Nej, det är inte förklaringen. Det har bara skrotats lite drygt 200 Teslor totalt i Sverige sedan starten. Är väl ingen anmärkningsvärd siffra?
Visst, det är kanske inte många Teslor som har skrotats i Sverige, men det förändrar inte faktumet att det kan bli hiskeligt dyrt att köra på något. Batteripaketet sitter exponerat under bilen, och en enkel skada kan kosta hundratusentals kronor att reparera. Så även om skrotningssiffrorna är låga, kanske det beror på att många inte ens vågar köra över ett löv utan att kolla försäkringen först
Vad tror du händer om du slår hål på oljetråget eller växellådan på en avgasbil?
Eller river sönder katalysator, partikelfilter etc. Det är inte gratis det heller.
Batteripacket har rätt kraftiga skydd i motsats till ovanstående.
Det är sant att det kan bli dyrt att reparera om du skadar vitala delar på en fossilbil som oljetråget eller katalysatorn. Men skillnaden är att batteripaketet på en exempelvis Tesla Model 3 är en enhetlig, kostsam komponent som täcker nästan hela bilens undersida. Trots förstärkningar är det fortfarande utsatt för skador om bilen kör över hinder eller slag.
Ett hål i batteripaketet kan leda till mycket dyra reparationer, ofta på sexsiffriga belopp, eftersom hela batteriet kan behöva bytas ut. Dessutom kan skador på batteripaketet påverka bilens säkerhet och prestanda. På en fossilbil är det vanligare att byta enskilda delar som oljetråg eller partikelfilter, vilket generellt är billigare än ett helt batteripaket.
Så även om Teslans batteri har skydd, innebär bilens låga markfrigång och batteriets exponering att den är mer känslig för vissa typer av skador jämfört med en genomsnittlig fossilbil. Det är en risk man måste vara medveten om när man kör en låg elbil.
En Model 3 har AFAIK likvärdig markfrigång med andra sedaner.
Batteripacket har rejäla skydd så man kommer "glida" över det mesta.
Även om du kör på en skogsväg och "beachar" dig själv är det inga problem, den tål det.
De flesta ICE-bilar däremot har bara plastskydd under som slits sönder direkt.
Gamla/legacy S/X (och kanske nya med) har en hård plåt (titan?) under BP som inte finns på 3/Y så vitt jag förstår. I allmänhet tycker jag dina paralleller med dyra ICE rep är lite långsökta. De är ju inte integrerade i bilen på samma sätt och därmed mycket enklare att byta.
Jag har funderat länge på sundheten i att göra integrerade batteripack. Det lär väl osökt driva upp reparationskostnaderna och i sin tur driver upp ägandekostnaden? Men i de här typen av krockar kanske det blir så mycket skador så att det inte spelar någon roll?
Visst, det är kanske inte många Teslor som har skrotats i Sverige, men det förändrar inte faktumet att det kan bli hiskeligt dyrt att köra på något. Batteripaketet sitter exponerat under bilen, och en enkel skada kan kosta hundratusentals kronor att reparera. Så även om skrotningssiffrorna är låga, kanske det beror på att många inte ens vågar köra över ett löv utan att kolla försäkringen först
Vad tror du händer om du slår hål på oljetråget eller växellådan på en avgasbil?
Eller river sönder katalysator, partikelfilter etc. Det är inte gratis det heller.
Batteripacket har rätt kraftiga skydd i motsats till ovanstående.
Det är sant att det kan bli dyrt att reparera om du skadar vitala delar på en fossilbil som oljetråget eller katalysatorn. Men skillnaden är att batteripaketet på en exempelvis Tesla Model 3 är en enhetlig, kostsam komponent som täcker nästan hela bilens undersida. Trots förstärkningar är det fortfarande utsatt för skador om bilen kör över hinder eller slag.
Ett hål i batteripaketet kan leda till mycket dyra reparationer, ofta på sexsiffriga belopp, eftersom hela batteriet kan behöva bytas ut. Dessutom kan skador på batteripaketet påverka bilens säkerhet och prestanda. På en fossilbil är det vanligare att byta enskilda delar som oljetråg eller partikelfilter, vilket generellt är billigare än ett helt batteripaket.
Så även om Teslans batteri har skydd, innebär bilens låga markfrigång och batteriets exponering att den är mer känslig för vissa typer av skador jämfört med en genomsnittlig fossilbil. Det är en risk man måste vara medveten om när man kör en låg elbil.
En Model 3 har AFAIK likvärdig markfrigång med andra sedaner.
Batteripacket har rejäla skydd så man kommer "glida" över det mesta.
Även om du kör på en skogsväg och "beachar" dig själv är det inga problem, den tål det.
De flesta ICE-bilar däremot har bara plastskydd under som slits sönder direkt.
Gamla/legacy S/X (och kanske nya med) har en hård plåt (titan?) under BP som inte finns på 3/Y så vitt jag förstår. I allmänhet tycker jag dina paralleller med dyra ICE rep är lite långsökta. De är ju inte integrerade i bilen på samma sätt och därmed mycket enklare att byta.
Jag har funderat länge på sundheten i att göra integrerade batteripack. Det lär väl osökt driva upp reparationskostnaderna och i sin tur driver upp ägandekostnaden? Men i de här typen av krockar kanske det blir så mycket skador så att det inte spelar någon roll?
Betydligt enklare att byta batteripack än att byta/fixa en rasad avgasmotor eller växellåda.
Däremot är ju batteripack än så länge väldigt dyra. Men säg 2030 ser det nog annorlunda ut.
Vad tror du händer om du slår hål på oljetråget eller växellådan på en avgasbil?
Eller river sönder katalysator, partikelfilter etc. Det är inte gratis det heller.
Batteripacket har rätt kraftiga skydd i motsats till ovanstående.
Det är sant att det kan bli dyrt att reparera om du skadar vitala delar på en fossilbil som oljetråget eller katalysatorn. Men skillnaden är att batteripaketet på en exempelvis Tesla Model 3 är en enhetlig, kostsam komponent som täcker nästan hela bilens undersida. Trots förstärkningar är det fortfarande utsatt för skador om bilen kör över hinder eller slag.
Ett hål i batteripaketet kan leda till mycket dyra reparationer, ofta på sexsiffriga belopp, eftersom hela batteriet kan behöva bytas ut. Dessutom kan skador på batteripaketet påverka bilens säkerhet och prestanda. På en fossilbil är det vanligare att byta enskilda delar som oljetråg eller partikelfilter, vilket generellt är billigare än ett helt batteripaket.
Så även om Teslans batteri har skydd, innebär bilens låga markfrigång och batteriets exponering att den är mer känslig för vissa typer av skador jämfört med en genomsnittlig fossilbil. Det är en risk man måste vara medveten om när man kör en låg elbil.
En Model 3 har AFAIK likvärdig markfrigång med andra sedaner.
Batteripacket har rejäla skydd så man kommer "glida" över det mesta.
Även om du kör på en skogsväg och "beachar" dig själv är det inga problem, den tål det.
De flesta ICE-bilar däremot har bara plastskydd under som slits sönder direkt.
Gamla/legacy S/X (och kanske nya med) har en hård plåt (titan?) under BP som inte finns på 3/Y så vitt jag förstår. I allmänhet tycker jag dina paralleller med dyra ICE rep är lite långsökta. De är ju inte integrerade i bilen på samma sätt och därmed mycket enklare att byta.
Jag har funderat länge på sundheten i att göra integrerade batteripack. Det lär väl osökt driva upp reparationskostnaderna och i sin tur driver upp ägandekostnaden? Men i de här typen av krockar kanske det blir så mycket skador så att det inte spelar någon roll?
Betydligt enklare att byta batteripack än att byta/fixa en rasad avgasmotor eller växellåda.
Däremot är ju batteripack än så länge väldigt dyra. Men säg 2030 ser det nog annorlunda ut.
Här är citat från TS, ändå lite märkligt att tre verkstäder tackar nej till något som är så enkelt? Finns nog ingen verkstad motsvarande Werksta som inte skulle klara av att byta motor eller växellåda på en Golf eller Volvo V60.
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Här är citat från TS, ändå lite märkligt att tre verkstäder tackar nej till något som är så enkelt? Finns nog ingen verkstad motsvarande Werksta som inte skulle klara av att byta motor eller växellåda på en Golf eller Volvo V60.
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Jag tänker att det snarare har att göra med att man inte har utrustning/utbildning/rutiner för hur man hanterar detta.
Hur många verkstäder i Sverige har utrustning för att lyfta ur en förbränningsmotor ur en bil kontra hur många har utrustning för att på ett säkert sätt plocka ur ett batteri ur en elbil?
Att rent tekniskt klara av en sak är en sak, att göra det utan att äventyra arbetsmiljön är en annan sak. Det är nog många bilverkstäder som behöver mogna i det här, lär lösa sig organiskt med mer än 400 000 st registrerade rena elbilar i landet. Ingen som vet hur det fungerar i Norge sett ur den här aspekten?
Här är citat från TS, ändå lite märkligt att tre verkstäder tackar nej till något som är så enkelt? Finns nog ingen verkstad motsvarande Werksta som inte skulle klara av att byta motor eller växellåda på en Golf eller Volvo V60.
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Jag tänker att det snarare har att göra med att man inte har utrustning/utbildning/rutiner för hur man hanterar detta.
Hur många verkstäder i Sverige har utrustning för att lyfta ur en förbränningsmotor ur en bil kontra hur många har utrustning för att på ett säkert sätt plocka ur ett batteri ur en elbil?
Att rent tekniskt klara av en sak är en sak, att göra det utan att äventyra arbetsmiljön är en annan sak. Det är nog många bilverkstäder som behöver mogna i det här, lär lösa sig organiskt med mer än 400 000 st registrerade rena elbilar i landet. Ingen som vet hur det fungerar i Norge sett ur den här aspekten?
Någon som vet hur jag kontaktar Tesla i Norrköping? Bilen ska enligt Trygg-Hansa vara bärgad dit. Skulle vilja ha kontakt med dem personligen för att se till att rätt uppgifter har kommit fram..
Senast redigerad av ZaxxeN, redigerad totalt 1 gånger.
Prova 011-323 29 40, vet inte om det går till verkstaden eller försäljningen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
För de intresserade! Bilen blev bärgad till Tesla Center i Norrköping. Där bytte de airbag-moduler, pyrosäkring, 12V batteriet, och lite annat. Nu ska dom bara få tillbaka bilen till Werksta, byta de exteriöra skadorna innan jag kan hämta den.. Däremot fick jag ett samtal från Werksta, att den ev kan bli bärgad till Linköping då de inte ska jobba med Tesla längre.
Frågade varför, fick till svar att det håller dom internt. Men hon kunde avslöja att det bara var i Norrköping dom skulle sluta jobba med Tesla. Vore spännande att veta varför dom ska avsluta samarbetet!