3D printning

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 11 dec 2024 10:51
Så kom då äntligen julafton, precis som utlovat, den 9 december: Leverans av Creality K2 Plus Combo!

Jag har printat på och gjorde mig nu under natten ett efterlängtat vinställ: https://www.printables.com/model/109597 ... rack/files som det absolut första, se bilderna i svart.
Grattis!

Ser att du kommit igång bra!

Ett tips för tex såna vinställ är att det finns filament som ger extra snygg look i jämförelse med vanligt filament.
Addnorth har tex en hel del som blir vackert.

Håller just på slutföra de sista detaljerna på ett nytt kök och fick en smal hög yta över där jsg funderat på att stoppa in en vinkyl, men printade vinställ kanske slår vinkylen. Måste funderas på, tack för tipset! 😉
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Även jag har packat upp och köpt en försvarlig mängd PLA och PETG.
Provskrivit ut en liten skrapa som var en av demofilerna på Bambu p1. PLA gav en rätt skarp doft i huset dock…
Ett av de mindre, men ack så trevliga, projekten vore att förse s2018 med USB C kontakt i laddadaptern i mittkonsolen och dimensionera det hela så att telefon med case jackar i där.
Kanske någon här redan har gjort detta rent av?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag unnade mig ett en sen julklapp och beställde en BambuLabs P1S combo som levererades igår.

Mycket trevlig maskin, gedigen byggkvalitet, snabb att komma igång med, helt felfri utskriftskvalitet på det lilla jag hunnit testa än så länge.

Det märks att det har hänt en del på den här marknaden på några år sen jag köpte en skrivare senast, detta skall bli kul! :D

Nu väntar jag bara på en (stor) låda filament som jag beställde samtidigt men som tyvärr blivit försenad.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jag köpte också en ny combo med 3D-mus och "vanlig" mus från 3DConnexion tidigare, rekommenderas varmt för alla som tänker sig designa pryttlar själv.

Min gamla 3D-mus (tredje i ordningen) funkar iofs fortfarande hjälpligt, men Tjabo (hunden) har tuggat på den en hel del när han var valp, och batteriet har gett upp så jag måste ha den sladdansluten, den får pensioneras på arbetsstationen på landet.

En 3D-mus gör (efter lite inlärning och träning) designarbetet betydligt mer naturligt och snabbt enligt mig.

Den här combon snappade jag upp på deras "black week"-rea till ett bra pris:

https://3dconnexion.com/se/product/spac ... ess-kit-2/

3D-musen har ju i princip inga konkurrenter, den "vanliga" musen var också mycket trevlig, påminner mycket om Logitech (jag misstänker licensiering), och musmattan är av hög kvalitet. Dom små etuierna till mössen är pricken över i. ;)

/fth
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Unnade mig lite jag med!

Blev en X1C till extra-kontoret som jag är extremt nöjd med

Har en Prusa MK3S+ som fortfarande fungerar felfritt hemma

Hade redan 40+ filament men har fyllt på med PLA-CF och PETG-CF :D

Utöver det så blev det en Creality Falcon 10w
Och..
Xtool s1 40w diodlaser med riser, AP2 filter(tar bort 99% av all smuts/rök/doft)

Nu har jag att pilla med…
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

OscarA skrev: 15 jan 2025 08:54
Unnade mig lite jag med!

Och..
Xtool s1 40w diodlaser med riser, AP2 filter(tar bort 99% av all smuts/rök/doft)

Nästan lite frosseri där…
Luftfilter verkar intressant. Bara printat med PLA och PETG sedan tomten gick förbi och lämnade min Bambu P1S, men det blir lite ångor vid utskrifter. Köpte filament på CO, funkar väldigt bra.
Kan dessa filter anpassas för olika printers?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag upplever PLA som helt luktfritt faktiskt. Har kört Amazon Basic och någon annan variant.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Köpte nya toastolar och vid monteringen så var det såklart 90mm avloppstam i huset.
Hade "lite" issues med ombyggnation av ett badrum för 25 år sedan, p.ga just det med 90mm men det hade man ju hunnit förtränga :)

90mm finns överlag inte. Lyckades få tag på rak 90mm med muff, men medan jag väntade tillverkade jag en egen eftersom jag varken ville montera tebaxx den gamla eller vara helt utan tills leveransen kom. Funkar perfekt än (Printad i PC Blend, och gummitätningen i TPU flexibelt).

När nästa toastol skulle monteras, i lilltoan, visade det sig att de hade sågat och trixat och limmat i en 90mm böj, och det passade inte med nya toastolen så jag försökte hitta en 90 mm 90 (eller 87-90) grader böj. Det finns inte, någonstans såvitt jag kan se.

Håller precis på printa den, och utan möjlighet att 3D printa hade jag stått mig rätt slätt då väggen är för tunn för att rymma en 110mm standard böj. Det hade gått att såga/limma/trixa under förutsättning att man hittar en 90mm 90 graders med muff.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Gustafsson skrev: 15 jan 2025 09:35
OscarA skrev: 15 jan 2025 08:54
Unnade mig lite jag med!

Och..

Nästan lite frosseri där…
Luftfilter verkar intressant. Bara printat med PLA och PETG sedan tomten gick förbi och lämnade min Bambu P1S, men det blir lite ångor vid utskrifter. Köpte filament på CO, funkar väldigt bra.
Kan dessa filter anpassas för olika printers?
Detta filtret är till för lasermaskinen som har flera olika filter bland annat aktivt kol.
Jag hade tänkt designa en adapter till min X1C för att använda den där med, så jag kan använda mitt ABS m.m.

PLA ska generellt sett inte lukta. Alla görs inte likadant dock och jag har stött på några billigare som har luktat.
Jag är hittills mest nöjd med Prusa-filament. Därefter bambulab/esun/sunlu (sunlu och esun tillverkar åt bambu)
Addnorth och anycubic funkar bra
IMG_1992.jpeg
IMG_1990.jpeg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

OscarA skrev: 15 jan 2025 11:00
PLA ska generellt sett inte lukta. Alla görs inte likadant dock och jag har stött på några billigare som har luktat.
Jag är hittills mest nöjd med Prusa-filament. Därefter bambulab/esun/sunlu (sunlu och esun tillverkar åt bambu)
Addnorth och anycubic funkar bra
IMG_1992.jpeg
IMG_1990.jpeg
Ja, Prusa har riktigt bra kvalitet.

Jag har inte köpt filtertillsatsen till min prusa enclosure då det inte luktar nämnvärt från de normala filamenten, speciellt lite när man printar i enclosure.

Jag har dock tagit ut printern i garaget några ggr och kört med ventilationen igång där när jag kört något filament som avger farliga ångor, inte bara lukt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det verkar vara lite drama kring bambu nu?

"They are removing the ability to connect to Bambu printers with 3rd party software. The official reason is to increase security but anyone who knows anything about network security can tell their entire post was nonsense and the software they released was immediately hacked so security is either unchanged or worse than before."

Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Var nästan att beställa en BambuLab P1S igår och så kommer detta upp.
Vad innebär det egentligen för en person som redan har en kinesisk robotdammsugare?

En fråga till om denna, har den LAN-port eller är det bara WiFi på denna?
Hade tänkt att ställa den i garaget som jag har trådat till
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel114610

Inlägg av DanielOrneling »

Erxon skrev: 21 jan 2025 09:04
Vad innebär det egentligen för en person som redan har en kinesisk robotdammsugare?

För gemene man(användare) skulle jag våga påstå att det inte förändrar ett dugg. Det som jag sett det diskuteras om är att folk vill använda en annan slicer (programvara för att förbereda modellen för utskrift) än Bambus egna (Bambu Studio) och det ska då inte fungera med deras senaste firmware.

Jag själv som bytte bort min tidigare skrivare just för att slippa krångel bryr mig inte om detta, utan jag fortsätter glatt använda min P1S tillsammans med Bambu Studio och producerar klockrena utskrifter. De som vill modda sönder sina skrivare kan få göra det känner jag, men inget som jag kommer lägga tid på att göra.

Vad jag kan se har den bara WiFi, men jag har själv min P1S i garaget uppkopplat på WiFi. Nu har jag iofs. mitt garage integrerat i huset så det är ju lite missvisande men har du bara WiFi-täckning i garaget ser jag inga problem med den lösningen.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Sätt en wifi repeater/extender i LAN-porten
Typ https://www.kjell.com/se/produkter/nat ... 750-p61936
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

OscarA skrev: 21 jan 2025 13:45

Sätt en wifi repeater/extender i LAN-porten
Typ https://www.kjell.com/se/produkter/nat ... 750-p61936
En sådan har jag redan i taket på övervåningen.
Tyvärr är det lite långt till garaget så det trådlösa är på gränsen, inte alltid att Sonos’en vill gå igång. Riktigt I-lands problem.
Får då titta på någon lösning på detta, just nu verkar det som att inte alla parter tycker att vi Villhöver en…
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

DanielOrneling skrev: 21 jan 2025 11:04

För gemene man(användare) skulle jag våga påstå att det inte förändrar ett dugg. Det som jag sett det diskuteras om är att folk vill använda en annan slicer (programvara för att förbereda modellen för utskrift) än Bambus egna (Bambu Studio) och det ska då inte fungera med deras senaste firmware.

Jag själv som bytte bort min tidigare skrivare just för att slippa krångel bryr mig inte om detta, utan jag fortsätter glatt använda min P1S tillsammans med Bambu Studio och producerar klockrena utskrifter. De som vill modda sönder sina skrivare kan få göra det känner jag, men inget som jag kommer lägga tid på att göra.

Vad jag kan se har den bara WiFi, men jag har själv min P1S i garaget uppkopplat på WiFi. Nu har jag iofs. mitt garage integrerat i huset så det är ju lite missvisande men har du bara WiFi-täckning i garaget ser jag inga problem med den lösningen.
Tack för svaret, då lär det bli för mig som för dig.
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel114610

Inlägg av DanielOrneling »

Lite mer info om vad Bambulab pysslar med för tillfället: https://www.theverge.com/2025/1/21/2434 ... ck-answers
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kul att så många skriver sina erfarenheter här. Jag skaffade min Bambu X1C i maj förra året och har nu nästan 2500 timmar i den :D
Som sagt man blir bara dragen djupare och djupare ner i träsket.
En klar fördel med AMS och Bambu är att jag kan sitta på jobbet och starta en utskrift flera timmar innan jag kommer hem.

Gjorde ett skåp till filamentet så man ser vad man har. Ramarna och gångjärnen plus lite annat är givetvis utskrivet :D

Vet man vad man gör och väljer rätt inställningar för antal väggar, fyllnadsgrad och riktning på utskriften så tycker jag PLA fungerar bra till det mesta som ska användas inomhus.

Även att använda PLA som stöd till PLA går oftast väldigt bra när man kör med små träd varianten i Bambu Studio. Enkelt att ta bort.
Temp.jpg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Just täppt till ett munstycke med clas ohlssons trä-PLA. Blir att mecka lite.
Perfekt med 3D att skriva ut tillbehör till bilen med.
Inte svårt att få timmarna att gå framför datorn …
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

fth skrev: 14 jan 2025 21:17
Jag unnade mig ett en sen julklapp och beställde en BambuLabs P1S combo som levererades igår.

Mycket trevlig maskin, gedigen byggkvalitet, snabb att komma igång med, helt felfri utskriftskvalitet på det lilla jag hunnit testa än så länge.

Det märks att det har hänt en del på den här marknaden på några år sen jag köpte en skrivare senast, detta skall bli kul! :D

Nu väntar jag bara på en (stor) låda filament som jag beställde samtidigt men som tyvärr blivit försenad.

/fth
Liten uppdatering, efter några månaders hyfsat intensiv printning så har jag fortfarande (ta i trä) inte en enda misslyckad utskrift...! :o

Jag har inte heller behövt mecka, kalibrera, justera, leta obskyra slicer-profiler på suspekta chat-forum, printa x antal mods etc för att få allting att funka, jag har hela tiden kört på default-inställningar och -profiler, med perfekt resultat. :D

Mina utskrifter är iofs mest PLA och PETG, med liten andel TPU, alltså inga extrema och/eller abrasive material, så jag har kanske inte testat gränserna särskilt mycket, men jag är iaf extremt nöjd och rätt överraskad över hur stor utvecklingen har varit på några få år.

/fth
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Investerat i ett 0,6 mm härdat munstycke för mer slipande filament. Skrivit ut en hel del grejer, mest krokar/adaptrar/hållare/grejer som håller ordning på elektronikkomponenter och några traversflöjter (!). De senare fungerar kanon och nu hinner jag inte printa pga flöjtövningar... Fått riktig filamentsallad i boxen, tänk Jimi Hendrix frisyr, troligen pga dåligt rengjord platta.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 11 mar 2025 10:00
Investerat i ett 0,6 mm härdat munstycke för mer slipande filament. Skrivit ut en hel del grejer, mest krokar/adaptrar/hållare/grejer som håller ordning på elektronikkomponenter och några traversflöjter (!). De senare fungerar kanon och nu hinner jag inte printa pga flöjtövningar... Fått riktig filamentsallad i boxen, tänk Jimi Hendrix frisyr, troligen pga dåligt rengjord platta.
Någon gång ska man ha det jäkligt också!

Jag har nästan inte haft några såna issues på åtta år eller vad det blir, men det har vart mitt eget fel varje gång 😅
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Med det sagt, härdade stål-nozzlar är bra för såna filament som nöter ut nozzeln annars.

Men flr övriga filament skriver det bättre med brass, antagligen pga hur mässing släpper bättre från plasten.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar