3D printning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 11 dec 2024 10:51
Så kom då äntligen julafton, precis som utlovat, den 9 december: Leverans av Creality K2 Plus Combo!

Jag har printat på och gjorde mig nu under natten ett efterlängtat vinställ: https://www.printables.com/model/109597 ... rack/files som det absolut första, se bilderna i svart.
Grattis!

Ser att du kommit igång bra!

Ett tips för tex såna vinställ är att det finns filament som ger extra snygg look i jämförelse med vanligt filament.
Addnorth har tex en hel del som blir vackert.

Håller just på slutföra de sista detaljerna på ett nytt kök och fick en smal hög yta över där jsg funderat på att stoppa in en vinkyl, men printade vinställ kanske slår vinkylen. Måste funderas på, tack för tipset! 😉
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Även jag har packat upp och köpt en försvarlig mängd PLA och PETG.
Provskrivit ut en liten skrapa som var en av demofilerna på Bambu p1. PLA gav en rätt skarp doft i huset dock…
Ett av de mindre, men ack så trevliga, projekten vore att förse s2018 med USB C kontakt i laddadaptern i mittkonsolen och dimensionera det hela så att telefon med case jackar i där.
Kanske någon här redan har gjort detta rent av?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag unnade mig ett en sen julklapp och beställde en BambuLabs P1S combo som levererades igår.

Mycket trevlig maskin, gedigen byggkvalitet, snabb att komma igång med, helt felfri utskriftskvalitet på det lilla jag hunnit testa än så länge.

Det märks att det har hänt en del på den här marknaden på några år sen jag köpte en skrivare senast, detta skall bli kul! :D

Nu väntar jag bara på en (stor) låda filament som jag beställde samtidigt men som tyvärr blivit försenad.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag köpte också en ny combo med 3D-mus och "vanlig" mus från 3DConnexion tidigare, rekommenderas varmt för alla som tänker sig designa pryttlar själv.

Min gamla 3D-mus (tredje i ordningen) funkar iofs fortfarande hjälpligt, men Tjabo (hunden) har tuggat på den en hel del när han var valp, och batteriet har gett upp så jag måste ha den sladdansluten, den får pensioneras på arbetsstationen på landet.

En 3D-mus gör (efter lite inlärning och träning) designarbetet betydligt mer naturligt och snabbt enligt mig.

Den här combon snappade jag upp på deras "black week"-rea till ett bra pris:

https://3dconnexion.com/se/product/spac ... ess-kit-2/

3D-musen har ju i princip inga konkurrenter, den "vanliga" musen var också mycket trevlig, påminner mycket om Logitech (jag misstänker licensiering), och musmattan är av hög kvalitet. Dom små etuierna till mössen är pricken över i. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Unnade mig lite jag med!

Blev en X1C till extra-kontoret som jag är extremt nöjd med

Har en Prusa MK3S+ som fortfarande fungerar felfritt hemma

Hade redan 40+ filament men har fyllt på med PLA-CF och PETG-CF :D

Utöver det så blev det en Creality Falcon 10w
Och..
Xtool s1 40w diodlaser med riser, AP2 filter(tar bort 99% av all smuts/rök/doft)

Nu har jag att pilla med…
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

OscarA skrev: 15 jan 2025 08:54
Unnade mig lite jag med!

Och..
Xtool s1 40w diodlaser med riser, AP2 filter(tar bort 99% av all smuts/rök/doft)

Nästan lite frosseri där…
Luftfilter verkar intressant. Bara printat med PLA och PETG sedan tomten gick förbi och lämnade min Bambu P1S, men det blir lite ångor vid utskrifter. Köpte filament på CO, funkar väldigt bra.
Kan dessa filter anpassas för olika printers?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag upplever PLA som helt luktfritt faktiskt. Har kört Amazon Basic och någon annan variant.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Köpte nya toastolar och vid monteringen så var det såklart 90mm avloppstam i huset.
Hade "lite" issues med ombyggnation av ett badrum för 25 år sedan, p.ga just det med 90mm men det hade man ju hunnit förtränga :)

90mm finns överlag inte. Lyckades få tag på rak 90mm med muff, men medan jag väntade tillverkade jag en egen eftersom jag varken ville montera tebaxx den gamla eller vara helt utan tills leveransen kom. Funkar perfekt än (Printad i PC Blend, och gummitätningen i TPU flexibelt).

När nästa toastol skulle monteras, i lilltoan, visade det sig att de hade sågat och trixat och limmat i en 90mm böj, och det passade inte med nya toastolen så jag försökte hitta en 90 mm 90 (eller 87-90) grader böj. Det finns inte, någonstans såvitt jag kan se.

Håller precis på printa den, och utan möjlighet att 3D printa hade jag stått mig rätt slätt då väggen är för tunn för att rymma en 110mm standard böj. Det hade gått att såga/limma/trixa under förutsättning att man hittar en 90mm 90 graders med muff.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Gustafsson skrev: 15 jan 2025 09:35
OscarA skrev: 15 jan 2025 08:54
Unnade mig lite jag med!

Och..

Nästan lite frosseri där…
Luftfilter verkar intressant. Bara printat med PLA och PETG sedan tomten gick förbi och lämnade min Bambu P1S, men det blir lite ångor vid utskrifter. Köpte filament på CO, funkar väldigt bra.
Kan dessa filter anpassas för olika printers?
Detta filtret är till för lasermaskinen som har flera olika filter bland annat aktivt kol.
Jag hade tänkt designa en adapter till min X1C för att använda den där med, så jag kan använda mitt ABS m.m.

PLA ska generellt sett inte lukta. Alla görs inte likadant dock och jag har stött på några billigare som har luktat.
Jag är hittills mest nöjd med Prusa-filament. Därefter bambulab/esun/sunlu (sunlu och esun tillverkar åt bambu)
Addnorth och anycubic funkar bra
IMG_1992.jpeg
IMG_1990.jpeg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

OscarA skrev: 15 jan 2025 11:00
PLA ska generellt sett inte lukta. Alla görs inte likadant dock och jag har stött på några billigare som har luktat.
Jag är hittills mest nöjd med Prusa-filament. Därefter bambulab/esun/sunlu (sunlu och esun tillverkar åt bambu)
Addnorth och anycubic funkar bra
IMG_1992.jpeg
IMG_1990.jpeg
Ja, Prusa har riktigt bra kvalitet.

Jag har inte köpt filtertillsatsen till min prusa enclosure då det inte luktar nämnvärt från de normala filamenten, speciellt lite när man printar i enclosure.

Jag har dock tagit ut printern i garaget några ggr och kört med ventilationen igång där när jag kört något filament som avger farliga ångor, inte bara lukt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar