Ni som beställt EV6 GT 585hk
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4187
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Är väl så att dom där 440kW är bara någon eller några sekunder. Kian kanske har en plattare effektkurva.
Fick 440kW på M3P men "bara" ca 400kW på MYP.
Blir skillnad när nya versionen kommer skulle jag tro
Fick 440kW på M3P men "bara" ca 400kW på MYP.
Blir skillnad när nya versionen kommer skulle jag tro
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 798
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4187
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
På GT modellen, ja
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
VW ID.4 pro edition 2025 beställd
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4187
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Då behövs WLTP på minst 50 mil, alternativt en kisspaus på 5 minuter i Arboga till exempel.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Att räckvidden är så mkt mindre beror nästan uteslutande på de större hjulen.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Montera mindre hjul så får du i stort sett samma räckvidd som den vanliga.
31 mil borde gå om du håller hastigheten.
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Och fäller in ytterbackspeglarnamanneson skrev: ↑05 dec 2024 00:02Att räckvidden är så mkt mindre beror nästan uteslutande på de större hjulen.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Montera mindre hjul så får du i stort sett samma räckvidd som den vanliga.
31 mil borde gå om du håller hastigheten.

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Så här säger ABRP för en AWD(med 0% degradering..):wheels skrev: ↑05 dec 2024 04:11Och fäller in ytterbackspeglarnamanneson skrev: ↑05 dec 2024 00:02Att räckvidden är så mkt mindre beror nästan uteslutande på de större hjulen.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Montera mindre hjul så får du i stort sett samma räckvidd som den vanliga.
31 mil borde gå om du håller hastigheten.![]()
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Kan man montera alla hjul som passar på en GT-line på en GT eller är det t.ex. som med Model 3 att en 18-tumsfälg från en Long Range inte passar på en Performance pga av större bromsar…manneson skrev: ↑05 dec 2024 00:02Att räckvidden är så mkt mindre beror nästan uteslutande på de större hjulen.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Montera mindre hjul så får du i stort sett samma räckvidd som den vanliga.
31 mil borde gå om du håller hastigheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Björn Nyland har gjort lite tester med EV6 i vinterväglag. Han har kört i 90 och 120 km/h. Här:Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Kan inte vara med vintertemperatur inställd.manneson skrev: ↑05 dec 2024 15:01Så här säger ABRP för en AWD(med 0% degradering..):wheels skrev: ↑05 dec 2024 04:11Och fäller in ytterbackspeglarnamanneson skrev: ↑05 dec 2024 00:02Att räckvidden är så mkt mindre beror nästan uteslutande på de större hjulen.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Montera mindre hjul så får du i stort sett samma räckvidd som den vanliga.
31 mil borde gå om du håller hastigheten.![]()
IMG_0695.jpeg
Ioniq 5 FE AWD
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Det stämmer angående hjulen. Jag hade en GT line AWD och behöll 19-tums vinterdäcken när jag bytte till GT. Jag skulle säga att förbrukningen skiljer 5%, max 10%, med samma däck och fälgar. Däremot tycker jag inte att man ska räkna med att komma 31 mil under alla förhållanden med någon av bilarna.manneson skrev: ↑05 dec 2024 00:02Att räckvidden är så mkt mindre beror nästan uteslutande på de större hjulen.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Montera mindre hjul så får du i stort sett samma räckvidd som den vanliga.
31 mil borde gå om du håller hastigheten.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 959
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
41mil är idag dåligt, tex nya A6 är specad till 70+ mil.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Utvecklingen går snabbt
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Nja, 424 km som EV6 GT pre facelift ligger på är kort men om/när Audi släpper en motsvarighet så kommer den inte ha 70 +mil. Det har inte ens den vanliga fyrhjulsdrivna A6:an som ligger på strax över 60 mil med lite fetare hjul. Om Audi släpper en RS6 etron vilket skulle vara motsvarigheten till EV6 GT så skulle den gissningsvis ligga en bit under 60 mil i wltp. Jag misstänker också att EV6 GT kommer få lite bättre räckvidd med nya batteriet som kommit till övriga EV6 iom facelift.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 dec 2024 05:5641mil är idag dåligt, tex nya A6 är specad till 70+ mil.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Utvecklingen går snabbt
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
WLTP är en sak, verkligheten något annat.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 dec 2024 05:5641mil är idag dåligt, tex nya A6 är specad till 70+ mil.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Utvecklingen går snabbt
Brukar räkna med ca halva räckvidden WLTP vintertid för valfri bil.
Dvs har den 70 mil WLTP så 35 i verkligheten vintertid.
Var förövrigt inte medveten om att EV6 hade så usel WLTP, då är nog 31 mil svårt i verkligheten precis som iAkita säger.
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Tycker det verkar vara en betydande skillnad på högbyggda SUVar/Crossovers jämfört med bilar som har ett vettigt luftmotstånd som t.ex. Model S…manneson skrev: ↑06 dec 2024 14:53WLTP är en sak, verkligheten något annat.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 dec 2024 05:5641mil är idag dåligt, tex nya A6 är specad till 70+ mil.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Utvecklingen går snabbt
Brukar räkna med ca halva räckvidden WLTP vintertid för valfri bil.
Dvs har den 70 mil WLTP så 35 i verkligheten vintertid.
Var förövrigt inte medveten om att EV6 hade så usel WLTP, då är nog 31 mil svårt i verkligheten precis som iAkita säger.
Model S klarar enligt WLTP 60 mil. I vått vinterväglag med 5 plusgrader kom Björn Nyland 54,2 mil i 90 km/h. I 120 km/h och 6 plusgrader kom han 39,2 mil. Verkar således som avsevärt bättre än hälften…
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
A6 som nämns ovan är precis som Model S inte heller en högbyggd SUV/Crossover. Gissar således att Nyland kommer lyckas med någorlunda liknande förhållande mellan WLTP och verklig räckvidd när han testar A6 som han fick till med Model S.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
GTn har ju Michelins performance däck original och dom är inte precis lättrullade + en tung fälg (31kg tot).manneson skrev: ↑06 dec 2024 14:53WLTP är en sak, verkligheten något annat.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 dec 2024 05:5641mil är idag dåligt, tex nya A6 är specad till 70+ mil.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Utvecklingen går snabbt
Brukar räkna med ca halva räckvidden WLTP vintertid för valfri bil.
Dvs har den 70 mil WLTP så 35 i verkligheten vintertid.
Var förövrigt inte medveten om att EV6 hade så usel WLTP, då är nog 31 mil svårt i verkligheten precis som iAkita säger.
Med 19 tums fälg och ett lättrullat däck så säger guessometern 45 mil blandad körning på sommaren.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 959
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Jo men hälften av 70 är mer än hälften av 40…manneson skrev: ↑06 dec 2024 14:53WLTP är en sak, verkligheten något annat.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 dec 2024 05:5641mil är idag dåligt, tex nya A6 är specad till 70+ mil.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Utvecklingen går snabbt
Brukar räkna med ca halva räckvidden WLTP vintertid för valfri bil.
Dvs har den 70 mil WLTP så 35 i verkligheten vintertid.
Var förövrigt inte medveten om att EV6 hade så usel WLTP, då är nog 31 mil svårt i verkligheten precis som iAkita säger.
Oavsett verklig körsträcka i kyla var min poäng att utvecklingen går mot längre körsträckor.
Där givetvis lågbyggda bilar har fördel
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Fast Audin har nackdelen att vara bredbyggd istället så frontarean är större på Audin ändå…Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 dec 2024 07:04Jo men hälften av 70 är mer än hälften av 40…manneson skrev: ↑06 dec 2024 14:53WLTP är en sak, verkligheten något annat.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 dec 2024 05:5641mil är idag dåligt, tex nya A6 är specad till 70+ mil.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Utvecklingen går snabbt
Brukar räkna med ca halva räckvidden WLTP vintertid för valfri bil.
Dvs har den 70 mil WLTP så 35 i verkligheten vintertid.
Var förövrigt inte medveten om att EV6 hade så usel WLTP, då är nog 31 mil svårt i verkligheten precis som iAkita säger.
Oavsett verklig körsträcka i kyla var min poäng att utvecklingen går mot längre körsträckor.
Där givetvis lågbyggda bilar har fördel
Bredbyggda bilar är lika illa som högbyggda bilar vad gäller luftmotstånd och Audin är 33 mm bredare och bara 23 mm lägre än EV6 GT.
