Jag fick offert på en EQE SUV för 6600kr privatleasing ink dragkrok. Det gällde lagerbilar med specifik utrustning, 350 4Matic Special Edition. Tveksamt att det kommer tillbaka då bilarna tog slut så oerhört fort och lagret förmodligen är slut. Men kolla med flera olika handlare och se vad de vet.AlexeiB skrev: ↑15 nov 2024 09:45Det där lät ju sjukt billigt, så jag själv börjar undra om det var ex moms t ex, isf låter det rimligare men ändå rejält billigt. Kanske om det är "demobilar" som man kunnat komma ner såpass lågt på?TorbenTorben skrev: ↑15 nov 2024 08:32Fanns EQE Suv för 5700 / 1500 mil på kampanj för några veckor sedan, alla gick på några timmar men antar att det kommer liknande deals framöver, BMW/VW/MB ligger pyrt till och kommer bli tvungna att dumpa sina priser nästa år.....neptune skrev: ↑14 nov 2024 21:38Enligt länken så kostar EQE SUVen 13 241kr per månad plus att du ska betala en kontantinsats på 233 430kr. Det är väl ordentligt mycket dyrare än en Model Y?AlexeiB skrev: ↑13 nov 2024 23:27Kollade på leasingpriset på en performance och hamnade på 11500 kr för 3000 mil om året i 3 år, och plockade ihop en så fullspeccad EQE SUV 500 som jag bara kunde, med 99% ikryssat i tillvalen. Priset blir ca 14000 kr per månad i 3 år inkl övermil. Försäkring ca 450 kr månaden. Obs, garanterat restvärde.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... v/M2UEH3C2?
Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Moderator: Redaktion
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Ytterligare en fördel med kombi jämfört med EQE Suv är ju kombibilarnas lägre luftmotstånd. EQE Suv har ett Cd på 0,25. Är väl rätt bra för att vara Suv, men ID.7, I5 Touring och A6 Avant har alla lägre med 0,24. Och Cd är ju endast måttet på bilens formfaktor. Till det kommer ju även bilarnas totala frontarea. Och även här har ju ID.7, I5 Touring och A6 Avant mindre frontarea än EQE Suv. Det här ger således fördel när det gäller räckvidd/förbrukning för kombibilarna i högre hastigheter runt 90-120 km/h…AlexeiB skrev: ↑14 nov 2024 22:18ID7 var intressant då jag ville ha en riktig kombi […
Y har tack vare sitt sluttande bakparti ett ännu bättre Cd på 0,23. Men å andra sidan lär ju ha Y större frontarea än kombibilarna. Är inte expert på det här aerodynamiska, men gissar på att Y:s större frontarea tar ut fördelen med det lägre Cd-värdet. Y's Cd-värde förutsätter vidare 19"-fälgarna med plastsidorna på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Konsumenter tittar på förbrukning per mil.SwedishAdvocate skrev: ↑15 nov 2024 12:09Ytterligare en fördel med kombi jämfört med EQE Suv är ju kombibilarnas lägre luftmotstånd. EQE Suv har ett Cd på 0,25. Är väl rätt bra för att vara Suv, men ID.7, I5 Touring och A6 Avant har alla lägre med 0,24. Och Cd är ju endast måttet på bilens formfaktor. Till det kommer ju även bilarnas totala frontarea. Och även här har ju ID.7, I5 Touring och A6 Avant mindre frontarea än EQE Suv. Det här ger således fördel när det gäller räckvidd/förbrukning för kombibilarna i högre hastigheter runt 90-120 km/h…AlexeiB skrev: ↑14 nov 2024 22:18ID7 var intressant då jag ville ha en riktig kombi […
Y har tack vare sitt sluttande bakparti ett ännu bättre Cd på 0,23. Men å andra sidan lär ju ha Y större frontarea än kombibilarna. Är inte expert på det här aerodynamiska, men gissar på att Y:s större frontarea tar ut fördelen med det lägre Cd-värdet. Y's Cd-värde förutsätter vidare 19"-fälgarna med plastsidorna på.
Det är en kombination av luftmotstånd, vikt, däckstorlek, däcktryck och motorernas effektivitet et.c
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
De ovan nämnda kombibilarna har alla lägre vikt än EQE Suv. Har inte kollat alla fyra bilmodellers däckstorlek, men Suvar/Crossovers har generellt större och bredare däck/hjul än kombibilar. Undrar vidare hur mkt motorernas effektivitet skiljer sig åt på de aktuella bilmodellerna… Skulle gissa att det rör sig om försumbara skillnader vid det här laget.spacecoin skrev: ↑15 nov 2024 13:27Konsumenter tittar på förbrukning per mil.SwedishAdvocate skrev: ↑15 nov 2024 12:09Ytterligare en fördel med kombi jämfört med EQE Suv är ju kombibilarnas lägre luftmotstånd. EQE Suv har ett Cd på 0,25. Är väl rätt bra för att vara Suv, men ID.7, I5 Touring och A6 Avant har alla lägre med 0,24. Och Cd är ju endast måttet på bilens formfaktor. Till det kommer ju även bilarnas totala frontarea. Och även här har ju ID.7, I5 Touring och A6 Avant mindre frontarea än EQE Suv. Det här ger således fördel när det gäller räckvidd/förbrukning för kombibilarna i högre hastigheter runt 90-120 km/h…AlexeiB skrev: ↑14 nov 2024 22:18ID7 var intressant då jag ville ha en riktig kombi […
Y har tack vare sitt sluttande bakparti ett ännu bättre Cd på 0,23. Men å andra sidan lär ju ha Y större frontarea än kombibilarna. Är inte expert på det här aerodynamiska, men gissar på att Y:s större frontarea tar ut fördelen med det lägre Cd-värdet. Y's Cd-värde förutsätter vidare 19"-fälgarna med plastsidorna på.
