Bärbar laddbox
Moderator: Redaktion
Bärbar laddbox
Hej
Är det någon som har tips på en bra bärbar laddare. Helst både för 1 och 3-fas.
Priserna varierar mycket. Från några tusenlappar på Amazon till över 10 000 kr.
Är det någon som har tips på en bra bärbar laddare. Helst både för 1 och 3-fas.
Priserna varierar mycket. Från några tusenlappar på Amazon till över 10 000 kr.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bärbar laddbox
Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Bärbar laddbox
Jag kör denna som både bärbar och som primär laddningen hemma sedan 4 år:
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Går att köpa i Sverige om man föredrar det:
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... 898f&_ss=r
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Går att köpa i Sverige om man föredrar det:
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... 898f&_ss=r
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Bärbar laddbox
Det är väl inte riktigt samma produkter. Jag har tesla-ladda-alltid-paketet från evconnect, men som också är tillverkat av metron. Den som du har verkar ju lite bättre, då den verkar ha inbyggd jordfelsbrytare för både AC och DC, samt verkar vara helt vattentät. Nedre varianten skall man inte använda vid kraftigt regn om man inte kan skydda laddkontakten. Fördelen med att beställa från Sverige är att man kan få 50% grönt avdrag om man beställer med installation. Verkar ju nu också finnas en app till den portabla laddboxen om jag förstått det rätt. Den varianten du har motsvarar väl mer denna som evconnect säljer : https://evconnect.se/products/podee-typ ... 2300859463. Framgår inte om det följer med någon laddkabel i det paketet från evconnect och om det inte gör det kanske det trots det gröna avdraget inte skiljer så mycket i pris om man beställer direkt från metron utan installation...FStaake skrev: ↑31 okt 2024 23:14Jag kör denna som både bärbar och som primär laddningen hemma sedan 4 år:
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Går att köpa i Sverige om man föredrar det:
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... 898f&_ss=r
Metrons kablar är riktigt bra då de är tunna och smidiga och inbyggda Tesla-knappen underlättar också mycket.
Model S 2023 MSM/svart
Re: Bärbar laddbox
Utan att veta exakt vilken Metron-kabel som är i ”ladda alltid”-paketet tror jag den och sen jag har är likadana.fnurra skrev: ↑01 nov 2024 14:49Det är väl inte riktigt samma produkter. Jag har tesla-ladda-alltid-paketet från evconnect, men som också är tillverkat av metron. Den som du har verkar ju lite bättre, då den verkar ha inbyggd jordfelsbrytare för både AC och DC, samt verkar vara helt vattentät. Nedre varianten skall man inte använda vid kraftigt regn om man inte kan skydda laddkontakten. Fördelen med att beställa från Sverige är att man kan få 50% grönt avdrag om man beställer med installation. Verkar ju nu också finnas en app till den portabla laddboxen om jag förstått det rätt. Den varianten du har motsvarar väl mer denna som evconnect säljer : https://evconnect.se/products/podee-typ ... 2300859463. Framgår inte om det följer med någon laddkabel i det paketet från evconnect och om det inte gör det kanske det trots det gröna avdraget inte skiljer så mycket i pris om man beställer direkt från metron utan installation...FStaake skrev: ↑31 okt 2024 23:14Jag kör denna som både bärbar och som primär laddningen hemma sedan 4 år:
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Går att köpa i Sverige om man föredrar det:
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... 898f&_ss=r
Metrons kablar är riktigt bra då de är tunna och smidiga och inbyggda Tesla-knappen underlättar också mycket.
Har som sagt haft den som uteslutande laddning hemma och i stugan till våra båda bilar de senaste 4 åren utan problem.
Den du länkar till är ytterligare en variant som ”omvandlar” ett CEE uttag till en Typ-2 hona där man ansluter sin befintliga Typ-2 - Typ-2 kabel som man vanligen använder ute på byn, eller hemma i sin laddbox.
Huruvida denna inte riktigt tycker om regn eller ej det vet jag inte.
Håller också med om att Metrons kablar är mycket smidiga.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Bärbar laddbox
Jag har kört med Teslas egna UMC med 3-fas/Schuko kontakter i 9 år. Tycker den fungerat väl. Väldigt basic från ett feature perspektiv men gör jobbet. Såg att det fanns en begagnad till salu i någon forumtråd.
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Bärbar laddbox
Jag kör med NRGkick, blåtand/wifi och bra app gör det går att styra laddning väl även på platser med begränsad kapacitet. Jag kör med både shucko och 16A trefas med den men dom har dom andra kontakterna också upp till 32A trefas.
https://www.nrgkick.com/en/
https://www.nrgkick.com/en/
M3 LR 2023
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8124
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bärbar laddbox
Det där ser ju ut som en riktigt bra variant, men huvva vad dyrt! För att verkligen kunna dra nytta av denna så skulle jag behöva ha 16A CEE trefas, Type 2, samt schuko, det skulle kosta >12,500:-airdrive skrev: ↑03 nov 2024 23:06Jag kör med NRGkick, blåtand/wifi och bra app gör det går att styra laddning väl även på platser med begränsad kapacitet. Jag kör med både shucko och 16A trefas med den men dom har dom andra kontakterna också upp till 32A trefas.
https://www.nrgkick.com/en/

Jag har alltid irriterat mig på att man ska behöva ha två bängliga trefas-kablar i bilen, Type 2 och UMC, och har själv löst det med en Type 2-CEE-adapter som gör att min Tesla UMC går att använda som Type 2.
Det här är ju lite elegantare, men jag tycker kanske inte att det är värt det priset...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bärbar laddbox
Jag har fyra kablar i min bil!fth skrev: ↑04 nov 2024 10:05Det där ser ju ut som en riktigt bra variant, men huvva vad dyrt! För att verkligen kunna dra nytta av denna så skulle jag behöva ha 16A CEE trefas, Type 2, samt schuko, det skulle kosta >12,500:-airdrive skrev: ↑03 nov 2024 23:06Jag kör med NRGkick, blåtand/wifi och bra app gör det går att styra laddning väl även på platser med begränsad kapacitet. Jag kör med både shucko och 16A trefas med den men dom har dom andra kontakterna också upp till 32A trefas.
https://www.nrgkick.com/en/![]()
Jag har alltid irriterat mig på att man ska behöva ha två bängliga trefas-kablar i bilen, Type 2 och UMC, och har själv löst det med en Type 2-CEE-adapter som gör att min Tesla UMC går att använda som Type 2.
Det här är ju lite elegantare, men jag tycker kanske inte att det är värt det priset...
/fth

Original UMC Schuko och original Typ-2 kabel (4m).
Aliexpress UMC CEE och Typ- 2 kabel 7,5 meter.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bärbar laddbox
Det är verkligen extremt sällan jag använder något annat än hemmaladdning (med dedikerad kabel) och DC-laddning.
Sen har jag förstås Typ 2-kabeln i bilen och den används ibland som destinationsladdning på resor men det är inte många gånger på ett år. Har även en 3-fas Tesla UMC och original 1-fas UMC liggande i bilen för säkerhets skull men de ställen vi brukade använda dem på finns inte kvar i familjen längre (alla tre i den generationen har numera lämnat sina hus så vi har varken).
Tror majoriteten av elbilsförare aldrig laddar i annat än i laddbox och snabbladdning. Sen finns det förstås de som har sommarstuga och löst laddningen så där, det hade jag också gärna gjort men tyvärr är det flera hundra meter från stugan till parkeringen och dessutom bara enfas 16A i stugan
Sen har jag förstås Typ 2-kabeln i bilen och den används ibland som destinationsladdning på resor men det är inte många gånger på ett år. Har även en 3-fas Tesla UMC och original 1-fas UMC liggande i bilen för säkerhets skull men de ställen vi brukade använda dem på finns inte kvar i familjen längre (alla tre i den generationen har numera lämnat sina hus så vi har varken).
Tror majoriteten av elbilsförare aldrig laddar i annat än i laddbox och snabbladdning. Sen finns det förstås de som har sommarstuga och löst laddningen så där, det hade jag också gärna gjort men tyvärr är det flera hundra meter från stugan till parkeringen och dessutom bara enfas 16A i stugan

Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bärbar laddbox
Och jag hade gärna laddat hemma.jonasl skrev: ↑04 nov 2024 10:36Det är verkligen extremt sällan jag använder något annat än hemmaladdning (med dedikerad kabel) och DC-laddning.
Sen har jag förstås Typ 2-kabeln i bilen och den används ibland som destinationsladdning på resor men det är inte många gånger på ett år. Har även en 3-fas Tesla UMC och original 1-fas UMC liggande i bilen för säkerhets skull men de ställen vi brukade använda dem på finns inte kvar i familjen längre (alla tre i den generationen har numera lämnat sina hus så vi har varken).
Tror majoriteten av elbilsförare aldrig laddar i annat än i laddbox och snabbladdning. Sen finns det förstås de som har sommarstuga och löst laddningen så där, det hade jag också gärna gjort men tyvärr är det flera hundra meter från stugan till parkeringen och dessutom bara enfas 16A i stugan![]()

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Bärbar laddbox
Jag laddar 6A enfas i sommarstugan, det räcker ganska bra för behovet. Om bilen kan stå inkopplad 18 h/dygn får man runt 15 mil per dygn.
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Bärbar laddbox
Japp den var hutlöst dyr men den förra elbilen, en mach-e hade ingen inbyggd mjukvara för att reglera ner laddströmmen. I kombination med både 3-fas och vanlig kontakt och upp till 22kw laddning så lär den gå ett tag till. Men räkna hem den kommer jag aldrig att göra.fth skrev: ↑04 nov 2024 10:05Det där ser ju ut som en riktigt bra variant, men huvva vad dyrt! För att verkligen kunna dra nytta av denna så skulle jag behöva ha 16A CEE trefas, Type 2, samt schuko, det skulle kosta >12,500:-airdrive skrev: ↑03 nov 2024 23:06Jag kör med NRGkick, blåtand/wifi och bra app gör det går att styra laddning väl även på platser med begränsad kapacitet. Jag kör med både shucko och 16A trefas med den men dom har dom andra kontakterna också upp till 32A trefas.
https://www.nrgkick.com/en/![]()
Jag har alltid irriterat mig på att man ska behöva ha två bängliga trefas-kablar i bilen, Type 2 och UMC, och har själv löst det med en Type 2-CEE-adapter som gör att min Tesla UMC går att använda som Type 2.
Det här är ju lite elegantare, men jag tycker kanske inte att det är värt det priset...
/fth

M3 LR 2023
Re: Bärbar laddbox
Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.mikebike skrev: ↑31 okt 2024 18:58Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bärbar laddbox
Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.JonHal skrev: ↑22 nov 2024 19:28Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.mikebike skrev: ↑31 okt 2024 18:58Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Bärbar laddbox
Frågan är väl om den är C E -märkt eller CE -märkt?mikebike skrev: ↑22 nov 2024 22:28Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.JonHal skrev: ↑22 nov 2024 19:28Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.mikebike skrev: ↑31 okt 2024 18:58Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Bärbar laddbox
Jag har kört med Zencar 3-fas laddare från Alexpress sedan 2017 utan några som helst problem.
Re: Bärbar laddbox
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... produkter/mikebike skrev: ↑22 nov 2024 22:28Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.JonHal skrev: ↑22 nov 2024 19:28Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.mikebike skrev: ↑31 okt 2024 18:58Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... -elprylar/
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... ing-saknas
En vänlig rekommendation bara….
Är den verkligen CE märkt?!
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bärbar laddbox
Jag har konstruerat och tillverkar en produkt som är CE-märkt.JonHal skrev: ↑23 nov 2024 22:24https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... produkter/mikebike skrev: ↑22 nov 2024 22:28Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.JonHal skrev: ↑22 nov 2024 19:28Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.mikebike skrev: ↑31 okt 2024 18:58Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... -elprylar/
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... ing-saknas
En vänlig rekommendation bara….
Är den verkligen CE märkt?!
Märkningen är bara en dekal. Vem som helst kan klistra en sådan på vilken produkt som helst om man är oseriös.
Förr testades alla elprodukter av Semko och fick ett S-märke. Numera finns inget krav på oberoende test.
I mitt fall är det så att min kund var Semko och de testade produkten enligt alla normer. Det lustiga är att min produkt används för att testa om vissa typer av utrustningar (förstärkare) uppfyller fastställda normer.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Bärbar laddbox
China Export är en vandringssägen, det finns inte i verkligheten. Och innan någon hittar någon internetsida som påstår att det visst finns, EU-kommissionen har undersökt det grundligt när ryktena började florera.
Re: Bärbar laddbox
Det är då klart korrekt, men… Tidigare kunde vem som helst sätta ett S-märke på vad som helst om man var oseriös, så det innebär ingen skillnad i det avseendet. Alla märkningar går ju enkelt att fabricera för kriminella.mikebike skrev: ↑24 nov 2024 08:31Jag har konstruerat och tillverkar en produkt som är CE-märkt.JonHal skrev: ↑23 nov 2024 22:24https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... produkter/mikebike skrev: ↑22 nov 2024 22:28Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.JonHal skrev: ↑22 nov 2024 19:28Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.mikebike skrev: ↑31 okt 2024 18:58Denna har jag kört med i flera år:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... _id=&is_c=
https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... -elprylar/
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... ing-saknas
En vänlig rekommendation bara….
Är den verkligen CE märkt?!
Märkningen är bara en dekal. Vem som helst kan klistra en sådan på vilken produkt som helst om man är oseriös.
Förr testades alla elprodukter av Semko och fick ett S-märke. Numera finns inget krav på oberoende test.
I mitt fall är det så att min kund var Semko och de testade produkten enligt alla normer. Det lustiga är att min produkt används för att testa om vissa typer av utrustningar (förstärkare) uppfyller fastställda normer.![]()
Re: Bärbar laddbox
Man kan undra varför dom ser exakt likana ut Förutom en liten detalj. Kinesmärket sitter lite närmare varann
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bärbar laddbox
Skillnaden är att då kunde man fråga Semko om produkten var kontrollerad. Nu finns inget register.RareEarth skrev: ↑24 nov 2024 08:38Det är då klart korrekt, men… Tidigare kunde vem som helst sätta ett S-märke på vad som helst om man var oseriös, så det innebär ingen skillnad i det avseendet. Alla märkningar går ju enkelt att fabricera för kriminella.mikebike skrev: ↑24 nov 2024 08:31Jag har konstruerat och tillverkar en produkt som är CE-märkt.JonHal skrev: ↑23 nov 2024 22:24https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... produkter/
https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... -elprylar/
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... ing-saknas
En vänlig rekommendation bara….
Är den verkligen CE märkt?!
Märkningen är bara en dekal. Vem som helst kan klistra en sådan på vilken produkt som helst om man är oseriös.
Förr testades alla elprodukter av Semko och fick ett S-märke. Numera finns inget krav på oberoende test.
I mitt fall är det så att min kund var Semko och de testade produkten enligt alla normer. Det lustiga är att min produkt används för att testa om vissa typer av utrustningar (förstärkare) uppfyller fastställda normer.![]()
Det som är bra med CE-märkningen är att det ät samma normer inom hela EU (och lite till).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.