Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjork
Teslaägare

Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?

Inlägg av Bjork »

Hej!

Är det sannolikt att Autosock har bättre grepp- och bromsegenskaper på snö/is än ett klassledande friktionsdäck som Continental Viking Contact 8? Någon som har någon erfarenhet?
manneson

Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?

Inlägg av manneson »

Ja, men däcket håller i tusentals mil i relativt hög hastighet.
Det gör inte sockan. ;)
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

sockan ska väl ändå bara jämföras med kedjor vid akuta/tillfälliga problem, inget att köra runt med.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Japp, den är väl ett alternativ till just snökedjor.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

repulsiv skrev: 04 dec 2024 11:47
Så det handlar mer om framkomlighet än bromsegegenskaper.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

repulsiv skrev: 04 dec 2024 11:47
Haha, sommardäck och Autosock = perfekt! ;)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Bjork
Teslaägare

Inlägg av Bjork »

Jo, jag köper ju att de är bättre än ett par sommardäck eller ett par året-runt-däck, men jag var mer nyfiken på om de faktiskt är bättre än ett par kvalitativa friktionsdäck? Medveten om alla begränsningar osv. Har dock svårt att se att de dels skulle vara så mycket bättre än ett par conti viking contact 8 och dels att de skulle kunna matcha ett par kedjor vid riktigt isiga förhållanden, men jag blir gärna motbevisad (då jag råkade köpa ett par autosockor igår)! :)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjork skrev: 04 dec 2024 15:51
Jo, jag köper ju att de är bättre än ett par sommardäck eller ett par året-runt-däck, men jag var mer nyfiken på om de faktiskt är bättre än ett par kvalitativa friktionsdäck? Medveten om alla begränsningar osv. Har dock svårt att se att de dels skulle vara så mycket bättre än ett par conti viking contact 8 och dels att de skulle kunna matcha ett par kedjor vid riktigt isiga förhållanden, men jag blir gärna motbevisad (då jag råkade köpa ett par autosockor igår)! :)
Eftersom ingen annan skrivit ut det i klartext…

Är du verkligen medveten om alla begränsningar?…

Med kedjor får du väl max köra 30 km/h*. Och med sockorna får du väl max köra 50 km/h* – eller?

Undrar hur många tester i 30 och 50 km/h det finns mellan ett eller flera kvalitativa friktionsdäck samt sockor och kedjor…

*Och det bör du nog dubbelkolla för säkerhets skull…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Här jämförs diverse "utrustning" mot kvalitativa friktionsdäck. Michelin X-ice snow.
.
.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev: 04 dec 2024 16:28
Här jämförs diverse "utrustning" mot kvalitativa friktionsdäck. Michelin X-ice snow.
.
.
Fantastisk auto translate. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjork
Teslaägare

Inlägg av Bjork »

Intressant film ändå. Verkar ju faktiskt som att ett premiumfriktionsdäck faktiskt har bättre prestanda på både snö och is jmf med sockan, så då ser jag inte riktigt att den fyller någon funktion.
SwedishAdvocate

Bjork skrev: 04 dec 2024 22:28
Intressant film ändå. Verkar ju faktiskt som att ett premiumfriktionsdäck faktiskt har bättre prestanda på både snö och is jmf med sockan, så då ser jag inte riktigt att den fyller någon funktion.
En elbil har för övrigt ett relativt mkt bättre antispinnsystem än vad en fossildriven bil har…

Se t.ex:
https://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-pa-vintern/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Bjork skrev: 04 dec 2024 22:28
Dess funktion är nog egentligen i andra länder där folk kör på sommardäck jämt och behöver kunna ta sej fram när dom en gång om året kör nånstans där det är snö.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 22:37
En elbil har för övrigt ett relativt mkt bättre antispinnsystem än vad en fossildriven bil har…
Vad baserar du det på ?

Till att börja med har bilar OLIKA antispinnsystem, som fungerar olika bra dessutom, vissa är genomusla, vissa är riktigt bra, det gäller på såväl vanliga bilar som elbilar.

Därför går det inte att skriva så.
Vad i den texten ger dej rätt i ditt uttalande ?
SwedishAdvocate

repulsiv skrev: 05 dec 2024 17:49
Vad baserar du det på ?

Till att börja med har bilar OLIKA antispinnsystem, som fungerar olika bra dessutom, vissa är genomusla, vissa är riktigt bra, det gäller på såväl vanliga bilar som elbilar.

Trodde det var en vedertagen sanning att det går att styra en elbils antispinnsystem mycket mer exakt än antispinnsystemet på en fossilförbrännare – särskilt vid igångsättning från stillastående – men det kanske är fel…

Oavsett… OP/Bjork förfaller ju vara Teslaägare eftersom han(?) har ett rött användarnamn. Så i just hans specifika fall så antar jag att det är just Teslas antispinnsystem vi diskuterar. Och Teslas antispinnsystem är väl bra – eller?

Och länken handlar ju om Tesla…
Ovan video lovar riktigt lovande vinteregenskaper, trots bakhjulsdrift. Med vinterdäck kommer bilen upp riktigt branta backar som vanligtvis sägs ha krävt fyrhjulsdrift.
Men visst… Det är väl inte den bästa länken. Men från minnet skulle jag vilja påstå att Tibor skrivit ett antal liknande artiklar. Tyvärr lyckades jag inte hitta en av de mer utförliga på några sekunder utan 'nöjde mig' istället med den där, eftersom den såg ut att vara 'good enough'… ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev: 05 dec 2024 18:04
repulsiv skrev: 05 dec 2024 17:49
Vad baserar du det på ?

Trodde det var en vedertagen sanning att det går att styra en elbils antispinnsystem mycket mer exakt än antispinnsystemet på en fossilförbrännare – särskilt vid igångsättning från stillastående – men det kanske är fel…

Oavsett… OP/Bjork förfaller ju vara Teslaägare eftersom han(?) har ett rött användarnamn. Så i just hans specifika fall så antar jag att det är just Teslas antispinnsystem vi diskuterar. Och Teslas antispinnsystem är väl bra – eller?

Och länken handlar ju om Tesla…
Ovan video lovar riktigt lovande vinteregenskaper, trots bakhjulsdrift. Med vinterdäck kommer bilen upp riktigt branta backar som vanligtvis sägs ha krävt fyrhjulsdrift.
Men visst… Det är väl inte den bästa länken. Men från minnet skulle jag vilja påstå att Tibor skrivit ett antal liknande artiklar. Tyvärr lyckades jag inte hitta en av de mer utförliga på några sekunder utan 'nöjde mig' istället med den där, eftersom den såg ut att vara 'good enough'… ;)
Artikeln du tänker på är nog ytterligare några år äldre, men jag har inte bokmärket till
den här på paddan som jag skriver på tyvärr, men Tibor kanske minns? :) mitt minne
säger typ 2015 redan, det var ju då som dom fyrhjulsdrivna kom iaf :)
Eller så kanske man kan hitta nån bra tråd i ämnet, för vi pratade en hel del om det
då. Det skrevs ju en hel del om det även vid nåt snökaos i Stockholm när några Teslor
hjälpte till att dra loss en del andra ur snödrivor och liknande.
En fördel som är unik är också möjligheten att styra fram/bak helt oberoende tack vare två
separata motorer (fyrhjulsdrift är inte helt enkelt på en bil med en motor, även
om det finns några med riktigt bra kraftfördelning).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Även om det teoretiskt GÅR, så är det inte så i de flesta fall, helt oavsett var ditt uttalande felaktigt.

Antispinn är inte helt enkelt, det finns en anledning att det brukar gå att stänga av för att ta sig loss när det är riktigt halt (även på tesla), för att komma iväg måste man i de fallen tillåta en lagom mängd spinn, och vad som är lagom är inte så lätt avgöra.

Jag har kört många bilar i mina dagar, och vissa antispinn är kriminellt dåliga, andra mycket bra. (Detsamma gäller för ESP-system f.ö, och även ABS/EBD, även om de flesta moderna ABS-system är bra.)
Men varför skriver du då "En elbil har för övrigt ett relativt mkt bättre antispinnsystem än vad en fossildriven bil har…" ? ..det är inte ens sant när det gäller tesla, än mindre nån universell sanning.

Nej, den länken stödde inte ditt uttalande över huvud taget, och vilka andra artiklar du tänker på har jag ju svårt att veta.

Jag kan ju säga att den absolut bästa vinterbilen jag kört var en fyrhjulsdriven bensindriven turboladdad bil med 50/50 fyrhjulsdrift och TorSen-diff, det var en homologiseringsbil för rally (alltså gatbilen man var tvungen att göra för att få tävla i rally med den på den tiden) och med den är jag övertygad om att jag skulle köra åttor omkring min fyrhjulsdrivna tesla i halt väglag, trots att den har mycket lägre effekt och är mycket äldre.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Fast visst är Teslans antispinn bra. Senaste ickefossila bilen vi haft var en VW Touran med 150 hk. Det var inga problem att vrida loss framhjulen om man gasade lite häftigt, speciellt inte i vått väder. Med bakhjulsdrivna Model 3 hände inget sådant ens om man stampade gasen i botten från stillastående trots minst dubbla effekten.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate

repulsiv skrev: 10 dec 2024 19:44
Även om det teoretiskt GÅR, så är det inte så i de flesta fall, helt oavsett var ditt uttalande felaktigt.

Antispinn är inte helt enkelt, det finns en anledning att det brukar gå att stänga av för att ta sig loss när det är riktigt halt (även på tesla), för att komma iväg måste man i de fallen tillåta en lagom mängd spinn, och vad som är lagom är inte så lätt avgöra.

Jag har kört många bilar i mina dagar, och vissa antispinn är kriminellt dåliga, andra mycket bra. (Detsamma gäller för ESP-system f.ö, och även ABS/EBD, även om de flesta moderna ABS-system är bra.)
Men varför skriver du då "En elbil har för övrigt ett relativt mkt bättre antispinnsystem än vad en fossildriven bil har…" ? ..det är inte ens sant när det gäller tesla, än mindre nån universell sanning.

Nej, den länken stödde inte ditt uttalande över huvud taget, och vilka andra artiklar du tänker på har jag ju svårt att veta.

Jag kan ju säga att den absolut bästa vinterbilen jag kört var en fyrhjulsdriven bensindriven turboladdad bil med 50/50 fyrhjulsdrift och TorSen-diff, det var en homologiseringsbil för rally (alltså gatbilen man var tvungen att göra för att få tävla i rally med den på den tiden) och med den är jag övertygad om att jag skulle köra åttor omkring min fyrhjulsdrivna tesla i halt väglag, trots att den har mycket lägre effekt och är mycket äldre.
Ibland får man välja sina 'strider', och det här är en som jag hoppar över. Andra får göra sin egen research och dra sina egna slutsater.
Skriv svar