Kinesiska DCAR Institute of Collision Safety testade 30 olika bilar: hur säkra de är när de krockar med en lastbil bakifrån. Den kanske läskigaste krocken av dem alla: att köra in i ett lastbilssläp och fastna under den.
Testet påminner om de 40% överlappande krockar som är sedvanliga hos EuroNCAP och andra testhus – men där krockas bilarna mot en krockbarriär. DCAR krockade istället bilarna mot ett lastbilssläp.
Av de 30 testade bilarna var det endast Tesla Model 3 som fick med beröm godkänt. På skrämmande många bilar vek sig A-stolpen så släpet brakade rätt in i passagerarens huvud. Model 3 stolpe höll, och räddade föraren och passageraren. Dörrarna gick att öppna efteråt. Minuspoäng utdelades dock för att Model 3 saknar automatisk SOS nödanrop efter olycka i Kina – vilket våra Model 3 i Europa är utrustade med.
Volvo S60 klarade sig ganska bra i testet, fick betyg “godkänt” trots att det konstaterades att främre passageraren troligtvis inte skulle ha överlevt olyckan.
Tack vare AI har testvideon översatts till engelska:
Ser ut som ett fejkat test. Krockbalken bara försvinner utan att bilarna trycks till sidan det minsta.
Kanske kinesiska kvalitetsbalkar
Efter att tittat lite nogrannare ser ju balken ut att ha cirka 1mm i godstjocklek.
Eller så kanske det bara är målat papper, eftersom skyddet var noll och intet
Sedan handlar det inte bara om A-stolparna utan att Tesla lyckades få delar av deformationszonen att samverka med underkörningsskyddet för att på så vis ta ner hastigheten innan A-stolpen får kontakt med lastbilen. Mercedes Maybach, som sannolikt också har rejäla A-stolpar deformerades mycket mer:
Här är lite mer info om underkörningsskyddet som användes:
Utifrån vad jag kan se har det ingenting med hur stark A-stolpen är. Det är dåligt att sitta högt när man kör in under en lastbil, och bra att sitta lågt. Model 3 och Hyundai Elantra är båda låga och klarar sig bra tack vare den låga taklinjen med kraftigt sluttande A-stolpar, som gör att fjädringen komprimeras och bilen (eller iallafall passagerarens huvud) "får plats" under lastbilen. Om lastbilen var 30 cm lägre bak hade resultatet antagligen sett helt annorlunda ut för dessa båda bilar.
Undantaget att det är sämre med höga bilar vid detta test verkar vara Mercedes G-klass, som är den enda SUV som verkar ha tillräckligt starka strukturer för att få ett överlevnadsbart resultat.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Utifrån vad jag kan se har det ingenting med hur stark A-stolpen är. Det är dåligt att sitta högt när man kör in under en lastbil, och bra att sitta lågt. Model 3 och Hyundai Elantra är båda låga och klarar sig bra tack vare den låga taklinjen med kraftigt sluttande A-stolpar, som gör att fjädringen komprimeras och bilen (eller iallafall passagerarens huvud) "får plats" under lastbilen. Om lastbilen var 30 cm lägre bak hade resultatet antagligen sett helt annorlunda ut för dessa båda bilar.
Undantaget att det är sämre med höga bilar vid detta test verkar vara Mercedes G-klass, som är den enda SUV som verkar ha tillräckligt starka strukturer för att få ett överlevnadsbart resultat.
Visst är en lågbyggd bil att föredra i detta fall, men det är inte hela förklaringen till att Model 3 klarar sig bäst. Finns flertalet lågbyggda bilar i testet som det inte går så bra för. Som till exempel Lexus ES:
Även Nio ET5 och Zeekr 001 fick kraftig deformerat tak.
Så utifrån vad jag har sett så är det ingen slump att Volvo och Tesla klarade sig bäst.
Ser ut som ett fejkat test. Krockbalken bara försvinner utan att bilarna trycks till sidan det minsta.
Kanske kinesiska kvalitetsbalkar
Efter att tittat lite nogrannare ser ju balken ut att ha cirka 1mm i godstjocklek.
Eller så kanske det bara är målat papper, eftersom skyddet var noll och intet
Nja, det är bara plast på de kåporna, inte metall. Det splittras säkerligen i exakt samma tidpunkt som de får kontakt med balken. Tänk på att det är enorma krafter och relativt hög hastighet. Allt i den zonen på bilen är tänkt att ge efter så mycket som möjligt, medan de saktar in fordonet, utan att objektet når passagerarna.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Ser ut som ett fejkat test. Krockbalken bara försvinner utan att bilarna trycks till sidan det minsta.
Kanske kinesiska kvalitetsbalkar
Efter att tittat lite nogrannare ser ju balken ut att ha cirka 1mm i godstjocklek.
Eller så kanske det bara är målat papper, eftersom skyddet var noll och intet
Nja, det är bara plast på de kåporna, inte metall. Det splittras säkerligen i exakt samma tidpunkt som de får kontakt med balken. Tänk på att det är enorma krafter och relativt hög hastighet. Allt i den zonen på bilen är tänkt att ge efter så mycket som möjligt, medan de saktar in fordonet, utan att objektet når passagerarna.
Titta på bilarna, de deformeras knappt förräns de når bakhjulen på lastbilen. Balken är till för att stoppa bilen innan kupen deformeras av lastbilens flak.
Ser ut som ett fejkat test. Krockbalken bara försvinner utan att bilarna trycks till sidan det minsta.
Kanske kinesiska kvalitetsbalkar
Efter att tittat lite nogrannare ser ju balken ut att ha cirka 1mm i godstjocklek.
Eller så kanske det bara är målat papper, eftersom skyddet var noll och intet
Nja, det är bara plast på de kåporna, inte metall. Det splittras säkerligen i exakt samma tidpunkt som de får kontakt med balken. Tänk på att det är enorma krafter och relativt hög hastighet. Allt i den zonen på bilen är tänkt att ge efter så mycket som möjligt, medan de saktar in fordonet, utan att objektet når passagerarna.
Titta på bilarna, de deformeras knappt förräns de når bakhjulen på lastbilen. Balken är till för att stoppa bilen innan kupen deformeras av lastbilens flak.
Jo detta test är väl ganska specifikt för Kina. USA har t.ex. mycket hårdare regler när det gäller underkörningsskydd och kräver att skyddet ska kunna aktivera deformationszonen på bilen som kör på:
Ser ut som ett fejkat test. Krockbalken bara försvinner utan att bilarna trycks till sidan det minsta.
Kanske kinesiska kvalitetsbalkar
Efter att tittat lite nogrannare ser ju balken ut att ha cirka 1mm i godstjocklek.
Eller så kanske det bara är målat papper, eftersom skyddet var noll och intet
Nja, det är bara plast på de kåporna, inte metall. Det splittras säkerligen i exakt samma tidpunkt som de får kontakt med balken. Tänk på att det är enorma krafter och relativt hög hastighet. Allt i den zonen på bilen är tänkt att ge efter så mycket som möjligt, medan de saktar in fordonet, utan att objektet når passagerarna.
Titta på bilarna, de deformeras knappt förräns de når bakhjulen på lastbilen. Balken är till för att stoppa bilen innan kupen deformeras av lastbilens flak.
Du menar att balken ger vika? Jag tvivlar starkt på att något i detta test skulle vara fejkat. Men man kan alltid ha fel.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld