Teslas service - en positiv upplevelse

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Teslas service - en positiv upplevelse

Inlägg av T4s »

Läser en del negativa inlägg om Teslas service och känner att jag vill dela min erfarenhet som faktiskt har varit riktigt bra.

För några månader sedan hade jag min bil inne på service center för att hämta vinterdäcken. Blev faktiskt positivt överraskad av bemötandet - teknikern tog sig verkligen tid att svara på alla mina frågor (förmodligen rätt dumma också då jag inte haft bilen länge). De förklarade tydligt vad som skulle göras och varför. Man hittade att clips till ett underrede hade lossnat som gjorde att det lät när man åkte i garaget.

Idag hade jag besök av Mobile service och även det var en positiv upplevelse. De fixade två garantiärenden utan diskussion och passade dessutom på att leverera tillbehör som jag beställt sedan tidigare i shoppen. Smidigt att slippa åka någonstans när de kommer hem till en istället.

Kommer från flera år med VW-gruppen där jag ofta behövde diskutera och argumentera för självklara garantiärenden, och där varenda liten grej kostade skjortan och påslag på delar. För att inte tala om att man alltid behövde anpassa sig efter verkstadens tider och regler - aldrig tvärtom. Vilken skillnad det är när servicen faktiskt anpassas efter kundens behov istället!

Ville mest dela detta eftersom man oftast bara läser negativa inlägg. Dessutom svarar chatten snabbt som attans dygnet runt.

Och ja, fortfarande den roligaste bil jag någonsin ägt!

Någon annan som har positiva service-upplevelser att dela?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Teslas service - en positiv upplevelse

Inlägg av spacecoin »

Har bara positiva erfarenheter av rangers. Lite sämre med SC tyvärr.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare

Inlägg av T4s »

spacecoin skrev: 22 nov 2024 14:21
Hur då? Dåligt bemötande eller bara dåliga på sitt jobb?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Samma erfarenhet från 2019 och framåt.
Innan dess (2015-2019) var det bara positiva erfarenhet även på SC.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

T4s skrev: 22 nov 2024 14:24
Dels dålig kommunikation kring tidsuppskattningar, dels har jag fått åka dit utan att få ersättningsbil många gånger. Har säkert spenderat 30 timmar på SC väntrum med garantiärenden. Sedan är det ju inte SC:s fel att en ny bil har 5 fel, och behöver omlackeras. Sedan blev det nedslag på besiktningen för ljusbilden. Saker som man bara förväntar sig ska vara problemfritt för en bil som kostar över en mille.

Egentligen är det omfattningen av besöken som är mitt huvudsakliga problem, och inte kvaliteten på SC i sig (förutom då att de inte ger mig en ersättningsbil eller Bolt-krediter för garantiärenden - detta var innan de infördes).

Vidare så jag jag haft problem med beställning av reservdelar. Delen beställd. Delen kommit. Åker dit, det är fel SKU. Sånt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Nicke Nyfiken skrev: 22 nov 2024 14:27
Samma erfarenhet från 2019 och framåt.
Innan dess (2015-2019) var det bara positiva erfarenhet även på SC.
Det var sept 2019 som jag klev på och det verkar ju vara den allmänna uppfattningen att det var röda mattan innan.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

T4s skrev: 22 nov 2024 14:06
Läser en del negativa inlägg om Teslas service och känner att jag vill dela min erfarenhet som faktiskt har varit riktigt bra.

För några månader sedan hade jag min bil inne på service center för att hämta vinterdäcken. Blev faktiskt positivt överraskad av bemötandet - teknikern tog sig verkligen tid att svara på alla mina frågor (förmodligen rätt dumma också då jag inte haft bilen länge). De förklarade tydligt vad som skulle göras och varför. Man hittade att clips till ett underrede hade lossnat som gjorde att det lät när man åkte i garaget.

Idag hade jag besök av Mobile service och även det var en positiv upplevelse. De fixade två garantiärenden utan diskussion och passade dessutom på att leverera tillbehör som jag beställt sedan tidigare i shoppen. Smidigt att slippa åka någonstans när de kommer hem till en istället.

Kommer från flera år med VW-gruppen där jag ofta behövde diskutera och argumentera för självklara garantiärenden, och där varenda liten grej kostade skjortan och påslag på delar. För att inte tala om att man alltid behövde anpassa sig efter verkstadens tider och regler - aldrig tvärtom. Vilken skillnad det är när servicen faktiskt anpassas efter kundens behov istället!

Ville mest dela detta eftersom man oftast bara läser negativa inlägg. Dessutom svarar chatten snabbt som attans dygnet runt.

Och ja, fortfarande den roligaste bil jag någonsin ägt!

Någon annan som har positiva service-upplevelser att dela?
Instämmer, grymt nöjd med mina två serviceärenden jag haft under mina dryga 4200 mil. Snabba svar och snabb hjälp på plats vid bilen. Förvisso enkla ärenden (stänkskydd och torkarblad :) ) men tyder väl på att bilen inte behöver så mycket service.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

T4s skrev: 22 nov 2024 14:24
Kom på en sak till: En gång behövde jag UV-behandling av instrumentklustret (gul rand pga limmet), och servicetekniker gjorde stora skärmen (igen) istället. Gjorde inte lilla skärmen. Tog tre timmar extra (satt och väntade). Plus ett extra besök tre veckor senare på två timmar plus restid.

med det sagt så funkar bilen kanon nu och rangers ftw.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Har kört Tesla sen 2019, eftersom det var en S så var det mer problem än 3/Y. Så framlyktor, handtag, omlack, drivaxlar, batterivärmare...

Var nere i Malmö tills Jönköping öppnade för ett par år sen. Även en del rangers. Måste säga att det har fungerat väldigt bra hela tiden, både med garantiärenden och inte. Sen är rangers helt klart mer serviceinriktade eftersom de är tvungen att ha kundkontakt. ;)

Kommunikationen var sådär precis när de började med chatten, men tycker den funkar bra nu också. Betydligt smidigare än att hålla på att ringa verkstad.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Innan model 3 var det sjukt bra service, vilket behövdes då bilarna som kom från usa hade milt sagt bristande kvalitet av och till. Efter model 3 så har jag som flera andra här usla erfarenheter av SC (förutom nån enstaka) och fantastiska erfarenheter av Ranger
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

TechNerd skrev: 24 nov 2024 10:16
Har kört Tesla sen 2019, eftersom det var en S så var det mer problem än 3/Y. Så framlyktor, handtag, omlack, drivaxlar, batterivärmare...

Var nere i Malmö tills Jönköping öppnade för ett par år sen. Även en del rangers. Måste säga att det har fungerat väldigt bra hela tiden, både med garantiärenden och inte. Sen är rangers helt klart mer serviceinriktade eftersom de är tvungen att ha kundkontakt. ;)

Kommunikationen var sådär precis när de började med chatten, men tycker den funkar bra nu också. Betydligt smidigare än att hålla på att ringa verkstad.
Finns det någon märkesverkstad som använder telefon som bokningsverktyg idag?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Skickade nyss in service förfrågan. Laminering som släppt på bakvingen.
Svar, bokad, täcks av garanti. Efter 2(!) minuter. En sketen söndag
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare

Inlägg av MatsH »

Kan bara hålla med TS om service, helt suverän måste jag säga.
Anmälde värmeproblem söndag kl 13, bilen inlämnad måndag, värmepump utbytt och klar tisdag morgon. Ja just ja, detta under pågående strejk också :lol:
Användarvisningsbild
solo-tourist
Teslaägare

Inlägg av solo-tourist »

MatsH skrev: 17 dec 2024 10:36
Kan bara hålla med TS om service, helt suverän måste jag säga.
Anmälde värmeproblem söndag kl 13, bilen inlämnad måndag, värmepump utbytt och klar tisdag morgon. Ja just ja, detta under pågående strejk också :lol:
Bara att gratulera, så ska service vara helt klart.
En annan sida av myntet.
Anmälde problem en helgdag, fick skicka meddelande efter 2 dagar för att fråga om det har hänt något med mitt ärende. Först då kickades processen igång. Logistikproblem på reservdel. Har nu väntat >45 dagar stående med en bil som jag bara kan låsa upp ibland, drar 10% batteri på ett dygn parkerad med mera med mera. :?
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare

Inlägg av T4s »

I veckan anmälde jag en sak via appen och hade bokat mobile service 5 minuter senare.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jag är nästan euforisk efter dagens service-upplevelse. Passagerarsätet hade skadats bakifrån och var alldeles intryckt. Jag tog några bilder och la in i appen i förra veckan. Jag gick verkligen och oroade mig för att det här skulle behövas ett helt nytt säte men jag fick ett kostnadsförslag på drygt 2000:- istället för 20k+ som jag befarat. Jag bokade in torsdagen som jag har för mig var närmsta tillgängliga tidpunkt då jag var hemma igen (var på resande fot). Idag kom teknikern kl 11:42. Vi tittade lite på skadan och pratade i några minuter. Kl 12:01 meddelade han att allt var klart och att det blev bara ungefär 1200:- (1000 kr för material och 200kr för arbetet). Ryggstödet är nu i nyskick igen :). Det var en riktigt trevlig tekniker också :D
Driver sajten Car.info
Skriv svar