Det är en kombination av luftmotstånd, vikt, däckstorlek, däcktryck och motorernas effektivitet et.c
Ytterligare en faktor är hur lättrullande däcken är. AAKEE har skrivit en del om det här på forumet. Han har ju själv märkt en hel del skillnad. Har för mig om att det rör sig om 20" Michelin e-Primacy på en Model S Plaid i hans fall.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Har redan svarat MB, men du sedan skriver detta stärker det min tidigare rekommendation!
Har själv en E-klass som jag valde ut NOGA!
Det verkar som att vi har samma krav, och därför ska du köpa den bil du trivs med interiört och exteriört. Jag tror det landar i Mercedes även denna gång.
Lyssna på det som du tycker är viktigt. För mig är det värt att lägga till lite och köra en bil man toknjuter i varje gång man ser den… tar i dörrhandtaget… sätter sig i… som är njutbar att åka i många mil
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sebastian+
- Teslaägare
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 10 aug 2021 20:23
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Har en MYP-22 men fick en fullutrustad EQE suv som lånebil en vecka när min MYP var på verkstad för reparation av parkeringsskada.
Var helt överväldigad första dagen i EQE. Fantastisk bil. Högre kvalitetskänsla och kändes mer som de tidigare tyska premium ICE-bilarna jag haft innan jag gick över till elbil. Man sitter högt och det känns verkligen som att man kör runt i en SUV. Den kändes väldigt ombonad inuti. Bra ljud, fantastisk dämpning osv.
Efter några dagar började dock tankarna övergå lite till att ”tänk om Tesla bara kunde gå ihop med merca/bmw/audi och låta dessa bygga bilen men Tesla hanterade drivlina och mjukvara”.
Ytterligare några dagar senare så började jag längta tillbaka till Teslan. När jag sedan fick hämta ut min Tesla så hade jag verkligen saknat den. Har inte saknat EQE sedan.
EQE är en mycket bättre bil. Det känns direkt. Men efter en tid när man ”vant sig” så börjar man sakna allt det praktiska med Teslan.
Hur smidigt allt med mobilapp, infotainment, laddning osv är. Att bara gå ut till bilen trycka ner pedalen och köra samtidigt som allt runt omkring bara är anpassat för en själv utan ett enda knapptryck. Inga nycklar, inga startknappar, autonavigering till jobbet, stora skärmen som visar allt man behöver direkt. Listan kan göras lång.
Jag kan stå ut med att den är lite bullrigare, sämre kvalitetskänsla osv. Det är inget jag tänker på varje gång jag hoppar in i bilen. Det som stör mig varje gång är dock saker som att trycka på den jäkla ”starta motorn”-knappen, ha med mig nycklar, fundera över räckvidd, nästa lämpliga laddstolpe och om man verkligen kommer fram till den osv.
Inget val är fel skulle jag säga. Det beror på hur du är som person och hur dina körvanor är.
Var helt överväldigad första dagen i EQE. Fantastisk bil. Högre kvalitetskänsla och kändes mer som de tidigare tyska premium ICE-bilarna jag haft innan jag gick över till elbil. Man sitter högt och det känns verkligen som att man kör runt i en SUV. Den kändes väldigt ombonad inuti. Bra ljud, fantastisk dämpning osv.
Efter några dagar började dock tankarna övergå lite till att ”tänk om Tesla bara kunde gå ihop med merca/bmw/audi och låta dessa bygga bilen men Tesla hanterade drivlina och mjukvara”.
Ytterligare några dagar senare så började jag längta tillbaka till Teslan. När jag sedan fick hämta ut min Tesla så hade jag verkligen saknat den. Har inte saknat EQE sedan.
EQE är en mycket bättre bil. Det känns direkt. Men efter en tid när man ”vant sig” så börjar man sakna allt det praktiska med Teslan.
Hur smidigt allt med mobilapp, infotainment, laddning osv är. Att bara gå ut till bilen trycka ner pedalen och köra samtidigt som allt runt omkring bara är anpassat för en själv utan ett enda knapptryck. Inga nycklar, inga startknappar, autonavigering till jobbet, stora skärmen som visar allt man behöver direkt. Listan kan göras lång.
Jag kan stå ut med att den är lite bullrigare, sämre kvalitetskänsla osv. Det är inget jag tänker på varje gång jag hoppar in i bilen. Det som stör mig varje gång är dock saker som att trycka på den jäkla ”starta motorn”-knappen, ha med mig nycklar, fundera över räckvidd, nästa lämpliga laddstolpe och om man verkligen kommer fram till den osv.
Inget val är fel skulle jag säga. Det beror på hur du är som person och hur dina körvanor är.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Tack för trevligt inlägg.Sebastian+ skrev: ↑16 nov 2024 07:45Har en MYP-22 men fick en fullutrustad EQE suv som lånebil en vecka när min MYP var på verkstad för reparation av parkeringsskada.
Var helt överväldigad första dagen i EQE. Fantastisk bil. Högre kvalitetskänsla och kändes mer som de tidigare tyska premium ICE-bilarna jag haft innan jag gick över till elbil. Man sitter högt och det känns verkligen som att man kör runt i en SUV. Den kändes väldigt ombonad inuti. Bra ljud, fantastisk dämpning osv.
Efter några dagar började dock tankarna övergå lite till att ”tänk om Tesla bara kunde gå ihop med merca/bmw/audi och låta dessa bygga bilen men Tesla hanterade drivlina och mjukvara”.
Ytterligare några dagar senare så började jag längta tillbaka till Teslan. När jag sedan fick hämta ut min Tesla så hade jag verkligen saknat den. Har inte saknat EQE sedan.
EQE är en mycket bättre bil. Det känns direkt. Men efter en tid när man ”vant sig” så börjar man sakna allt det praktiska med Teslan.
Hur smidigt allt med mobilapp, infotainment, laddning osv är. Att bara gå ut till bilen trycka ner pedalen och köra samtidigt som allt runt omkring bara är anpassat för en själv utan ett enda knapptryck. Inga nycklar, inga startknappar, autonavigering till jobbet, stora skärmen som visar allt man behöver direkt. Listan kan göras lång.
Jag kan stå ut med att den är lite bullrigare, sämre kvalitetskänsla osv. Det är inget jag tänker på varje gång jag hoppar in i bilen. Det som stör mig varje gång är dock saker som att trycka på den jäkla ”starta motorn”-knappen, ha med mig nycklar, fundera över räckvidd, nästa lämpliga laddstolpe och om man verkligen kommer fram till den osv.
Inget val är fel skulle jag säga. Det beror på hur du är som person och hur dina körvanor är.
Ja tänk hur olika vi människor är!
Men tänk om du HADE kombinerat bägge bilarna…hade inte det varit bilen du hade valt?
Jag ser nämligen att Tesla över tid blir lyxigare och MB blir mer elbilsmodern
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Håller med dig om att det var ett jättebra inlägg från Sebastian+!Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 nov 2024 08:07Jag ser nämligen att Tesla över tid blir lyxigare och MB blir mer elbilsmodern
Men ovanstående är jag skeptisk emot. Tesla har ju successivt tagit bort grej efter grej och marknadsför det som innovativt med floskler. Men i själva verket handlar det nästan uteslutande om att spara pengar och att snåla.
Det dagen (om någonsin) Tesla börjar med tillval kanske?
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Menade inte tillval utan lägre buller, finare material, bättre ihopskruvad mmspacecoin skrev: ↑16 nov 2024 08:56Håller med dig om att det var ett jättebra inlägg från Sebastian+!Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 nov 2024 08:07Jag ser nämligen att Tesla över tid blir lyxigare och MB blir mer elbilsmodern
Men ovanstående är jag skeptisk emot. Tesla har ju successivt tagit bort grej efter grej och marknadsför det som innovativt med floskler. Men i själva verket handlar det nästan uteslutande om att spara pengar och att snåla.
Det dagen (om någonsin) Tesla börjar med tillval kanske?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Och fungerande assistanssystem.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 nov 2024 09:27Menade inte tillval utan lägre buller, finare material, bättre ihopskruvad mmspacecoin skrev: ↑16 nov 2024 08:56Håller med dig om att det var ett jättebra inlägg från Sebastian+!Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 nov 2024 08:07Jag ser nämligen att Tesla över tid blir lyxigare och MB blir mer elbilsmodern
Men ovanstående är jag skeptisk emot. Tesla har ju successivt tagit bort grej efter grej och marknadsför det som innovativt med floskler. Men i själva verket handlar det nästan uteslutande om att spara pengar och att snåla.
Det dagen (om någonsin) Tesla börjar med tillval kanske?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Sebastian+
- Teslaägare
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 10 aug 2021 20:23
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Här håller jag inte med. Men jag menar verkligen inte att jag har rätt. Med tanke på alla missnöjda kommentarer över assistanssystemen i Tesla så tror jag faktiskt att de är olika i olika bilar. Har ingen förklaring till varför.
Jag har kört 11 000 mil i M3 och MYP tillsammans. Hade varit kul om man kunde se hur många mil med autopilot det är. Men är övertygad om att det är över 50% med AP.
Jag har nästan aldrig problem. Så troligtvis har jag haft tur med mina bilar.
Har kanske 10st spökbromsningar totalt. Kanske över 50 gånger som den saktat ner oförklarligt.
Kör landsväg(med mittlinjer) och motorväg mest och det är då jag använder det.
Det som är dåligt är dock att den inte ökar hastigheten efter skyltarna längre. Det gjorde den i början men har tagits bort pga EU-krav om jag förstått rätt.
Jag har kört 11 000 mil i M3 och MYP tillsammans. Hade varit kul om man kunde se hur många mil med autopilot det är. Men är övertygad om att det är över 50% med AP.
Jag har nästan aldrig problem. Så troligtvis har jag haft tur med mina bilar.
Har kanske 10st spökbromsningar totalt. Kanske över 50 gånger som den saktat ner oförklarligt.
Kör landsväg(med mittlinjer) och motorväg mest och det är då jag använder det.
Det som är dåligt är dock att den inte ökar hastigheten efter skyltarna längre. Det gjorde den i början men har tagits bort pga EU-krav om jag förstått rätt.
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Det kan inte vara EU-krav för min ID7 följer automatiskt skyltarna både upp och ner om jag vill att den ska göra det. Kanske beror det på att Tesla inte har äkta skyltavläsning och att det blir fel för ofta för att de ska våga höja hastigheten automatiskt?Sebastian+ skrev: ↑16 nov 2024 17:22Det som är dåligt är dock att den inte ökar hastigheten efter skyltarna längre. Det gjorde den i början men har tagits bort pga EU-krav om jag förstått rätt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Tack för bra input, som en del säger så vet jag att mercedes ligger efter med en del saker men förbättrar hela tiden, vad jag läst så kan man använda mobilen som nyckel nu för tiden t ex. Detta fick jag dock inte testat.Sebastian+ skrev: ↑16 nov 2024 07:45Har en MYP-22 men fick en fullutrustad EQE suv som lånebil en vecka när min MYP var på verkstad för reparation av parkeringsskada.
Var helt överväldigad första dagen i EQE. Fantastisk bil. Högre kvalitetskänsla och kändes mer som de tidigare tyska premium ICE-bilarna jag haft innan jag gick över till elbil. Man sitter högt och det känns verkligen som att man kör runt i en SUV. Den kändes väldigt ombonad inuti. Bra ljud, fantastisk dämpning osv.
Efter några dagar började dock tankarna övergå lite till att ”tänk om Tesla bara kunde gå ihop med merca/bmw/audi och låta dessa bygga bilen men Tesla hanterade drivlina och mjukvara”.
Ytterligare några dagar senare så började jag längta tillbaka till Teslan. När jag sedan fick hämta ut min Tesla så hade jag verkligen saknat den. Har inte saknat EQE sedan.
EQE är en mycket bättre bil. Det känns direkt. Men efter en tid när man ”vant sig” så börjar man sakna allt det praktiska med Teslan.
Hur smidigt allt med mobilapp, infotainment, laddning osv är. Att bara gå ut till bilen trycka ner pedalen och köra samtidigt som allt runt omkring bara är anpassat för en själv utan ett enda knapptryck. Inga nycklar, inga startknappar, autonavigering till jobbet, stora skärmen som visar allt man behöver direkt. Listan kan göras lång.
Jag kan stå ut med att den är lite bullrigare, sämre kvalitetskänsla osv. Det är inget jag tänker på varje gång jag hoppar in i bilen. Det som stör mig varje gång är dock saker som att trycka på den jäkla ”starta motorn”-knappen, ha med mig nycklar, fundera över räckvidd, nästa lämpliga laddstolpe och om man verkligen kommer fram till den osv.
Inget val är fel skulle jag säga. Det beror på hur du är som person och hur dina körvanor är.
Röststyrningen är rena skiten kan jag vittna om, stör mig nåt så kopiöst på det. Hur svårt kan det va undrar man, googles funktioner, och säkert apples med, funkade bättre redan 10 år sedan. Hela infotainment systemet känns 2000 tal.... Dock är jag sällan inne och pillar och ändrar på saker, när jag väl ställt in skiten så rör jag det sällan igen.
Lite trist att man med mercedesen får använda externa appar vi sin smartphone för att få det till att gå ihop.
Tyvärr har jag inte fått testa teslan i flera dagar för att kunna känna efter om jag anser den är så mkt bättre. Kanske är det en vanesak, nu är jag själv van vid mercedes layout, kommer säkert ta nåt år att vänja sig vid tesla om man inte är inne och pillar i menyerna varje vecka.
Förresten, jag ser en del skriver om körhjälpsfunktionerna osv, jag vet inte riktigt hur tesla är i europa, vad jag sett på video från usa så är teslas fsd gudomlig.... hade vi haft det europa så hade det varit en ickefråga. Nån som har koll på hur det ligger till med implementeringen i EU? I denna tråd har jag läst många som klagat på tesla, samtidigt så var jag inte särskilt imponerad av mercedes värdelösa "körfilsbyteshjälp", den skiten vill man bara stänga av. EQE var däremot bättre på att ligga "rakt" på körbanan, min gamla mercedes (2019) vandrar som en pingpongboll mellan linjerna.
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Jag får känslan av att europa motarbetar tesla så gott dom kan, hade dom tillåtit FSD fullt ut så hade nog tesla sopat banan med dom tyska fabrikaten.Sebastian+ skrev: ↑16 nov 2024 17:22Här håller jag inte med. Men jag menar verkligen inte att jag har rätt. Med tanke på alla missnöjda kommentarer över assistanssystemen i Tesla så tror jag faktiskt att de är olika i olika bilar. Har ingen förklaring till varför.
Jag har kört 11 000 mil i M3 och MYP tillsammans. Hade varit kul om man kunde se hur många mil med autopilot det är. Men är övertygad om att det är över 50% med AP.
Jag har nästan aldrig problem. Så troligtvis har jag haft tur med mina bilar.
Har kanske 10st spökbromsningar totalt. Kanske över 50 gånger som den saktat ner oförklarligt.
Kör landsväg(med mittlinjer) och motorväg mest och det är då jag använder det.
Det som är dåligt är dock att den inte ökar hastigheten efter skyltarna längre. Det gjorde den i början men har tagits bort pga EU-krav om jag förstått rätt.
- Sebastian+
- Teslaägare
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 10 aug 2021 20:23
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Jaha! Nä då lär det ju inte vara krav nej. Då är det säkert som du skriver, att de inte har tillräcklig tillförlitlighet (vilket är kass).Maw skrev: ↑16 nov 2024 17:24Det kan inte vara EU-krav för min ID7 följer automatiskt skyltarna både upp och ner om jag vill att den ska göra det. Kanske beror det på att Tesla inte har äkta skyltavläsning och att det blir fel för ofta för att de ska våga höja hastigheten automatiskt?Sebastian+ skrev: ↑16 nov 2024 17:22Det som är dåligt är dock att den inte ökar hastigheten efter skyltarna längre. Det gjorde den i början men har tagits bort pga EU-krav om jag förstått rätt.
Har heller aldrig använt filbyten utan har bara haft den vanliga standard AP. Så kan inte uttala mig om andra funktioner än dessa.
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Nej, problemet är att FSD är för dåligt. Hade det varit tillräckligt bra hade Tesla åtminstone kunnat slå på det som level 3 på motorväg i Tyskland på samma sätt som Mercedes gör men Tesla vet att det inte är tillräckligt bra och vågar inte ta det ansvaret.AlexeiB skrev: ↑16 nov 2024 17:30Jag får känslan av att europa motarbetar tesla så gott dom kan, hade dom tillåtit FSD fullt ut så hade nog tesla sopat banan med dom tyska fabrikaten.Sebastian+ skrev: ↑16 nov 2024 17:22Här håller jag inte med. Men jag menar verkligen inte att jag har rätt. Med tanke på alla missnöjda kommentarer över assistanssystemen i Tesla så tror jag faktiskt att de är olika i olika bilar. Har ingen förklaring till varför.
Jag har kört 11 000 mil i M3 och MYP tillsammans. Hade varit kul om man kunde se hur många mil med autopilot det är. Men är övertygad om att det är över 50% med AP.
Jag har nästan aldrig problem. Så troligtvis har jag haft tur med mina bilar.
Har kanske 10st spökbromsningar totalt. Kanske över 50 gånger som den saktat ner oförklarligt.
Kör landsväg(med mittlinjer) och motorväg mest och det är då jag använder det.
Det som är dåligt är dock att den inte ökar hastigheten efter skyltarna längre. Det gjorde den i början men har tagits bort pga EU-krav om jag förstått rätt.
Tesla särbehandlas inte på något sätt men jobbar mer med snack än verkstad när det gäller bl a självkörning.
FSD är absolut imponerande när det fungerar men det misslyckas väldigt ofta och har inte de geundlöggande tekniska förutsättningarna för att Tesla ska kunna våga ta ansvar för körningen varken vad gäller hårdvara eller mjukvara. Det är samma sak i USA men där låter de allmänheten agera testförare åt FSD och ta ansvar vid olyckor.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Om tesla bara betalade några kr till mobileeye som dom gjorde i början så kan dom ha det igen (skyltavläsning), men istället försöker dom runda deras patent med en helt urusel implementation ...Sebastian+ skrev: ↑16 nov 2024 18:17Jaha! Nä då lär det ju inte vara krav nej. Då är det säkert som du skriver, att de inte har tillräcklig tillförlitlighet (vilket är kass).Maw skrev: ↑16 nov 2024 17:24Det kan inte vara EU-krav för min ID7 följer automatiskt skyltarna både upp och ner om jag vill att den ska göra det. Kanske beror det på att Tesla inte har äkta skyltavläsning och att det blir fel för ofta för att de ska våga höja hastigheten automatiskt?Sebastian+ skrev: ↑16 nov 2024 17:22Det som är dåligt är dock att den inte ökar hastigheten efter skyltarna längre. Det gjorde den i början men har tagits bort pga EU-krav om jag förstått rätt.
Har heller aldrig använt filbyten utan har bara haft den vanliga standard AP. Så kan inte uttala mig om andra funktioner än dessa.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Som med regnsensor...tnjo skrev: ↑16 nov 2024 19:01Om tesla bara betalade några kr till mobileeye som dom gjorde i början så kan dom ha det igen (skyltavläsning), men istället försöker dom runda deras patent med en helt urusel implementation ...Sebastian+ skrev: ↑16 nov 2024 18:17Jaha! Nä då lär det ju inte vara krav nej. Då är det säkert som du skriver, att de inte har tillräcklig tillförlitlighet (vilket är kass).Maw skrev: ↑16 nov 2024 17:24Det kan inte vara EU-krav för min ID7 följer automatiskt skyltarna både upp och ner om jag vill att den ska göra det. Kanske beror det på att Tesla inte har äkta skyltavläsning och att det blir fel för ofta för att de ska våga höja hastigheten automatiskt?Sebastian+ skrev: ↑16 nov 2024 17:22Det som är dåligt är dock att den inte ökar hastigheten efter skyltarna längre. Det gjorde den i början men har tagits bort pga EU-krav om jag förstått rätt.
Har heller aldrig använt filbyten utan har bara haft den vanliga standard AP. Så kan inte uttala mig om andra funktioner än dessa.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Blir nog till att lägga en beställning på mercedes. Som dieselbilsägare har jag lite räckviddsångest, men jag åker mer än 30 mil på en dag kanske 5 ggr om året, kan överleva med 15-30 min ladddning ibland.
Hade jag vart 20 hade jag nog tagit en model 3P rent av, men nu är man 40+ och vill ha en lugn och lyxig bil.
Fär säga att alla "lyxgrejer" och den för lilla skillnaden gjorde att jag ansåg det vara mer "prisvärt" mer mercedes.
