Sweden’s wind power industry risks becoming a victim of its own success.

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

The country has one of the greenest grids in the world, relying almost entirely on hydroelectric, nuclear and wind, which now generates about a quarter of its supplies. But even more is needed to electrify the rest of its economy.

The expansion of thousands of wind turbines in Sweden over the past two decades means there’s so much power around that electricity prices are increasingly dipping below zero, both for whole days and individual hours, and are expected to remain very low for years.

-
No new turbines have been ordered in Sweden since the first quarter, according to the latest data from industry group Svensk Vindenergi, the longest such stretch in two years. It now takes as long as 8.5 years to bring a wind park in Sweden from application to operation, up from 2.5 years in 2010, according to consultant Ernst & Young. This extended timeline creates significant challenges for developers and investors, especially in a market where demand for renewable energy is growing rapidly.

Screenshot 2024-12-06 at 15.42.06.png
https://www.bloomberg.com/news/articles ... d-industry
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sweden’s wind power industry risks becoming a victim of its own success.

Inlägg av fth »

Med så varierande produktion, långa perioder av negativa elpriser, och med ständigt sjunkande priser för lagring, så borde det väl finnas en uppenbar möjlighet att tjäna stora pengar här?

Eller missar jag något? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
wheels

Inlägg av wheels »

fth skrev: 06 dec 2024 15:57
Med så varierande produktion, långa perioder av negativa elpriser, och med ständigt sjunkande priser för lagring, så borde det väl finnas en uppenbar möjlighet att tjäna stora pengar här?

/fth
Jag satte det ju i system med mitt Leaf batteri. Köper på natten när det är billigt nu i vinter och säljer på topparna under dagen.
Inga "stora" pengar kanske men preppern i mig är jäkligt nöjd. Så jag får se vad det står på räkningen som kommer nu snart
60öringen som kommer på skattesedeln kommer också att hjälpa
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Jag TROR att enda sättet att få låga elpriser i Sverige är kraftigt varierande produktion med låg marginalkostnad, typ sol och vind, och att man som konsument kan planera när man köper el. Med jämn produktion kommer transmissionsnätet byggas ut tills priserna är nära de högre Europeiska.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

wheels skrev: 07 dec 2024 06:11

/fth
Jag satte det ju i system med mitt Leaf batteri. Köper på natten när det är billigt nu i vinter och säljer på topparna under dagen.
Inga "stora" pengar kanske men preppern i mig är jäkligt nöjd. Så jag får se vad det står på räkningen som kommer nu snart
Hur svårt var det? Finns det instruktioner?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
wheels

Inlägg av wheels »

bjelkeman skrev: 07 dec 2024 09:04
wheels skrev: 07 dec 2024 06:11

/fth
Hur svårt var det? Finns det instruktioner?
Svårt och svårt, lite händig får man nog vara, blir en del eldragning också särskilt om man vill ha ö-drift som jag har, så en kompis som är elektriker gör inte ont. Sen är det mest att följa Dalas instruktioner.
Skrev det här innan i en annan tråd

Jag har ett 62kWh Leaf batteri (95% SOH) som jag använder till min inverter och fungerar utmärkt. Bilbatterier är ju inte riktigt plug and play ännu, så det krävs lite egen handpåläggning
Jag har lusläst villkoren hos mitt försäkringsbolag och kan inte hitta någonting som hindrar mig från att använda ett bilbatteri.
Som det är nu så får jag dock gå in och ändra manuellt om jag vill sälja vid en speciell tidpunkt.
Har inte köpt någon el från nätet sen jag fick igång batteriet för ett par veckor sen, trots eländigt väder några dagar i rad (pannan går ju ganska mycket så här års)
Har inte mer än 10kWp, så ingen stor anläggning.
Jag måste återigen ge all credit till Dala som gjort det möjligt. https://www.youtube.com/@DalasEVRepair/videos
Skriv svar