Min mor hade aldrig kommit ur bilen utan hjälp, eller barn för den delen.
Esse kunde inte ens själv öppna dörren utan verktyg.
https://alltomelbil.se/bilexperten-svar ... forbereda/
Moderator: Redaktion
Glashamnare hjälper inte mycket om man har laminerade rutor.adameri skrev: ↑28 nov 2024 06:25När sonen var liten använde jag alltid barnlåset på Volvon som totalt spärrar bakdörren från insidan.
I fram är det svårt att stoppa folk att inte använda nödöppningen.
Känner man sig rädd får man väl ha en glashammare i bilen.
Det finns massa andra större risker att oroa sig för än denna, varför skulle det vara så farligt när många väljer aktivt detta när man har barn.
Tanken är att man krossar rutan och använder nödöppnaren på insidan.
Tänkte också på detta och den lösningen är ju bedrövlig! Blir bilen helt strömlös vill jag använda min nödöppnare som förare för att sedan öppna bakdörrarna utifrån för att kunna plocka ut mina barn som sitter bak i sina bilbarnstolar, dem kan omöjligen öppna själva och jag vill verkligen inte krossa rutan in på dem om det är akut!!tor-ake skrev: ↑28 nov 2024 11:46Tanken är att man krossar rutan och använder nödöppnaren på insidan.
Alternativt pluggar in 12V på nödkablaget som sitter på lite olika ställen beroende på modell, t.ex. bakom bogserögleluckan eller noskonen. Och sedan sätter startkablar på batteriet. Bilbärgare vet hur man gör.
Visste dottern i förväg hur man skulle göra?carlf skrev: ↑28 nov 2024 10:13Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.
Att med normal armstorlek och någorlunda normal motorik kunna öppna bakdörren på en Model 3 eller Y är iaf inget verkligt problem. Lät min åttaåriga dotter prova och hon presterade bättre än Esse.
Ur minnet fanns ingen nödöppning bak i min 3, bara fram.mikebike skrev: ↑28 nov 2024 11:54Visste dottern i förväg hur man skulle göra?carlf skrev: ↑28 nov 2024 10:13Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.
Att med normal armstorlek och någorlunda normal motorik kunna öppna bakdörren på en Model 3 eller Y är iaf inget verkligt problem. Lät min åttaåriga dotter prova och hon presterade bättre än Esse.
Jag vet faktiskt inte hur man gör, eftersom jag aldrig åker i baksätet.
Bak finns det under en lucka i dörrens nedre fack.AAKEE skrev: ↑28 nov 2024 11:59Ur minnet fanns ingen nödöppning bak i min 3, bara fram.mikebike skrev: ↑28 nov 2024 11:54Visste dottern i förväg hur man skulle göra?carlf skrev: ↑28 nov 2024 10:13Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.
Familjen var dock alla briefade på hur det funkar, och att nödöppning bara fanns fram.
Ett måste att tänka till på när bilar går från klassiska handtag till elektriskt.
Alla som tagit fel i model 3 och nödöppnat har löst det utan problem. Det är ganska många som gjort det.
Hur ser reglerna kring underkörningsskydd för lastbilssläp ut i EU?… Fast just den där olyckan då någon i hög hastighet drämmer in bakifrån i en lastbil med så där mycket offset är väl antagligen knepig att skydda mot…tesla newbie skrev: ↑28 nov 2024 12:53Håller med om att nödöppningen bak i Model Y kunde vara smidigare. Dock verkar elsystemet var ganska robust och hålla även om man kör in under en lastbil […
Man kanske måste börja varje färd med "nya" baksätespassagerare med en säkerhetsgenomgång, liknande den på flygplan?Imolarot skrev: ↑28 nov 2024 12:45Bak finns det under en lucka i dörrens nedre fack.AAKEE skrev: ↑28 nov 2024 11:59Ur minnet fanns ingen nödöppning bak i min 3, bara fram.mikebike skrev: ↑28 nov 2024 11:54Visste dottern i förväg hur man skulle göra?carlf skrev: ↑28 nov 2024 10:13Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.
Familjen var dock alla briefade på hur det funkar, och att nödöppning bara fanns fram.
Ett måste att tänka till på när bilar går från klassiska handtag till elektriskt.
Alla som tagit fel i model 3 och nödöppnat har löst det utan problem. Det är ganska många som gjort det.
![]()
I Highland?Imolarot skrev: ↑28 nov 2024 12:45Bak finns det under en lucka i dörrens nedre fack.AAKEE skrev: ↑28 nov 2024 11:59Ur minnet fanns ingen nödöppning bak i min 3, bara fram.mikebike skrev: ↑28 nov 2024 11:54Visste dottern i förväg hur man skulle göra?carlf skrev: ↑28 nov 2024 10:13Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.
![]()
Är inte handtagen mekaniska överhuvudtaget? Går det att rycka upp dörren från utsidan?h4nk skrev: ↑28 nov 2024 11:53Tänkte också på detta och den lösningen är ju bedrövlig! Blir bilen helt strömlös vill jag använda min nödöppnare som förare för att sedan öppna bakdörrarna utifrån för att kunna plocka ut mina barn som sitter bak i sina bilbarnstolar, dem kan omöjligen öppna själva och jag vill verkligen inte krossa rutan in på dem om det är akut!!tor-ake skrev: ↑28 nov 2024 11:46Tanken är att man krossar rutan och använder nödöppnaren på insidan.
Alternativt pluggar in 12V på nödkablaget som sitter på lite olika ställen beroende på modell, t.ex. bakom bogserögleluckan eller noskonen. Och sedan sätter startkablar på batteriet. Bilbärgare vet hur man gör.
Jag har försökt söka mig fram till ett svar men kan inte hitta, vill verkligen få svar på om det går att öppna dörren utifrån om bilen blir strömlös.. nån som kan ge ett svar?
Säger så klart inte att jag tycker att det är en acceptabel lösning på något sätt, men jag antar att en 'work around' skulle kunna vara att pilla loss de där små plastbitarna och fästa längre snören i vad det nu är som man ska dra i, och som du därmed kommer åt att rycka i från förarsätet vid en akutsituation…h4nk skrev: ↑28 nov 2024 19:16Är inte handtagen mekaniska överhuvudtaget? Går det att rycka upp dörren från utsidan?h4nk skrev: ↑28 nov 2024 11:53Tänkte också på detta och den lösningen är ju bedrövlig! Blir bilen helt strömlös vill jag använda min nödöppnare som förare för att sedan öppna bakdörrarna utifrån för att kunna plocka ut mina barn som sitter bak i sina bilbarnstolar, dem kan omöjligen öppna själva och jag vill verkligen inte krossa rutan in på dem om det är akut!!tor-ake skrev: ↑28 nov 2024 11:46Tanken är att man krossar rutan och använder nödöppnaren på insidan.
Jag har försökt söka mig fram till ett svar men kan inte hitta, vill verkligen få svar på om det går att öppna dörren utifrån om bilen blir strömlös.. nån som kan ge ett svar?
Om inte så menar Tesla alltså att om bilen blir strömlös så ska jag först klättra över mittkonsolen bak till baksätet för att sedan hänga mig över barnen som sitter i den bakåtvända bilbarnstolen för att nå ner till dörrens insida och pilla fram nödöppnaren för att öppna dörren för att sedan antingen klättra över stolen och ta mig ut där eller klättra tillbaka till förarstolen för att ta mig ut fram? Ja ni hör ju hur det låter och hur snabbt det skulle gå vid en akutsituation..
Jo, handtagen är mekaniska, men dörrarna låses när man kör iväg så risken finns att de fortfarande är låsta om/när bilen blir strömlös.h4nk skrev: ↑28 nov 2024 19:16Är inte handtagen mekaniska överhuvudtaget? Går det att rycka upp dörren från utsidan?h4nk skrev: ↑28 nov 2024 11:53Tänkte också på detta och den lösningen är ju bedrövlig! Blir bilen helt strömlös vill jag använda min nödöppnare som förare för att sedan öppna bakdörrarna utifrån för att kunna plocka ut mina barn som sitter bak i sina bilbarnstolar, dem kan omöjligen öppna själva och jag vill verkligen inte krossa rutan in på dem om det är akut!!tor-ake skrev: ↑28 nov 2024 11:46Tanken är att man krossar rutan och använder nödöppnaren på insidan.
Om inte så menar Tesla alltså att om bilen blir strömlös så ska jag först klättra över mittkonsolen bak till baksätet för att sedan hänga mig över barnen som sitter i den bakåtvända bilbarnstolen för att nå ner till dörrens insida och pilla fram nödöppnaren för att öppna dörren för att sedan antingen klättra över stolen och ta mig ut där eller klättra tillbaka till förarstolen för att ta mig ut fram? Ja ni hör ju hur det låter och hur snabbt det skulle gå vid en akutsituation..
Model 3 innan Highland har ingen mekanisk öppning av bakdörrarna så där tror jag även din dotter skulle få problem med strömlös bil. Enda lösningen är väl att kräla över till framsätena och gå ut den vägen.carlf skrev: ↑28 nov 2024 10:13Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.