Jag kanske missat något men som jag förstått så har mercedes detta som tesla t ex inte har.
Bakhjulsstyrning 10 grader
Luftstötdämpare
Head up display
Säten ventilation + nappa + massage + justering på dörren istället för på stolen
Öppningsbar panorama med solskydd
Softclose dörrar
Uppvärmd vindruta
Fullt elektrisk utfällbar + infällbar dragkrok
Hyperscreen (faller inte alla i smaken)
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken
)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Plus lite annan skit,
Känner mig som en gubbe då jag vill ha kvar mina spakar
Teslan har såklart en del saker som mercedes saknar och en del saker den är mycket bättre på, men man måste nog vara en tidigare teslaägare för att "sakna" dom.
Som jag sa till en VW säljare så hade valet vart mkt enklare om det stod mellan 24k och 12k, nu skiljer det mellan ca 11,5k (tesla model y eller VW ID7 kombi mot 14,3k för EQE 500 SUV med nästan alla tillval ikryssade. Går även att "köpa loss sig" för ca 50k efter 2 år ifall det kommer något nytt som är extremt mkt bättre samtidigt som det är billigare.
Model y är en rimlig bil, men hade velat se priset på 8-9k för samma mil och tid, isf hade jag gått på teslan. ID7 likaså, lite för dyr med tanke på vad man får, är en bra bil den med, men har väldigt dåliga erfarenheter med allt som har med VW att göra tyvärr.
Försöker inte reta upp teslaägare här utan lite input till dom som gått i samma tankar som mig, tog mig länge att ta nåt beslut.
Hade jag vart 20 hade jag nog tagit en model 3P rent av, men nu är man 40+ och vill ha en lugn och lyxig bil.
Fär säga att alla "lyxgrejer" och den för lilla skillnaden gjorde att jag ansåg det vara mer "prisvärt" mer mercedes.
Jag kanske missat något men som jag förstått så har mercedes detta som tesla t ex inte har.
Bakhjulsstyrning 10 grader
Luftstötdämpare
Head up display
Säten ventilation + nappa + massage + justering på dörren istället för på stolen
Öppningsbar panorama med solskydd
Softclose dörrar
Uppvärmd vindruta
Fullt elektrisk utfällbar + infällbar dragkrok
Hyperscreen (faller inte alla i smaken)
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken

Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Plus lite annan skit,
Känner mig som en gubbe då jag vill ha kvar mina spakar

Teslan har såklart en del saker som mercedes saknar och en del saker den är mycket bättre på, men man måste nog vara en tidigare teslaägare för att "sakna" dom.
Som jag sa till en VW säljare så hade valet vart mkt enklare om det stod mellan 24k och 12k, nu skiljer det mellan ca 11,5k (tesla model y eller VW ID7 kombi mot 14,3k för EQE 500 SUV med nästan alla tillval ikryssade. Går även att "köpa loss sig" för ca 50k efter 2 år ifall det kommer något nytt som är extremt mkt bättre samtidigt som det är billigare.
Model y är en rimlig bil, men hade velat se priset på 8-9k för samma mil och tid, isf hade jag gått på teslan. ID7 likaså, lite för dyr med tanke på vad man får, är en bra bil den med, men har väldigt dåliga erfarenheter med allt som har med VW att göra tyvärr.
Försöker inte reta upp teslaägare här utan lite input till dom som gått i samma tankar som mig, tog mig länge att ta nåt beslut.
Senast redigerad av AlexeiB, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Inte EU. FN.AlexeiB skrev: ↑16 nov 2024 17:30Jag får känslan av att europa motarbetar tesla så gott dom kan, hade dom tillåtit FSD fullt ut så hade nog tesla sopat banan med dom tyska fabrikaten.Sebastian+ skrev: ↑16 nov 2024 17:22Här håller jag inte med. Men jag menar verkligen inte att jag har rätt. Med tanke på alla missnöjda kommentarer över assistanssystemen i Tesla så tror jag faktiskt att de är olika i olika bilar. Har ingen förklaring till varför.
Jag har kört 11 000 mil i M3 och MYP tillsammans. Hade varit kul om man kunde se hur många mil med autopilot det är. Men är övertygad om att det är över 50% med AP.
Jag har nästan aldrig problem. Så troligtvis har jag haft tur med mina bilar.
Har kanske 10st spökbromsningar totalt. Kanske över 50 gånger som den saktat ner oförklarligt.
Kör landsväg(med mittlinjer) och motorväg mest och det är då jag använder det.
Det som är dåligt är dock att den inte ökar hastigheten efter skyltarna längre. Det gjorde den i början men har tagits bort pga EU-krav om jag förstått rätt.
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Du kommer bli riktigt nöjd med den bilen!AlexeiB skrev: ↑24 nov 2024 21:08Blir nog till att lägga en beställning på mercedes. Som dieselbilsägare har jag lite räckviddsångest, men jag åker mer än 30 mil på en dag kanske 5 ggr om året, kan överleva med 15-30 min ladddning ibland.
Hade jag vart 20 hade jag nog tagit en model 3P rent av, men nu är man 40+ och vill ha en lugn och lyxig bil.
Fär säga att alla "lyxgrejer" och den för lilla skillnaden gjorde att jag ansåg det vara mer "prisvärt" mer mercedes.
Jag kanske missat något men som jag förstått så har mercedes detta som tesla t ex inte har.
