Laddkabel - light eller ej

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
niklasvidberget
Teslaägare

Laddkabel - light eller ej

Inlägg av niklasvidberget »

Hej, jag är nybörjare i elbilsvärlden. Jag ska få min laddbox installerad om någon vecka och den kommer sitta på förrådsbyggnad ca 8 meter från bilen. Är nu på jakt efter en laddkabel med Tesla-knapp. Hittat dessa två som verkar likvärdiga men den ena är "light and flexible". Är det vårt någon tusing att gå på denna? Antar att det inte har någon betydelse för laddningshastighet osv utan bara är en ren bekvämlighetsgrej.
Jag bor i Jämtland så minusgraderna ligger mest hela vintern, kan det påverka materialet i den ena eller andra?
Tänkte ta 10m kabel så det finns lite marginal. Light-kabeln är 32A och den andra 20A och laddboxen kommer sitta på 16A - har det någon betydelse för valet.
Ligth(32A): https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... a-3-phase/
Normal(20A): https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Tacksam för råd och svar!
Model Y LR AWD 2024
Quicksilver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddkabel - light eller ej

Inlägg av fth »

Jag gissar att den som kallas "light" (CC06TL) de facto är tyngre än den vanliga (CC05T), eftersom den klarar 30A.

"Light" betyder alltså sannolikt i detta fall "lätt för att vara 32A", inte "lättare än den vanliga". ;)

Beroende på vilken Tesla du har så kan den ladda AC med max 16A (3/Y) eller 24A (S/X), så om du har 3/Y så bör den vanliga vara smidigast.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mrdn
Teslaägare

Inlägg av mrdn »

Jag har CC05T 11M sedan 2år.

Tycker den är kanon, mycket nätt o smidig. Skönt med 11M också, då kan man dubbelparkera längsledes och ändå alltid ladda bilen ytterst. Mycket behändligare än både Teslas blåa sladd och det gråa monster som BMW skickar med (båda 32A) CC005T Rekommenderas!

20A max men det är inte ett problem för mig.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag har också 20A-kabeln, den är väldigt smidig att hantera. Bilen klarar max 3x16A ändå (bortsett från enfas där det är 32A) så är det vad man har och ska ha kabeln hemma är den kraftigare helt onödig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jag köpte denna som funkar mycket bra, finns i olika längder. Är nog samma sladd men svensk ÅF
https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... -20a-138kw
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Skriv svar