Du säger bara att jag har "raljant, konfliktsökande och icke konstruktiv ton", men sedan när jag frågar dig vad konkret som jag har fel om eller vad du vill diskutera så är det bara radiotystnad?N H skrev: ↑07 dec 2024 17:14Och punkterna.spacecoin skrev: ↑07 dec 2024 16:17Tack. Det var konkret. Jag tycker att du bör sätta in mina svar i sitt kontext, men skit i det.N H skrev: ↑07 dec 2024 15:04Ja, "jag tror inte på för att..." är ju jättebra. Här är några exempel, som du efterfrågade, som jag tycker är motsatsen till det goda exempel på hur man bör framföra sina teorier.spacecoin skrev: ↑07 dec 2024 11:57Håller inte med om att det är subjektivt tills någon på allvar visar, med en verklighetsbaserad kalkyl, på hur intäkterna ökar och i vilket takt.
Det finns inget som Cathie Wood gör som är verklighetsbaserat. Du måste väl förstå att hennes enda jobb är att prata upp Tesla och resten av hennes innehav? Huruvida man ska tro på henne, kan du kolla på genom att jämföra avkastning mellan ARKK med Nasdaq index. hon underpresterar massivt mot index och jag slår index med marginal.
Nu tycker jag du får ta och ge konkreta exempel istället för att komma med dessa vaga påhopp tycker jag. Det är omöjligt att försvara sig annars.
Någon säger: Tesla kommer att ha robotaxi 2026.
Jag säger: Det verkar inte troligt för z.y.x och å,ä,ö.
Du kallar det härskarteknik? En bättre diskussion hade väl varit "jag tror inte på a för att e.f"?
ps. Tibor, du behöver inte städa upp för min del. Jag är inte så lättkränkt.
"Du tycker inte värdering och resultat-tillväxt ska hänga ihop? Tesla har mer eller mindre noll-tillväxt och ett p/e på 100. Du tycker 300 är rimligare?"
"Då är det nästa grej som “kommer senare”. Robotar och robotaxi. Det första är så löjligt långt bort att det inte ens går att diskutera."
"Det finns inget som Cathie Wood gör som är verklighetsbaserat. Du måste väl förstå att hennes enda jobb är att prata upp Tesla och resten av hennes innehav?"
Om du kollar på sammanhanget där du svarat så tycker jag du borde se att det är en raljant, konfliktsökande och icke konstruktiv ton. Dålig respekt tycker jag, det blir inte mycket till diskussion eller så roligt att försöka diskutera när nån systematiskt går loss så här med enögt perspektiv. Om nån skriver så nån gång är väl inga problem, det är inga supergrova saker i sig, men jag upplever att det är systematiskt återkommande och att den här tråden spårat ur med nästan mer off topic Waymo-propagande än on topic om tsla.
Jag vill dock be dig att avstå från fler personangrepp som t ex ovan "raljant, konfliktsökande och icke konstruktiv ton.". "Systematiskt", "Enögt". Du menar väl ändå att jag har fel i sak? Låt oss då avstå från pajkastning och diskutera sakerna? Det blir ju smått märkligt när du gör det som du anklagar mig för.
1) Jag har fortfarande inte fått någon konkret återkoppling på frågan om du eller någon annan tycker att P/E 100 är rimligt för ett bolag utan meningsfull tillväxt. För vi är väl överens om att det är så?
2) Det är ett absolut och obestridligt faktum att humanoida robotar är ett forskningsområde och att Tesla styr sina robotar med människor och teleoperation annat än till demos med att plocka upp klossar et.c. Detta beror på att dagens AI-system inte ens är nära att uppvisa en bråkdel av vad som krävs för att kunna skapa en generell agent ens i mjukvara. Att deploya fysiska humanoida robotar som jobbar bland folk kommer högst troligen inte att hända de kommande 10 åren. Det kommer troligen att behövas en handfull genombrott inom AI likt transformers (2017).
3) CW:s "analyser" är inte neutrala och hon har haft fel i 10 år om det mesta. Vad mer vill du att jag ska säga? Det reflekteras i hennes fonders avkastning och hur fel hennes "analyser" om TSLA är. Ska jag verkligen behöva citera hennes Bear case för att vi ska komma till den slutsatsen?
4) Hela tesen om TSLA:s värdering verkar ju ligga i robotaxi, så det blir ju omöjligt att inte jämföra med Waymo tänker jag. Om du vill diskutera vad som skiljer mellan L4 (Waymo) och L2 (Tesla) så kan vi göra det. I ett ord: skalbarhet. Teslas teknik gör fel för ofta, även v13. Det är i det närmaste irrelevant om nu de här fyra influencer-killarna som har v13.2 har noll ingripanden eller fel. Nu har jag bara tittat på kanske 60 minuters körning men under den tiden har jag sett körning mot rödljus, kameror som blivit bländande av solen "ta över omedelbart" och bilar som var på väg att köra in i inhängnader. Man behöver kunna köra i månader eller snarare år utan att göra den här typen av fel.
Välj ämne så kör vi?
1. Vad är rimligt - vad händer i framtiden? Historisk tillväxt är inte anledningen att marknaden värderar tsla med p/e 100. 10, 100 eller 1000 - framtiden och marknaden avgör. Det går att göra analyser och räkneexempel som visar att nuvarande p/e är alldeles för lågt eller alldeles för högt.
2. Igen, nu vs framtiden.
3. Du tycker inte CWs analyser är neutrala, ok. Jag kan ju tycka att både spacecoins och CWs är extrema. Vem som har minst fel får vi se nån gång i framtiden.
Du verkar ju personifiera min tes om "faith based investing". Inget fel med det, men då ska du kanske inte kritisera mig när jag vill diskutera detaljer och konkreta, mätbara saker, baserat på verklig evidens och sluta kalla det för "härskarteknik".
Det jag kanske gör är att jag utmanar din tro med resonemang och datapunkter. Jag kan förstå att det kan upplevas provocerande.