Cybercab

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Cybercab

Inlägg av fth »

Jag tog en sväng förbi Tesla Center på Bd Malesherbes här i Paris där dom f.n. har Cybercab utställd.
IMG_7028.JPEG
Man fick tyvärr inte provsitta, så det tillför väl inte så mycket utöver tidigare publicerade bilder, men det var iaf kul att se den i verkligheten.
IMG_7024.JPEG
Bilen känns ganska mycket som en prototyp, det återstår väl att se hur mycket av designbesluten kommer att kvarstå i en eventuell färdig produkt.

Dörrmekanismen var iaf lite intressant att se på närmare håll, den såg förvånansvärt enkel och robust ut, så det kanske inte är helt omöjligt att det faktiskt blir "billionaire doors" på den riktiga produkten.
IMG_7030.JPEG
Bilen kändes väldigt kompakt i jämförelse med Model 3/Y som också stod uppställda i butiken, passagerarutrymmet såg dock väldigt rymligt ut.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Re: Cybercab

Inlägg av fth »

Några fler bilder.
IMG_7029.JPEG
IMG_7027.JPEG
IMG_7025.JPEG
/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tack för bilderna. Fick man inte öppna trunk eller frunk? Ingen bild inåt, bakåt?

Jag förstår inte "rutorna" i "baksätet".
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Med rätt små förändringar, dvs en mer normal placering av framsäten och förstås med tillägg av baksäte, ratt, pedaler etc, så känns det som att det skulle kunna bli en riktigt fin liten 3-dörrars sedan.

Storleken är ungefär som en Cooper Mini, så den skulle ju komplettera dom befintliga modellerna rätt bra.

Elons uttalanden på eventet tyder väl iofs tyvärr på att några sådana planer inte finns?

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 07 dec 2024 19:06
Tack för bilderna. Fick man inte öppna trunk eller frunk? Ingen bild inåt, bakåt?
Nope, tyvärr var det "nattklubbsband" runt hela bilen, så man fick hålla sig på behörigt avstånd, och jag hade inte tid att tjata. :)

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Nej, dom är ju rätt meningslösa i den här konfigurationen, men hintar väl som sagt kanske att det var/är tänkt att komma en variant med två sätesrader?

/fth

Edit: eller så är det bara ett designbeslut att fortsätta linjerna från sidofönstren?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 07 dec 2024 19:12
Nej, dom är ju rätt meningslösa i den här konfigurationen, men hintar väl som sagt kanske att det var/är tänkt att komma en variant med två sätesrader?

/fth

Edit: eller så är det bara ett designbeslut att fortsätta linjerna från sidofönstren?
Jag tror ju att det är en modell som var tänkt att vara en stadsbil för fyra pers utan bakdörrar men Tesla inte såg lönsamhet i den, eller i alla fall inte bra marginaler.

Om det blir en helautonom modell, en pudel eller ingenting får vi se. Jag är skeptisk. Det är inget man säljer till konsumenter som jag ser det. Om två Elonår har vi svaret.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dörrarna ser opraktiska ut i trånga utrymmen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

PXL_20241213_081107025.MP.jpg
:D
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Fredrik j skrev: 08 dec 2024 07:46
Svårt om bilen står mellan två andra bilar ja... Fast jag kan inte komma på en enda gång jag tagit en taxi där bilen stått nära andra bilar på det sättet. Jag antar att taxichaufförer undviker att hamna i sitsen att kunden riskerar fixa ett dörruppslag på andra bilar.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Den kommer sannolikt aldrig att serietillverkas.

Allt sunt förnuft verkar flyga ur folk när det gäller just Teslas prototyper.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Franz skrev: 13 dec 2024 10:18
Svårt om bilen står mellan två andra bilar ja... Fast jag kan inte komma på en enda gång jag tagit en taxi där bilen stått nära andra bilar på det sättet. Jag antar att taxichaufförer undviker att hamna i sitsen att kunden riskerar fixa ett dörruppslag på andra bilar.
Taxichaufförer? Bilen ska väl inte ha någon chaufför?
Eller har jag missuppfattat alltihop?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Fredrik j skrev: 13 dec 2024 10:44
Min poäng är att när man tar en taxi, d.v.s. t.ex. beställer en bil för upphämtning så parkerar den typiskt inte mellan två bilar utan ställer sig t.ex. vid sidan av vägen och så kliver kunden in. Om detta är scenariot för bilen behöver inte dörrarna vara konstruerade för att det ska vara lätt att öppna dem i trånga utrymmen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Franz skrev: 13 dec 2024 11:00
Fredrik j skrev: 13 dec 2024 10:44
Min poäng är att när man tar en taxi, d.v.s. t.ex. beställer en bil för upphämtning så parkerar den typiskt inte mellan två bilar utan ställer sig t.ex. vid sidan av vägen och så kliver kunden in. Om detta är scenariot för bilen behöver inte dörrarna vara konstruerade för att det ska vara lätt att öppna dem i trånga utrymmen.
Undrar om interaktionen när man ”fångar” en taxi blir helt annorlunda med robotaxis jämfört med vanlig taxi? Det borde finnas en del erfarenheter av det från Waymos verksamhet.

Jag kan tänka mig att man inte lika ofta står och väntar på att en robotaxi ska komma som på en taxi eller ropar in den nör den passerar på gatan, utan att man beställer i förväg och så står den istället på en parkering och väntar en stund innan man ska ha den. Kommer omgivningen då att acceptera att det står en ”tom” bil ganska länge och väntar på ett ställe där man egentligen inte får stå still på samma sätt som man gör med en vanlig taxi? Kan en annan trafikant få robotaxin att flytta sig ur vägen om den är ett hinder för andra bilar?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev: 13 dec 2024 09:50
Jag är nog lite trög nu, men varför en skrattande smiley?
Är det för att man i denna vinkel ser väldigt bra hur bred den
blir när dörrarna är öppna?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 13 dec 2024 11:13
Undrar om interaktionen när man ”fångar” en taxi blir helt annorlunda med robotaxis jämfört med vanlig taxi? Det borde finnas en del erfarenheter av det från Waymos verksamhet.
Waymo har rätt nyligen börjat med att parkera "ordentligt" i väntan på kunder både = || och // om ni fattar vad jag menar istället för att stanna mitt i gatan bara eller åka lite åt sidan.

Ett exempel:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Bjelke skrev: 13 dec 2024 11:32
TiborBlomhall skrev: 13 dec 2024 09:50
Jag är nog lite trög nu, men varför en skrattande smiley?
Är det för att man i denna vinkel ser väldigt bra hur bred den
blir när dörrarna är öppna?
Skrattande smiley för att den har kommit till Stockholm!
Utförlig artikel kommer på måndag (liite busy idag)
PXL_20241213_073610544.MP.jpg
PXL_20241213_074341348.MP.jpg
PXL_20241213_080704647.MP.jpg
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Franz »

spacecoin skrev: 13 dec 2024 11:40
Waymo har rätt nyligen börjat med att parkera "ordentligt" i väntan på kunder både = || och // om ni fattar vad jag menar istället för att stanna mitt i gatan bara eller åka lite åt sidan.

Ett exempel:
Vet du något ifall de parkerar mellan bilar (för upphämtning/avlämning)? Den på bilden är ju väldigt åtkomlig gällande just dörrarna.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Franz skrev: 13 dec 2024 12:40
spacecoin skrev: 13 dec 2024 11:40

Ett exempel:
Vet du något ifall de parkerar mellan bilar (för upphämtning/avlämning)? Den på bilden är ju väldigt åtkomlig gällande just dörrarna.
Jag har inte sett så många exempel ännu så jag vet inte säkert. Bilen är ju åtkomlig från höger i detta fall och den väntar på kund (initialer synligt på display) och den har backat in.
Skriv svar