinnas när elbilen har nått sin livslängd.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Maw skrev: 21 nov 2024 13:44
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2024 13:28

Du har rätt i att det var lite lågt.

Jag har debatterat sakfrågan, jag kan fortsätta. Det är i sammanhanget oviktigt vilken elbil man väljer, det viktiga är att man väljer en elbil.

Man kan till exempel jämföra energiåtgången för en gasbil med energiåtgången för en elbil. En normal gasbil kräver en energimängd om ca 10 kWh för att färdas en mil medan en normal elbil kanske kräver 1,8 kWh.

Om vi väljer att jämföra extremerna; en pytteliten Seat Arona gasbil kräver 5,2 kWh energi för en mil, en jättestor Ford F150 Lightning kräver ca 3 kWh för samma sträcka. Då kan man få med ganska mycket mer nyttolast och passagerare med den större bilen som drivs av el. Man åker dessutom säkrare och bekvämare och kan göra det med gott samvete.

En större elbil att innehålla mer råvaror, men dessa kan och kommer att återvinnas när elbilen har nått sin livslängd.
Hear, hear, precis så resonerar jag om detta.

Eftersom gas-, bensin-, och dieselbilar dessutom till nära 100% använder klimatpåverkande bränslen från skurkstater så blir ju argumentet dessutom ännu starkare än ”bara” det rent effektivitetsmässiga.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

spacecoin skrev: 21 nov 2024 12:43
Jag tycker att det är fjantigt med valfrihet. Alla borde ha samma behov och smak dessutom. /s :roll:
Jag har inget emot valfrihet. Men jag uppskattar energieffektivitet. En rymlig bil behöver inte vara stor och kantig och ha 2 meter lång motorhuv:
https://lucidmotors.com/gravity
https://www.carsized.com/en/cars/compar ... 022-sedan/
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 22:51
Tycker även riktigt, riktigt synd om den stackars fotgängaren, cyklisten eller motorcyklisten som kommer bli först med att få känna hur det känns att bli påkörd av en Cybertruck-kaross… Det kommer inte bli roligt…
Tycker lika synd om den stackars medtrafikanten som kommer i närkontakt med en Scania-lastbil, Dodge Ram Pick-up eller Sprinter van :( Ingen större skillnad ur ett traumatologiskt/ortopediskt perspektiv.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jojo skrev: 22 nov 2024 07:49
Tycker även riktigt, riktigt synd om den stackars fotgängaren, cyklisten eller motorcyklisten som kommer bli först med att få känna hur det känns att bli påkörd av en Cybertruck-kaross… Det kommer inte bli roligt…
Tycker lika synd om den stackars medtrafikanten som kommer i närkontakt med en Scania-lastbil, Dodge Ram Pick-up eller Sprinter van :( Ingen större skillnad ur ett traumatologiskt/ortopediskt perspektiv.
Såklart vill man inte bli påkörd alls, men har du sett de vassa hörnen på CT? Det finns en orsak till att den inte kan bli godkänd i EU
VW ID.7 GTX Tourer -25
SwedishAdvocate

Maw skrev: 22 nov 2024 08:03
Jojo skrev: 22 nov 2024 07:49
Såklart vill man inte bli påkörd alls, men har du sett de vassa hörnen på CT? Det finns en orsak till att den inte kan bli godkänd i EU
Och inte nog med att de är vassa/skarpa. Kommer den plåten överhuvudtaget deformeras någonting vid en kollision med en människokropp?…
Skriv svar