2024 Tesla Holiday Update

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Varje december brukar Tesla släppa en speciell mjukvaruuppdatering med lite extra många nya finesser som ett slags julklapp till oss Teslaägare. I år har de för första gången berättat vad de har i säcken. Mjukvaran kommer komma med dessa nya finesser:

BildApple Watch Tesla app

En egen liten app till Apple Watch som kan visa batteriets laddnivå, öppna frunken och slå på klimatkontroll. Appen fungerar även som nyckel till bilen.

(Kommer säkert uppskattas av alla med Apple Watch. Hoppas man även ska kunna se var bilen är parkerad från den.)

BildSpara kameraklipp till mobilen

Nu kan du inte bara se klippen från daschcam och vaktläge på din mobil, du kan även ladda ner och spara dem.

(Nu blir det ännu enklare att kunna spara och visa dina vänner den där %&#*! som du nästan krockade med.)

BildAutoshift mellan D och R på nya Model 3 utan spakar

De nya Tesla Model 3 som saknar växelspak ska nu automatiskt kunna byta mellan fram och back vid till exempel trepunktsvändning.

BildVälj batteriprocent vid ankomst

Nu kan du ange hur många procent du vill ha kvar i batterierna när du kommer fram till din destination.

(Nej, du kan inte magiskt ladda batterierna; inställningen påverkar hur mycket du ska ladda vid sista Superchargern längs vägen.)

BildSök längs rutt

Nu kan du söka för till exempel “kaffe” och bilen kommer visa kaféer längs din rutt, deras öppettider och hur många extra minuter omväg de innebär.

BildNederbörd på navigatorn

Nu kan du se nederbördskartor på navigatorn och kolla hur vädret är dit du ska. (Och spela John Pohlman när du berättar om vädret för dina passagerare.)

BildKorsande trafikvarning bak

När du backar kommer bilen varna dig med ljud och bild om den upptäcker gående eller fordon som närmar sig.

BildBoomerang Fu

Ett nytt spel du kan spela i bilen, där du ska kasta boomerang och träffa dina vänner. (Finns till Windows, Xbox, Playstation mfl ifall du vill fuskträna i förväg.)

BildFiskontakt

Äntligen fungerar pruttkudden som den ska! Släpper en brakare när någon sätter sig på sätet. (Enligt oss den största nyheten av dem alla.)

Dessutom ett antal andra förbättringar:

Justera passagerarstol från mittskärmen

Justera passagerarstolens position när ingen sitter i den, utan akrobatiska sträck-övningar.

Reducerad volym när du backar

Bilen sänker musikvolymen automatiskt så snart du lägger i backen.

Vaktläge varnar din mobil när någon försökt öppna dörr

Om någon drar i dina dörrhandtag får du nu en varning i mobilen.

Trafik längs rutt

Nu kan även de som inte betalat för Premium Connectivity se trafik längs navigeringsrutten.

Trasiga Superchargers

När du kommer fram till en Supercharger station med en trasig stolpe kommer bilen visa varningsmeddelande med stolpens nummer.

Plus ännu fler smågrejer, som: hitta närliggande parkeringar, förbättrad navigering som automatiskt undviker vägspärr, förbättrad TuneIn app, två nya ljusshower, tidsinställd ljusshow, förbättrade videokontroller på bakre skärm, energikonsumption sida för Model S och X, mm.

Vilken av dessa är din favorit? Vad har du längtat efter? Kommentera på vårt forum!



Source: https://teslaclubsweden.se/2024-tesla-holiday-update/
Användarvisningsbild
Keftn
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 jun 2024 20:59

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av Keftn »

Fin julklapp! För er som mig undrar om releasedatum, i orginalinlägget (postat 2dec) står det att uppdateringen börjar rullas ut om en vecka.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av spacecoin »

Riktigt bra grejer. De var väl skyldiga oss extra efter de senaste åren :D Funderar på att säga på PC nu.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av T4s »

Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av holden »

Jag har kört tredjepartsappen Watch for Tesla på Apple Watch i några år, den funkar ok men kan inte låsa upp bilen med automatik - hoppas Teslas Watch app har detta plus att man också kan köra bilen utan att ha mobilen med sig.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av Jaegaern »

T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?

Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:07
T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts.
Precis, jag brukar ladda 20% extra helt enkelt.

Värre är att bilen väljer laddtillfälle helt galet ibland. Typ ladda efter 80 km när man startar med 100% :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av Niklas Z »

Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:07
T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?

Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
Det är väl en del i Teslas filosofi att föraren inte ska tänka, utan bara utföra vad bilen vill, i väntan på FSD, som vi kommer få vänta länge på. Jag tycker det är en idiotisk filosofi, men det verkar vara Teslas inställning i flera andra situationer.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av mussla »

Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:07
T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?

Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
Om man inte har destinationsladdare och man vill anlända med en viss laddning och bilen beräknar att du inte behöver göra ett laddstopp innan destination så måste du manuellt lägga in en laddning före destinationen.


Exempel:

Du åker från Stockholm till Jönköping med 100% laddning. Du skall göra ett stopp i Jönköping ett par timmar och sedan åka tillbaka igen. På tillbakaresan vill du kunna åka 10-15 mil för att få upp tempen i batteriet innan du skall ladda. Precis denna resa gjorde jag för ett par veckor sedan. Då fick jag manuellt lägga in ett laddstopp före Jönköping i Gränna. Bilen tyckte inte att det behövdes för den visste inte om att jag ville ha 15 mil i batteriet kvar vid ankomst till Jönköping.

Det hade varit enklare om jag kunde ställt in att jag ville ha 15 mil kvar i batteriet vid ankomst.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av holden »

mussla skrev: 03 dec 2024 09:28
Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:07
T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?

Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
Om man inte har destinationsladdare och man vill anlända med en viss laddning och bilen beräknar att du inte behöver göra ett laddstopp innan destination så måste du manuellt lägga in en laddning före destinationen.


Exempel:

Du åker från Stockholm till Jönköping med 100% laddning. Du skall göra ett stopp i Jönköping ett par timmar och sedan åka tillbaka igen. På tillbakaresan vill du kunna åka 10-15 mil för att få upp tempen i batteriet innan du skall ladda. Precis denna resa gjorde jag för ett par veckor sedan. Då fick jag manuellt lägga in ett laddstopp före Jönköping i Gränna. Bilen tyckte inte att det behövdes för den visste inte om att jag ville ha 15 mil i batteriet kvar vid ankomst till Jönköping.

Det hade varit enklare om jag kunde ställt in att jag ville ha 15 mil kvar i batteriet vid ankomst.
Hade det inte varit bättre att ställa in navigeringen på Sthlm-jkpg-sthlm så bilen hade räknat ut hur mycket batteri du behöver vid ankomst till jkpg?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av mussla »

holden skrev: 03 dec 2024 09:35
mussla skrev: 03 dec 2024 09:28
Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:07
T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?

Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
Om man inte har destinationsladdare och man vill anlända med en viss laddning och bilen beräknar att du inte behöver göra ett laddstopp innan destination så måste du manuellt lägga in en laddning före destinationen.


Exempel:

Du åker från Stockholm till Jönköping med 100% laddning. Du skall göra ett stopp i Jönköping ett par timmar och sedan åka tillbaka igen. På tillbakaresan vill du kunna åka 10-15 mil för att få upp tempen i batteriet innan du skall ladda. Precis denna resa gjorde jag för ett par veckor sedan. Då fick jag manuellt lägga in ett laddstopp före Jönköping i Gränna. Bilen tyckte inte att det behövdes för den visste inte om att jag ville ha 15 mil i batteriet kvar vid ankomst till Jönköping.

Det hade varit enklare om jag kunde ställt in att jag ville ha 15 mil kvar i batteriet vid ankomst.
Hade det inte varit bättre att ställa in navigeringen på Sthlm-jkpg-sthlm så bilen hade räknat ut själv hur mycket batteri du behöver vid ankomst till jkpg?
Det visste jag inte att man kunde göra. Det kanske hade varit bättre.

En annat exempel är att man vill ha ett antal mil kvar i batteriet utan att ha en destination i åtanke. Som har nämts i tråden så kan man ladda på extra om man ändå gör ett laddstopp. Problemet uppstår om bilen tycker att man inte behöver göra ett lämpligt ladstopp.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av Jaegaern »

holden skrev: 03 dec 2024 09:35
mussla skrev: 03 dec 2024 09:28
Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:07
T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?

Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
Om man inte har destinationsladdare och man vill anlända med en viss laddning och bilen beräknar att du inte behöver göra ett laddstopp innan destination så måste du manuellt lägga in en laddning före destinationen.


Exempel:

Du åker från Stockholm till Jönköping med 100% laddning. Du skall göra ett stopp i Jönköping ett par timmar och sedan åka tillbaka igen. På tillbakaresan vill du kunna åka 10-15 mil för att få upp tempen i batteriet innan du skall ladda. Precis denna resa gjorde jag för ett par veckor sedan. Då fick jag manuellt lägga in ett laddstopp före Jönköping i Gränna. Bilen tyckte inte att det behövdes för den visste inte om att jag ville ha 15 mil i batteriet kvar vid ankomst till Jönköping.

Det hade varit enklare om jag kunde ställt in att jag ville ha 15 mil kvar i batteriet vid ankomst.
Hade det inte varit bättre att ställa in navigeringen på Sthlm-jkpg-sthlm så bilen hade räknat ut hur mycket batteri du behöver vid ankomst till jkpg?
Ja precis, det är så jag gör när jag ska tillbaka efter ett par timmar. För det är ju så jag tänker köra.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av Jaegaern »

Niklas Z skrev: 03 dec 2024 09:26
Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:07
T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?

Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
Det är väl en del i Teslas filosofi att föraren inte ska tänka, utan bara utföra vad bilen vill, i väntan på FSD, som vi kommer få vänta länge på. Jag tycker det är en idiotisk filosofi, men det verkar vara Teslas inställning i flera andra situationer.
Ja det är möjligt. Eventuellt för att alltid ha högre marginal vid ankomst, snarare än för separata resor.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av AAKEE »

Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:07
T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?

Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
Det är såklart lätt att lösa själv men man måste i då fall sitta i bilen eller kolla i appen.

Möjligheten till automatisering är väl aldrig dåligt?

Vill man gå och äta, fika eller annat får du en pling när det är klart.

Jag har sett många frågor om detta på forum och Facebook, alltså varför man inte kan välja SOC vid ankomst. Alla har antagligen inte ens kunskapen att det går att lösa själv. Det är sntagligen att det vart efterfrågat som gjort att det kommer.

Så, nya funktioner och automatisering är inte fel även om vi klarat oss med workaroundd innan.

Annars, om vi backar stödsystemen tillräckligt långt behövs inga superchargers, då stannar man och vevar runt en av motorerna tills man har rätt SOC för avfärd och får själv räkna ut hur mycket man ska veva för att ha 50% vid ankomst :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av holden »

ABRP har funktionen att sätta SoC vid ankomst, det enda användningsfallet som verkar rimligt är att man inte vet var man ska åka sedan utan vill ha marginal för spontana resor. Det är som sagt inte heller så svårt att bara ladda på lite extra sista laddstoppet eller om det inte funkar ta ett extra laddstopp, det är ju inte så att man måste följa det navigationen föreslår slaviskt :lol:
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av Jerker »

Hoppas verkligen att "sänka musikljudnivån vid backning" är nåt som man kan reglera själv, alltså vilken nivå den sänker till eller stänga av den själv. I min bil (MG4) mutas ljudet i princip helt när man lägger i backen. Det är inte alla som primärt lyssnar på musik i bilen. Jag lyssnar i princip enbart på tal (poddar och ljudböcker) och det är fruktansvärt irriterande att ljudet försvinner så fort man lägger i backen. Alltså, den pausar inte utan bara mutar, så man måste först pausa podden, sen lägga i backen, växla till D och sen slå på podden igen. Hål i huvudet!

Dessbättre sänks inte ljudvolymen på telefonsamtal när man backar.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av T4s »

Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:07
T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?

Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
För mig handlar det om att göra resan smidigare, mer avslappnad och bättre optimerad för alla.

- Alla funktioner ska finnas i bilen, för alla typer av förare. Vill jag komma fram med 80% oavsett anledning ska jag kunna ställa in det.
- Det är skillnad på att ladda upp 20% extra i Uppsal, Ljusdal alt Åsarna på väg mot fjällen.
- För att alla i bilen ska vara informerade och inte behöva fråga föraren eller ha egna tolkningar.
- För att jag inte ska behöva få onödiga notiser när jag äter/myser med familjen.

Hade varit nice om man kunde omfördela laddstoppen efter planering eller ange aktivitet vid ett stopp och därför få mer/mindre tid.
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av tesla newbie »

holden skrev: 03 dec 2024 10:18
ABRP har funktionen att sätta SoC vid ankomst, det enda användningsfallet som verkar rimligt är att man inte vet var man ska åka sedan utan vill ha marginal för spontana resor. Det är som sagt inte heller så svårt att bara ladda på lite extra sista laddstoppet eller om det inte funkar ta ett extra laddstopp, det är ju inte så att man måste följa det navigationen föreslår slaviskt :lol:
När man är på långresa så är det ju inte alltid garanterat att man har Ac-laddning vid destinationen, så det kan ju vara trevligt att komma fram med lite marginal. Ska man till exempel bo vid en ort och göra lite resor i närområdet innan man åker vidare så kan det ju vara trevligt att komma fram med lite buffer så man inte behöver ställa sig vid en Supercharger det första man gör dan efter ankomst.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av flamman »

Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:07
T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?

Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
Jag gillar den verkligen och kommer använda den ofta.
När jag åker till/från fjällstugan kan jag tänka mig att komma fram med låg procent men bilens automatik är konservativ och lägger (ibland) in extra ladd-stopp som inte behövs. Detta händer även mitt under en resa. Skönt att slippa det och att bilen får för sig att ta extra vändor eller ladd-stopp och kan ju även helt plötsligt börja förvärma (och slösa på energi) för det onödiga ladd-stoppet som den halvvägs får för sig den ska lägga in.
Det här är en variant på en funktion som vissa önskat tidigare som handlade om att ställa ner så den inte planera så konservativt och istället acceptera komma fram med lite mindre i batteriet.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1365
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av Credde »

Ingen dålig update där! Hade gärna haft ett önskemål om att få in RTI (Realtime Traffic Information) i navigationen och att man också ser hur många minutter man t.ex. är försenad på resan och inte bara sluttiden.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1168
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av Arctic Drifter »

Min favorit får nog bli larm om någon tar i dörren!

Sen för er som tillhör Gen-Z:
https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Pohlman :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av Elmil »

Niklas Z skrev: 03 dec 2024 09:26
Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:07
T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?

Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
Det är väl en del i Teslas filosofi att föraren inte ska tänka, utan bara utföra vad bilen vill, i väntan på FSD, som vi kommer få vänta länge på. Jag tycker det är en idiotisk filosofi, men det verkar vara Teslas inställning i flera andra situationer.
Det ligger väl i den allmänna fördumningstrenden i samhället. "Vi hjälper dig"... Tesla är inte ensamma.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av tnjo »

Elmil skrev: 03 dec 2024 13:50
Niklas Z skrev: 03 dec 2024 09:26
Jaegaern skrev: 03 dec 2024 09:07
T4s skrev: 03 dec 2024 08:49
Nice! Söka i rutt och ställa in batteri vid ankomst är något vi önskat.
Jag förstår verkligen inte "batteri vid ankomst". Sista laddningen innan man kommer fram får man ju en uppskattad siffra på hur mycket batteri som finns kvar vid ankomst, här är det väl bara att fortsätta ladda tills dess att önskad nivå uppnåtts. Hur är det bra med fler inställningar kring att sätta detta när man redan ser det?

Jag är uppriktigt intresserad över argumentet för detta.
Det är väl en del i Teslas filosofi att föraren inte ska tänka, utan bara utföra vad bilen vill, i väntan på FSD, som vi kommer få vänta länge på. Jag tycker det är en idiotisk filosofi, men det verkar vara Teslas inställning i flera andra situationer.
Det ligger väl i den allmänna fördumningstrenden i samhället. "Vi hjälper dig"... Tesla är inte ensamma.
Jo dom borde ta bort all navigering andra hjälpmedel i bilen för det gör bara folk dumma...

Hela iden är ju att få fram väntetid per suc, om dom tror du ska stå där 5 minuter men du håller den i 45 istället
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av Niklas Z »

tnjo skrev: 03 dec 2024 13:57
Jo dom borde ta bort all navigering andra hjälpmedel i bilen för det gör bara folk dumma...
Det finns viktiga skillnader. Jag tycker inte bilen ska göra planeringen, men att hjälpa med navigeringen är en annan sak. Bilen gör alltför ofta en planering som inte är bra, då är det bättre att den inte gör det alls. Däremot är navigering något som är till hjälp därför att jag som förare har svårt att lägga uppmärksamhet på en stadskarta medan jag samtidigt kör bilen i en stad jag aldrig varit i förut.
Men jag har inget problem med att en funktion finns, så långe jag själv slipper använda den. Just den här löser ett problem som jag redan har en bra lösning på, men om den är välkommen för andra så är det inget problem för mig, så länge den inte är i vägen för mig.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: 2024 Tesla Holiday Update

Inlägg av flamman »

Med 4.39.5 av Tesla-appen för iPhone så kom stödet för Apple Watch (och även visa och ladda hem filmer från Dashcam).
Krävs 2024.44.25 (Holiday update) i bilen för att använda kommandon (såsom lås upp eller aktivera fläkt osv) men man kan redan nu se status (ladd, lås, fläkt osv.).

Första intryck är att den är snygg, funktionell och snabb, kommer bli kanon! Har redan avinstallerat ”Watch for Tesla” som jag tidigare använde.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar