Nya backkameran

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Nya backkameran

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

I ett försök att förbättra sikten när man backar har Tesla uppdaterat designen på backkamerorna på Tesla Model 3 och Y. Bilar som levereras nu har fått en liten skydd runt själva kameran.

Den gamla kameran blev tyvärr snabbt smutsig, speciellt i vintertider med snöslask. Åker man långt måste man ofta stiga ur och torka av kameran för hand innan man vågar backa in på trånga Supercharger parkeringsfickor.

Den nya designen verkar dels utnyttja fartvinden för att styra undan regn och smuts från kameran, dels utnyttja kapilläreffekt för att få regndroppar nära kanten att sugas åt sidan.

Kommentarerna på nyheten på X har dock inte varit nådiga: “Aldrig i mitt liv trodde jag att de skulle släppa en Tesla förhud”, “Urologer är typ :shock: ” och “Var inte elak, den är bara blyg”. :lol:

Men tyvärr även kunder som testat och skriver “Jag har fått den på min Model Y och kan bekräfta att den inte gör någon skillnad för att stoppa smuts och gegga från att täcka den bakre kameran.”

BildÄr man tillräckligt desperat finns det tredjeparts spolarmunstycken man kan montera som tvättar kameralinsen med högtryck.

Våra medlemmar får till och med 20% rabatt från tillverkaren just nu.

Teslas AI verkar dock vara extremt duktig på att visa bilens 3D omgivningar trots smutsiga kameror. Även när man själv knappt kan skönja något bakåt längre visar 3D bilden av bilens omgivningar fortfarande alla bilar och andra hinder bakom oss.

Source: https://teslaclubsweden.se/nya-backkameran/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Nya backkameran

Inlägg av Jerker »

Har för mig att jag har läst att den designen dessutom gör att man inte ser dragkroken när man ska backa intill?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

"Teslas AI"
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
expat

Inlägg av expat »

Jerker skrev: 04 dec 2024 08:03
Har för mig att jag har läst att den designen dessutom gör att man inte ser dragkroken när man ska backa intill?
Är inte uttaget nertill på "förhuden" just så att man skall kunna se t.ex kroken
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Lätt uppvärmd kamera skulle väl vara effektivast mot snörök och snöslask som sätter sig. Den här förhuden lär väl bara försämra när det gäller snö. Känns som snön kommer få fäste och byggas på lättare än på en naken kamera.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Inlägg av nicklas11 »

Jerker skrev: 04 dec 2024 08:03
Så är det redan på bilar med HW4 (som inte har den här designuppdateringen), oerhört störigt...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MrRun skrev: 04 dec 2024 09:55
Lätt uppvärmd kamera skulle väl vara effektivast mot snörök och snöslask som sätter sig.
Men det skulle fungera mycket sämre med vägsaltet. Kameralinsen skulle snabbt bli helt vit av salt om den var uppvärmd. Vattnet dunstar men saltet stannar kvar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 04 dec 2024 17:22
MrRun skrev: 04 dec 2024 09:55
Lätt uppvärmd kamera skulle väl vara effektivast mot snörök och snöslask som sätter sig.
Men det skulle fungera mycket sämre med vägsaltet. Kameralinsen skulle snabbt bli helt vit av salt om den var uppvärmd. Vattnet dunstar men saltet stannar kvar.
Exakt. Har sett uppvärmd på andra bilar, ja funkar kanske bättre men inte bra..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det måste ju gå att fixa till något som använder turbulens på ett sätt som styr bort smuts från linsen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar