Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

nagge

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av nagge »

Svarar hur det ser ut för mig med likvärdig bil, 36mån, 1500mil/år och 0kr förhöjd hyra/handpenning, fast ränta hela perioden och privatleasing med garanterat restvärde.
Cliffen80

Inlägg av Cliffen80 »

AlexeiB skrev: 01 dec 2024 22:57
Cliffen80 skrev: 29 nov 2024 08:47
En kompis fick offert på EQE nu, verkar släppts fler igen. 6600 ink 15000kr laddning, 1500 mil, 21”, drag, panorama, 360 mm

Listpriset på bilen är drygt en mille :o
Måste ändå fråga, då det låter orimligt. Är det 0 kr handpenning? Är det privatleasing med garanterat restvärde? Hur många mil är det(jo ser det är 1500)? Jag fick pris på 3054 kr, om jag betalar 30% handpenning och för 1500 mil, 6274 kr för 20%. Kör man nån annan typ av leasing och kör 24 månader 1000 mil om året så kan du säkert komma ner till 0 kr vid 30% handpenning.

Djävulen sitter i detaljerna, en del verkar bli lite lurade genom att stirra sig blinda på låga månadskostnader.
Ja det låter orimligt men som ovan skrev, vanlig privatleasing så inga insatser och bara att lämna tillbaka efter 36 månader.
AlexeiB

Inlägg av AlexeiB »

Skumt ändå, billigaste på blocket är 9k i månaden. EQE ickesuv finns för 7000 ex moms inkl 15k laddvoucher på blocket.
Är det demobil med 6-12 månader på nacken redan? Med ett par tusen mil?
237k totalkostnad på 3 år är rena förlustaffären för mercedes annars.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

AlexeiB skrev: 02 dec 2024 18:06
Skumt ändå, billigaste på blocket är 9k i månaden. EQE ickesuv finns för 7000 ex moms inkl 15k laddvoucher på blocket.
237k totalkostnad på 3 år är rena förlustaffären för mercedes annars. [Min u.]
237K + vad de kan få för bilen om ~3 år är ju bättre än 0 kr… ;) Och de är tydligen inte så sugna på att sänka listpriset om de kan undvika det…

Första gången det skrevs om de här dealsen från Merca här på forumet så såg jag med egna ögon blocket-annonsen för EQE Sedan för ~5,2K. Och den gången skrevs det inget på forumet om någon kontantinsats…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Erbjudandet finns inte på blocket längre. Det är ingen kontantinsats och det är helt nya bilar.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Men har det tecknats ett avtal så lägg upp det här, ta bara bort personlig information. Inget konstigt.
Cliffen80

Inlägg av Cliffen80 »

Macki skrev: 02 dec 2024 20:03
Men har det tecknats ett avtal så lägg upp det här, ta bara bort personlig information. Inget konstigt.
Om du nu misstror ett flertal här som säger samma sak, varför ringer du inte bara Merca och frågar? Då kan du få exakt alla svar du är ute efter istället för att be folk posta sina avtal på ett nätforum....
nagge

Inlägg av nagge »

Ny bil.
Jag tänkte precis som du och många andra, det är för billigt, därför tog det inte många sekunder att nappa när en säljare hade en bil kvar till kampanjpris.
AlexeiB

Inlägg av AlexeiB »

nagge skrev: 02 dec 2024 23:24
Ny bil.
Jag tänkte precis som du och många andra, det är för billigt, därför tog det inte många sekunder att nappa när en säljare hade en bil kvar till kampanjpris.
Kan ju inte förneka att man undrar "varför" eller vad det är för lurt med en sån deal, är det för bra för att va sant så är det ofta inte sant. Mängden folk som IRL har sagt något som är för bra för att va sant och man ifrågasatt det så har det ofastat visat sig inte vara sant.... så man blir än mer skeptisk mot det man läser på forum när inte ens folk man pratar med irl har koll på villkor/priser osv. Att en EQE Suv kostar mindre än en budgetbil från kina låter ju konstigt.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

