Bärbar laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Bärbar laddbox

Inlägg av Luma »

Hej
Är det någon som har tips på en bra bärbar laddare. Helst både för 1 och 3-fas.
Priserna varierar mycket. Från några tusenlappar på Amazon till över 10 000 kr.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av mikebike »

Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av FStaake »

Jag kör denna som både bärbar och som primär laddningen hemma sedan 4 år:

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Går att köpa i Sverige om man föredrar det:
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... 898f&_ss=r
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av fnurra »

FStaake skrev: 31 okt 2024 23:14
Jag kör denna som både bärbar och som primär laddningen hemma sedan 4 år:

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Går att köpa i Sverige om man föredrar det:
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... 898f&_ss=r
Det är väl inte riktigt samma produkter. Jag har tesla-ladda-alltid-paketet från evconnect, men som också är tillverkat av metron. Den som du har verkar ju lite bättre, då den verkar ha inbyggd jordfelsbrytare för både AC och DC, samt verkar vara helt vattentät. Nedre varianten skall man inte använda vid kraftigt regn om man inte kan skydda laddkontakten. Fördelen med att beställa från Sverige är att man kan få 50% grönt avdrag om man beställer med installation. Verkar ju nu också finnas en app till den portabla laddboxen om jag förstått det rätt. Den varianten du har motsvarar väl mer denna som evconnect säljer : https://evconnect.se/products/podee-typ ... 2300859463. Framgår inte om det följer med någon laddkabel i det paketet från evconnect och om det inte gör det kanske det trots det gröna avdraget inte skiljer så mycket i pris om man beställer direkt från metron utan installation...

Metrons kablar är riktigt bra då de är tunna och smidiga och inbyggda Tesla-knappen underlättar också mycket.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av FStaake »

fnurra skrev: 01 nov 2024 14:49
FStaake skrev: 31 okt 2024 23:14
Jag kör denna som både bärbar och som primär laddningen hemma sedan 4 år:

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Går att köpa i Sverige om man föredrar det:
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... 898f&_ss=r
Det är väl inte riktigt samma produkter. Jag har tesla-ladda-alltid-paketet från evconnect, men som också är tillverkat av metron. Den som du har verkar ju lite bättre, då den verkar ha inbyggd jordfelsbrytare för både AC och DC, samt verkar vara helt vattentät. Nedre varianten skall man inte använda vid kraftigt regn om man inte kan skydda laddkontakten. Fördelen med att beställa från Sverige är att man kan få 50% grönt avdrag om man beställer med installation. Verkar ju nu också finnas en app till den portabla laddboxen om jag förstått det rätt. Den varianten du har motsvarar väl mer denna som evconnect säljer : https://evconnect.se/products/podee-typ ... 2300859463. Framgår inte om det följer med någon laddkabel i det paketet från evconnect och om det inte gör det kanske det trots det gröna avdraget inte skiljer så mycket i pris om man beställer direkt från metron utan installation...

Metrons kablar är riktigt bra då de är tunna och smidiga och inbyggda Tesla-knappen underlättar också mycket.
Utan att veta exakt vilken Metron-kabel som är i ”ladda alltid”-paketet tror jag den och sen jag har är likadana.
Har som sagt haft den som uteslutande laddning hemma och i stugan till våra båda bilar de senaste 4 åren utan problem.

Den du länkar till är ytterligare en variant som ”omvandlar” ett CEE uttag till en Typ-2 hona där man ansluter sin befintliga Typ-2 - Typ-2 kabel som man vanligen använder ute på byn, eller hemma i sin laddbox.
Huruvida denna inte riktigt tycker om regn eller ej det vet jag inte.

Håller också med om att Metrons kablar är mycket smidiga.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av bat »

Jag har kört med Teslas egna UMC med 3-fas/Schuko kontakter i 9 år. Tycker den fungerat väl. Väldigt basic från ett feature perspektiv men gör jobbet. Såg att det fanns en begagnad till salu i någon forumtråd.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av airdrive »

Jag kör med NRGkick, blåtand/wifi och bra app gör det går att styra laddning väl även på platser med begränsad kapacitet. Jag kör med både shucko och 16A trefas med den men dom har dom andra kontakterna också upp till 32A trefas.

https://www.nrgkick.com/en/
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8124
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av fth »

airdrive skrev: 03 nov 2024 23:06
Jag kör med NRGkick, blåtand/wifi och bra app gör det går att styra laddning väl även på platser med begränsad kapacitet. Jag kör med både shucko och 16A trefas med den men dom har dom andra kontakterna också upp till 32A trefas.

https://www.nrgkick.com/en/
Det där ser ju ut som en riktigt bra variant, men huvva vad dyrt! För att verkligen kunna dra nytta av denna så skulle jag behöva ha 16A CEE trefas, Type 2, samt schuko, det skulle kosta >12,500:- :shock:

Jag har alltid irriterat mig på att man ska behöva ha två bängliga trefas-kablar i bilen, Type 2 och UMC, och har själv löst det med en Type 2-CEE-adapter som gör att min Tesla UMC går att använda som Type 2.

Det här är ju lite elegantare, men jag tycker kanske inte att det är värt det priset...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av mikebike »

fth skrev: 04 nov 2024 10:05
airdrive skrev: 03 nov 2024 23:06
Jag kör med NRGkick, blåtand/wifi och bra app gör det går att styra laddning väl även på platser med begränsad kapacitet. Jag kör med både shucko och 16A trefas med den men dom har dom andra kontakterna också upp till 32A trefas.

https://www.nrgkick.com/en/
Det där ser ju ut som en riktigt bra variant, men huvva vad dyrt! För att verkligen kunna dra nytta av denna så skulle jag behöva ha 16A CEE trefas, Type 2, samt schuko, det skulle kosta >12,500:- :shock:

Jag har alltid irriterat mig på att man ska behöva ha två bängliga trefas-kablar i bilen, Type 2 och UMC, och har själv löst det med en Type 2-CEE-adapter som gör att min Tesla UMC går att använda som Type 2.

Det här är ju lite elegantare, men jag tycker kanske inte att det är värt det priset...

/fth
Jag har fyra kablar i min bil! :)
Original UMC Schuko och original Typ-2 kabel (4m).
Aliexpress UMC CEE och Typ- 2 kabel 7,5 meter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av jonasl »

Det är verkligen extremt sällan jag använder något annat än hemmaladdning (med dedikerad kabel) och DC-laddning.

Sen har jag förstås Typ 2-kabeln i bilen och den används ibland som destinationsladdning på resor men det är inte många gånger på ett år. Har även en 3-fas Tesla UMC och original 1-fas UMC liggande i bilen för säkerhets skull men de ställen vi brukade använda dem på finns inte kvar i familjen längre (alla tre i den generationen har numera lämnat sina hus så vi har varken).

Tror majoriteten av elbilsförare aldrig laddar i annat än i laddbox och snabbladdning. Sen finns det förstås de som har sommarstuga och löst laddningen så där, det hade jag också gärna gjort men tyvärr är det flera hundra meter från stugan till parkeringen och dessutom bara enfas 16A i stugan :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 04 nov 2024 10:36
Det är verkligen extremt sällan jag använder något annat än hemmaladdning (med dedikerad kabel) och DC-laddning.

Sen har jag förstås Typ 2-kabeln i bilen och den används ibland som destinationsladdning på resor men det är inte många gånger på ett år. Har även en 3-fas Tesla UMC och original 1-fas UMC liggande i bilen för säkerhets skull men de ställen vi brukade använda dem på finns inte kvar i familjen längre (alla tre i den generationen har numera lämnat sina hus så vi har varken).

Tror majoriteten av elbilsförare aldrig laddar i annat än i laddbox och snabbladdning. Sen finns det förstås de som har sommarstuga och löst laddningen så där, det hade jag också gärna gjort men tyvärr är det flera hundra meter från stugan till parkeringen och dessutom bara enfas 16A i stugan :-)
Och jag hade gärna laddat hemma. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av RareEarth »

Jag laddar 6A enfas i sommarstugan, det räcker ganska bra för behovet. Om bilen kan stå inkopplad 18 h/dygn får man runt 15 mil per dygn.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av airdrive »

fth skrev: 04 nov 2024 10:05
airdrive skrev: 03 nov 2024 23:06
Jag kör med NRGkick, blåtand/wifi och bra app gör det går att styra laddning väl även på platser med begränsad kapacitet. Jag kör med både shucko och 16A trefas med den men dom har dom andra kontakterna också upp till 32A trefas.

https://www.nrgkick.com/en/
Det där ser ju ut som en riktigt bra variant, men huvva vad dyrt! För att verkligen kunna dra nytta av denna så skulle jag behöva ha 16A CEE trefas, Type 2, samt schuko, det skulle kosta >12,500:- :shock:

Jag har alltid irriterat mig på att man ska behöva ha två bängliga trefas-kablar i bilen, Type 2 och UMC, och har själv löst det med en Type 2-CEE-adapter som gör att min Tesla UMC går att använda som Type 2.

Det här är ju lite elegantare, men jag tycker kanske inte att det är värt det priset...

/fth
Japp den var hutlöst dyr men den förra elbilen, en mach-e hade ingen inbyggd mjukvara för att reglera ner laddströmmen. I kombination med både 3-fas och vanlig kontakt och upp till 22kw laddning så lär den gå ett tag till. Men räkna hem den kommer jag aldrig att göra. :D
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
JonHal
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2024 17:57

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av JonHal »

mikebike skrev: 31 okt 2024 18:58
Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av mikebike »

JonHal skrev: 22 nov 2024 19:28
mikebike skrev: 31 okt 2024 18:58
Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.
Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 22 nov 2024 22:28
JonHal skrev: 22 nov 2024 19:28
mikebike skrev: 31 okt 2024 18:58
Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.
Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.
Frågan är väl om den är C E -märkt eller CE -märkt? :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
lagolag
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 apr 2016 12:25

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av lagolag »

Jag har kört med Zencar 3-fas laddare från Alexpress sedan 2017 utan några som helst problem.
Användarvisningsbild
JonHal
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2024 17:57

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av JonHal »

mikebike skrev: 22 nov 2024 22:28
JonHal skrev: 22 nov 2024 19:28
mikebike skrev: 31 okt 2024 18:58
Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.
Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... produkter/

https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... -elprylar/

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... ing-saknas

En vänlig rekommendation bara….

Är den verkligen CE märkt?!
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av RareEarth »

Det står ju att den är CE- märkt.
expat
Inlägg: 323
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av expat »

RareEarth skrev: 24 nov 2024 01:02
Det står ju att den är CE- märkt.
Kan betyda China Export också. Har läst om det någonstans, men kommer inte ihåg var
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av mikebike »

JonHal skrev: 23 nov 2024 22:24
mikebike skrev: 22 nov 2024 22:28
JonHal skrev: 22 nov 2024 19:28
mikebike skrev: 31 okt 2024 18:58
Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.
Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... produkter/

https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... -elprylar/

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... ing-saknas

En vänlig rekommendation bara….

Är den verkligen CE märkt?!
Jag har konstruerat och tillverkar en produkt som är CE-märkt.
Märkningen är bara en dekal. Vem som helst kan klistra en sådan på vilken produkt som helst om man är oseriös.

Förr testades alla elprodukter av Semko och fick ett S-märke. Numera finns inget krav på oberoende test.
I mitt fall är det så att min kund var Semko och de testade produkten enligt alla normer. Det lustiga är att min produkt används för att testa om vissa typer av utrustningar (förstärkare) uppfyller fastställda normer. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av RareEarth »

China Export är en vandringssägen, det finns inte i verkligheten. Och innan någon hittar någon internetsida som påstår att det visst finns, EU-kommissionen har undersökt det grundligt när ryktena började florera.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av RareEarth »

mikebike skrev: 24 nov 2024 08:31
JonHal skrev: 23 nov 2024 22:24
mikebike skrev: 22 nov 2024 22:28
JonHal skrev: 22 nov 2024 19:28
mikebike skrev: 31 okt 2024 18:58
Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.
Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... produkter/

https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... -elprylar/

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... ing-saknas

En vänlig rekommendation bara….

Är den verkligen CE märkt?!
Jag har konstruerat och tillverkar en produkt som är CE-märkt.
Märkningen är bara en dekal. Vem som helst kan klistra en sådan på vilken produkt som helst om man är oseriös.

Förr testades alla elprodukter av Semko och fick ett S-märke. Numera finns inget krav på oberoende test.
I mitt fall är det så att min kund var Semko och de testade produkten enligt alla normer. Det lustiga är att min produkt används för att testa om vissa typer av utrustningar (förstärkare) uppfyller fastställda normer. ;)
Det är då klart korrekt, men… Tidigare kunde vem som helst sätta ett S-märke på vad som helst om man var oseriös, så det innebär ingen skillnad i det avseendet. Alla märkningar går ju enkelt att fabricera för kriminella.
expat
Inlägg: 323
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av expat »

RareEarth skrev: 24 nov 2024 08:33
China Export är en vandringssägen, det finns inte i verkligheten. Och innan någon hittar någon internetsida som påstår att det visst finns, EU-kommissionen har undersökt det grundligt när ryktena började florera.
Man kan undra varför dom ser exakt likana ut
CE2.jpg
Förutom en liten detalj. Kinesmärket sitter lite närmare varann
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bärbar laddbox

Inlägg av mikebike »

RareEarth skrev: 24 nov 2024 08:38
mikebike skrev: 24 nov 2024 08:31
JonHal skrev: 23 nov 2024 22:24
mikebike skrev: 22 nov 2024 22:28
JonHal skrev: 22 nov 2024 19:28


Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.
Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... produkter/

https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... -elprylar/

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... ing-saknas

En vänlig rekommendation bara….

Är den verkligen CE märkt?!
Jag har konstruerat och tillverkar en produkt som är CE-märkt.
Märkningen är bara en dekal. Vem som helst kan klistra en sådan på vilken produkt som helst om man är oseriös.

Förr testades alla elprodukter av Semko och fick ett S-märke. Numera finns inget krav på oberoende test.
I mitt fall är det så att min kund var Semko och de testade produkten enligt alla normer. Det lustiga är att min produkt används för att testa om vissa typer av utrustningar (förstärkare) uppfyller fastställda normer. ;)
Det är då klart korrekt, men… Tidigare kunde vem som helst sätta ett S-märke på vad som helst om man var oseriös, så det innebär ingen skillnad i det avseendet. Alla märkningar går ju enkelt att fabricera för kriminella.
Skillnaden är att då kunde man fråga Semko om produkten var kontrollerad. Nu finns inget register.
Det som är bra med CE-märkningen är att det ät samma normer inom hela EU (och lite till).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar