Helt klart olika perspektiv. Det är helt uppenbart att din inställning till Tesla styrs av känslor/tro/tillhölighet, och då går det inte att ha en vettig, intellektuell diskussion. Du argumenterar med åsikter, spacecoin med fakta.N H skrev: ↑07 dec 2024 17:00Nu var diskussionen om ton, härskarteknik osv. Du går hårt in för att vinna och trycka till de som har ett annat perspektiv, gång på gång. Jag tycker det blir ett ganska dåligt diskussionsforum av det.spacecoin skrev: ↑07 dec 2024 16:17Tack. Det var konkret. Jag tycker att du bör sätta in mina svar i sitt kontext, men skit i det.N H skrev: ↑07 dec 2024 15:04Ja, "jag tror inte på för att..." är ju jättebra. Här är några exempel, som du efterfrågade, som jag tycker är motsatsen till det goda exempel på hur man bör framföra sina teorier.spacecoin skrev: ↑07 dec 2024 11:57Håller inte med om att det är subjektivt tills någon på allvar visar, med en verklighetsbaserad kalkyl, på hur intäkterna ökar och i vilket takt.
Det finns inget som Cathie Wood gör som är verklighetsbaserat. Du måste väl förstå att hennes enda jobb är att prata upp Tesla och resten av hennes innehav? Huruvida man ska tro på henne, kan du kolla på genom att jämföra avkastning mellan ARKK med Nasdaq index. hon underpresterar massivt mot index och jag slår index med marginal.
Nu tycker jag du får ta och ge konkreta exempel istället för att komma med dessa vaga påhopp tycker jag. Det är omöjligt att försvara sig annars.
Någon säger: Tesla kommer att ha robotaxi 2026.
Jag säger: Det verkar inte troligt för z.y.x och å,ä,ö.
Du kallar det härskarteknik? En bättre diskussion hade väl varit "jag tror inte på a för att e.f"?
ps. Tibor, du behöver inte städa upp för min del. Jag är inte så lättkränkt.
"Du tycker inte värdering och resultat-tillväxt ska hänga ihop? Tesla har mer eller mindre noll-tillväxt och ett p/e på 100. Du tycker 300 är rimligare?"
"Då är det nästa grej som “kommer senare”. Robotar och robotaxi. Det första är så löjligt långt bort att det inte ens går att diskutera."
"Det finns inget som Cathie Wood gör som är verklighetsbaserat. Du måste väl förstå att hennes enda jobb är att prata upp Tesla och resten av hennes innehav?"
Om du kollar på sammanhanget där du svarat så tycker jag du borde se att det är en raljant, konfliktsökande och icke konstruktiv ton. Dålig respekt tycker jag, det blir inte mycket till diskussion eller så roligt att försöka diskutera när nån systematiskt går loss så här med enögt perspektiv. Om nån skriver så nån gång är väl inga problem, det är inga supergrova saker i sig, men jag upplever att det är systematiskt återkommande och att den här tråden spårat ur med nästan mer off topic Waymo-propagande än on topic om tsla.
1) Jag har fortfarande inte fått någon konkret återkoppling på frågan om du eller någon annan tycker att P/E 100 är rimligt för ett bolag utan meningsfull tillväxt. För vi är väl överens om att det är så?
2) Det är ett absolut och obestridligt faktum att humanoida robotar är ett forskningsområde och att Tesla styr sina robotar med människor annat än till demos med att plocka upp klossar et.c. Detta beror på att dagens AI-system inte ens är nära att uppvisa en bråkdel av vad som krävs för att kunna skapa en generell agent ens i mjukvara. Att deploya fysiska robotar bland folk kommer inte att hända de kommande 10 åren. Det kommer troligen att behövas en handfull genombrott inom AI likt transformers (2017).
3) CW:s "analyser" är inte neutrala och hon har haft fel i 10 år om det mesta. Vad mer vill du att jag ska säga? Det reflekteras i hennes fonders avkastning och hur fel hennes "analyser" om TSLA är. Ska jag verkligen behöva citera hennes Bear case för att vi ska komma till den slutsatsen?
4) Om du vill diskutera vad som skiljer mellan L4 (Waymo) och L2 (Tesla) så kan vi göra det. I ett ord: skalbarhet. Teslas teknik gör fel för ofta, även v13. Det är i det närmaste irrelevant om nu de här fyra influencer-killarna som har v13.2 har noll ingripanden eller fel. Nu har jag bara tittat på kanske 60 minuters körning men under den tiden har jag sett körning mot rödljus, kameror som blivit bländande av solen "ta över omedelbart" och bilar som var påväg att köra in i inhängnader.
Välj ämne så kör vi?
Min tolkning är att du bygger dina analyser mycket på vad som finns nu och data som stödjer det, du vill ha bevis. Jag erkänner gärna att det är mycket jag inte har koll på, speciellt om vad som ska hända de kommande 1-20 åren. Det är mycket vi alla inte har koll på vad det gäller Tesla och andra bolags framtid. Affärshemligheter där vi får ta del av fragment av planerna vid olika tillfällen. Tesla målar upp stora visioner och det är väldigt naturligt att vi inte får alla detaljer. Tro på det eller inte? Elon är optimist och Tesla sätter inte allt perfekt, men de visar också att det kan genomföra stora saker på ett sätt som många andra företag inte är i närheten av. Vi har vi olika perspektiv.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
- SagittariusA
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 09 okt 2024 17:00
Re: Aktien TSLA
Jag tror det är lätt att missa den stora bilden om vi bara tittar på datapunkter nu och i historien, så kallad "fakta". Ja, jag må vara en som tror att Tesla kommer att leverera på stora delar av deras visioner. Hög risk och volatilt, ja. Men jag tror också det är stora möjligheter.d3marcus skrev: ↑07 dec 2024 23:28Helt klart olika perspektiv. Det är helt uppenbart att din inställning till Tesla styrs av känslor/tro/tillhölighet, och då går det inte att ha en vettig, intellektuell diskussion. Du argumenterar med åsikter, spacecoin med fakta.N H skrev: ↑07 dec 2024 17:00Nu var diskussionen om ton, härskarteknik osv. Du går hårt in för att vinna och trycka till de som har ett annat perspektiv, gång på gång. Jag tycker det blir ett ganska dåligt diskussionsforum av det.spacecoin skrev: ↑07 dec 2024 16:17Tack. Det var konkret. Jag tycker att du bör sätta in mina svar i sitt kontext, men skit i det.N H skrev: ↑07 dec 2024 15:04Ja, "jag tror inte på för att..." är ju jättebra. Här är några exempel, som du efterfrågade, som jag tycker är motsatsen till det goda exempel på hur man bör framföra sina teorier.spacecoin skrev: ↑07 dec 2024 11:57
Håller inte med om att det är subjektivt tills någon på allvar visar, med en verklighetsbaserad kalkyl, på hur intäkterna ökar och i vilket takt.
Det finns inget som Cathie Wood gör som är verklighetsbaserat. Du måste väl förstå att hennes enda jobb är att prata upp Tesla och resten av hennes innehav? Huruvida man ska tro på henne, kan du kolla på genom att jämföra avkastning mellan ARKK med Nasdaq index. hon underpresterar massivt mot index och jag slår index med marginal.
Nu tycker jag du får ta och ge konkreta exempel istället för att komma med dessa vaga påhopp tycker jag. Det är omöjligt att försvara sig annars.
Någon säger: Tesla kommer att ha robotaxi 2026.
Jag säger: Det verkar inte troligt för z.y.x och å,ä,ö.
Du kallar det härskarteknik? En bättre diskussion hade väl varit "jag tror inte på a för att e.f"?
ps. Tibor, du behöver inte städa upp för min del. Jag är inte så lättkränkt.
"Du tycker inte värdering och resultat-tillväxt ska hänga ihop? Tesla har mer eller mindre noll-tillväxt och ett p/e på 100. Du tycker 300 är rimligare?"
"Då är det nästa grej som “kommer senare”. Robotar och robotaxi. Det första är så löjligt långt bort att det inte ens går att diskutera."
"Det finns inget som Cathie Wood gör som är verklighetsbaserat. Du måste väl förstå att hennes enda jobb är att prata upp Tesla och resten av hennes innehav?"
Om du kollar på sammanhanget där du svarat så tycker jag du borde se att det är en raljant, konfliktsökande och icke konstruktiv ton. Dålig respekt tycker jag, det blir inte mycket till diskussion eller så roligt att försöka diskutera när nån systematiskt går loss så här med enögt perspektiv. Om nån skriver så nån gång är väl inga problem, det är inga supergrova saker i sig, men jag upplever att det är systematiskt återkommande och att den här tråden spårat ur med nästan mer off topic Waymo-propagande än on topic om tsla.
1) Jag har fortfarande inte fått någon konkret återkoppling på frågan om du eller någon annan tycker att P/E 100 är rimligt för ett bolag utan meningsfull tillväxt. För vi är väl överens om att det är så?
2) Det är ett absolut och obestridligt faktum att humanoida robotar är ett forskningsområde och att Tesla styr sina robotar med människor annat än till demos med att plocka upp klossar et.c. Detta beror på att dagens AI-system inte ens är nära att uppvisa en bråkdel av vad som krävs för att kunna skapa en generell agent ens i mjukvara. Att deploya fysiska robotar bland folk kommer inte att hända de kommande 10 åren. Det kommer troligen att behövas en handfull genombrott inom AI likt transformers (2017).
3) CW:s "analyser" är inte neutrala och hon har haft fel i 10 år om det mesta. Vad mer vill du att jag ska säga? Det reflekteras i hennes fonders avkastning och hur fel hennes "analyser" om TSLA är. Ska jag verkligen behöva citera hennes Bear case för att vi ska komma till den slutsatsen?
4) Om du vill diskutera vad som skiljer mellan L4 (Waymo) och L2 (Tesla) så kan vi göra det. I ett ord: skalbarhet. Teslas teknik gör fel för ofta, även v13. Det är i det närmaste irrelevant om nu de här fyra influencer-killarna som har v13.2 har noll ingripanden eller fel. Nu har jag bara tittat på kanske 60 minuters körning men under den tiden har jag sett körning mot rödljus, kameror som blivit bländande av solen "ta över omedelbart" och bilar som var påväg att köra in i inhängnader.
Välj ämne så kör vi?
Min tolkning är att du bygger dina analyser mycket på vad som finns nu och data som stödjer det, du vill ha bevis. Jag erkänner gärna att det är mycket jag inte har koll på, speciellt om vad som ska hända de kommande 1-20 åren. Det är mycket vi alla inte har koll på vad det gäller Tesla och andra bolags framtid. Affärshemligheter där vi får ta del av fragment av planerna vid olika tillfällen. Tesla målar upp stora visioner och det är väldigt naturligt att vi inte får alla detaljer. Tro på det eller inte? Elon är optimist och Tesla sätter inte allt perfekt, men de visar också att det kan genomföra stora saker på ett sätt som många andra företag inte är i närheten av. Vi har vi olika perspektiv.
"Du säger bara att jag har "raljant, konfliktsökande och icke konstruktiv ton", men sedan när jag frågar dig vad konkret som jag har fel om eller vad du vill diskutera så är det bara radiotystnad?"
Spacecoin, härskarteknik har inget med vad du konkret vill diskutera. Dina datapunkter och analyser har absolut sin poäng och kan vara värdefulla, men ditt sätt att såga när något inte går att mäta eller analysera på det sätt du tycker är rätt är det jag menar med härksartekniker. Du går som sagt på ganska hårt när någon postar utan "fakta" och avfärdar det som bla trams från "Farzad och hans vänner", sekt osv.
Läste precis detta och tycker det är tänkvärt appropå fsd och transformation från biltillverkning till fsd/SaaS som det som ska driva vinsten inom auto framöver. Det är Teslas vision och vi har inte så mycket datapunkter på det än, men ändock viktigt för mig ang tslas framtida värde:
"In January 2023, Tesla did something unthinkable:
They slashed ALL prices by 20% & destroyed their profit margins overnight.
No one understood why they did it.
But Elon saw something no one else did...
Here's the real explanation (& why it's his boldest move yet)
For years, Tesla had dominated the EV market with premium pricing.
Their strategy was simple: Position as a luxury brand, maintain high margins.
But on January 12, 2023, Musk made an unprecedented move that shocked the industry...
Tesla slashed prices across ALL models by 10-20%.
• The Model Y: Down $13,000.
• The Model 3: Down $7,000.
Wall Street was stunned. Billions in market value vanished overnight.
But that was just the beginning...
The ripple effects were immediate:
• Used Tesla prices plummeted
• Existing owners protested
• Competitors panicked
Ford had to cut Mach-E prices by $5,900 just to stay competitive.
The entire EV market was in chaos. But why did Musk do it?
The answer lies in Tesla's unique business model:
Unlike traditional car makers who sell through dealerships...
Tesla sells direct-to-consumer.
This means they can adjust prices instantly based on demand.
But there was a bigger strategy at play...
Musk was playing 4D chess:
By slashing prices, he forced competitors into a price war they couldn't win.
But the results shocked everyone...
Tesla's Q3 2023 numbers tell the story:
• Operating margin crashed from 17.2% to 7.6%
• Operating income plunged 52% to $1.7B
• Stock price fell 40% since January
Wall Street was panicking. But the damage went deeper...
The used car market imploded:
Some Tesla models lost 28.9% of their value in ONE year.
Even more shocking:
A 2020 Model 3 saw the same depreciation in 3 years as a 2022 Model 3 saw in 1 year.
The entire industry was in chaos. But Musk had a secret weapon...
While competitors focused on car prices, Tesla was building their real profit engine:
Full Self-Driving (FSD) software.
At $12,000 per vehicle, it's nearly pure profit.
And that's just the beginning...
Musk's master plan:
1. Cut prices to gain market share
2. Get more Teslas on the road
3. Upsell high-margin software
4. Launch robotaxi network
Traditional automakers can't compete with this model. They don't have the software expertise.
Think about it:
Even with lower margins on cars, Tesla can make it up through:
• FSD subscriptions
• Over-the-air upgrades
• Future robotaxi revenue
It's the ultimate moat. The most amazing part about this all:
Despite this massive transformation...
Despite the price wars...
Despite the chaos...
They still spend $0 on advertising.
Meanwhile:
• Ford spends $2.2B on ads yearly
• GM spends $3.3B
• Toyota spends $4.1B
Yet...
Tesla sells more electric vehicles than all of them combined.
How? They cracked the modern marketing code:
Traditional advertising is dying:
• TV ads get skipped
• Billboards get ignored
• Digital ads get blocked
But Tesla?
They get millions in free publicity through:
• Musk's tweets
• Word-of-mouth
• Customer evangelism
All because they built in public. This is the future of business:
People don't trust corporate ads anymore. They trust authentic voices.
Instead of burning cash on ads, the best founders are building personal brands that:
• Create trust at scale
• Attract customers organically
• Generate opportunities on autopilot
Just like Elon did.
https://www.facebook.com/share/p/15FzPR ... tid=WC7FNe
Re: Aktien TSLA
Menar du att man ska väga information från Farzads podcast på samma vis som man väger information från en domänexpert? Vad tror du Farzads motivation är? Allmän och balanserad information? Har han eller hans gäster någon specialkompetens inom det de spekulerar om?N H skrev: ↑08 dec 2024 12:39Dina datapunkter och analyser har absolut sin poäng och kan vara värdefulla, men ditt sätt att såga när något inte går att mäta eller analysera på det sätt du tycker är rätt är det jag menar med härksartekniker. Du går som sagt på ganska hårt när någon postar utan "fakta" och avfärdar det som bla trams från "Farzad och hans vänner", sekt osv.
Har du hört talas om Occam's Razor? Hela det där resonemanget tycker jag känns som en väldigt krånglig efterhandskonstruktion som bortser från verkligheten.
Min bild är att Tesla sänkte priserna 2023 av två anledningar;
1) De var tvungna att göra det eftersom de tillverkade fler bilar än vad folk ville köpa.
2) De kunde sänka priset på grund av att litium (som starkt påverkar batteripriset) sjönk till en 1/3 av priset (som var 60k 2022 -> 25k 2023). Nu är priset 10k, dvs en halvering till.
Det som hänt sedan 2022 är att fler och fler länder dumpar bidragen, konkurrensen ökar. Marginalerna som fanns på BEV i början är borta. Det kommer att bli marginaler som branschstandard i auto, 5-10%. Det har jag sagt i fem år.
Teslas största marknad är Kina. Där är det helt galen konkurrens jfr med i EU/USA.
Det som fascinerar mig mest när att Elon lovar Robotaxi igen med playbooken från 2019-2021 (som drev upp kursen till dessa nivåer första gången) - är att folk fortfarande tror på vad han säger. Tesla har fortfarande 0 förarlösa kilometer på allmän väg.
"I feel very confident predicting autonomous robotaxis for Tesla next year,” Musk said on stage at the Tesla Autonomy Investor Day in Palo Alto, California. They won’t be “in all jurisdictions, because we won’t have regulatory approval everywhere, but I am confident we will have at least regulatory approval somewhere, literally next year,” he said.
-- Elon Musk, april 2019
https://www.cnbc.com/2019/04/22/elon-mu ... -year.html
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Aktien TSLA
Satan vad aktien tuffar på! Mycket trevligt.
Grattis till alla som valt att INTE betta mot Elon
Grattis till alla som valt att INTE betta mot Elon

Mvh
Nilsson
Nilsson
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4156
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Aktien TSLA
Brukar vara många inlägg här när det är bull, men inte nu.
Har alla sålt av sina innehav?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla
Är väl typ ATH nu så jag gissar på en rekyl på 50-100
(Så jag kan köpa tillbaka det jag sålt)
Har alla sålt av sina innehav?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla
Är väl typ ATH nu så jag gissar på en rekyl på 50-100
(Så jag kan köpa tillbaka det jag sålt)

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Aktien TSLA
De skall upp till 420.69 minst innan de vänder nedåtTellus skrev: ↑10 dec 2024 20:31Brukar vara många inlägg här när det är bull, men inte nu.
Har alla sålt av sina innehav?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla
Är väl typ ATH nu så jag gissar på en rekyl på 50-100
(Så jag kan köpa tillbaka det jag sålt)![]()

Re: Aktien TSLA
Ja, Tesla har ju så många taxibilar deployade att det är lätt att förstå att Cruise packade ihop... Vem kan konkurrera med det liksom?

Om du läste på forumet så skulle du veta att Cruise-nyheten redan är avhandlad i rätt tråd. Om något så är det här bearish för autonoma fordon i allmänhet eller så kan man tolka det som att ingen har chans att komma i kapp Waymo i närtid för vettiga pengar.
Det är inte supersannolikt att Tesla når autonomi, men det kan inte uteslutas att det händer det här årtiondet.
Ska man tro på FSD tracker så trendar det inte åt det hållet.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Nu är kursen uppe och nosar på ATH ($414.5 2021-11-04):
/fthX90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Japp, ny ATH $415, "nästan oavsett vart kursen tar vägen", med betoning på "nästan"...



Skönt att jag inte sålde av hela min position iaf...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 674
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Aktien TSLA
3.51 kvarpejvic skrev: ↑10 dec 2024 20:53De skall upp till 420.69 minst innan de vänder nedåtTellus skrev: ↑10 dec 2024 20:31Brukar vara många inlägg här när det är bull, men inte nu.
Har alla sålt av sina innehav?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla
Är väl typ ATH nu så jag gissar på en rekyl på 50-100
(Så jag kan köpa tillbaka det jag sålt)![]()
![]()

Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Re: Aktien TSLA
Vad kan en biltillverkare tänkas betala för att licensiera ett L2 system?
Och mest troligt så funkar inte detta utan att man köper hela hårdvaran av Tesla, känns mer eller mindre osannolikt enligt mig att någon vill låsa in sig och vara beroende av någon som är så inkonsekvent som Elon är.
Re: Aktien TSLA
Kommer aldrig att hända.backe skrev: ↑11 dec 2024 19:54Vad kan en biltillverkare tänkas betala för att licensiera ett L2 system?
Och mest troligt så funkar inte detta utan att man köper hela hårdvaran av Tesla, känns mer eller mindre osannolikt enligt mig att någon vill låsa in sig och vara beroende av någon som är så inkonsekvent som Elon är.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4156
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Aktien TSLA
pejvic skrev: ↑10 dec 2024 20:53De skall upp till 420.69 minst innan de vänder nedåtTellus skrev: ↑10 dec 2024 20:31Brukar vara många inlägg här när det är bull, men inte nu.
Har alla sålt av sina innehav?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla
Är väl typ ATH nu så jag gissar på en rekyl på 50-100
(Så jag kan köpa tillbaka det jag sålt)![]()
![]()

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- SagittariusA
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 09 okt 2024 17:00
Re: Aktien TSLA
Det är ingen skillnad på TSLA och GME eller på Dan Ives och Roaring Kitty,
$TSLA needs to gain 7% more to be worth more than all other automakers worldwide combined.
$TSLA has about 2% market share worldwide with shrinking revenue and profits.
Re: Aktien TSLA
Sålt?? Självklart inte, nu när vi bara är timmar ifrån att FSD "unsupervised"
och Optimus är här.
Skämt o sido, det där kontot på Nordnet startade som ett "lekkonto" då jag
och en polare satte in 5000 kr var och tävlade om vem som kunde dubbla
insatsen först. Jag förlorade den tävlingen i utklassningsstil.
Sen pytsade jag in ytterligare ca 75k och köpte tsla för hela slanten.
Numera efter en uppgång på över 2300% så fungerar kontot mest som en
påminnelse till mig själv att det allt som oftast är mer lönsamt att köpa
och behålla istället för att daytrada. Inte lika roligt dock.
Kanske dags att sälja snart? Får vi en eller ett par röda Heikin Ashi-staplar
i diagrammet nedan så kanske jag slår till.
Vi har trots allt ständiga orosmoln på himlen i form av t ex Kina, av flera
anledningar. Geopolitisk oro och all annan galenskap som florerar fritt
på vårat klot.
Börjar bli alltmer orolig att nån av alla galenpannor ska ge sig på Elon.
Synd att man inte tillhör den där självsäkra kategorin människor som kan
se in i framtiden. Då hade man ju med lätthet vetat om man ska sälja eller
behålla tsla nu.
Re: Aktien TSLA
Jag tänkte att det kanske är lite tidigt att tacka Elon om du fortfarande har aktierna kvar och inte realiserat vinsten.Larofo skrev: ↑12 dec 2024 13:04Sålt?? Självklart inte, nu när vi bara är timmar ifrån att FSD "unsupervised"
och Optimus är här.
Skämt o sido, det där kontot på Nordnet startade som ett "lekkonto" då jag
och en polare satte in 5000 kr var och tävlade om vem som kunde dubbla
insatsen först. Jag förlorade den tävlingen i utklassningsstil.
Sen pytsade jag in ytterligare ca 75k och köpte tsla för hela slanten.
Numera efter en uppgång på över 2300% så fungerar kontot mest som en
påminnelse till mig själv att det allt som oftast är mer lönsamt att köpa
och behålla istället för att daytrada. Inte lika roligt dock.
Kanske dags att sälja snart? Får vi en eller ett par röda Heikin Ashi-staplar
i diagrammet nedan så kanske jag slår till.
Vi har trots allt ständiga orosmoln på himlen i form av t ex Kina, av flera
anledningar. Geopolitisk oro och all annan galenskap som florerar fritt
på vårat klot.
Börjar bli alltmer orolig att nån av alla galenpannor ska ge sig på Elon.
Synd att man inte tillhör den där självsäkra kategorin människor som kan
se in i framtiden. Då hade man ju med lätthet vetat om man ska sälja eller
behålla tsla nu.
tslaMonth .jpg