AlexeiB skrev: 03 dec 2024 20:58
nagge skrev: 02 dec 2024 23:24
Ny bil.
Kan ju inte förneka att man undrar "varför" eller vad det är för lurt med en sån deal, är det för bra för att va sant så är det ofta inte sant. Mängden folk som IRL har sagt något som är för bra för att va sant och man ifrågasatt det så har det ofastat visat sig inte vara sant.... så man blir än mer skeptisk mot det man läser på forum när inte ens folk man pratar med irl har koll på villkor/priser osv. Att en EQE Suv kostar mindre än en budgetbil från kina låter ju konstigt.
Spekulation:
Skulle väl även kunna handla om kontakter… Det här var några år sedan och är anekdotiskt, men förutsatt att det jag fick berättat för mig stämde… Som jag minns det: Det här skedde i samband med att Mustang Mach-e hade lanserats i Sverige. En mellanchef på mitt förra jobb fick ett erbjudande om en då relativt fördelaktig privatleasingdeal på en Mach-e* av antingen hans son eller svärson som då jobbade som säljare hos en Fordhandlare. Sonen, eller om det då var svärsonen, kände till att den här mellanchefen ville byta bil. Han fick erbjudandet via telefon och en timme på sig att ta beslut. Därefter hade erbjudandet gått till någon annan… Kan tänka mig att såna här deals först och främst går till släkt och vänner eller till 'bra' kunder som tidigare typ köpt många välutrustade relativt dyra bilar. Gissar att det finns en hel del kunder hos Merca som byter bil rätt ofta…

EDIT:
*Minns inte om det var en helt ny bil eller något slags nyare demoex. el. dyligt…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
TuffeT

Inlägg av TuffeT »

Som jag svarade i andra tråden.
Det är bilar producerade i okt-nov 2023, årsmodell 2024.
Hur länge ska mercedes sitta på dom osålda?
Nu blir det snart nytt år igen och bilarna skulle bli ännu mer osäljbara till det pris som tänkts.
Istället för att göra stora sänkningar av priset och sälja dom rabatterade via återförsäljarna gör dom en sån här leasingdeal.
Och allt som behövs är att informationen slinker ut här och via andra forum/kanaler så ”säljs” bilarna utan att behöva någon marknadskampanj.

Sen tror jag också att du kunde köpt dessa bilar för kring 750k och inte 950k som en 2025 med motsvarande utrustning kostar idag.

Hur som helst en ruggigt bra deal jag är glad jag fångade men inte på något sätt osannolik.
Bilbranschen är i gungning på många plan och mer ”galna” deals lär dyka upp.
AlexeiB

Inlägg av AlexeiB »

TuffeT skrev: 03 dec 2024 21:38
Som jag svarade i andra tråden.
Det är bilar producerade i okt-nov 2023, årsmodell 2024.
Hur länge ska mercedes sitta på dom osålda?
Nu blir det snart nytt år igen och bilarna skulle bli ännu mer osäljbara till det pris som tänkts.
Istället för att göra stora sänkningar av priset och sälja dom rabatterade via återförsäljarna gör dom en sån här leasingdeal.
Och allt som behövs är att informationen slinker ut här och via andra forum/kanaler så ”säljs” bilarna utan att behöva någon marknadskampanj.

Sen tror jag också att du kunde köpt dessa bilar för kring 750k och inte 950k som en 2025 med motsvarande utrustning kostar idag.

Hur som helst en ruggigt bra deal jag är glad jag fångade men inte på något sätt osannolik.
Bilbranschen är i gungning på många plan och mer ”galna” deals lär dyka upp.

Tack, det är lite det jag menade med att det finns en anledning till extrapriset.... att bilen hade stått i ett år påverkar såklart. Så länge alla garantier gäller från det att man köper den så är det ju en riktigt bra deal oavsett. Men som en del skriver så går dom ju riktigt fort, och det finns väl inte så många av dom. Har den vart i trafik i ett år (demobil) så är det ju inte lika bra deal.
Senast redigerad av AlexeiB, redigerad totalt 1 gånger.
AlexeiB

Inlägg av AlexeiB »

.
TuffeT

Inlägg av TuffeT »

Vore roligt att höra om/när folk börjar få uppdateringar om leveransdatum.
Eller om några som hoppade på dealen tidigare redan fått leverans.

Själv har jag fått höra att jag förhoppningsvis ska hinna få den innan 20 december och att det märkligt nog var vinterdäcken som var mer osäker leverans än bilen.
nagge

Inlägg av nagge »

TuffeT skrev: 05 dec 2024 12:25

Själv har jag fått höra att jag förhoppningsvis ska hinna få den innan 20 december och att det märkligt nog var vinterdäcken som var mer osäker leverans än bilen.
Preliminär leverans nästa vecka enligt min säljare.
achmeed

Inlägg av achmeed »

TuffeT skrev: 05 dec 2024 12:25

Hämtade min i måndags, hade stått lite över en vecka hos handlaren då.
Fantastisk bil och mycket av det jag irriterade mig på i EQC,årsmodell 2020, är åtgärdat. Enda är väl mobilappen som är rörig på tyskt vis sen att man inte kan ställa max laddeffekt vid hemmaladdning (gick på EQC), men bar att begränsa i laddboxen.
AlexeiB

Inlägg av AlexeiB »

Kan meddela att när man beställer en fullutrustad bil så är leveransen i mitten på juni...
Min beräknas komma i produktion den 2a-10e april, och det tar två månader innan dom får hit den. Alla bilar med snabb leverans måste vara tidigare tillverkade standardbilar som redan sitter på en färja hit.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Om det är som när man kunde leasa e-tron för 4000-5000 / mån förut så är det för att bli av med massa bilar utan att dumpa nypriserna. Det är väl därför det inte skyltas med det så tydligt heller. Då garanterade Audi restvärdet i bakgrunden (+ att det var 24 månaders leasing som var dopad av 70k i klimatbonus). I det fallet var det rätt lite mil inkluderat men övermilen var inte jättedyra så det blev helt ok ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
nagge

Inlägg av nagge »

Efter en knapp vecka i EQE SUV kan jag inte vara mer nöjd, vilken bil! Komforten med luftfjädring är den bästa jag varit med om, utklassar MY, ID4 och allt annat jag haft. Nöjd är en underdrift :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

nagge skrev: 20 dec 2024 12:21
Efter en knapp vecka i EQE SUV kan jag inte vara mer nöjd, vilken bil! Komforten med luftfjädring är den bästa jag varit med om, utklassar MY, ID4 och allt annat jag haft. Nöjd är en underdrift :)
Bättre komfort än Model Y har väl i stort sett alla andra bilar? :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare

Inlägg av Strebern »

Priset då, om man vill ha samma prestanda som en MY LR, får man backa på det, för att få komfort od?
Likaså stereon (jag älskar att poppa stereo på max), har testa många stereos, men teslas bump är svårt att slå?
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

achmeed skrev: 06 dec 2024 09:34
Fantastisk bil och mycket av det jag irriterade mig på i EQC,årsmodell 2020, är åtgärdat. Enda är väl mobilappen som är rörig på tyskt vis sen att man inte kan ställa max laddeffekt vid hemmaladdning (gick på EQC), men bar att begränsa i laddboxen.
Vad irriterade dig i EQC?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
nagge

Inlägg av nagge »

Strebern skrev: 20 dec 2024 18:43
Priset då, om man vill ha samma prestanda som en MY LR, får man backa på det, för att få komfort od?
Likaså stereon (jag älskar att poppa stereo på max), har testa många stereos, men teslas bump är svårt att slå?
Prestandan i en MY är såklart bättre, men med åren ändras prioriteringarna. Priset är såklart högre, men får man tag i en bil på kampanj är det ändå inte blodigt med tanke på vad man får.
Ljudet i Burmester-stereon är riktigt bra, går att spela bra högt med bibehållen klarhet.
TuffeT

Inlägg av TuffeT »

Haft bilen fyra dagar nu och kört 100 mil.
Helt underbar bil. Så otroligt tyst i kupén och komforten är fantastisk.
Körde långkörning på 65 mil o kändes som jag knappt använde mig av bromsen eller gaspedalen på hela resan.

Den bara glider fram och sköter allt åt mig.

Blev erbjuden att ta 21 tummare även för vinterdäcken men nekade och det är jag nöjd med. Visst ser det coolare ut men 19 tum känns stort nog.

Första ggn jag äger elbil och förvånad över hur smidigt det funkar med laddning. Hade inte heller förstått att man kan använda sig av teslas supercharger stationer.
IMG_5874.jpeg
Usel bild men det är vad det är 🙂
lawe

Inlägg av lawe »

God jul 🎅
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Skriv svar