Länsstyrelsens besked innebär en inhibition, det vill säga miljözonen får inte börja gälla förrän ärendet slutligen har avgjorts.
https://www.nyteknik.se/fordon/forbud-m ... de/4311855
https://www.dn.se/sverige/ny-strang-mil ... m-stoppas/

Moderator: Redaktion
Kör man inte elbil får man väl köra ut på Sveavägen istället. Blir dock en omväg förstås. Misstänker att det inte blir så mycket kontroll. Möjligtvis att man skulle kunna låta parkeringsbolagen lappa ICE-bilar som står gatuparkerade inom zonen.jonasl skrev: ↑29 nov 2024 13:55Ett aber måste ju vara att Klaratunneln mynnar rakt in i området. Kanske bra för mig som kör elbil och tar den vägen ibland, men numera finns rätt få andra vettiga vägar om man kommer från 73:an. Förr kunde man köra Söderledstunneln och vika av ner till Munkbroleden eller Skeppsbron alternativt köra centralbron och upp på Klarabergsgatan t.ex, men ingen av dem går längre.
Sen är jag skeptisk till hur det ska kontrolleras, gatorna med dubbdäcksförbud är det ju tämligen riskfritt att köra runt på med dubbade däck t.ex.
Ska man bort mot Strandvägen som jag så blir det en rätt jobbig omväg, man kommer ju ut åt fel håll på Sveavägen. Köra upp till Norrtull och Valhallavägen alternativt göra en u-sväng och köra Hamngatan-Strandvägen, inget känns något vidare i rusningstrafik.tesla newbie skrev: ↑29 nov 2024 15:05Kör man inte elbil får man väl köra ut på Sveavägen istället. Blir dock en omväg förstås. Misstänker att det inte blir så mycket kontroll. Möjligtvis att man skulle kunna låta parkeringsbolagen lappa ICE-bilar som står gatuparkerade inom zonen.
Går ju att köra Kungsgatan-Birger Jarlsgatan ocksåjonasl skrev: ↑29 nov 2024 17:06Ska man bort mot Strandvägen som jag så blir det en rätt jobbig omväg, man kommer ju ut åt fel håll på Sveavägen. Köra upp till Norrtull och Valhallavägen alternativt göra en u-sväng och köra Hamngatan-Strandvägen, inget känns något vidare i rusningstrafik.tesla newbie skrev: ↑29 nov 2024 15:05Kör man inte elbil får man väl köra ut på Sveavägen istället. Blir dock en omväg förstås. Misstänker att det inte blir så mycket kontroll. Möjligtvis att man skulle kunna låta parkeringsbolagen lappa ICE-bilar som står gatuparkerade inom zonen.
Nåja, inget problem för mig personligen, brukar kombinera cykel och kollektivtrafik och kör ju dessutom redan elbil. Tror dock inte det kommer bli verklighet.
Precis så är det.