Bakhjulsstyrning 10 grader
Luftstötdämpare
Head up display
Säten ventilation + nappa + massage + justering på dörren istället för på stolen
Öppningsbar panorama med solskydd
Softclose dörrar
Uppvärmd vindruta
Fullt elektrisk utfällbar + infällbar dragkrok
Hyperscreen (faller inte alla i smaken)
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Plus lite annan skit,
Känner mig som en gubbe då jag vill ha kvar mina spakar
Teslan har såklart en del saker som mercedes saknar och en del saker den är mycket bättre på, men man måste nog vara en tidigare teslaägare för att "sakna" dom.
Som jag sa till en VW säljare så hade valet vart mkt enklare om det stod mellan 24k och 12k, nu skiljer det mellan ca 11,5k (tesla model y eller VW ID7 kombi mot 14,3k för EQE 500 SUV med nästan alla tillval ikryssade. Går även att "köpa loss sig" för ca 50k efter 2 år ifall det kommer något nytt som är extremt mkt bättre samtidigt som det är billigare.
Model y är en rimlig bil, men hade velat se priset på 8-9k för samma mil och tid, isf hade jag gått på teslan. ID7 likaså, lite för dyr med tanke på vad man får, är en bra bil den med, men har väldigt dåliga erfarenheter med allt som har med VW att göra tyvärr.
Försöker inte reta upp teslaägare här utan lite input till dom som gått i samma tankar som mig, tog mig länge att ta nåt beslut.
Jag har kört en hel del med en sådan och den är helt enkelt UNDERBAR! Första gången jag gjorde fullt rattutslag och skulle vända runt började jag småskratta. Vänder på en femöring, känns som om det trotsar naturlagarna.
Hade jag haft råd så skulle jag köpa en. Nu får jag nöja mig med en EQB 300 4Matic, vilken jag också tycker är en underbar bil.
Lycka till med din bil! När blir det leverans?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Du tycker inte den är för stor? Jag valde bort EQE SUV då jag tycker man sitter för högt och får för dålig runt om sikt, samt insteget smutsar ned byxorna varje gång. Audi Q6 är enligt mig mycket trevligare ur förar-perspektiv.mikaELbil skrev: ↑25 nov 2024 02:35Du kommer bli riktigt nöjd med den bilen!AlexeiB skrev: ↑24 nov 2024 21:08Blir nog till att lägga en beställning på mercedes. Som dieselbilsägare har jag lite räckviddsångest, men jag åker mer än 30 mil på en dag kanske 5 ggr om året, kan överleva med 15-30 min ladddning ibland.
Hade jag vart 20 hade jag nog tagit en model 3P rent av, men nu är man 40+ och vill ha en lugn och lyxig bil.
Fär säga att alla "lyxgrejer" och den för lilla skillnaden gjorde att jag ansåg det vara mer "prisvärt" mer mercedes.
Jag kanske missat något men som jag förstått så har mercedes detta som tesla t ex inte har.
Bakhjulsstyrning 10 grader
Luftstötdämpare
Head up display
Säten ventilation + nappa + massage + justering på dörren istället för på stolen
Öppningsbar panorama med solskydd
Softclose dörrar
Uppvärmd vindruta
Fullt elektrisk utfällbar + infällbar dragkrok
Hyperscreen (faller inte alla i smaken)
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Plus lite annan skit,
Känner mig som en gubbe då jag vill ha kvar mina spakar
Teslan har såklart en del saker som mercedes saknar och en del saker den är mycket bättre på, men man måste nog vara en tidigare teslaägare för att "sakna" dom.
Som jag sa till en VW säljare så hade valet vart mkt enklare om det stod mellan 24k och 12k, nu skiljer det mellan ca 11,5k (tesla model y eller VW ID7 kombi mot 14,3k för EQE 500 SUV med nästan alla tillval ikryssade. Går även att "köpa loss sig" för ca 50k efter 2 år ifall det kommer något nytt som är extremt mkt bättre samtidigt som det är billigare.
Model y är en rimlig bil, men hade velat se priset på 8-9k för samma mil och tid, isf hade jag gått på teslan. ID7 likaså, lite för dyr med tanke på vad man får, är en bra bil den med, men har väldigt dåliga erfarenheter med allt som har med VW att göra tyvärr.
Försöker inte reta upp teslaägare här utan lite input till dom som gått i samma tankar som mig, tog mig länge att ta nåt beslut.
Jag har kört en hel del med en sådan och den är helt enkelt UNDERBAR! Första gången jag gjorde fullt rattutslag och skulle vända runt började jag småskratta. Vänder på en femöring, känns som om det trotsar naturlagarna.
Hade jag haft råd så skulle jag köpa en. Nu får jag nöja mig med en EQB 300 4Matic, vilken jag också tycker är en underbar bil.
Lycka till med din bil! När blir det leverans?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Håller med om att sikten är sämre än på min e klass kombi, antar dock det är lite av en vanesak. En sak till jag glömde med mercedes är ju 360 kamera... och den fungerade bättre på e klass kombi än på EQE suv, antar det är för att kamerorna sitter så mkt högre upp som det är sämre.toppo skrev: ↑25 nov 2024 07:49Du tycker inte den är för stor? Jag valde bort EQE SUV då jag tycker man sitter för högt och får för dålig runt om sikt, samt insteget smutsar ned byxorna varje gång. Audi Q6 är enligt mig mycket trevligare ur förar-perspektiv.mikaELbil skrev: ↑25 nov 2024 02:35Du kommer bli riktigt nöjd med den bilen!AlexeiB skrev: ↑24 nov 2024 21:08Blir nog till att lägga en beställning på mercedes. Som dieselbilsägare har jag lite räckviddsångest, men jag åker mer än 30 mil på en dag kanske 5 ggr om året, kan överleva med 15-30 min ladddning ibland.
Hade jag vart 20 hade jag nog tagit en model 3P rent av, men nu är man 40+ och vill ha en lugn och lyxig bil.
Fär säga att alla "lyxgrejer" och den för lilla skillnaden gjorde att jag ansåg det vara mer "prisvärt" mer mercedes.
Jag kanske missat något men som jag förstått så har mercedes detta som tesla t ex inte har.
Bakhjulsstyrning 10 grader
Luftstötdämpare
Head up display
Säten ventilation + nappa + massage + justering på dörren istället för på stolen
Öppningsbar panorama med solskydd
Softclose dörrar
Uppvärmd vindruta
Fullt elektrisk utfällbar + infällbar dragkrok
Hyperscreen (faller inte alla i smaken)
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Plus lite annan skit,
Känner mig som en gubbe då jag vill ha kvar mina spakar
Teslan har såklart en del saker som mercedes saknar och en del saker den är mycket bättre på, men man måste nog vara en tidigare teslaägare för att "sakna" dom.
Som jag sa till en VW säljare så hade valet vart mkt enklare om det stod mellan 24k och 12k, nu skiljer det mellan ca 11,5k (tesla model y eller VW ID7 kombi mot 14,3k för EQE 500 SUV med nästan alla tillval ikryssade. Går även att "köpa loss sig" för ca 50k efter 2 år ifall det kommer något nytt som är extremt mkt bättre samtidigt som det är billigare.
Model y är en rimlig bil, men hade velat se priset på 8-9k för samma mil och tid, isf hade jag gått på teslan. ID7 likaså, lite för dyr med tanke på vad man får, är en bra bil den med, men har väldigt dåliga erfarenheter med allt som har med VW att göra tyvärr.
Försöker inte reta upp teslaägare här utan lite input till dom som gått i samma tankar som mig, tog mig länge att ta nåt beslut.
Jag har kört en hel del med en sådan och den är helt enkelt UNDERBAR! Första gången jag gjorde fullt rattutslag och skulle vända runt började jag småskratta. Vänder på en femöring, känns som om det trotsar naturlagarna.
Hade jag haft råd så skulle jag köpa en. Nu får jag nöja mig med en EQB 300 4Matic, vilken jag också tycker är en underbar bil.
Lycka till med din bil! När blir det leverans?
Jag lastar i och lastar ur en del arbetsgrejer i bilen, att bagaget t ex kommer va högre kommer hjälpa min rygg, har en pryl som åker ut och in ur bagaget som väger 30 kg och är 1 meter lång...
Håller fullt med om fotlisterna.... hade det inte vart för att dom rent av förbättrar utasendet (smaksak) samt luftmotsåndet så hade jag valt bort dom då dom är i vägen. Samtidigt om man har barn eller om man använder takräcken så är dom en fördel på en sådan bil.
-
- Inlägg: 743
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Flyttat till SUV vs kombi tråden: viewtopic.php?p=826811#p826811
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).
Vad får du 0,26 för A6 Avant e-tron ifrån?tesla newbie skrev: ↑25 nov 2024 15:44Här kommer lite siffror:SwedishAdvocate skrev: ↑15 nov 2024 12:09Ytterligare en fördel med kombi jämfört med EQE Suv är ju kombibilarnas lägre luftmotstånd. EQE Suv har ett Cd på 0,25. Är väl rätt bra för att vara Suv, men ID.7, I5 Touring och A6 Avant har alla lägre med 0,24. Och Cd är ju endast måttet på bilens formfaktor. Till det kommer ju även bilarnas totala frontarea. Och även här har ju ID.7, I5 Touring och A6 Avant mindre frontarea än EQE Suv. Det här ger således fördel när det gäller räckvidd/förbrukning för kombibilarna i högre hastigheter runt 90-120 km/h…
Y har tack vare sitt sluttande bakparti ett ännu bättre Cd på 0,23. Men å andra sidan lär ju ha Y större frontarea än kombibilarna. Är inte expert på det här aerodynamiska, men gissar på att Y:s större frontarea tar ut fördelen med det lägre Cd-värdet. Y's Cd-värde förutsätter vidare 19"-fälgarna med plastsidorna på.
Tesla Model Y: 0,23 x 2,54 = 0,584 Vikt: 2060 kg (MY LR)
BMW i5 touring: 0,24 x 2,50 = 0,6 Vikt: 2255 kg (edrive 40)
Audi A6 Avant e-tron:0,26x 2,48 =0,6448Vikt: 2185 kg (avant 210 kw)
[Min u. och genomstrykning.]
Model Y med fyrhjulsdrift är både mer aerodynamisk och väger mindre i5 och Audi A6 med tvåhjulsdrift. […
Enligt din egen länk har A6 Avant e-tron 0,24. Således blir rätt siffror för A6 Avant:
0,24 x 2,48 = 5,5952
Sen är jag bara lekman på sånt här och har ingen aning om det bara är så enkelt att man multiplicerar den här luftmotståndskoefficienten med frontarean…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting