Intressant variant, tänkte inte på den sidan av myntet!flamman skrev: ↑03 dec 2024 12:46Jag gillar den verkligen och kommer använda den ofta.Jaegaern skrev: ↑03 dec 2024 09:07Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?
Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
När jag åker till/från fjällstugan kan jag tänka mig att komma fram med låg procent men bilens automatik är konservativ och lägger (ibland) in extra ladd-stopp som inte behövs. Detta händer även mitt under en resa. Skönt att slippa det och att bilen får för sig att ta extra vändor eller ladd-stopp och kan ju även helt plötsligt börja förvärma (och slösa på energi) för det onödiga ladd-stoppet som den halvvägs får för sig den ska lägga in.
Det här är en variant på en funktion som vissa önskat tidigare som handlade om att ställa ner så den inte planera så konservativt och istället acceptera komma fram med lite mindre i batteriet.
2024 Tesla Holiday Update
Moderator: Redaktion
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: 2024 Tesla Holiday Update
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- nicklas11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/nicklas264349
Det verkar vara valbart, iallafall enligt https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notesJerker skrev: ↑03 dec 2024 10:19Hoppas verkligen att "sänka musikljudnivån vid backning" är nåt som man kan reglera själv, alltså vilken nivå den sänker till eller stänga av den själv. I min bil (MG4) mutas ljudet i princip helt när man lägger i backen. Det är inte alla som primärt lyssnar på musik i bilen. Jag lyssnar i princip enbart på tal (poddar och ljudböcker) och det är fruktansvärt irriterande att ljudet försvinner så fort man lägger i backen. Alltså, den pausar inte utan bara mutar, så man måste först pausa podden, sen lägga i backen, växla till D och sen slå på podden igen. Hål i huvudet!
Dessbättre sänks inte ljudvolymen på telefonsamtal när man backar.
"- While reversing, your music volume can automatically lower to help you focus on parking. Go to Controls > Safety > Lower Volume in Reverse."
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Nu är man ju som ett barn på julafton
Får se om jag kan lirka in den inatt med lite knep…
—
Tesla Model Y LR AWD -24 Quicksilver
Skoda Enyaq 80 -22 (leasing avslutad)
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- Daniel R
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel77041
Kräver tyvärr watchOS 11. Undrar vilket funktionaltet som inte gick att få till i watchOS 10?flamman skrev: ↑04 dec 2024 04:33Med 4.39.5 av Tesla-appen för iPhone så kom stödet för Apple Watch (och även visa och ladda hem filmer från Dashcam).
Krävs 2024.44.25 (Holiday update) i bilen för att använda kommandon (såsom lås upp eller aktivera fläkt osv) men man kan redan nu se status (ladd, lås, fläkt osv.).
Första intryck är att den är snygg, funktionell och snabb, kommer bli kanon! Har redan avinstallerat ”Watch for Tesla” som jag tidigare använde.
Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
—
Det är den stora vinsten med funktionen tycker jag. Att vid behov kunna få en mer aggressiv rutt-planering.Jaegaern skrev: ↑04 dec 2024 08:35Intressant variant, tänkte inte på den sidan av myntet!flamman skrev: ↑03 dec 2024 12:46Jag gillar den verkligen och kommer använda den ofta.Jaegaern skrev: ↑03 dec 2024 09:07Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?
Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
När jag åker till/från fjällstugan kan jag tänka mig att komma fram med låg procent men bilens automatik är konservativ och lägger (ibland) in extra ladd-stopp som inte behövs. Detta händer även mitt under en resa. Skönt att slippa det och att bilen får för sig att ta extra vändor eller ladd-stopp och kan ju även helt plötsligt börja förvärma (och slösa på energi) för det onödiga ladd-stoppet som den halvvägs får för sig den ska lägga in.
Det här är en variant på en funktion som vissa önskat tidigare som handlade om att ställa ner så den inte planera så konservativt och istället acceptera komma fram med lite mindre i batteriet.
Även åt andra hållet kan det ju finnas smartare/snabbare sätt att komma fram med ett mera full-laddat batteri än att maxa upp laddningen på sista ladda-stoppet.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Fick av nån anledning uppdateringen ganska tidigt, redan första gången jag backade ur garaget fick jag motsvarande CTA (cross traffic alert) demonstrerat. En unge på sparkcykel passerade förbi. Jag hade redan sett barnet, stannat och väntade på att det skulle susa förbi. Såg medans jag kollade i backkameran att det blev rött på ena sidan av skärmen.
Verkar som att det är samma fördröjning på CTA som det är på farthållaren, dvs bilen reagerar och varnar ca 1 sek efter att det den varnar för har hänt. Bromsningar med autopiloten sker efter möten istället för innan möten. Så det är nog ingen funktion som fungerar för plötsligt uppdykande hinder så som Volvos motsvarighet gör.
Den röda markeringen följde inte heller efter sparkcykeln när den åkte från ena sidan av bilden till den andra, utan stannade kvar på den sida där cykeln först uppenbarade sig. Sen slocknade den helt.
Det verkade inte heller vara kopplat till AI, eller så var AI dum. Bilen förstod inte att ungen som syntes i backkameran på en sidogata skulle kunna svänga in bakom bilen, vilket jag som människa förstod eftersom jag vet åt vilket håll skolan ligger. Har svårt att se hur en centraliserad AI-inlärning nånsin ska kunna få lokalkännedom, bilen matchar ju bara mot ett begränsat antal generella förkompilerade scenarier. Skulle vara om det går att avgöra att där kommer en liten människa i x km/h, liten människa kan vara ett barn, datum och klockslag matchar att skolan snart börjar, barn har skolplikt, kartan visar att en av ett antal möjliga vägar till skolan är vägen jag just ska backa ut på -> flagga upp ungen som sannolikt korsande min färdväg om y sek.
Verkar som att det är samma fördröjning på CTA som det är på farthållaren, dvs bilen reagerar och varnar ca 1 sek efter att det den varnar för har hänt. Bromsningar med autopiloten sker efter möten istället för innan möten. Så det är nog ingen funktion som fungerar för plötsligt uppdykande hinder så som Volvos motsvarighet gör.
Den röda markeringen följde inte heller efter sparkcykeln när den åkte från ena sidan av bilden till den andra, utan stannade kvar på den sida där cykeln först uppenbarade sig. Sen slocknade den helt.
Det verkade inte heller vara kopplat till AI, eller så var AI dum. Bilen förstod inte att ungen som syntes i backkameran på en sidogata skulle kunna svänga in bakom bilen, vilket jag som människa förstod eftersom jag vet åt vilket håll skolan ligger. Har svårt att se hur en centraliserad AI-inlärning nånsin ska kunna få lokalkännedom, bilen matchar ju bara mot ett begränsat antal generella förkompilerade scenarier. Skulle vara om det går att avgöra att där kommer en liten människa i x km/h, liten människa kan vara ett barn, datum och klockslag matchar att skolan snart börjar, barn har skolplikt, kartan visar att en av ett antal möjliga vägar till skolan är vägen jag just ska backa ut på -> flagga upp ungen som sannolikt korsande min färdväg om y sek.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Någon mer än jag som känner sig glömd i att få uppdateringen?
Enligt statistiken så skeppas den knappt ut längre, föll drastiskt igår och i dag är det i princip noll.
Vad jag läst på X så borde det bara vara HW4 som har FSD som inte ska få uppdateringen än.
Ända skillnaden jag kan se är att jag ligger på 2024.44.3 och inte den nyare 2024.44.3.1.
Majoriteten som fått uppdateringen låg på 2024.44.3.1 eller äldre version än 2024.44.3.
Enligt statistiken så skeppas den knappt ut längre, föll drastiskt igår och i dag är det i princip noll.
Vad jag läst på X så borde det bara vara HW4 som har FSD som inte ska få uppdateringen än.
Ända skillnaden jag kan se är att jag ligger på 2024.44.3 och inte den nyare 2024.44.3.1.
Majoriteten som fått uppdateringen låg på 2024.44.3.1 eller äldre version än 2024.44.3.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag ligger kvar på 2024.20.9, men...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
Nehej, det har kommit en nyare.
- Zkronk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emil606168
Ingen "Holiday Update" här heller, ligger kvar på 2024.38.7 (Model Y, HW3).
Detta stör jag mig på något fruktansvärt. Hur en funktion som bromsar efter farliga möten kan ta sig igenom det simplaste av testsystem och sedan godkännas för produktion är helt vansinnigt i min mening.Dinsdale skrev: ↑12 dec 2024 06:22Verkar som att det är samma fördröjning på CTA som det är på farthållaren, dvs bilen reagerar och varnar ca 1 sek efter att det den varnar för har hänt. Bromsningar med autopiloten sker efter möten istället för innan möten. Så det är nog ingen funktion som fungerar för plötsligt uppdykande hinder så som Volvos motsvarighet gör.
Jag! Är en av de sista stackarna kvar på 44.3.1
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
MY LR AWD -24 HW4
- Freez
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias525177
Ett tips för att få uppdateringar snabbare.
”Tesla avgör hur, när och vart uppdateringar av fordon ska skickas baserat på olika faktorer, vilka är unika för varje version. Under Reglage > Programvara kan du välja hur snabbt du vill ta emot uppdateringar som är redo för ditt fordon. Bli en tidig anammare genom att välja Avancerad (vilket ger ytterligare utgåvor), eller vänta tills andra har installerat (vilket resulterar i färre utgåvor) genom att välja Standard. Att välja Avancerad innebär inte att ditt fordon registreras i Teslas Early Access Program.
Tesla uppdaterar inte din programvara på begäran av personer som vill ha de senaste funktionerna och förbättringarna. Att välja Avancerad och konsekvent ansluta till Wi-Fi (se Wifi) är det bästa sättet att snabbt få de senaste tillgängliga programvaruuppdateringarna.”
MY RWD Vit 2023
På min S har volymen sänkts vid backande sedan flera månader. Nu kan jag äntligen stänga av den funktionen.nicklas11 skrev: ↑05 dec 2024 08:31Det verkar vara valbart, iallafall enligt https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notesJerker skrev: ↑03 dec 2024 10:19Hoppas verkligen att "sänka musikljudnivån vid backning" är nåt som man kan reglera själv, alltså vilken nivå den sänker till eller stänga av den själv. I min bil (MG4) mutas ljudet i princip helt när man lägger i backen. Det är inte alla som primärt lyssnar på musik i bilen. Jag lyssnar i princip enbart på tal (poddar och ljudböcker) och det är fruktansvärt irriterande att ljudet försvinner så fort man lägger i backen. Alltså, den pausar inte utan bara mutar, så man måste först pausa podden, sen lägga i backen, växla till D och sen slå på podden igen. Hål i huvudet!
Dessbättre sänks inte ljudvolymen på telefonsamtal när man backar.
"- While reversing, your music volume can automatically lower to help you focus on parking. Go to Controls > Safety > Lower Volume in Reverse."
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jag upplever att min bil drar mer ström när den står parkerad sedan ett par releaser. Sentry av, inga tredjepartsappar.
2% per dygn ungefär. Mx raven 2019.
2% per dygn ungefär. Mx raven 2019.
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
12V-batteriet?
Model 3 LR 2019
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Funderade på det, men det byttes för 18 mån sedan så det borde vara ok. Provar att slå av "background refresh" i Tesla-iOS-appen...
- Zkronk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emil606168
Tack! Jag har ändrat från Standard till Avancerad nu, och kört runt med internetdelning aktiverat på telefonen idag.Freez skrev: ↑14 dec 2024 08:54Ett tips för att få uppdateringar snabbare.
”Tesla avgör hur, när och vart uppdateringar av fordon ska skickas baserat på olika faktorer, vilka är unika för varje version. Under Reglage > Programvara kan du välja hur snabbt du vill ta emot uppdateringar som är redo för ditt fordon. Bli en tidig anammare genom att välja Avancerad (vilket ger ytterligare utgåvor), eller vänta tills andra har installerat (vilket resulterar i färre utgåvor) genom att välja Standard. Att välja Avancerad innebär inte att ditt fordon registreras i Teslas Early Access Program.
Tesla uppdaterar inte din programvara på begäran av personer som vill ha de senaste funktionerna och förbättringarna. Att välja Avancerad och konsekvent ansluta till Wi-Fi (se Wifi) är det bästa sättet att snabbt få de senaste tillgängliga programvaruuppdateringarna.”
Så får se om jag får uppdateringen innan julafton nu.
- Freez
- Teslaägare
En viktig faktor är att ansluta bilen till ett väl fungerande Wifi när den står parkerad. Tveksam till att internetdelning vid färd hjälper.Zkronk skrev: ↑14 dec 2024 19:33Tack! Jag har ändrat från Standard till Avancerad nu, och kört runt med internetdelning aktiverat på telefonen idag.Freez skrev: ↑14 dec 2024 08:54Ett tips för att få uppdateringar snabbare.
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
Nej, det är en helt oviktig faktor.Freez skrev: ↑15 dec 2024 08:06En viktig faktor är att ansluta bilen till ett väl fungerande Wifi när den står parkerad. Tveksam till att internetdelning vid färd hjälper.Zkronk skrev: ↑14 dec 2024 19:33Tack! Jag har ändrat från Standard till Avancerad nu, och kört runt med internetdelning aktiverat på telefonen idag.Freez skrev: ↑14 dec 2024 08:54Ett tips för att få uppdateringar snabbare.
- Freez
- Teslaägare
??mikebike skrev: ↑15 dec 2024 08:49Nej, det är en helt oviktig faktor.Freez skrev: ↑15 dec 2024 08:06En viktig faktor är att ansluta bilen till ett väl fungerande Wifi när den står parkerad. Tveksam till att internetdelning vid färd hjälper.Zkronk skrev: ↑14 dec 2024 19:33Tack! Jag har ändrat från Standard till Avancerad nu, och kört runt med internetdelning aktiverat på telefonen idag.Freez skrev: ↑14 dec 2024 08:54Ett tips för att få uppdateringar snabbare.
”Att välja Avancerad och konsekvent ansluta till Wi-Fi (se Wifi) är det bästa sättet att snabbt få de senaste tillgängliga programvaruuppdateringarna.”
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... D6EE1.html
MY RWD Vit 2023
Bilens kö-plats påverkas inte om bilen har wifi så vitt jag vet. Den kollar efter uppdateringar via 4g. wifi krävs ju dock för nedladdning.Freez skrev: ↑15 dec 2024 08:56??mikebike skrev: ↑15 dec 2024 08:49Nej, det är en helt oviktig faktor.Freez skrev: ↑15 dec 2024 08:06En viktig faktor är att ansluta bilen till ett väl fungerande Wifi när den står parkerad. Tveksam till att internetdelning vid färd hjälper.Zkronk skrev: ↑14 dec 2024 19:33Tack! Jag har ändrat från Standard till Avancerad nu, och kört runt med internetdelning aktiverat på telefonen idag.Freez skrev: ↑14 dec 2024 08:54Ett tips för att få uppdateringar snabbare.
”Att välja Avancerad och konsekvent ansluta till Wi-Fi (se Wifi) är det bästa sättet att snabbt få de senaste tillgängliga programvaruuppdateringarna.”
- mikebike
- Teslaägare
Då skulle jag aldrig få några uppdateringar, eftersom jag aldrig har bilen uppkopplad.Freez skrev: ↑15 dec 2024 08:56??mikebike skrev: ↑15 dec 2024 08:49Nej, det är en helt oviktig faktor.Freez skrev: ↑15 dec 2024 08:06En viktig faktor är att ansluta bilen till ett väl fungerande Wifi när den står parkerad. Tveksam till att internetdelning vid färd hjälper.Zkronk skrev: ↑14 dec 2024 19:33Tack! Jag har ändrat från Standard till Avancerad nu, och kört runt med internetdelning aktiverat på telefonen idag.Freez skrev: ↑14 dec 2024 08:54Ett tips för att få uppdateringar snabbare.
I själva verket har jag jag 2024.44.25.2 väntande (med Standard inställt i bilen).