Jämförelse M3 LR 2021 mot SR 2019
Moderator: Redaktion
Jämförelse M3 LR 2021 mot SR 2019
Kör normalt sett än M3 LR 2021. Har haft bilen på verkstad och fått en lånebil M3 SR från 2019 som jag nu haft i närmare en vecka. Vill gärna skriva en recension där jag jämför bilarna.
1. Tycker faktiskt kromlisterna runt bilen är riktigt snygga på det äldre modellerna. Särskilt på svart bil. På en vit bil tror jag dock att svart är snyggare.n
2. Ingen påtaglig skillnad i ljudnivå även om det sitter Nokian R5 vinterdäck på lånebilen som bör vara tystare en sommardäcken som jag fortfarande har på min bil
3. Rattvärmen är oerhört saknad på lånebilen
4. Enorm skillnad i räckvidd. Lånebilen kommer maximalt 250 km jämfört med åtminstone 400 km med min vanliga. Har kollat energigrafen och lånebilen har ungefär 45kw batterikapacitet att jämföra med 73kw som kvarstår i min LR. Känns oerhört premium med den längre räckvidden.
5. Naturligtvis ingen smörjning med silikonlist på lånebilen. Hade en snöborste under passagerarsätet fram som jag skulle hämta imorse. Det skulle jag inte ha gjort. Dörren öppnades men gick sedan inte att stänga. Fick smått panik eftersom jag skulle till jobbet och tog fram hårtorken under några minuter och efter fem minuter så lyckades jag stänga dörren och åka vidare till jobbet. Tror att framdörrarna på min LR är annorlunda byggda så att de ska kunna öppnas och stängas lättare även om rutan fryser.
6. Hade 36% batteri i morse. Skulle pendla fyra mil till jobbet. Startade värmaren 10 minuter innan avfärd och den fick vara på ytterligare 5-10 minuter eftersom jag hade problem med framdörren på passagerarsidan. När jag åkte iväg hade jag ungefär 30 %. Enligt färddatorn skulle jag komma fram till jobbet med 16 % men mitt på motorvägen när jag hade 22 % kvar fick jag meddelande på displayen att jag nästan var för långt bort från tillgängliga laddare! Detta trots att jag hade matat in arbetsplatsen på navigatorn. Blev förstås nervös och stängde av värmen i kupén. Kom fram till jobbet med 16 % och åkte sedan iväg på lunchen en mil till närmsta Supercharger och kom fram dit med 10 % kvar i batteriet.
7. LR AWD är avsevärt mycket stabilare på vägen vid fullt gaspådrag
8. SR är definitivt inte slö. Prestandan 0-100 på 5,6 sekunder känns helt okej. Bilen är pigg vid accelerationer. När det gäller körglädje har jag inte provat bilen på riktigt kurviga vägar så vågar inte svara på om den bakhjulsdriven är körgladare i riktigt skarpa kurvor. Kanske någon annan kan svara på frågan.
9. Matrix strålkastarna på 21:an är långt överlägsna det vanliga ledstrålkastarna på 2019 årsmodell vid mörkerkörning
Sammantfattningsvis skulle jag alla dagar i veckan välja en LR AWD även framöver. Eller åtminstone LR RWD men ser flera fördelar med fyrhjulsdriftarna. Den långa räckvidden känns verkligen skön att ha. Visserligen har SR modellerna blivit betydligt bättre med tiden och fått utökat räckvidd men skulle ändå satsa på LR i första hand
1. Tycker faktiskt kromlisterna runt bilen är riktigt snygga på det äldre modellerna. Särskilt på svart bil. På en vit bil tror jag dock att svart är snyggare.n
2. Ingen påtaglig skillnad i ljudnivå även om det sitter Nokian R5 vinterdäck på lånebilen som bör vara tystare en sommardäcken som jag fortfarande har på min bil
3. Rattvärmen är oerhört saknad på lånebilen
4. Enorm skillnad i räckvidd. Lånebilen kommer maximalt 250 km jämfört med åtminstone 400 km med min vanliga. Har kollat energigrafen och lånebilen har ungefär 45kw batterikapacitet att jämföra med 73kw som kvarstår i min LR. Känns oerhört premium med den längre räckvidden.
5. Naturligtvis ingen smörjning med silikonlist på lånebilen. Hade en snöborste under passagerarsätet fram som jag skulle hämta imorse. Det skulle jag inte ha gjort. Dörren öppnades men gick sedan inte att stänga. Fick smått panik eftersom jag skulle till jobbet och tog fram hårtorken under några minuter och efter fem minuter så lyckades jag stänga dörren och åka vidare till jobbet. Tror att framdörrarna på min LR är annorlunda byggda så att de ska kunna öppnas och stängas lättare även om rutan fryser.
