Ett år är det sedan leveranserna började, och planen var att leverera betydligt mer under 2024, om jag inte minns fel talades det om runt 250 000 enheter.
Med tanke på att det påstods finnas över 2 miljoner reservationer så är det anmärkningsvärt att väntelistan redan är tom.
Frågan är om internationella reservationer är inräknade?
Det skulle kunna förklara varför de inte har någon "riktig" kö nu.
När Tesla öppnade kön så sa man $39k per unit. Nu kostar den 80k och är inte lönsam för Tesla ännu.
Det finns ju dessutom gott om Teslainvesterare till och med i Sverige som beställt flertalet CT och skulle använde dem som taxi…
Ett år är det sedan leveranserna började, och planen var att leverera betydligt mer under 2024, om jag inte minns fel talades det om runt 250 000 enheter.
Med tanke på att det påstods finnas över 2 miljoner reservationer så är det anmärkningsvärt att väntelistan redan är tom.
Frågan är om internationella reservationer är inräknade?
Det skulle kunna förklara varför de inte har någon "riktig" kö nu.
Om pickupens hemland är mättad med 30 000 CT så har jag väldigt svårt att se att övriga världen skulle ta mer än 30 000 bilar så länge priset är som det är nu.
Ingen aning vad den skulle hamna på här men närmare 1,5 miljoner, skulle såklart säljas några men jag tror det är begränsat. Den klarar inte reglerna för att slippa moms som hantverkarbil heller, så även den marknaden som många RAM m.m. finns på blir nog obefintlig.
Den är före sin tid, Svensson är kvar i diesel träsket
Nja, vissa delar är väl före sin tid tex steer-by-wire men design och rostfritt utförande lär knappast bli mainstream i framtiden heller.
O sedan är det väl medelamerikanen snarare fast i ”dirt cheap gas”-träsket. Diesel kör ingen på ”over there”.
Den är före sin tid, Svensson är kvar i diesel träsket
Svensson? Den säljs ju inte ens i sverige. Tror inte det är så mycket el vs. ICE faktiskt. Den har en jävligt kontroversiell design. Tesla skulle gjort en vanlig pickup baserad på 3/Y istället. Det hade gått betydligt bättre. Dom kunde gjort cybertruck också. Lite som model Y vs. model X.
Ett känt talessätt är väl "kunden har alltid fel", eller hur går det?
Cybertruck-produkten är så långt in i framtiden att man inte ens kan få den med vanlig filhållningsassistent:
Beslutet att inte stödja AP lär inte sälja fler.
Iofs är det väl rätt sannolikt (typ 100%) att funktionalitet motsvarande dagens AP längre fram kommer att inkluderas i form av en mjukvarubegränsad FSD, och att detta bara är en ”stop gap”-åtgärd tills dess att den möjligheten är på plats.
Det finns ju ingen som helst poäng för Tesla att vidareutveckla den föråldrade AP-stacken med CT-specifik kod.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ett känt talessätt är väl "kunden har alltid fel", eller hur går det?
Cybertruck-produkten är så långt in i framtiden att man inte ens kan få den med vanlig filhållningsassistent:
Beslutet att inte stödja AP lär inte sälja fler.
Iofs är det väl rätt sannolikt (typ 100%) att funktionalitet motsvarande dagens AP längre fram kommer att inkluderas i form av en mjukvarubegränsad FSD, och att detta bara är en ”stop gap”-åtgärd tills dess att den möjligheten är på plats.
Det finns ju ingen som helst poäng för Tesla att vidareutveckla den föråldrade AP-stacken med CT-specifik kod.
/fth
Ja absolut, men det här är inte i nuläget en teknisk förändring utan det ändrar kunderbjudandet. För de som inte vill ha "låtsasautonomi" med automatiska filbyten så finns det inget erbjudande från Tesla tills vidare för dessa ägare.
Har varit i USA i ca 24h nu och hunnit se 3 st CT. Alla hade tydliga spår av rost. Är inte imponerad av dem alls.
Flygrost enligt de som vet vad de pratar om. Rostfri plåt rostar inte. Och det går inte att förhindra att fritt järn fastnar, likt på vanlig lack.
Visst, vanligast är väl flygrost speciellt om det bara är små fläckar.
Däremot stämmer det inte att ”rostfritt stål” inte rostar. Alla rostfritt stål ”rostar” eller mer korrekt korroderar, det är bara frågan om hur jävlig miljö de tål innan det händer, det finns ju massa olika kvaliteter.
För applikationen bil så är kanske vägsalt och fågelskit det som är värst. Det är osannolikt att man får problem typ genomrostning i första taget men estetiska problem som fläckar får man säkert räkna med.
Jag har lyckats få rostfria bestick att rosta genom att låta dem ligga halvblött i diskhon med matrester på. Var dock Ikeas billiga bestick.
Har varit i USA i ca 24h nu och hunnit se 3 st CT. Alla hade tydliga spår av rost. Är inte imponerad av dem alls.
Flygrost enligt de som vet vad de pratar om. Rostfri plåt rostar inte. Och det går inte att förhindra att fritt järn fastnar, likt på vanlig lack.
Visst, vanligast är väl flygrost speciellt om det bara är små fläckar.
Däremot stämmer det inte att ”rostfritt stål” inte rostar. Alla rostfritt stål ”rostar” eller mer korrekt korroderar, det är bara frågan om hur jävlig miljö de tål innan det händer, det finns ju massa olika kvaliteter.
För applikationen bil så är kanske vägsalt och fågelskit det som är värst. Det är osannolikt att man får problem typ genomrostning i första taget men estetiska problem som fläckar får man säkert räkna med.
Jag har lyckats få rostfria bestick att rosta genom att låta dem ligga halvblött i diskhon med matrester på. Var dock Ikeas billiga bestick.
Har varit i USA i ca 24h nu och hunnit se 3 st CT. Alla hade tydliga spår av rost. Är inte imponerad av dem alls.
Flygrost enligt de som vet vad de pratar om. Rostfri plåt rostar inte. Och det går inte att förhindra att fritt järn fastnar, likt på vanlig lack.
Visst, vanligast är väl flygrost speciellt om det bara är små fläckar.
Däremot stämmer det inte att ”rostfritt stål” inte rostar. Alla rostfritt stål ”rostar” eller mer korrekt korroderar, det är bara frågan om hur jävlig miljö de tål innan det händer, det finns ju massa olika kvaliteter.
För applikationen bil så är kanske vägsalt och fågelskit det som är värst. Det är osannolikt att man får problem typ genomrostning i första taget men estetiska problem som fläckar får man säkert räkna med.
Jag har lyckats få rostfria bestick att rosta genom att låta dem ligga halvblött i diskhon med matrester på. Var dock Ikeas billiga bestick.
Ett tips är att inte stoppa ner ngt av titan i en för blöt diskho. Det gillar inte besticken från Ikea…
Det här var för några år sedan. Antingen så ingick inte galvanisk korrosion i gymnasieskolans Kemi A, eller så hade jag glömt bort det…
EU:s nya körkortsdirektiv som klubbades igår innebär bland annat möjligheten att köra tyngre fordon på B-kort.
Inom några år blir det möjligt att köra tyngre fordon på B-kort om de drivs med alternativa bränslen. Viktgränsen går enligt Transportstyrelsen vid 4250 kilo för bil och 5000 kilo för bil med släp. För bil krävs det ett B-kort sedan minst två år tillbaka och för bil med släp särskild utbildning eller prov.
Den nya regeln förväntas börja gälla 2029.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
EU:s nya körkortsdirektiv som klubbades igår innebär bland annat möjligheten att köra tyngre fordon på B-kort.
Inom några år blir det möjligt att köra tyngre fordon på B-kort om de drivs med alternativa bränslen. Viktgränsen går enligt Transportstyrelsen vid 4250 kilo för bil och 5000 kilo för bil med släp. För bil krävs det ett B-kort sedan minst två år tillbaka och för bil med släp särskild utbildning eller prov.
Den nya regeln förväntas börja gälla 2029.
Gissar att viktuppgifter finns på Teslas amerikanska webbsida…
Men i fallet med CT kommer väl EU:s krocksäkerhetsregler fortsätta att sätta stopp ifall man inte modifierar bilens kaross på något sätt. Som att typ limma dit gummilister – eller vad det nu var dom där östeuropéerna hade hittat på…
EU:s nya körkortsdirektiv som klubbades igår innebär bland annat möjligheten att köra tyngre fordon på B-kort.
Inom några år blir det möjligt att köra tyngre fordon på B-kort om de drivs med alternativa bränslen. Viktgränsen går enligt Transportstyrelsen vid 4250 kilo för bil och 5000 kilo för bil med släp. För bil krävs det ett B-kort sedan minst två år tillbaka och för bil med släp särskild utbildning eller prov.
Den nya regeln förväntas börja gälla 2029.
Kan man vara kreativ och regga CT som lätt lastbil o slippa krockkraven som finns på personbilar?
Sugen på en CT !!! Skitcool ju. Tröttsamt att allt i Sverige ska vara så "rätt", för att följa som små dumma får..."så-här-ska-vi-tycka-idag
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
EU:s nya körkortsdirektiv som klubbades igår innebär bland annat möjligheten att köra tyngre fordon på B-kort.
Inom några år blir det möjligt att köra tyngre fordon på B-kort om de drivs med alternativa bränslen. Viktgränsen går enligt Transportstyrelsen vid 4250 kilo för bil och 5000 kilo för bil med släp. För bil krävs det ett B-kort sedan minst två år tillbaka och för bil med släp särskild utbildning eller prov.
Den nya regeln förväntas börja gälla 2029.
Kan man vara kreativ och regga CT som lätt lastbil o slippa krockkraven som finns på personbilar?
Sugen på en CT !!! Skitcool ju. Tröttsamt att allt i Sverige ska vara så "rätt", för att följa som små dumma får..."så-här-ska-vi-tycka-idag
Du är ju en av få som tycker att CT är "cool". Den säljer i princip inte alls i USA, truckarnas förlovade land (S + X + CT = 13k per kvartal - dvs kanske 1000-1500 CT per kvartal). Det finns ingen reservdelshållning i EU för CT så "world of pain" mtp normal Tesla-kvalitet. CT har haft rätt många recalls dessutom. Plus NACS-port. Så laddningen blir spännande...
Men... gillar du den så mycket är det väl bara att privatimportera?
Fascinerande att du får till en "dumma får" vinkel med. Det är krocksäkerhet och klassning som sker på RDW i Nederländerna utifrån de regler som gäller i EU så jag kan inte riktigt hitta Sverigevinkeln. Hur tänker du där?