
Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Moderator: Redaktion
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Det är så tragiskt hur Tesla håller på. Det här är den stora anledningen till varför Tesla inte är något alternativ för mig, förutom möjligen en gammal model S helt utan AP.
Hade Tesla bara gett föraren ett val att kunna deaktivera dessa "säkerhetsfunktioner" hade läget varit ett helt annat, då hade man kunnat stänga av dessa idiotiska påtvingade funktioner som bara gör att körningen känns trist och otrygg. Bilen reagerar i princip utan undantag på inbillade faror.
Nu blir valet att att köpa bilen eller inte och jag väljer inte.
Hade Tesla bara gett föraren ett val att kunna deaktivera dessa "säkerhetsfunktioner" hade läget varit ett helt annat, då hade man kunnat stänga av dessa idiotiska påtvingade funktioner som bara gör att körningen känns trist och otrygg. Bilen reagerar i princip utan undantag på inbillade faror.
Nu blir valet att att köpa bilen eller inte och jag väljer inte.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Ja, hur svårt kan det vara?juristen skrev: ↑10 okt 2024 11:56Det är så tragiskt hur Tesla håller på. Det här är den stora anledningen till varför Tesla inte är något alternativ för mig, förutom möjligen en gammal model S helt utan AP.
Hade Tesla bara gett föraren ett val att kunna deaktivera dessa "säkerhetsfunktioner" hade läget varit ett helt annat, då hade man kunnat stänga av dessa idiotiska påtvingade funktioner som bara gör att körningen känns trist och otrygg. Bilen reagerar i princip utan undantag på inbillade faror.
Nu blir valet att att köpa bilen eller inte och jag väljer inte.
En vanlig farthållare skall hålla inställd hastighet, en adaptiv skall sänka hastigheten när man kommer ikapp ett långsammare fordon. That's it.
Nu är det ju så illa att många önskar sig en dum/ickeadaptiv farthållare istället.
Det värsta är att den blivit så mycket sämre. Som bäst var den när jag bytte bil från M3 till MY i februari 2022.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
På vägarna jag kör, i en MY 2021, vilket är mest i Kungsbacka-området samt på motorvägen till och från Skåne upplever jag följande:
* På vissa kurvor sänks hastigheten något. T.ex. från 72 km/h till 69 km/h. Det är exakt samma varje gång.
* När jag kör på en viss led (90-väg) är det en påfart där bilarna kommer in ganska tvärt för att sedan göra en sväng innan de kör på vägen. I dessa scenarier bromsar min bil ganska ordentligt och blinkar etc.
Jag kan inte komma på något annat fall än det sista av dessa som jag skulle kalla för spökbromsning som skett på väldigt länge. Det är ju inte så att man tycker det är trevligt men det är väldigt förutsägbart så enkelt att avbryta autopiloten strax före.
Nu kör jag ganska mycket bil och mycket på motorväg så hade jag bytt bil idag hade jag garanterat köpt EAP igen.
* På vissa kurvor sänks hastigheten något. T.ex. från 72 km/h till 69 km/h. Det är exakt samma varje gång.
* När jag kör på en viss led (90-väg) är det en påfart där bilarna kommer in ganska tvärt för att sedan göra en sväng innan de kör på vägen. I dessa scenarier bromsar min bil ganska ordentligt och blinkar etc.
Jag kan inte komma på något annat fall än det sista av dessa som jag skulle kalla för spökbromsning som skett på väldigt länge. Det är ju inte så att man tycker det är trevligt men det är väldigt förutsägbart så enkelt att avbryta autopiloten strax före.
Nu kör jag ganska mycket bil och mycket på motorväg så hade jag bytt bil idag hade jag garanterat köpt EAP igen.
Driver sajten Car.info
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Vilka är de viktiga fördelarna med EAP?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
I 20 års tid har jag pendlat mellan Göteborg/Kungsbacka och Ängelholm ungefär 1 gång i veckan. Större delen av sträckan är motorväg och för mig tar det i runda svängar 1h45-2h. Jag har alltid upplevt att det tar lite på krafterna att köra en längre sträcka tidig morgon för att sedan ha en lång arbetsdag. När autopiloten kom tyckte jag det gjorde en fantastisk skillnad på hur krävande det var att köra. Plötsligt var jag mer eller mindre opåverkad av resan.
Typiskt är det en del trafik varav en del lastbilar. Det går alldeles utmärkt att låta autopiloten sköta omkörningarna och det är ju något man gör ganska ofta. Jag har haft flera resor då autopiloten skött 100% av körningen (förutom aktivering av blinkers då) från och med påfart till och med avklarad avfart även om det väl som oftast sker minst någon gång att jag vill göra en omkörning där det kommer fordon lite väl snabbt i vänsterfilen för att autopiloten ska våga fixa omkörningen. Det händer också att den inte vill göra omkörningen i viss väderlek.
Autoparkeringen använder jag en del men det är mest för att jag gillar att hålla koll på teknikutvecklingen. Svärföräldrarna (80+) är alldeles till sig av hur bra den är eftersom de är så oroliga för att parkera själva.
Gällande autopiloten i stort så har jag kört Tesla i 9½ år snart. Man lär sig lite med tiden vad den är bra på och inte såsom att det är mindre lyckat att byta till högerfil på motorvägen samtidigt som det kommer en avfart. Har man lite koll är den förutsägbar och riktigt trevlig att ha. Den är säkert också väldigt kompatibel med vägarna jag kör på.
Driver sajten Car.info
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
32.7
Inga spökbromsningar ens vid möte med långtradare på trång E12 Slussfors. Ett steg framåt!
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Inga spökbromsningar ens vid möte med långtradare på trång E12 Slussfors. Ett steg framåt!
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
32.7, två hårda igår (närapå låstsa hjul). Ett till synes utan anledning, en vid möte med en personbil/minibus. Tydliga mittstreck på landsvägen.
Idag inne i stan, en bil framför stannade vid en korsning för vänstersväng och jag började sätta foten på bromsen för att bromsa mjukt och kände hur bromspedalen drogs in under foten. Låsta hjul och vi stannade i princip helt dubbelt så långt bakom den bilen som det var lämpligt. Kul att bilen kan köra 1.5s bakom andra bilar på landsväg i 70-100km/h (på avstånd 7) i timmar men att den tycker att ungefär samma avstånd är akut kris i stan i 45-50. Not.
Det är första gången bilen bromsar på det sättet för mig, men det fanns noll, komma noll kollissionstillbud och den nödbromsningen måste gå som spökbromsning även om det går att först vad min bil tittade på.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Det där måste du anmäla till nån sorts tillsynsmyndighet.AAKEE skrev: ↑10 okt 2024 16:5932.7, två hårda igår (närapå låstsa hjul). Ett till synes utan anledning, en vid möte med en personbil/minibus. Tydliga mittstreck på landsvägen.
Idag inne i stan, en bil framför stannade vid en korsning för vänstersväng och jag började sätta foten på bromsen för att bromsa mjukt och kände hur bromspedalen drogs in under foten. Låsta hjul och vi stannade i princip helt dubbelt så långt bakom den bilen som det var lämpligt. Kul att bilen kan köra 1.5s bakom andra bilar på landsväg i 70-100km/h (på avstånd 7) i timmar men att den tycker att ungefär samma avstånd är akut kris i stan i 45-50. Not.
Det är första gången bilen bromsar på det sättet för mig, men det fanns noll, komma noll kollissionstillbud och den nödbromsningen måste gå som spökbromsning även om det går att först vad min bil tittade på.
Helt galet och fullständigt oacceptabelt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Ja det är jäkligt märkligt. En annan sak jag märkte var att den nu inte bromsade in inför kurvan på 45-an mot Arvidsjaur korsningen väg 95 när man kommer västerifrån. Det har den gjort sedan 2019 men inte idag…
Kör på autopilot Hemavan-Luleå i stort sett hela vägen utom korsningen Flakaträskvägen, genom Sorsele och förbi Arvidsjaur resp Älvsbyn. Året om, där det går.
Min upplevelse är att den blir allt kinkigare. 2019 funkade det nästan perfekt…
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Kör på autopilot Hemavan-Luleå i stort sett hela vägen utom korsningen Flakaträskvägen, genom Sorsele och förbi Arvidsjaur resp Älvsbyn. Året om, där det går.
Min upplevelse är att den blir allt kinkigare. 2019 funkade det nästan perfekt…
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Jag körde Boden-Lycksele, må och hem igår.BrooklynS skrev: ↑10 okt 2024 17:05Ja det är jäkligt märkligt. En annan sak jag märkte var att den nu inte bromsade in inför kurvan på 45-an mot Arvidsjaur korsningen väg 95 när man kommer västerifrån. Det har den gjort sedan 2019 men inte idag…
Kör på autopilot Hemavan-Luleå i stort sett hela vägen utom korsningen Flakaträskvägen, genom Sorsele och förbi Arvidsjaur resp Älvsbyn. Året om, där det går.
Min upplevelse är att den blir allt kinkigare. 2019 funkade det nästan perfekt…
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Dvs från Pålsträsk - Arvidsjaur samma väg som du.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Jag slår på Autopiloten direkt efter Hemavan; behåller den på genom Tärnaby och först vid avfarten mot Sorsele kopplar jag ur den. Sedan inkopplat till Sorsele; efter Sorsele till E45/95 Arvidsjaur osv.
Har alltid funkat klockrent.
Jo, nu med sista programvaran behöver man hålla mycket lättare i ratten, det är bra. Ingen skillnad med kameran täckt eller inte; bara det att man MED kamera måste sitta och titta rakt fram hela tiden. Täckte den igen…
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Har alltid funkat klockrent.
Jo, nu med sista programvaran behöver man hålla mycket lättare i ratten, det är bra. Ingen skillnad med kameran täckt eller inte; bara det att man MED kamera måste sitta och titta rakt fram hela tiden. Täckte den igen…
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Anledningen till att jag frågade är att jag tycker det fungerar smidigt på motorväg med filbyte vid omkörning med S3XY buttons. Nu tycker jag inte bilkörning är krävande alls, så för mig tillför AP inte särskilt mycket, men det är ändå trevligt att ha funktionalitet.Franz skrev: ↑10 okt 2024 13:43I 20 års tid har jag pendlat mellan Göteborg/Kungsbacka och Ängelholm ungefär 1 gång i veckan. Större delen av sträckan är motorväg och för mig tar det i runda svängar 1h45-2h. Jag har alltid upplevt att det tar lite på krafterna att köra en längre sträcka tidig morgon för att sedan ha en lång arbetsdag. När autopiloten kom tyckte jag det gjorde en fantastisk skillnad på hur krävande det var att köra. Plötsligt var jag mer eller mindre opåverkad av resan.
Typiskt är det en del trafik varav en del lastbilar. Det går alldeles utmärkt att låta autopiloten sköta omkörningarna och det är ju något man gör ganska ofta. Jag har haft flera resor då autopiloten skött 100% av körningen (förutom aktivering av blinkers då) från och med påfart till och med avklarad avfart även om det väl som oftast sker minst någon gång att jag vill göra en omkörning där det kommer fordon lite väl snabbt i vänsterfilen för att autopiloten ska våga fixa omkörningen. Det händer också att den inte vill göra omkörningen i viss väderlek.
Autoparkeringen använder jag en del men det är mest för att jag gillar att hålla koll på teknikutvecklingen. Svärföräldrarna (80+) är alldeles till sig av hur bra den är eftersom de är så oroliga för att parkera själva.
Gällande autopiloten i stort så har jag kört Tesla i 9½ år snart. Man lär sig lite med tiden vad den är bra på och inte såsom att det är mindre lyckat att byta till högerfil på motorvägen samtidigt som det kommer en avfart. Har man lite koll är den förutsägbar och riktigt trevlig att ha. Den är säkert också väldigt kompatibel med vägarna jag kör på.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Ja S3XY Commander funkar kanon.Niklas Z skrev: ↑11 okt 2024 10:25Anledningen till att jag frågade är att jag tycker det fungerar smidigt på motorväg med filbyte vid omkörning med S3XY buttons. Nu tycker jag inte bilkörning är krävande alls, så för mig tillför AP inte särskilt mycket, men det är ändå trevligt att ha funktionalitet.Franz skrev: ↑10 okt 2024 13:43I 20 års tid har jag pendlat mellan Göteborg/Kungsbacka och Ängelholm ungefär 1 gång i veckan. Större delen av sträckan är motorväg och för mig tar det i runda svängar 1h45-2h. Jag har alltid upplevt att det tar lite på krafterna att köra en längre sträcka tidig morgon för att sedan ha en lång arbetsdag. När autopiloten kom tyckte jag det gjorde en fantastisk skillnad på hur krävande det var att köra. Plötsligt var jag mer eller mindre opåverkad av resan.
Typiskt är det en del trafik varav en del lastbilar. Det går alldeles utmärkt att låta autopiloten sköta omkörningarna och det är ju något man gör ganska ofta. Jag har haft flera resor då autopiloten skött 100% av körningen (förutom aktivering av blinkers då) från och med påfart till och med avklarad avfart även om det väl som oftast sker minst någon gång att jag vill göra en omkörning där det kommer fordon lite väl snabbt i vänsterfilen för att autopiloten ska våga fixa omkörningen. Det händer också att den inte vill göra omkörningen i viss väderlek.
Autoparkeringen använder jag en del men det är mest för att jag gillar att hålla koll på teknikutvecklingen. Svärföräldrarna (80+) är alldeles till sig av hur bra den är eftersom de är så oroliga för att parkera själva.
Gällande autopiloten i stort så har jag kört Tesla i 9½ år snart. Man lär sig lite med tiden vad den är bra på och inte såsom att det är mindre lyckat att byta till högerfil på motorvägen samtidigt som det kommer en avfart. Har man lite koll är den förutsägbar och riktigt trevlig att ha. Den är säkert också väldigt kompatibel med vägarna jag kör på.
Jag tycker faktiskt att det till och med är smidigare filbyten med S3XY Commander än med EAP/FSD.
Det enda negativa är plingplången. Men med Joe-mode är det okej.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
senaste software, körde 300 mil i helgen. om möjligt enda sämre i Norge nu med bromsninger konstant , funkade galant på svenska europavägar dok. får sluta åka till norge 

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Körde 8700 mil med MY (-uttagen dec -21 ) Uppdaterad Autopilot. Körde med AP på nästan jämnt. Sverige, Norge, Danmark, Tyskland. Utom i rondeller, vägarbeten o i stan. Knappt aldrig nån spökbromsning.
Kan det vara att den uppgraderade är stabilare? Provade en Xpeng G9 en helg. Den var kass på mindre vägar. Spökbromsade lite överallt på motorvägen. Helt värdelös jfrt Teslan som klarade alla vägar. Nu kör jag en Zeekr 001. Den har acceptabel självkörning. Nästan som Teslan iallafall inte långt ifrån.
Kan det vara att den uppgraderade är stabilare? Provade en Xpeng G9 en helg. Den var kass på mindre vägar. Spökbromsade lite överallt på motorvägen. Helt värdelös jfrt Teslan som klarade alla vägar. Nu kör jag en Zeekr 001. Den har acceptabel självkörning. Nästan som Teslan iallafall inte långt ifrån.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mini electric -22
S90D -17 såld
- SagittariusA
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 09 okt 2024 17:00
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Vad tycker du om att köra en kinesisk bil med allt det innebär?Camper63 skrev: ↑15 okt 2024 11:10Körde 8700 mil med MY (-uttagen dec -21 ) Uppdaterad Autopilot. Körde med AP på nästan jämnt. Sverige, Norge, Danmark, Tyskland. Utom i rondeller, vägarbeten o i stan. Knappt aldrig nån spökbromsning.
Kan det vara att den uppgraderade är stabilare? Provade en Xpeng G9 en helg. Den var kass på mindre vägar. Spökbromsade lite överallt på motorvägen. Helt värdelös jfrt Teslan som klarade alla vägar. Nu kör jag en Zeekr 001. Den har acceptabel självkörning. Nästan som Teslan iallafall inte långt ifrån.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Vilken av dem?SagittariusA skrev: ↑16 nov 2024 20:07Vad tycker du om att köra en kinesisk bil med allt det innebär?Camper63 skrev: ↑15 okt 2024 11:10Körde 8700 mil med MY (-uttagen dec -21 ) Uppdaterad Autopilot. Körde med AP på nästan jämnt. Sverige, Norge, Danmark, Tyskland. Utom i rondeller, vägarbeten o i stan. Knappt aldrig nån spökbromsning.
Kan det vara att den uppgraderade är stabilare? Provade en Xpeng G9 en helg. Den var kass på mindre vägar. Spökbromsade lite överallt på motorvägen. Helt värdelös jfrt Teslan som klarade alla vägar. Nu kör jag en Zeekr 001. Den har acceptabel självkörning. Nästan som Teslan iallafall inte långt ifrån.
Alla tre är kinesiska.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- SagittariusA
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 09 okt 2024 17:00
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
mikebike skrev: ↑17 nov 2024 10:19Vilken av dem?SagittariusA skrev: ↑16 nov 2024 20:07Vad tycker du om att köra en kinesisk bil med allt det innebär?Camper63 skrev: ↑15 okt 2024 11:10Körde 8700 mil med MY (-uttagen dec -21 ) Uppdaterad Autopilot. Körde med AP på nästan jämnt. Sverige, Norge, Danmark, Tyskland. Utom i rondeller, vägarbeten o i stan. Knappt aldrig nån spökbromsning.
Kan det vara att den uppgraderade är stabilare? Provade en Xpeng G9 en helg. Den var kass på mindre vägar. Spökbromsade lite överallt på motorvägen. Helt värdelös jfrt Teslan som klarade alla vägar. Nu kör jag en Zeekr 001. Den har acceptabel självkörning. Nästan som Teslan iallafall inte långt ifrån.
Alla tre är kinesiska.![]()

- Carl-Gustav
- Teslaägare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 24 nov 2024 21:11
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Har beställt en MY och väntar på leverans, men efter att ha läst denna tråd så undrar jag om jag verkligen skall fullfölja affären..
Är det så jävla illa alltså att en bil för 730.000 kr och som enligt dess skapare snart skall vara självkörande inte klarar av att ha farthållaren aktiverad utan att riskera att orsaka en allvarlig olycka genom att utan förvarning bromsa?!
Hur stort är problemet? Jag kör alltid med adaptiv farthållare i dag och kan inte tänka mig att leva utan detta (i en ny bil).
Är det så vanligt att man bör räkna med att få uppleva detta?
Är det så jävla illa alltså att en bil för 730.000 kr och som enligt dess skapare snart skall vara självkörande inte klarar av att ha farthållaren aktiverad utan att riskera att orsaka en allvarlig olycka genom att utan förvarning bromsa?!
Hur stort är problemet? Jag kör alltid med adaptiv farthållare i dag och kan inte tänka mig att leva utan detta (i en ny bil).
Är det så vanligt att man bör räkna med att få uppleva detta?
Tesla Model Y Performance - 2025
VW ID.4 Pro - 2021
Volvo V60 T8 Inscription - 2019
BMW 530d xDrive - 2016
Mercedes C220 - 2014
BMW 335i - 2009
Mercedes C350 - 2008
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Det beror mest på var du kör.
Tänker du köra på smala vägar utan mittlinje, då är det illa, RIKTIGT illa..
Kör du på större vägar med mittlinje, då är det irriterande, men inte katastrofalt.
Tänker du köra på smala vägar utan mittlinje, då är det illa, RIKTIGT illa..
Kör du på större vägar med mittlinje, då är det irriterande, men inte katastrofalt.
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Bäst är att prova en rejäl runda i varierande förhållanden och se själv vad du tycker.Carl-Gustav skrev: ↑25 nov 2024 21:24Har beställt en MY och väntar på leverans, men efter att ha läst denna tråd så undrar jag om jag verkligen skall fullfölja affären..
Är det så jävla illa alltså att en bil för 730.000 kr och som enligt dess skapare snart skall vara självkörande inte klarar av att ha farthållaren aktiverad utan att riskera att orsaka en allvarlig olycka genom att utan förvarning bromsa?!