Men om man ska jämföra räckvidden på Kia EV6 och Audi A6 etron så är det knappt 60 mil wltp på Kia EV6 (ej GT) som är det man ska jämföra Audins 70 mil wltp med.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
A6 är 148,7* cm hög. EV6 GT är 154,5 cm hög. A6 är således 5,8 cm lägre än EV6 GT. Så jag tror ju inte att frontarean är större på A6 än på EV6 GT…Maw skrev: ↑07 dec 2024 08:16Fast Audin har nackdelen att vara bredbyggd istället så frontarean är större på Audin ändå…Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 dec 2024 07:04Jo men hälften av 70 är mer än hälften av 40…manneson skrev: ↑06 dec 2024 14:53WLTP är en sak, verkligheten något annat.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 dec 2024 05:5641mil är idag dåligt, tex nya A6 är specad till 70+ mil.Allaaan skrev: ↑04 dec 2024 21:09Kollat lite på begagnade 2023:er som man verkar kunna få loss för cirka 550’ med låga mil. Enda som oroar mig lite är räckvidden på cirka 41 mil wltp. Kan det verkligen stämma att den är cirka 20% kortare på gt:n kontra gt-line (325hk versionen)
Tänker framförallt att kunna köra Karlstad -> Arlanda 31 mil på vintern utan att behöva stanna för snabbladdning vore skönt. Längre resor blir det såklart stopp ändå.
Utvecklingen går snabbt
Brukar räkna med ca halva räckvidden WLTP vintertid för valfri bil.
Dvs har den 70 mil WLTP så 35 i verkligheten vintertid.
Var förövrigt inte medveten om att EV6 hade så usel WLTP, då är nog 31 mil svårt i verkligheten precis som iAkita säger.
Oavsett verklig körsträcka i kyla var min poäng att utvecklingen går mot längre körsträckor.
Där givetvis lågbyggda bilar har fördel
Bredbyggda bilar är lika illa som högbyggda bilar vad gäller luftmotstånd och Audin är 33 mm bredare och bara 23 mm lägre än EV6 GT.
Men om man ska jämföra räckvidden på Kia EV6 och Audi A6 etron så är det knappt 60 mil wltp på Kia EV6 (ej GT) som är det man ska jämföra Audins 70 mil wltp med.
A6 må vara 3,3 cm bredare än EV6 GT, men den är å andra sidan 6,4 cm smalare än Model S…
Och formfaktorn påverkar ju också. Både A6 Sportback och Model S har ett Cd kring 0,21. A6 Avant har ett Cd på 0,24. EV6 GT har ett Cd på 0,28…
Men vi får väl se vad det blir för räckviddssiffror för A6 när motorpressen får möjlighet att göra sådan här testkörningar…
EDIT:
*Det finns en liten antenn baktill på A6 Avant som sticker upp lite högre, men den ger ju knappast något större utslag på frontarean…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Är du säker på att du fick siffrorna för a6 etron nu och inte vanliga a6?SwedishAdvocate skrev: ↑07 dec 2024 18:10A6 är 148,7* cm hög. EV6 GT är 154,5 cm hög. A6 är således 5,8 cm lägre än EV6 GT. Så jag tror ju inte att frontarean är större på A6 än på EV6 GT…Maw skrev: ↑07 dec 2024 08:16Fast Audin har nackdelen att vara bredbyggd istället så frontarean är större på Audin ändå…Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 dec 2024 07:04Jo men hälften av 70 är mer än hälften av 40…manneson skrev: ↑06 dec 2024 14:53WLTP är en sak, verkligheten något annat.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 dec 2024 05:56
41mil är idag dåligt, tex nya A6 är specad till 70+ mil.
Utvecklingen går snabbt
Brukar räkna med ca halva räckvidden WLTP vintertid för valfri bil.
Dvs har den 70 mil WLTP så 35 i verkligheten vintertid.
Var förövrigt inte medveten om att EV6 hade så usel WLTP, då är nog 31 mil svårt i verkligheten precis som iAkita säger.
Oavsett verklig körsträcka i kyla var min poäng att utvecklingen går mot längre körsträckor.
Där givetvis lågbyggda bilar har fördel
Bredbyggda bilar är lika illa som högbyggda bilar vad gäller luftmotstånd och Audin är 33 mm bredare och bara 23 mm lägre än EV6 GT.
Men om man ska jämföra räckvidden på Kia EV6 och Audi A6 etron så är det knappt 60 mil wltp på Kia EV6 (ej GT) som är det man ska jämföra Audins 70 mil wltp med.
A6 må vara 3,3 cm bredare än EV6 GT, men den är å andra sidan 6,4 cm smalare än Model S…
Och formfaktorn påverkar ju också. Både A6 Sportback och Model S har ett Cd kring 0,21. A6 Avant har ett Cd på 0,24. EV6 GT har ett Cd på 0,28…
Men vi får väl se vad det blir för räckviddssiffror för A6 när motorpressen får möjlighet att göra sådan här testkörningar…
EDIT:
*Det finns en liten antenn baktill på A6 Avant som sticker upp lite högre, men den ger ju knappast något större utslag på frontarean…
Jag googlade och fick skillnaderna jag beskrev. Jag har inte påstått att EV6 har lägre luftmotstånd, bara att höjden lot a6 etron inte skiljer speciellt mycket.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Ja, jag är säker. Jag googlade också. Och vi har redan diskuterat höjden på A6 e-tron Sportback och Avant i tråden om den bilmodellen. Här:Maw skrev: ↑07 dec 2024 19:04Är du säker på att du fick siffrorna för a6 etron nu och inte vanliga a6?SwedishAdvocate skrev: ↑07 dec 2024 18:10A6 är 148,7* cm hög. EV6 GT är 154,5 cm hög. A6 är således 5,8 cm lägre än EV6 GT. Så jag tror ju inte att frontarean är större på A6 än på EV6 GT…Maw skrev: ↑07 dec 2024 08:16Fast Audin har nackdelen att vara bredbyggd istället så frontarean är större på Audin ändå…Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 dec 2024 07:04Jo men hälften av 70 är mer än hälften av 40…manneson skrev: ↑06 dec 2024 14:53
WLTP är en sak, verkligheten något annat.
Brukar räkna med ca halva räckvidden WLTP vintertid för valfri bil.
Dvs har den 70 mil WLTP så 35 i verkligheten vintertid.
Var förövrigt inte medveten om att EV6 hade så usel WLTP, då är nog 31 mil svårt i verkligheten precis som iAkita säger.
Oavsett verklig körsträcka i kyla var min poäng att utvecklingen går mot längre körsträckor.
Där givetvis lågbyggda bilar har fördel
Bredbyggda bilar är lika illa som högbyggda bilar vad gäller luftmotstånd och Audin är 33 mm bredare och bara 23 mm lägre än EV6 GT.
Men om man ska jämföra räckvidden på Kia EV6 och Audi A6 etron så är det knappt 60 mil wltp på Kia EV6 (ej GT) som är det man ska jämföra Audins 70 mil wltp med.
A6 må vara 3,3 cm bredare än EV6 GT, men den är å andra sidan 6,4 cm smalare än Model S…
Och formfaktorn påverkar ju också. Både A6 Sportback och Model S har ett Cd kring 0,21. A6 Avant har ett Cd på 0,24. EV6 GT har ett Cd på 0,28…
Men vi får väl se vad det blir för räckviddssiffror för A6 när motorpressen får möjlighet att göra sådan här testkörningar…
EDIT:
*Det finns en liten antenn baktill på A6 Avant som sticker upp lite högre, men den ger ju knappast något större utslag på frontarean…
Jag googlade och fick skillnaderna jag beskrev. Jag har inte påstått att EV6 har lägre luftmotstånd, bara att höjden lot a6 etron inte skiljer speciellt mycket.
viewtopic.php?p=822517#p822517
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Det var a6 etron kombi jag menadeSwedishAdvocate skrev: ↑07 dec 2024 19:11Ja, jag är säker. Jag googlade också. Och vi har redan diskuterat höjden på A6 e-tron Sportback och Avant i tråden om den bilmodellen. Här:Maw skrev: ↑07 dec 2024 19:04Är du säker på att du fick siffrorna för a6 etron nu och inte vanliga a6?SwedishAdvocate skrev: ↑07 dec 2024 18:10A6 är 148,7* cm hög. EV6 GT är 154,5 cm hög. A6 är således 5,8 cm lägre än EV6 GT. Så jag tror ju inte att frontarean är större på A6 än på EV6 GT…Maw skrev: ↑07 dec 2024 08:16Fast Audin har nackdelen att vara bredbyggd istället så frontarean är större på Audin ändå…Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 dec 2024 07:04
Jo men hälften av 70 är mer än hälften av 40…
Oavsett verklig körsträcka i kyla var min poäng att utvecklingen går mot längre körsträckor.
Där givetvis lågbyggda bilar har fördel
Bredbyggda bilar är lika illa som högbyggda bilar vad gäller luftmotstånd och Audin är 33 mm bredare och bara 23 mm lägre än EV6 GT.
Men om man ska jämföra räckvidden på Kia EV6 och Audi A6 etron så är det knappt 60 mil wltp på Kia EV6 (ej GT) som är det man ska jämföra Audins 70 mil wltp med.
A6 må vara 3,3 cm bredare än EV6 GT, men den är å andra sidan 6,4 cm smalare än Model S…
Och formfaktorn påverkar ju också. Både A6 Sportback och Model S har ett Cd kring 0,21. A6 Avant har ett Cd på 0,24. EV6 GT har ett Cd på 0,28…
Men vi får väl se vad det blir för räckviddssiffror för A6 när motorpressen får möjlighet att göra sådan här testkörningar…
EDIT:
*Det finns en liten antenn baktill på A6 Avant som sticker upp lite högre, men den ger ju knappast något större utslag på frontarean…
Jag googlade och fick skillnaderna jag beskrev. Jag har inte påstått att EV6 har lägre luftmotstånd, bara att höjden lot a6 etron inte skiljer speciellt mycket.
viewtopic.php?p=822517#p822517
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk
Och den har samma höjd som A6 e-tron Sportback. Förutom för den lilla antennen längst bak som sitter högre på den än på Sportback. Därför anges höjden för A6 Avant som högre än Sportback. Men bortsett från antennen är höjden densamma, och därmed är även frontarean densamma som för Sportback.Maw skrev: ↑07 dec 2024 21:27Det var a6 etron kombi jag menadeSwedishAdvocate skrev: ↑07 dec 2024 19:11Ja, jag är säker. Jag googlade också. Och vi har redan diskuterat höjden på A6 e-tron Sportback och Avant i tråden om den bilmodellen. Här:Maw skrev: ↑07 dec 2024 19:04Är du säker på att du fick siffrorna för a6 etron nu och inte vanliga a6?SwedishAdvocate skrev: ↑07 dec 2024 18:10A6 är 148,7* cm hög. EV6 GT är 154,5 cm hög. A6 är således 5,8 cm lägre än EV6 GT. Så jag tror ju inte att frontarean är större på A6 än på EV6 GT…Maw skrev: ↑07 dec 2024 08:16
Fast Audin har nackdelen att vara bredbyggd istället så frontarean är större på Audin ändå…
Bredbyggda bilar är lika illa som högbyggda bilar vad gäller luftmotstånd och Audin är 33 mm bredare och bara 23 mm lägre än EV6 GT.
Men om man ska jämföra räckvidden på Kia EV6 och Audi A6 etron så är det knappt 60 mil wltp på Kia EV6 (ej GT) som är det man ska jämföra Audins 70 mil wltp med.
A6 må vara 3,3 cm bredare än EV6 GT, men den är å andra sidan 6,4 cm smalare än Model S…
Och formfaktorn påverkar ju också. Både A6 Sportback och Model S har ett Cd kring 0,21. A6 Avant har ett Cd på 0,24. EV6 GT har ett Cd på 0,28…
Men vi får väl se vad det blir för räckviddssiffror för A6 när motorpressen får möjlighet att göra sådan här testkörningar…
EDIT:
*Det finns en liten antenn baktill på A6 Avant som sticker upp lite högre, men den ger ju knappast något större utslag på frontarean…
Jag googlade och fick skillnaderna jag beskrev. Jag har inte påstått att EV6 har lägre luftmotstånd, bara att höjden lot a6 etron inte skiljer speciellt mycket.
viewtopic.php?p=822517#p822517
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting