TLDR?AAKEE skrev: ↑10 dec 2024 01:43Jag har ju redan beskrivit det fysikaliskt i tidigare i tråden, men vi tar det igen då:
-På plan väg, tappar bilen fart när den frirullar. Alltså måste bilen ha högre fart innan den börjar frirulla än efter att den har frirullat.
Bilen som inte frirullar kan åka med en konstant, lägre fart och därför spara energi eftersom det blir lägre förluster till luftmotstånd. Dessutom slipper den förlusten på ~10% av energin när den accelerera upp farten till den högre farten. Den energin som går åt till den högre hastigheten är förlorad energi. Samma med de 10% förlusterna för att öka hastigheten till en högre fart.
Här har vi alltså en lägre energiåtgång för att driva bilen som kan köra med lägre fart.
-Kör man med frirull till tex en korsning eller avtagsväg etc så kommer bilen tappa fart ganska långsamt på slutet vilket minskar snitthastigheten, och bilen som kör med regen kan återigen köra långsammare för att hålla samma snitthastighet i.om att den retarderar betydligt snabbare när den regenererar.
Det är väl uppenbart hoppas jag att man om man minskar farten på halva sträckan måste öka farten mer procentuellt sett på den andra halvan för att hålla samma snitthastighet (dvs komma fram samtidigt).
100 km/h i 100km tar 60 minuter.
80 km/h i 50 km behöver kompenseras med 133 km/h resterande för att klara timmen.
Det relativa energiåtgången för luftmotståndet blir 6.7% högre med 80-133 körningen. (Jag kan såklart specificera beräkningen exakt om det behövs.)
Detta är anledningen till att jag körde snålare med lägre konstant fart och regen runt slingan än med frirull och regen på slutet för resp korsning. Körde jag på hastighetsgränsen precis med regen så drog bilen mer men det gick å andra sidan åt avsevärt kortare tid. När jag anpassade farten så att det tog exakt lika lång tid blev regen snålare.
Kör man i nedförsbackar med frirull eller regen, i så precis lutning att farten inte ökar blir det samma förbrukning om man klarar at att inte ge för mycket gas eller frirulla. Skulle man inte klara det blir frirullning snålare just då men eftersom de flesta klarar att hålla farten relativt okey, så blir det väldigt låga effekter och därmed blir förlusten väldigt låg också (eftersom % på ett litet tal blir = litet). Så för att frirull ska vinna ska vi ha en backe som ger exakt lutning för att hålla farten, vilket såklart inte är vanligt. All överfart mot korrekt fart är ren förlust till luftmotstånd, energi som är förlorad.
För nedförsbacken kan vi enkelt räkna på energi.
Här är WLTP-testdata på en model Y LR 2022. Det är samma WLTP-test för 2023 också.
Y5LR.png
Det är alltså framtestade data.
F0 = rullmotstånd och drivlinemotstånd
F1 = hastighetsberoende motstånd, dock ej luftmotstånd.
F2 = luftmotstånd.
Vid 100km/h går det sammanlagt 539.9N att hålla farten i en Y LR =14997W.
Vid 110km/h går det sammanlagt 604.4N dvs 18468W.
För att en Y LR ska kunna frirulla med 110km/h krävs 18468W, mgh ger oss att vi behöver en höjdförändring på 18468/2187kgx9.81 = 0.86m per sekund för att nyttja den den effekten i lägesenergin för att hålla 110km/h. (0.86m/s = 2.8% lutning, så inte värst).
När bilen nått 110km/h så förbrukar den skillnaden (F1+F2) x 110/3.6 = 1970W mer i rull- och luftmotstånd. Det blir 1970/3600 = 0.547 Wh varje sekund i ren förlust.
Om vi istället tar backen i 100km/h får vi mgh effekt = 2187x9.81x0.8625x100/110 =16789W
Eftersom bilen tar 14997W i 100km/h finns det 1792W att regenerera. Det är 1792/3600 = 0.498Wh per sekund. Eftersom vi åker 11% långsammare än frirullen så tar det 11% längre tid, så kompenserat mot den högre farten för jämförelse = 0.553Wh/ sekund som vi kan regenerera.
Här är en forskningsrapport som kört testslingor och mätt regenereringen:
regen tests.png
Här är en annan. Notera stor skillnad mellan fordonen, men vi kan nog räkna med att vår Tesla tillhör de bästa bilarna på området.
IMG_2355.jpg
Det kommer ta i storleksordningen 100s att nå 110km/h, utan att räkna förluster i luftmotstånd under tiden farten ökar. under de 100 sekunderna kommer bilen förbruka ungefär 15Wh i ökat luftmotstånd. När bilen nått 110 har den 49Wh mer kinetisk energi, men har förbrukat ungefär 15Wh i luftmotstånd, så "verkningsgraden" är bara 49/(15+49) ca 76% precis när bilen nått 110km/h.
På samma sträcka har regenererande bilen kunnat regenerera minst 77% av all den energi som den frirullande bilen byggt till fart och bränt på luftmotstånd, så 15+49 = 64 Wh, dvs i vart fall 49Wh in i batteriet (77%). Under resterande del av backen bränner frirullningsbilen all energi som luftmotstånd medan regenereraren fortsätter att lagra energi.
Den allmänna uppfattningen att frirullning är gratis stämmer inte och även om backen tar slut precis där frirullaren nått 110km/h så går det åt 18468W precis när frirullaren kommer ut ur backen pga luftmotståndet medan regenereraren kommer ut med 14997W, det är en skillnad på 23% i rena förluster i den sekunden.
Påståendet att elbilen har 20% förluster i drivlinan stämmer inte i detta fall. Den absolut största delen i själva drivlinan, i princip hela förlusten kommer ifrån att man roterar hjulaxlar, växellådan och motorerna i oljebad med viskositet. Räknar man effektförlusten på en elbil som ska ut och köra är säkert försluten i storlekordningen 15% för hela drivlinan (se drive system efficiency 87% på MX30 på en av bilderna).
Men: Det finns en sak man lätt glömmer. Drivlinan roterar i detta fall oavsett, även för frirullaren och det går lika mycket energi för frirullaren så förlusten i effekt eller energi är likadan för frirullaren som för regenereraren.
Regen har dålig effektivitet i riktigt låg fart, som när man ska stanna för ett stop. Detta pga att motorn inte själv orkar leverera den spänning som behövs för att batteriet ska kunna laddas, så inverten löser det till kostnaden av en låg verkningsgrad men man får broms i vart fall. Detta problem drabbar sannolikt både regen och frirullaren, om inte frirullaren ska släppa gasen oerhört långt ifrån korsningen. I min testkörning kunde jag inte ens nå skyltad hastighet utan regen eftersom det krävdes full regen på den sträckan för att klara korsningen.
Glöm inte att man med OPD kommer ha minst lika stora variationer i hastighet som med frirull på plan mark, det blir inte lättare att hålla jämn fart med OPD så du får lägga in extra luftmotstånd även med OPD för fallet där man anstränger sig för att hålla jämn fart. Använder man farthållare kör man inte längre med OPD.