Hur stort är problemet? Jag kör alltid med adaptiv farthållare i dag och kan inte tänka mig att leva utan detta (i en ny bil).
Är det så vanligt att man bör räkna med att få uppleva detta?
Om du är van att använda adaptiv farthållare på vanlig svensk landsväg och i varierande ljus och väderförhållanden så får du nog ställa in dig på att köra lite mer själv. Om du däremot mest använder det på motorväg under bra ljus och väderförhållanden så kommer det nog inte att vara ett problem.
När jag nyligen bytte bil så var förarstöd en av de viktigaste patametrarna och tyvärr har jag upplevt att de Teslor jag kört fungerar väldigt dåligt på de Småländska landsvägarna även mitt i sommaren i bra ljus och vackert väder. I mitt tycke så ligger Tesla numera en bra bit efter på förarstöd och det var främst det som gjorde att jag valde bort Tesla och tog en VW istället som har bra förarstöd. Men som sagt bästa är att bilda sig en egen uppfattning.
Självkörning i bemärkelsen att bilen/Tesla tar ansvar kommer enligt min bedömning inte hända på befintliga Teslor och sannolikt inte på någon Tesla som kommer på många år ännu. Jag skulle säga att det främst är en marknadsföringshype för att lyfta Teslas varumärke och aktie och har inte mycket med verkligheten att göra.
Lycka till och hoppas du blir nöjd, oavsett vilken bil det slutar med
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
2024.38.7 och jag hade 10 späkbromsningar inom en minut häromdagen.
50- och 60-väg med mittlinje men det hjälpte inte. Varenda bil jag mötte bromsades det för. Jag vet att det sägs att AP intwe är gjord för såna vägar men jag hade enbart farthållare på i syfte att försöka köra lagligt. Vägen är min daily driver och har gått från 70/90 förr till 50/60 numera. Jäkligt lätt att köra alldeles för fort så farthållare är kung på bilar de fungerar okey på.
50- och 60-väg med mittlinje men det hjälpte inte. Varenda bil jag mötte bromsades det för. Jag vet att det sägs att AP intwe är gjord för såna vägar men jag hade enbart farthållare på i syfte att försöka köra lagligt. Vägen är min daily driver och har gått från 70/90 förr till 50/60 numera. Jäkligt lätt att köra alldeles för fort så farthållare är kung på bilar de fungerar okey på.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
I princip är det oanvändbart om du inte kör enbartCarl-Gustav skrev: ↑25 nov 2024 21:24Har beställt en MY och väntar på leverans, men efter att ha läst denna tråd så undrar jag om jag verkligen skall fullfölja affären..
Är det så jävla illa alltså att en bil för 730.000 kr och som enligt dess skapare snart skall vara självkörande inte klarar av att ha farthållaren aktiverad utan att riskera att orsaka en allvarlig olycka genom att utan förvarning bromsa?!
Hur stort är problemet? Jag kör alltid med adaptiv farthållare i dag och kan inte tänka mig att leva utan detta (i en ny bil).
Är det så vanligt att man bör räkna med att få uppleva detta?
Motorväg.
Det räcker med ett par rejäla spökbroms vid möte sen litar man inte på AP / farthållaren. Än värre är att den håller bilen extremt nära mötande.
Vår tidigare Skoda Enyaq fungerade mycket bättre.
Å andra sidan - med en bil som gör 0-100 på de sekunder som en P gör, kanske du kan leva med att köra mer själv?
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Konstigt att det några som har problem med detta. Min bil fungerar riktigt bra. Kör mkt ner i Småland och har inga problem på landsvägarna där. Kan få ngn enstaka nedbromsning i högersväng med möte med lastbil. De inbromsningarna är mkt mildare nu än förr. Kan även få nåt litet ryck vid 2i1 väg men väldigt sällan.
Det som mest irriterande är när den ”minns” ett gammalt vägbygge på E4 och sänker hastigheten till 70. Men det är ingen spökbroms.
Det som mest irriterande är när den ”minns” ett gammalt vägbygge på E4 och sänker hastigheten till 70. Men det är ingen spökbroms.
Tesla MYLR -23