Ni som beställt EV6 GT 585hk

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Ni som beställt EV6 GT 585hk

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 07 dec 2024 22:48
Maw skrev: 07 dec 2024 21:27
SwedishAdvocate skrev: 07 dec 2024 19:11
Maw skrev: 07 dec 2024 19:04
SwedishAdvocate skrev: 07 dec 2024 18:10

A6 är 148,7* cm hög. EV6 GT är 154,5 cm hög. A6 är således 5,8 cm lägre än EV6 GT. Så jag tror ju inte att frontarean är större på A6 än på EV6 GT…

A6 må vara 3,3 cm bredare än EV6 GT, men den är å andra sidan 6,4 cm smalare än Model S…

Och formfaktorn påverkar ju också. Både A6 Sportback och Model S har ett Cd kring 0,21. A6 Avant har ett Cd på 0,24. EV6 GT har ett Cd på 0,28…

Men vi får väl se vad det blir för räckviddssiffror för A6 när motorpressen får möjlighet att göra sådan här testkörningar…

EDIT:
*Det finns en liten antenn baktill på A6 Avant som sticker upp lite högre, men den ger ju knappast något större utslag på frontarean…
Är du säker på att du fick siffrorna för a6 etron nu och inte vanliga a6?

Jag googlade och fick skillnaderna jag beskrev. Jag har inte påstått att EV6 har lägre luftmotstånd, bara att höjden lot a6 etron inte skiljer speciellt mycket.
Ja, jag är säker. Jag googlade också. Och vi har redan diskuterat höjden på A6 e-tron Sportback och Avant i tråden om den bilmodellen. Här:
viewtopic.php?p=822517#p822517
Det var a6 etron kombi jag menade
Och den har samma höjd som A6 e-tron Sportback. Förutom för den lilla antennen längst bak som sitter högre på den än på Sportback. Därför anges höjden för A6 Avant som högre än Sportback. Men bortsett från antennen är höjden densamma, och därmed är även frontarean densamma som för Sportback.
I så fall får man väl räkna bort antennen på ev6 gt också? Den ser ut att sticka upp ungefär lika mycket eller lite som på a6 etron avant.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 07 dec 2024 23:03
SwedishAdvocate skrev: 07 dec 2024 22:48
Maw skrev: 07 dec 2024 21:27
SwedishAdvocate skrev: 07 dec 2024 19:11
Maw skrev: 07 dec 2024 19:04

Är du säker på att du fick siffrorna för a6 etron nu och inte vanliga a6?

Jag googlade och fick skillnaderna jag beskrev. Jag har inte påstått att EV6 har lägre luftmotstånd, bara att höjden lot a6 etron inte skiljer speciellt mycket.
Ja, jag är säker. Jag googlade också. Och vi har redan diskuterat höjden på A6 e-tron Sportback och Avant i tråden om den bilmodellen. Här:
viewtopic.php?p=822517#p822517
Det var a6 etron kombi jag menade
Och den har samma höjd som A6 e-tron Sportback. Förutom för den lilla antennen längst bak som sitter högre på den än på Sportback. Därför anges höjden för A6 Avant som högre än Sportback. Men bortsett från antennen är höjden densamma, och därmed är även frontarean densamma som för Sportback.
I så fall får man väl räkna bort antennen på ev6 gt också? Den ser ut att sticka upp ungefär lika mycket eller lite som på a6 etron avant.
Håller med om att det verkar som de där antennerna ställer till om man vill jämföra höjden på de här bägge bilmodellerna. Och A6 Avant är ju tydligen ~23 cm längre än EV6, men tycker väl ändå det ser ut som att det borde skilja dryga 5 cm i höjd istället för dryga 2 cm… Men utan att faktiskt kunna mäta eller ha 100% tillförlitliga uppgifter så är det väl svårt att veta

Men för all del… Utifrån de gånger jag sett EV6 i verkligheten så ser den väl ut att vara en av de mindre högbyggda SUV/Crossoverna, så det får man väl ändå ge Hyundai/Kia oavsett vad nu höjdskillnaden mellan de här bilarna är…

Bild
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
wheels

Inlägg av wheels »

Nån som vet vad frihöjden under bilen på en A6 Avant är, för det ser ut som den behöver en ordentlig kasplåt under batteriet
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

wheels skrev: 09 dec 2024 06:13
Nån som vet vad frihöjden under bilen på en A6 Avant är, för det ser ut som den behöver en ordentlig kasplåt under batteriet
Nej, men gissar på något liknande som på ID.7, Merca EQE/EQS, äldre Model S med plåtfjädring eller Taycan. A6 e-tron går ju även att få med luftfjädring. Brukar det gå att reglera markfrigången på Audis luftfjädringar så samma sätt som t.ex. luftfjädringen till Model S?

EDIT:
Bilden ovan är ju tydligen ett pressfoto. Någon på pressavdelningen kanske fick 'lite feeling' och tyckte det vore snyggt om bilen såg lite lägre ut?…

EDIT2:
Här är ett maskerat testex. ute och rullar i trafik för ~ett år sedan:
viewtopic.php?p=768933#p768933
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar