Wallbox Quasar 2 - Bidirectional charging

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Wallbox Quasar 2 - Bidirectional charging

Inlägg av Pasjostrom »

Lanseringen av Quasar 2 (den första laddboxen för bidirectional charging) närmar sig.

https://laddboxbolaget.se/laddboxar/wal ... 2/#kontakt

”V2G för alla elbilar

Till skillnad från vanliga laddboxar med Typ 2 som går via bilens ombordladdare så är Quasar 2 en DC-laddare som går direkt på batteriet med CSS-kontakten. Detta innebär att ladadren inte är beroende av en dubbelriktad ombordladdare i elbilen.”

Om den håller vad den lovar så är det ju en väldigt intressant lösning - Man vad säger ni? Tror ni den kommer funka som tänkt? Kommer Tesla och övriga biltillverkare tillåta bidirectional charging genom denna typ av lösning?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Wallbox Quasar 2 - Bidirectional charging

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det ligger nog ett antal år framåt innan biltillverkare låser upp sina batterier för detta.

I dagsläget är det väl bara MEB-plattformen och några asiatiska elbilar som skulle kunna fungera.

Quasar har ju pratat om denna Box i många år nu.

Svenska Ferroamp har en liknade, den ligger i 100 000:- klassen.

De flesta elbilsägare kämpar ju med att ladda upp sina batterier, att då tömma ur dem igen känns inte riktigt smart.

Möjligen för att kapa effekttoppar när elbilen är hemma.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Wallbox Quasar 2 - Bidirectional charging

Inlägg av Pasjostrom »

Nu pratas det om att den ska släppas i början av 2025, vilket inte är så långt bort. Det var därför jag postade tråden. Vem vet, den kanske skjuts på framtiden ytterligare.

Jag håller inte riktigt med dig om att många kämpar med att ladda sina batterier. I de flesta fall stå bilen hemma åtminstone 14-16h/dygn och av den tiden brukar elen vara rimligt billig 6-10h (under natten) och dyrare 4-8h (på morgonen och eftermiddag/kväll). Lägg till att hemarbete ökat så många är hemma flera hela dagar per vecka.

Låt oss säga att man låter 50% av bilen batteri vara tillgängligt för hem-förbrukning. Då har man ett 40kWh-batteri till väldigt låg kostnad jämfört med att köpa ett separat batteri.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Wallbox Quasar 2 - Bidirectional charging

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja, det är nog väldigt individuellt.

Men om vi räknar att bilen står hemma 14 timmar under lågt timpris, och sedan används batteriet 6 timmar med högre timpris.

Säg att 25 kWh används per dag och priset skiljer 1,00 kr så blir besparingen 25:- per dag.

Räknat på 250 dagar per år med denna differens blir det 6250:- per år i besparing.

Så inköpspriset på V2G laddaren är ju avgörande. Kostar den 100 000:- tar det 16 år att tjäna in. Exklusive slitaget att pumpa energin in och ur elbilsbatteriet.

Kollar jag i vår Id4 skulle dock V2G spärras redan efter 13 månader, då Volkswagen bara tillåter 10000 kWh.
.
20241215_105342.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Wallbox Quasar 2 - Bidirectional charging

Inlägg av Pasjostrom »

Ja priset på laddaren blir helt klart avgörande. Nu har jag ingen aning om komplexiteten i en sådan här laddare men hoppas priset landar på snarare ~25 000kr och inte 100 000kr.

Låt oss se.
Skriv svar