Felsökning av wall charger gen 2 ?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Felsökning av wall charger gen 2 ?

Inlägg av repulsiv »

jag köpte en beg wall charger gen 2.

Efter en massa meck med elinstallation var den äntligen ansluten, boostar upp, lyser grönt och jag kopplade in den.

Bilen laddar inte.

Den säger att en laddare är ansluten men det finns ingen kraft.

Swictharna är inställda korrekt (ner-upp) och jag har testat att ha encodern på såväl 3,4,5,6.

Den är inkoppald med trefas, jag mäter 230V på plinten mellan N-L1, N-L2, N-L3, och 400V mellan L1-L2, L1-L3, L2-L3.

Lyfter man locket så ser man att "EA3" blinakr rött.

Man kan hitta en hel del om det när man googlar, men ingen verkar ha löst problemet, flera har bytt laddare.

Nån som har nån ide på vad det kan avar för fel ? eller tips på reparation ? eller länkar ?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Felsökning av wall charger gen 2 ?

Inlägg av Gustafsson »

Vanligaste felet i dessa är väl problem i kabeln där någon styrsignal inte kommer fram pga brott? Då funkar det ibland att ladda om man snurrar kabeln ett helt varv. Jag har köpt ett par WC på forumet för många år sedan nu , peppar så funkar dom än. Tror felet mest drabbade tidiga ex. Kan det vara nåt sånt?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Ja jag har funderat på om det kan vara ett kabelproblem, men det verkar osannolikt att de kraftiga strömkablarna går sönder, och skulle någon av de tunna kommunikationskablarna vara sönder så borde den inte säga att den har kontakt med laddaren.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag har nu mätt upp alla kablarna, alltså från bilkontakten till anslutningarna i boxen, som väntat hela.

Det är heller ingen oxid i kontakten, iaf inte i de större stiften, svårt atts e i de två små, men jag ska rengöra dom lite preventivt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Men vanlig typ2 laddning funkar på publik stolpe?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Japp, både vanlig 11kW-stolpe och via enfas "reseladdaren".
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

repulsiv skrev: 24 nov 2024 15:44
Japp, både vanlig 11kW-stolpe och via enfas "reseladdaren".
Kan inte kolla nu men hörs det inte ett relä-klick i WC när den ska börja ladda? Slår det till?
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Det klickar inte. Däremot hörs det ett högfrekvent ljud med locket av, lite som dåliga kondingar men det kanske ska vara så.

Har även testat att koppla in den på enfas för att se om det blev nån skillnad, det blev det inte.
Skriv svar