Större risk att köpa privat. Annonsören heter Göran men namnet på skärmen i bilen är Erikpejvic skrev: ↑26 nov 2024 19:26Nej då är detta ändå mkt bättre tex.
469.000 för en Y Performance 2023
"komplett" dvs de tre viktiga detaljerna sommar och vinterhjul samt dragkrok.
429.000-kronors Long Rangen som ev var fel saknade både en uppsättning hjul samt Performancepaketet..
https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... 1401399158
Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskningstråden Model Y
MY RWD Vit 2023
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Vaddå ”eventuellt” var fel? Annonsen är ju uppdaterad med det pris den saluförs för.pejvic skrev: ↑26 nov 2024 19:26Nej då är detta ändå mkt bättre tex.
469.000 för en Y Performance 2023
"komplett" dvs de tre viktiga detaljerna sommar och vinterhjul samt dragkrok.
429.000-kronors Long Rangen som ev var fel saknade både en uppsättning hjul samt Performancepaketet..
https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... 1401399158
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Eventuellt för att jag inte har kollat själv. Har bara andrahandsuppgifter kring det.toppo skrev: ↑26 nov 2024 19:48Vaddå ”eventuellt” var fel? Annonsen är ju uppdaterad med det pris den saluförs för.pejvic skrev: ↑26 nov 2024 19:26Nej då är detta ändå mkt bättre tex.
469.000 för en Y Performance 2023
"komplett" dvs de tre viktiga detaljerna sommar och vinterhjul samt dragkrok.
429.000-kronors Long Rangen som ev var fel saknade både en uppsättning hjul samt Performancepaketet..
https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... 1401399158
Hursomhelst så tycker jag denna P är "lika billig" som 429 som den uppenbart felaktiga annonsen hade.
Detta är också helt okej, 396500 för en MYLR - 22 avslutad ikväll. Reservationspris uppnått.
Genomgående bra skick med kompletta uppsättningar fälgar med bra däck samt dragkrok.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-235786
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Budade på denna bil ikväll. Stannade på 467k. Bilen fortsatte dock en bra bit till. Är det inte överpris att betala 506k ( inklusive förmedlingsavgiften), för en 2023a när vi snart har årsmodell 2025 Juniper ute för bara 150k extra?
https://www.kvd.se/auktioner/232092?
Tycker bilens skick är svår att bedöma på bilderna men det finns ju en del repor i lacken samt lackskador och dörruppslag och samt en del repor på baksidan av stolarna .
Antar att man kan få en bil i finare skick via handlare om man exempelvis betalar 20k mer. Vet inte exakt vad exempelvis Carla eller Riddermark skulle ta betalt för en bil med liknande specifikation men då kommer man ju även kunna förhandla ett bättre pris på sin inbytesbil om man inte säljer privat.
Antag att man hade köpt denna bilen, ungefär vad hade det kostat att på egen hand lämna in bilen till en rekondfirma för att åtgärda lackskadorna samt reporna på inredningen? Brukar rekondfirmor kunna åtgärda repor på exempelvis stolarnas baksida och liknande? Brukar bilhandlare fixa till sådant innan man lägger ut bilen till försäljning?
https://www.kvd.se/auktioner/232092?
Tycker bilens skick är svår att bedöma på bilderna men det finns ju en del repor i lacken samt lackskador och dörruppslag och samt en del repor på baksidan av stolarna .
Antar att man kan få en bil i finare skick via handlare om man exempelvis betalar 20k mer. Vet inte exakt vad exempelvis Carla eller Riddermark skulle ta betalt för en bil med liknande specifikation men då kommer man ju även kunna förhandla ett bättre pris på sin inbytesbil om man inte säljer privat.
Antag att man hade köpt denna bilen, ungefär vad hade det kostat att på egen hand lämna in bilen till en rekondfirma för att åtgärda lackskadorna samt reporna på inredningen? Brukar rekondfirmor kunna åtgärda repor på exempelvis stolarnas baksida och liknande? Brukar bilhandlare fixa till sådant innan man lägger ut bilen till försäljning?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jo det var lite dyrt. Sannolikt en privatperson som köpte. Det var en sen -23a - det drar upp lite, och inte jättemkt mil.Arn skrev: ↑03 dec 2024 20:48Budade på denna bil ikväll. Stannade på 467k. Bilen fortsatte dock en bra bit till. Är det inte överpris att betala 506k ( inklusive förmedlingsavgiften), för en 2023a när vi snart har årsmodell 2025 Juniper ute för bara 150k extra?
https://www.kvd.se/auktioner/232092?
Tycker bilens skick är svår att bedöma på bilderna men det finns ju en del repor i lacken samt lackskador och dörruppslag och samt en del repor på baksidan av stolarna .
Antar att man kan få en bil i finare skick via handlare om man exempelvis betalar 20k mer. Vet inte exakt vad exempelvis Carla eller Riddermark skulle ta betalt för en bil med liknande specifikation men då kommer man ju även kunna förhandla ett bättre pris på sin inbytesbil om man inte säljer privat.
Antag att man hade köpt denna bilen, ungefär vad hade det kostat att på egen hand lämna in bilen till en rekondfirma för att åtgärda lackskadorna samt reporna på inredningen? Brukar rekondfirmor kunna åtgärda repor på exempelvis stolarnas baksida och liknande? Brukar bilhandlare fixa till sådant innan man lägger ut bilen till försäljning?
Bilen hade kunnat sålts för denna summa el mer på blocket om man hade haft en bra finans att överlåta.
Skadorna - kosmetiska överdrivs mkt på KVD. Jag har köpt tre bilar därifrån och har knappt märkt dem.
Många bilar går till handlare och många beskriver inte skadorna, Carla beskriver allt dock. De fixar det som är värt att fixa innan.
Om du klickar vidare på en bil hos dem så beskriver de lite vilka typer av skador de beskriver ut till kund.
En del handlare beskriver den som nyskick, skadorna får man isåfall upptäcka själv i hallen. "normalslitage".
Det är inte jättedyrt att fixa paneler mm. Mkt av skadorna här kan man leva med, dvs köra omkring med.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
pejvic skrev: ↑26 nov 2024 19:26Nej då är detta ändå mkt bättre tex.
469.000 för en Y Performance 2023
"komplett" dvs de tre viktiga detaljerna sommar och vinterhjul samt dragkrok.
429.000-kronors Long Rangen som ev var fel saknade både en uppsättning hjul samt Performancepaketet..
https://www.blocket.se/annons/vasterbot ... 1401399158
Absolut ett bra pris. Undrar dock hur stort intresse blir från privatpersoner med tanke på geografiskt område (Skellefteå).
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Sen 23a så nästan ett år gammalt bil. Ca 20% av nypris låter normalt.Arn skrev: ↑03 dec 2024 20:48Budade på denna bil ikväll. Stannade på 467k. Bilen fortsatte dock en bra bit till. Är det inte överpris att betala 506k ( inklusive förmedlingsavgiften), för en 2023a när vi snart har årsmodell 2025 Juniper ute för bara 150k extra?
https://www.kvd.se/auktioner/232092?
Tycker bilens skick är svår att bedöma på bilderna men det finns ju en del repor i lacken samt lackskador och dörruppslag och samt en del repor på baksidan av stolarna .
Antar att man kan få en bil i finare skick via handlare om man exempelvis betalar 20k mer. Vet inte exakt vad exempelvis Carla eller Riddermark skulle ta betalt för en bil med liknande specifikation men då kommer man ju även kunna förhandla ett bättre pris på sin inbytesbil om man inte säljer privat.
Antag att man hade köpt denna bilen, ungefär vad hade det kostat att på egen hand lämna in bilen till en rekondfirma för att åtgärda lackskadorna samt reporna på inredningen? Brukar rekondfirmor kunna åtgärda repor på exempelvis stolarnas baksida och liknande? Brukar bilhandlare fixa till sådant innan man lägger ut bilen till försäljning?
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Här kommer ytterligare en bil med vit Interiör.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-236782
Tyvärr ser bilen väldigt sliten ut.
Många repor och skador i lacken. Behöver man lämna in en sådan bil till lackeringsfirma för att få alla repor fixade? Vad kan det kosta? En ditec behandling med polering och keramiskt vax hjälper väl bara delvis?
Vad kan man göra åt bagagerumsmattan som är så sliten?
Som många andra bilar på KVD så är baksidan av stolarna repade. Vad finns det för möjlig hjälp för att fixa detta? Brukar Ditec och liknande firmor kunna fixa sådana skador? Ska man fylla i med någon svart färg så att repan inte syns?
Kan man om man investerar 15-20k få denna bil i nyskick ungefär som Carla skulle leverera bilen eller får man räkna med högre kostnad?
Verkar vara någon form av lastgaller i den, kan det vara att förra ägaren haft hund? Brukar man skriva en anmärkning om förra ägaren haft pälsdjur eller bara ibland?
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-236782
Tyvärr ser bilen väldigt sliten ut.
Många repor och skador i lacken. Behöver man lämna in en sådan bil till lackeringsfirma för att få alla repor fixade? Vad kan det kosta? En ditec behandling med polering och keramiskt vax hjälper väl bara delvis?
Vad kan man göra åt bagagerumsmattan som är så sliten?
Som många andra bilar på KVD så är baksidan av stolarna repade. Vad finns det för möjlig hjälp för att fixa detta? Brukar Ditec och liknande firmor kunna fixa sådana skador? Ska man fylla i med någon svart färg så att repan inte syns?
Kan man om man investerar 15-20k få denna bil i nyskick ungefär som Carla skulle leverera bilen eller får man räkna med högre kostnad?
Verkar vara någon form av lastgaller i den, kan det vara att förra ägaren haft hund? Brukar man skriva en anmärkning om förra ägaren haft pälsdjur eller bara ibland?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Inredningen kan du fixa hos tex Colourglo https://www.colorglo.se/bilinredning-reparation/Arn skrev: ↑05 dec 2024 18:10Här kommer ytterligare en bil med vit Interiör.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-236782
Tyvärr ser bilen väldigt sliten ut.
Många repor och skador i lacken. Behöver man lämna in en sådan bil till lackeringsfirma för att få alla repor fixade? Vad kan det kosta? En ditec behandling med polering och keramiskt vax hjälper väl bara delvis?
Vad kan man göra åt bagagerumsmattan som är så sliten?
Som många andra bilar på KVD så är baksidan av stolarna repade. Vad finns det för möjlig hjälp för att fixa detta? Brukar Ditec och liknande firmor kunna fixa sådana skador? Ska man fylla i med någon svart färg så att repan inte syns?
Kan man om man investerar 15-20k få denna bil i nyskick ungefär som Carla skulle leverera bilen eller får man räkna med högre kostnad?
Verkar vara någon form av lastgaller i den, kan det vara att förra ägaren haft hund? Brukar man skriva en anmärkning om förra ägaren haft pälsdjur eller bara ibland?
Ser ut som man behöver ta ner kofångare och lacka. Kostar 8750 hos Werksta. Så kanske 5000 om du kör på valfri annan.
Baklucka verkar också behöva lackas.
Men stor varning för blå Tesla. precis ALLT syns på den där färgen. Riktigt knepigt att hålla efter.
Så lägg kanske 15.000 för att få den okej. Men extremt svårt som sagt att hålla efter. Svart och den där färgen är rikigt jobbiga färger.
Själv skulle jag värdera blå och svart till minst 15k mindre än vit pga misären att äga dem.
Jag skulle torka bort en fågelskit på min svarta Y. På huven. Slutade med att jag fick polera hela huven.
De borde sluta med de två färgerna tycker jag. Ingen ide att de har dem.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Tack för synpunkter och tips
Ytterligare ett fel med just denna bilen är att den kommer med dubbdäck. Har teståkt en MY med dubbdäck nyligen och tyckte den var ganska högljudd. Jfm min M3 LR från 2021 så var ljudnivån ungefär samma. Satt i baksätet om det nu har någon betydelse.
Man kan ju alltid prova göra någon annons om att byta till friktionsdäck med en annan privatperson eller att köpa lösa friktionsdäck och sälja lösa dubbdäck. Men blir ju en del tidsåtgång att både byta däck och lämna in den på lackering och lagning av Interiör...
Har testkört MY 3-4 gånger totalt. De gånger bilen varit en Performance tycker jag ljudnivån har varit lägre än när den varit long range. Däremot har jag upplevt bilen förhållandevis stötig.
Men jag får väl se var budgivningen eller landar någonstans så får jag räkna med både 15.000 kr för att få den i rimligt skick samt även förmedlingsavgiften till KVD på nära 10000kr. Så har vi i princip ett handlarpris om den nu inte slutar billigt
Allra helst skulle jag vilja ha en quicksilver med vit Interiör men då får man nog vänta länge för att hitta rätt konfiguration till vettigt pris och miltal.
Ytterligare ett fel med just denna bilen är att den kommer med dubbdäck. Har teståkt en MY med dubbdäck nyligen och tyckte den var ganska högljudd. Jfm min M3 LR från 2021 så var ljudnivån ungefär samma. Satt i baksätet om det nu har någon betydelse.
Man kan ju alltid prova göra någon annons om att byta till friktionsdäck med en annan privatperson eller att köpa lösa friktionsdäck och sälja lösa dubbdäck. Men blir ju en del tidsåtgång att både byta däck och lämna in den på lackering och lagning av Interiör...
Har testkört MY 3-4 gånger totalt. De gånger bilen varit en Performance tycker jag ljudnivån har varit lägre än när den varit long range. Däremot har jag upplevt bilen förhållandevis stötig.
Men jag får väl se var budgivningen eller landar någonstans så får jag räkna med både 15.000 kr för att få den i rimligt skick samt även förmedlingsavgiften till KVD på nära 10000kr. Så har vi i princip ett handlarpris om den nu inte slutar billigt
Allra helst skulle jag vilja ha en quicksilver med vit Interiör men då får man nog vänta länge för att hitta rätt konfiguration till vettigt pris och miltal.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det lönar sig sällan att köpa på kvd och sen lämna in på firma för massa fix. Då är det ofta bättre att köpa "färdigfixat " av handlare istället(de gör ju rekond etc på rutin och har betydligt lägre kostnader för det).
Antingen är "felen" så små att du kan leva med dom, eller så fixar du dem själv. Annars bör du som sagt nog köpa någon annanstans.
Antingen är "felen" så små att du kan leva med dom, eller så fixar du dem själv. Annars bör du som sagt nog köpa någon annanstans.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Såg du Performance-23an som låg på blocket då? I sthlm. Quicksilver, vit inredning, komplett sommar, vinterhjul utan dubb.Arn skrev: ↑07 dec 2024 12:45Tack för synpunkter och tips
Ytterligare ett fel med just denna bilen är att den kommer med dubbdäck. Har teståkt en MY med dubbdäck nyligen och tyckte den var ganska högljudd. Jfm min M3 LR från 2021 så var ljudnivån ungefär samma. Satt i baksätet om det nu har någon betydelse.
Man kan ju alltid prova göra någon annons om att byta till friktionsdäck med en annan privatperson eller att köpa lösa friktionsdäck och sälja lösa dubbdäck. Men blir ju en del tidsåtgång att både byta däck och lämna in den på lackering och lagning av Interiör...
Har testkört MY 3-4 gånger totalt. De gånger bilen varit en Performance tycker jag ljudnivån har varit lägre än när den varit long range. Däremot har jag upplevt bilen förhållandevis stötig.
Men jag får väl se var budgivningen eller landar någonstans så får jag räkna med både 15.000 kr för att få den i rimligt skick samt även förmedlingsavgiften till KVD på nära 10000kr. Så har vi i princip ett handlarpris om den nu inte slutar billigt
Allra helst skulle jag vilja ha en quicksilver med vit Interiör men då får man nog vänta länge för att hitta rätt konfiguration till vettigt pris och miltal.
utgångspris 505.000.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jo jag såg faktiskt den annonsen och skrev ett meddelande till ägaren hur tankarna gick kring priset men fick inget svar och nästa dag var annonsen bortplockad så han hade väl i princip redan sålt den. Den bilen var absolut intressant.
Dock var bilen 50 mil från min hemort. Även om man är överens om pris, skick på bilen och hur betalning ska gå till osv finns ju alltid en liten risk att man åker så långt förgäves och ägaren får plötsligt förhinder eller att annan spekulant bjuder bättre och man får åka tillbaka 50 mil utan bil
Dock var bilen 50 mil från min hemort. Även om man är överens om pris, skick på bilen och hur betalning ska gå till osv finns ju alltid en liten risk att man åker så långt förgäves och ägaren får plötsligt förhinder eller att annan spekulant bjuder bättre och man får åka tillbaka 50 mil utan bil
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Oavsett vilken bil man tittar på kan man lite grovt utgå från att den på treårsdagen kan vara värd omkring 50 % av aktuellt nypris?
Så exempelvis en LR uttagen mars 2023 som idag säljs för 499k hos handlare är värd runt 320k i mars 2026? Då blir det runt 170k i förlust på ca 15 månader dvs över 10000kr/ mån?
I så fall låter det vettigt att behålla min M3 LR från 2021 med 8500mil. Handlare erbjuder strax under 300k för bilen idag, skulle tro att den om två år fortfarande kan det vara värd 220k så mycket bättre totalekonomi om vi nu kompromissar med bagageutrymmet
Så exempelvis en LR uttagen mars 2023 som idag säljs för 499k hos handlare är värd runt 320k i mars 2026? Då blir det runt 170k i förlust på ca 15 månader dvs över 10000kr/ mån?
I så fall låter det vettigt att behålla min M3 LR från 2021 med 8500mil. Handlare erbjuder strax under 300k för bilen idag, skulle tro att den om två år fortfarande kan det vara värd 220k så mycket bättre totalekonomi om vi nu kompromissar med bagageutrymmet
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Arn skrev: ↑07 dec 2024 21:52Oavsett vilken bil man tittar på kan man lite grovt utgå från att den på treårsdagen kan vara värd omkring 50 % av aktuellt nypris?
Så exempelvis en LR uttagen mars 2023 som idag säljs för 499k hos handlare är värd runt 320k i mars 2026? Då blir det runt 170k i förlust på ca 15 månader dvs över 10000kr/ mån?
I så fall låter det vettigt att behålla min M3 LR från 2021 med 8500mil. Handlare erbjuder strax under 300k för bilen idag, skulle tro att den om två år fortfarande kan det vara värd 220k så mycket bättre totalekonomi om vi nu kompromissar med bagageutrymmet
En bil som köps ny tappar ofta cirka 50% av sitt värde. 25% första året och därefter 15% kommande år. Därefter är det ca 15% per år tills dess att bilen är ekonomisk förbrukad.
När du köper en begagnad bil hos handlare så har ofta handlaren köp in den för värdeminskningspriset. Sen lägger de på marginal för att tjäna pengar. Så man tappar ofta lite i värde när man köper hos handlare, eftersom man betalar mer än bilen är värd. Teoretiskt i alla fall.
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 420
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Är det en beg Y du är ute efter och tänker ekonomisk så är det bästa att vänta. Känner flera som sitter och väntar på att antalet räntedopade Y ska börja nå begagnadmarknaden innan de slår till.Arn skrev: ↑07 dec 2024 21:52Oavsett vilken bil man tittar på kan man lite grovt utgå från att den på treårsdagen kan vara värd omkring 50 % av aktuellt nypris?
Så exempelvis en LR uttagen mars 2023 som idag säljs för 499k hos handlare är värd runt 320k i mars 2026? Då blir det runt 170k i förlust på ca 15 månader dvs över 10000kr/ mån?
I så fall låter det vettigt att behålla min M3 LR från 2021 med 8500mil. Handlare erbjuder strax under 300k för bilen idag, skulle tro att den om två år fortfarande kan det vara värd 220k så mycket bättre totalekonomi om vi nu kompromissar med bagageutrymmet
När Tesla sänker priset kommer andrahandsvärden ta ytterligare stryk, det är inte frågan om utan när.
Nollränta kommer inte vara lika attraktivt om ett år och så fort försäljningen avviker kommer priserna justeras nedåt. Då kommer säkert en del som initialt tänkte behålla bilen i 5-8 år också börja se om bli lockade till att byta.
M3 LR -20
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Precis, det där med 0-ränta blir mindre intressant. Man undrar hur mkt Tesla betalar Dnb för ett sånt upplägg.
Den summan lär de sänka priset med helt enkelt.
Och att priserna skall ned - det är väl knappt spekulation längre utan ett måste.
Det måste sluta kosta 10-15.000 månaden i värdeminskning att köra elbil.
Det finns inga privata människor som vill betala de beloppen helt enkelt för att köra bil.
Min XC-60 D4 oceanrace 2016 med 5400 mil som jag sålde för nästan 6år sen är är värd samma pengar idag.
Enda kostnaden hade då varit service, dyr skatt, och diesel. Väldigt långt ifrån 10k/ mån dock.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/PpEa2X ... opa-ny-bil
Den summan lär de sänka priset med helt enkelt.
Och att priserna skall ned - det är väl knappt spekulation längre utan ett måste.
Det måste sluta kosta 10-15.000 månaden i värdeminskning att köra elbil.
Det finns inga privata människor som vill betala de beloppen helt enkelt för att köra bil.
Min XC-60 D4 oceanrace 2016 med 5400 mil som jag sålde för nästan 6år sen är är värd samma pengar idag.
Enda kostnaden hade då varit service, dyr skatt, och diesel. Väldigt långt ifrån 10k/ mån dock.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/PpEa2X ... opa-ny-bil
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Nja. Där får du ju också räkna in inflationen, jag har inte den ekonomiska kunskapen att göra det. Men att bilen är värd samma summa idag som för x år sedan innebär inte att värdeminskningen är noll.pejvic skrev: ↑08 dec 2024 11:51Precis, det där med 0-ränta blir mindre intressant. Man undrar hur mkt Tesla betalar Dnb för ett sånt upplägg.
Den summan lär de sänka priset med helt enkelt.
Och att priserna skall ned - det är väl knappt spekulation längre utan ett måste.
Det måste sluta kosta 10-15.000 månaden i värdeminskning att köra elbil.
Det finns inga privata människor som vill betala de beloppen helt enkelt för att köra bil.
Min XC-60 D4 oceanrace 2016 med 5400 mil som jag sålde för nästan 6år sen är är värd samma pengar idag.
Enda kostnaden hade då varit service, dyr skatt, och diesel. Väldigt långt ifrån 10k/ mån dock.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/PpEa2X ... opa-ny-bil
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det har du helt rätt i men då måste man också göra det för elbilarna som tappar 10 i månaden. 10.000 blir då 10.500.Carlsson skrev: ↑08 dec 2024 12:32Nja. Där får du ju också räkna in inflationen, jag har inte den ekonomiska kunskapen att göra det. Men att bilen är värd samma summa idag som för x år sedan innebär inte att värdeminskningen är noll.pejvic skrev: ↑08 dec 2024 11:51Precis, det där med 0-ränta blir mindre intressant. Man undrar hur mkt Tesla betalar Dnb för ett sånt upplägg.
Den summan lär de sänka priset med helt enkelt.
Och att priserna skall ned - det är väl knappt spekulation längre utan ett måste.
Det måste sluta kosta 10-15.000 månaden i värdeminskning att köra elbil.
Det finns inga privata människor som vill betala de beloppen helt enkelt för att köra bil.
Min XC-60 D4 oceanrace 2016 med 5400 mil som jag sålde för nästan 6år sen är är värd samma pengar idag.
Enda kostnaden hade då varit service, dyr skatt, och diesel. Väldigt långt ifrån 10k/ mån dock.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/PpEa2X ... opa-ny-bil
men visst 254.000 då är ju inte samma idag. Att få noll i ränta på de åren är riktigt dåligt jobbat. Men att äga en bil med noll i värdeminskning är extremt god affär (om man nu måste ha en bil alls alltså). Bil är ju egentligen den absolut sämsta affär man gör i livet.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
https://www.bokman.nu/konsten-att-kora-bil-gratis-19520pejvic skrev: ↑08 dec 2024 12:44Det har du helt rätt i men då måste man också göra det för elbilarna som tappar 10 i månaden. 10.000 blir då 10.500.Carlsson skrev: ↑08 dec 2024 12:32Nja. Där får du ju också räkna in inflationen, jag har inte den ekonomiska kunskapen att göra det. Men att bilen är värd samma summa idag som för x år sedan innebär inte att värdeminskningen är noll.pejvic skrev: ↑08 dec 2024 11:51Precis, det där med 0-ränta blir mindre intressant. Man undrar hur mkt Tesla betalar Dnb för ett sånt upplägg.
Den summan lär de sänka priset med helt enkelt.
Och att priserna skall ned - det är väl knappt spekulation längre utan ett måste.
Det måste sluta kosta 10-15.000 månaden i värdeminskning att köra elbil.
Det finns inga privata människor som vill betala de beloppen helt enkelt för att köra bil.
Min XC-60 D4 oceanrace 2016 med 5400 mil som jag sålde för nästan 6år sen är är värd samma pengar idag.
Enda kostnaden hade då varit service, dyr skatt, och diesel. Väldigt långt ifrån 10k/ mån dock.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/PpEa2X ... opa-ny-bil
men visst 254.000 då är ju inte samma idag. Att få noll i ränta på de åren är riktigt dåligt jobbat. Men att äga en bil med noll i värdeminskning är extremt god affär (om man nu måste ha en bil alls alltså). Bil är ju egentligen den absolut sämsta affär man gör i livet.
"Vanligt folk" köper inte ny bil. De köper en minst 3 år gammal fd leasingbil som tappat åtminstone 50%.
Alternativt privatleasar något för 3-5k/mån.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Oj. Jag ser mig själv och min familj som ”vanligt folk”. Medelklass.manneson skrev: ↑08 dec 2024 13:38https://www.bokman.nu/konsten-att-kora-bil-gratis-19520pejvic skrev: ↑08 dec 2024 12:44Det har du helt rätt i men då måste man också göra det för elbilarna som tappar 10 i månaden. 10.000 blir då 10.500.Carlsson skrev: ↑08 dec 2024 12:32Nja. Där får du ju också räkna in inflationen, jag har inte den ekonomiska kunskapen att göra det. Men att bilen är värd samma summa idag som för x år sedan innebär inte att värdeminskningen är noll.pejvic skrev: ↑08 dec 2024 11:51Precis, det där med 0-ränta blir mindre intressant. Man undrar hur mkt Tesla betalar Dnb för ett sånt upplägg.
Den summan lär de sänka priset med helt enkelt.
Och att priserna skall ned - det är väl knappt spekulation längre utan ett måste.
Det måste sluta kosta 10-15.000 månaden i värdeminskning att köra elbil.
Det finns inga privata människor som vill betala de beloppen helt enkelt för att köra bil.
Min XC-60 D4 oceanrace 2016 med 5400 mil som jag sålde för nästan 6år sen är är värd samma pengar idag.
Enda kostnaden hade då varit service, dyr skatt, och diesel. Väldigt långt ifrån 10k/ mån dock.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/PpEa2X ... opa-ny-bil
men visst 254.000 då är ju inte samma idag. Att få noll i ränta på de åren är riktigt dåligt jobbat. Men att äga en bil med noll i värdeminskning är extremt god affär (om man nu måste ha en bil alls alltså). Bil är ju egentligen den absolut sämsta affär man gör i livet.
"Vanligt folk" köper inte ny bil. De köper en minst 3 år gammal fd leasingbil som tappat åtminstone 50%.
Alternativt privatleasar något för 3-5k/mån.
Av våra 7 ägda bilar har 3 st varit nya (varav en leasing).
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Så fyra har varit nya? Och du får nog korrigera - övre medelklass. Minst.TeslaLeo skrev: ↑08 dec 2024 15:32Oj. Jag ser mig själv och min familj som ”vanligt folk”. Medelklass.manneson skrev: ↑08 dec 2024 13:38https://www.bokman.nu/konsten-att-kora-bil-gratis-19520pejvic skrev: ↑08 dec 2024 12:44Det har du helt rätt i men då måste man också göra det för elbilarna som tappar 10 i månaden. 10.000 blir då 10.500.Carlsson skrev: ↑08 dec 2024 12:32Nja. Där får du ju också räkna in inflationen, jag har inte den ekonomiska kunskapen att göra det. Men att bilen är värd samma summa idag som för x år sedan innebär inte att värdeminskningen är noll.pejvic skrev: ↑08 dec 2024 11:51Precis, det där med 0-ränta blir mindre intressant. Man undrar hur mkt Tesla betalar Dnb för ett sånt upplägg.
Den summan lär de sänka priset med helt enkelt.
Och att priserna skall ned - det är väl knappt spekulation längre utan ett måste.
Det måste sluta kosta 10-15.000 månaden i värdeminskning att köra elbil.
Det finns inga privata människor som vill betala de beloppen helt enkelt för att köra bil.
Min XC-60 D4 oceanrace 2016 med 5400 mil som jag sålde för nästan 6år sen är är värd samma pengar idag.
Enda kostnaden hade då varit service, dyr skatt, och diesel. Väldigt långt ifrån 10k/ mån dock.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/PpEa2X ... opa-ny-bil
men visst 254.000 då är ju inte samma idag. Att få noll i ränta på de åren är riktigt dåligt jobbat. Men att äga en bil med noll i värdeminskning är extremt god affär (om man nu måste ha en bil alls alltså). Bil är ju egentligen den absolut sämsta affär man gör i livet.
"Vanligt folk" köper inte ny bil. De köper en minst 3 år gammal fd leasingbil som tappat åtminstone 50%.
Alternativt privatleasar något för 3-5k/mån.
Av våra 7 ägda bilar har 3 st varit nya (varav en leasing).
Företagare tar ut majoriteten av nya bilar. Sen går en stor del på leasing - något som alla klasser gör samt företagen. Sen är det en liten del kvar, privatköp av ny bil. Sett till befolkningen tror jag det är rätt ovanligt att en medelklassfamilj går och köper sig en helt ny bil.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Ja, det är bara att titta på topplistan över vilka bilar som säljs nya till juridisk person(dvs företag) respektive privatperson.Carlsson skrev: ↑08 dec 2024 15:37Så fyra har varit nya? Och du får nog korrigera - övre medelklass. Minst.TeslaLeo skrev: ↑08 dec 2024 15:32Oj. Jag ser mig själv och min familj som ”vanligt folk”. Medelklass.manneson skrev: ↑08 dec 2024 13:38https://www.bokman.nu/konsten-att-kora-bil-gratis-19520pejvic skrev: ↑08 dec 2024 12:44Det har du helt rätt i men då måste man också göra det för elbilarna som tappar 10 i månaden. 10.000 blir då 10.500.
men visst 254.000 då är ju inte samma idag. Att få noll i ränta på de åren är riktigt dåligt jobbat. Men att äga en bil med noll i värdeminskning är extremt god affär (om man nu måste ha en bil alls alltså). Bil är ju egentligen den absolut sämsta affär man gör i livet.
"Vanligt folk" köper inte ny bil. De köper en minst 3 år gammal fd leasingbil som tappat åtminstone 50%.
Alternativt privatleasar något för 3-5k/mån.
Av våra 7 ägda bilar har 3 st varit nya (varav en leasing).
Företagare tar ut majoriteten av nya bilar. Sen går en stor del på leasing - något som alla klasser gör samt företagen. Sen är det en liten del kvar, privatköp av ny bil. Sett till befolkningen tror jag det är rätt ovanligt att en medelklassfamilj går och köper sig en helt ny bil.
På den första listan ligger alla vanliga familjebilar(förmånsbilar till arbetare/företagare), på den andra främst husbilar(pensionärer) och småbilar(pensionärer).
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9366
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Våra två senaste bilar har varit nya. Ingen av oss kommer någonsin komma upp till brytpunkten för statlig skatt.Carlsson skrev: ↑08 dec 2024 15:37Så fyra har varit nya? Och du får nog korrigera - övre medelklass. Minst.TeslaLeo skrev: ↑08 dec 2024 15:32Oj. Jag ser mig själv och min familj som ”vanligt folk”. Medelklass.manneson skrev: ↑08 dec 2024 13:38https://www.bokman.nu/konsten-att-kora-bil-gratis-19520pejvic skrev: ↑08 dec 2024 12:44Det har du helt rätt i men då måste man också göra det för elbilarna som tappar 10 i månaden. 10.000 blir då 10.500.
men visst 254.000 då är ju inte samma idag. Att få noll i ränta på de åren är riktigt dåligt jobbat. Men att äga en bil med noll i värdeminskning är extremt god affär (om man nu måste ha en bil alls alltså). Bil är ju egentligen den absolut sämsta affär man gör i livet.
"Vanligt folk" köper inte ny bil. De köper en minst 3 år gammal fd leasingbil som tappat åtminstone 50%.
Alternativt privatleasar något för 3-5k/mån.
Av våra 7 ägda bilar har 3 st varit nya (varav en leasing).
Företagare tar ut majoriteten av nya bilar. Sen går en stor del på leasing - något som alla klasser gör samt företagen. Sen är det en liten del kvar, privatköp av ny bil. Sett till befolkningen tror jag det är rätt ovanligt att en medelklassfamilj går och köper sig en helt ny bil.
Bor i hyreslägenhet.
Om man tittar på Facebook så verkar just Model Y i stor utsträckning köpas nya av "vanliga" människor och det är uppenbart att det är deras första nya bil. Många har aldrig haft en bil med TPMS t.ex.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Statlig skatt har inget med det att göra.mikebike skrev: ↑08 dec 2024 16:56Våra två senaste bilar har varit nya. Ingen av oss kommer någonsin komma upp till brytpunkten för statlig skatt.Carlsson skrev: ↑08 dec 2024 15:37Så fyra har varit nya? Och du får nog korrigera - övre medelklass. Minst.TeslaLeo skrev: ↑08 dec 2024 15:32Oj. Jag ser mig själv och min familj som ”vanligt folk”. Medelklass.manneson skrev: ↑08 dec 2024 13:38https://www.bokman.nu/konsten-att-kora-bil-gratis-19520pejvic skrev: ↑08 dec 2024 12:44
Det har du helt rätt i men då måste man också göra det för elbilarna som tappar 10 i månaden. 10.000 blir då 10.500.
men visst 254.000 då är ju inte samma idag. Att få noll i ränta på de åren är riktigt dåligt jobbat. Men att äga en bil med noll i värdeminskning är extremt god affär (om man nu måste ha en bil alls alltså). Bil är ju egentligen den absolut sämsta affär man gör i livet.
"Vanligt folk" köper inte ny bil. De köper en minst 3 år gammal fd leasingbil som tappat åtminstone 50%.
Alternativt privatleasar något för 3-5k/mån.
Av våra 7 ägda bilar har 3 st varit nya (varav en leasing).
Företagare tar ut majoriteten av nya bilar. Sen går en stor del på leasing - något som alla klasser gör samt företagen. Sen är det en liten del kvar, privatköp av ny bil. Sett till befolkningen tror jag det är rätt ovanligt att en medelklassfamilj går och köper sig en helt ny bil.
Bor i hyreslägenhet.
Om man tittar på Facebook så verkar just Model Y i stor utsträckning köpas nya av "vanliga" människor och det är uppenbart att det är deras första nya bil. Många har aldrig haft en bil med TPMS t.ex.
Medelklass, ekonomiskt definition:
En svensk medelinkomst ligger i spannet 20 000–40 000 kronor. Medellönen i landet är 38 300 kronor (2022). Men även andra faktorer, som bakgrund och sociala faktorer, brukar användas för att definiera medelklass.
Sen är det ju lite plus minus och sådär då. Som sakt, bakgrund osv. Bara för att nån bor i hyresrätt innebär det inte att man inte är övre medelklass eller högre. Spelar inte heller roll hur man ser på sig själv. Det är samhället i stort som definierar klasserna.
Jag skulle säga att Tesla köpare (privata) består av till stor del av medelklass. Sen vet inte jag hur stor del av nybilsförsäljning Tesla utgör. Sett till alla bilar sålts.
Lägger till att cirka 50% av vår befolkning är arbetarklass. 25% medelklass och 25% över.