6. Hade 36% batteri i morse. Skulle pendla fyra mil till jobbet. Startade värmaren 10 minuter innan avfärd och den fick vara på ytterligare 5-10 minuter eftersom jag hade problem med framdörren på passagerarsidan. När jag åkte iväg hade jag ungefär 30 %. Enligt färddatorn skulle jag komma fram till jobbet med 16 % men mitt på motorvägen när jag hade 22 % kvar fick jag meddelande på displayen att jag nästan var för långt bort från tillgängliga laddare! Detta trots att jag hade matat in arbetsplatsen på navigatorn. Blev förstås nervös och stängde av värmen i kupén. Kom fram till jobbet med 16 % och åkte sedan iväg på lunchen en mil till närmsta Supercharger och kom fram dit med 10 % kvar i batteriet.
7. LR AWD är avsevärt mycket stabilare på vägen vid fullt gaspådrag
8. SR är definitivt inte slö. Prestandan 0-100 på 5,6 sekunder känns helt okej. Bilen är pigg vid accelerationer. När det gäller körglädje har jag inte provat bilen på riktigt kurviga vägar så vågar inte svara på om den bakhjulsdriven är körgladare i riktigt skarpa kurvor. Kanske någon annan kan svara på frågan.
9. Matrix strålkastarna på 21:an är långt överlägsna det vanliga ledstrålkastarna på 2019 årsmodell vid mörkerkörning
Sammantfattningsvis skulle jag alla dagar i veckan välja en LR AWD även framöver. Eller åtminstone LR RWD men ser flera fördelar med fyrhjulsdriftarna. Den långa räckvidden känns verkligen skön att ha. Visserligen har SR modellerna blivit betydligt bättre med tiden och fått utökat räckvidd men skulle ändå satsa på LR i första hand
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9422
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Jämförelse M3 LR 2021 mot SR 2019
Min 2021 Model 3 LR hade varken rattvärme eller adaptiva strålkastare....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Jämförelse M3 LR 2021 mot SR 2019
Håller med, hade en SR 2020 en gång och den åkte ut ur huset efter tre månader.
Amerikatillverkad.
De degraderas snabbt de där och max 44 är nog vad de har kvar. Men en mkt prisvärd elbil under 200.000 dock.
Jag tycker KIna-treorna var mkt bättre sen.
min första 2021 med upgrade jag köpte kom från USA också, det var batchen där lacken föll av på trösklarna direkt, annars var bilen super. De saknade rattvärme har jag för mig dock. Köpte den av en som hade skrapat fram den på Triss
Amerikatillverkad.
De degraderas snabbt de där och max 44 är nog vad de har kvar. Men en mkt prisvärd elbil under 200.000 dock.
Jag tycker KIna-treorna var mkt bättre sen.
min första 2021 med upgrade jag köpte kom från USA också, det var batchen där lacken föll av på trösklarna direkt, annars var bilen super. De saknade rattvärme har jag för mig dock. Köpte den av en som hade skrapat fram den på Triss

-
- Inlägg: 7505
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Jämförelse M3 LR 2021 mot SR 2019
"föll av" gjorde den väl inte… Problemet var väl att de här karossdelarna på bilen utsattes för 'onormalt' mkt blästring från framhjulen. Så som bilen designats bakom framhjulen erbjöds inte tillräckligt med skydd för den här blästringen. Så vitt jag vet så har exemplar av de här bilarna där ägarna direkt monterade dit tillräckligt rejäla stänkskydd inte det här blästringsproblemet (med skyddsfolie mellan stänkskydd och kaross).pejvic skrev: ↑23 nov 2024 10:53Håller med, hade en SR 2020 en gång och den åkte ut ur huset efter tre månader.
Amerikatillverkad.
De degraderas snabbt de där och max 44 är nog vad de har kvar. Men en mkt prisvärd elbil under 200.000 dock.
Jag tycker KIna-treorna var mkt bättre sen.
min första 2021 med upgrade jag köpte kom från USA också, det var batchen där lacken föll av på trösklarna direkt, annars var bilen super. De saknade rattvärme har jag för mig dock. Köpte den av en som hade skrapat fram den på Triss[Min u.]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Jämförelse M3 LR 2021 mot SR 2019
Det var en batch där de föll av. Stora partier lossnade direkt när man spolade bilen. Tesla lackade om det sen blev det bra.SwedishAdvocate skrev: ↑23 nov 2024 11:28"föll av" gjorde den väl inte… Problemet var väl att de här karossdelarna på bilen utsattes för 'onormalt' mkt blästring från framhjulen. Så som bilen designats bakom framhjulen erbjöds inte tillräckligt med skydd för den här blästringen. Så vitt jag vet så har exemplar av de här bilarna där ägarna direkt monterade dit tillräckligt rejäla stänkskydd inte det här blästringsproblemet (med skyddsfolie mellan stänkskydd och kaross).pejvic skrev: ↑23 nov 2024 10:53Håller med, hade en SR 2020 en gång och den åkte ut ur huset efter tre månader.
Amerikatillverkad.
De degraderas snabbt de där och max 44 är nog vad de har kvar. Men en mkt prisvärd elbil under 200.000 dock.
Jag tycker KIna-treorna var mkt bättre sen.
min första 2021 med upgrade jag köpte kom från USA också, det var batchen där lacken föll av på trösklarna direkt, annars var bilen super. De saknade rattvärme har jag för mig dock. Köpte den av en som hade skrapat fram den på Triss[Min u.]
Det var en midnight grey och på ena sidan var cirka 30% av tröskeln vit efter 100 mil. Båda sidor lossnade.
Re: Jämförelse M3 LR 2021 mot SR 2019
Bilen var tillverkad oktober -20 i usa och i trafik reggad 1 december 2020. Den första batchen av årsmodell 2021.pejvic skrev: ↑23 nov 2024 11:44Det var en batch där de föll av. Stora partier lossnade direkt när man spolade bilen. Tesla lackade om det sen blev det bra.SwedishAdvocate skrev: ↑23 nov 2024 11:28"föll av" gjorde den väl inte… Problemet var väl att de här karossdelarna på bilen utsattes för 'onormalt' mkt blästring från framhjulen. Så som bilen designats bakom framhjulen erbjöds inte tillräckligt med skydd för den här blästringen. Så vitt jag vet så har exemplar av de här bilarna där ägarna direkt monterade dit tillräckligt rejäla stänkskydd inte det här blästringsproblemet (med skyddsfolie mellan stänkskydd och kaross).pejvic skrev: ↑23 nov 2024 10:53Håller med, hade en SR 2020 en gång och den åkte ut ur huset efter tre månader.
Amerikatillverkad.
De degraderas snabbt de där och max 44 är nog vad de har kvar. Men en mkt prisvärd elbil under 200.000 dock.
Jag tycker KIna-treorna var mkt bättre sen.
min första 2021 med upgrade jag köpte kom från USA också, det var batchen där lacken föll av på trösklarna direkt, annars var bilen super. De saknade rattvärme har jag för mig dock. Köpte den av en som hade skrapat fram den på Triss[Min u.]
Det var en midnight grey och på ena sidan var cirka 30% av tröskeln vit efter 100 mil. Båda sidor lossnade.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9422
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Jämförelse M3 LR 2021 mot SR 2019
Samma batch och färg som min alltså, men jag hade inga lackproblem. Dock eftermarknadsstänkskydd från dag 1.pejvic skrev: ↑23 nov 2024 11:46Bilen var tillverkad oktober -20 i usa och i trafik reggad 1 december 2020. Den första batchen av årsmodell 2021.pejvic skrev: ↑23 nov 2024 11:44Det var en batch där de föll av. Stora partier lossnade direkt när man spolade bilen. Tesla lackade om det sen blev det bra.SwedishAdvocate skrev: ↑23 nov 2024 11:28"föll av" gjorde den väl inte… Problemet var väl att de här karossdelarna på bilen utsattes för 'onormalt' mkt blästring från framhjulen. Så som bilen designats bakom framhjulen erbjöds inte tillräckligt med skydd för den här blästringen. Så vitt jag vet så har exemplar av de här bilarna där ägarna direkt monterade dit tillräckligt rejäla stänkskydd inte det här blästringsproblemet (med skyddsfolie mellan stänkskydd och kaross).pejvic skrev: ↑23 nov 2024 10:53Håller med, hade en SR 2020 en gång och den åkte ut ur huset efter tre månader.
Amerikatillverkad.
De degraderas snabbt de där och max 44 är nog vad de har kvar. Men en mkt prisvärd elbil under 200.000 dock.
Jag tycker KIna-treorna var mkt bättre sen.
min första 2021 med upgrade jag köpte kom från USA också, det var batchen där lacken föll av på trösklarna direkt, annars var bilen super. De saknade rattvärme har jag för mig dock. Köpte den av en som hade skrapat fram den på Triss[Min u.]
Det var en midnight grey och på ena sidan var cirka 30% av tröskeln vit efter 100 mil. Båda sidor lossnade.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Jämförelse M3 LR 2021 mot SR 2019
Glömde nämna stolarna, skulle säga att stolarna är samma på båda, för trånga och känns som man sitter med rumpan på sidostöden. Hade tidigare en LR 2020 och uppfattade att den var bredare men svårt att säga så här i efterhand