Trumps planer kring elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Trumps planer
Det är dom väl redan?
Jag är inte så värst brydd faktiskt. Ibland kan det behöva bli dåligt först för att det ska bli bra i slutet.
Jag är inte så värst brydd faktiskt. Ibland kan det behöva bli dåligt först för att det ska bli bra i slutet.
-
Ja det är väl den linjen Trump haft hela tiden och det är väl rimligt att han levererar det han lovat.
Lite märkligare att Elon har hoppat på det tåget också om man tänker på honom som Mr Tesla, men troligen är den direkta biltillverkningen mindre viktig för honom än hans övriga verksamheter som kan ha nytta av Trump. Biltillverkningen ger ju inga stora vinster med Elons mått mätt.
Enligt tweeten så räknar han med att det drabbar EV-konkurrenterna hårdare än Tesla och att det därmed är i linje med Teslas intressen. Så mycket var tydligen det tidigare snacket om att vilja driva på omställningen värt…gjohansson skrev: ↑16 dec 2024 14:14Ja det är väl den linjen Trump haft hela tiden och det är väl rimligt att han levererar det han lovat.
Lite märkligare att Elon har hoppat på det tåget också om man tänker på honom som Mr Tesla, men troligen är den direkta biltillverkningen mindre viktig för honom än hans övriga verksamheter som kan ha nytta av Trump. Biltillverkningen ger ju inga stora vinster med Elons mått mätt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
Är orimligt att borttagna EV-subventioner skulle vara positivt för Tesla. Om det bara hade funnits en elbilsmarknad och inga Hybrid/ICE-bilar att välja som alternativ så kunde det varit rimligt, men knappast nu. Men Elon måste väl köpa hela Trumppaketet för att få vara med och bestämma o då får han gilla läget.Maw skrev: ↑16 dec 2024 14:17Enligt tweeten så räknar han med att det drabbar EV-konkurrenterna hårdare än Tesla och att det därmed är i linje med Teslas intressen. Så mycket var tydligen det tidigare snacket om att vilja driva på omställningen värt…gjohansson skrev: ↑16 dec 2024 14:14Ja det är väl den linjen Trump haft hela tiden och det är väl rimligt att han levererar det han lovat.
-
Än så länge handlar det väl om amerikansk politik gällande elbilar – dessutom med bäring på Tesla och Elon. Och det här är ju Miljö-avdelningen på forumet. Tidigare har sådana här trådar varit tillåtna…
EDIT:
Miljöpolitiska diskussioner och diskussioner kring politik som rör elbilar har varit tillåtet på forumet. Det är bara att kolla rubrikerna på de andra trådarna i den här miljöavdelningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Sundheten i att EV ska klara sig utan subventioner är dock rimlig. En Tesla är inte dyrare i månaden, utan bidrag, än en dito bensinmodell.gjohansson skrev: ↑16 dec 2024 14:29Är orimligt att borttagna EV-subventioner skulle vara positivt för Tesla. Om det bara hade funnits en elbilsmarknad och inga Hybrid/ICE-bilar att välja som alternativ så kunde det varit rimligt, men knappast nu. Men Elon måste väl köpa hela Trumppaketet för att få vara med och bestämma o då får han gilla läget.Maw skrev: ↑16 dec 2024 14:17Enligt tweeten så räknar han med att det drabbar EV-konkurrenterna hårdare än Tesla och att det därmed är i linje med Teslas intressen. Så mycket var tydligen det tidigare snacket om att vilja driva på omställningen värt…gjohansson skrev: ↑16 dec 2024 14:14Ja det är väl den linjen Trump haft hela tiden och det är väl rimligt att han levererar det han lovat.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
-
Jodå, det är absolut rimligt att BEV skall klara sig utan subventioner, det måste de ju i alla fall göra så småningom. Det som är konstigt är bara att VD'n för världens största BEV-tillverkare tycker att det är en bra ide.Airlift skrev: ↑18 dec 2024 18:17Sundheten i att EV ska klara sig utan subventioner är dock rimlig. En Tesla är inte dyrare i månaden, utan bidrag, än en dito bensinmodell.gjohansson skrev: ↑16 dec 2024 14:29Är orimligt att borttagna EV-subventioner skulle vara positivt för Tesla. Om det bara hade funnits en elbilsmarknad och inga Hybrid/ICE-bilar att välja som alternativ så kunde det varit rimligt, men knappast nu. Men Elon måste väl köpa hela Trumppaketet för att få vara med och bestämma o då får han gilla läget.Maw skrev: ↑16 dec 2024 14:17Enligt tweeten så räknar han med att det drabbar EV-konkurrenterna hårdare än Tesla och att det därmed är i linje med Teslas intressen. Så mycket var tydligen det tidigare snacket om att vilja driva på omställningen värt…gjohansson skrev: ↑16 dec 2024 14:14Ja det är väl den linjen Trump haft hela tiden och det är väl rimligt att han levererar det han lovat.
Speciellt med tanke på alla de bidrag Tesla har tagit emot och fått sina bilar subventionerade med över åren.gjohansson skrev: ↑18 dec 2024 19:13Jodå, det är absolut rimligt att BEV skall klara sig utan subventioner, det måste de ju i alla fall göra så småningom. Det som är konstigt är bara att VD'n för världens största BEV-tillverkare tycker att det är en bra ide.Airlift skrev: ↑18 dec 2024 18:17Sundheten i att EV ska klara sig utan subventioner är dock rimlig. En Tesla är inte dyrare i månaden, utan bidrag, än en dito bensinmodell.gjohansson skrev: ↑16 dec 2024 14:29Är orimligt att borttagna EV-subventioner skulle vara positivt för Tesla. Om det bara hade funnits en elbilsmarknad och inga Hybrid/ICE-bilar att välja som alternativ så kunde det varit rimligt, men knappast nu. Men Elon måste väl köpa hela Trumppaketet för att få vara med och bestämma o då får han gilla läget.Maw skrev: ↑16 dec 2024 14:17Enligt tweeten så räknar han med att det drabbar EV-konkurrenterna hårdare än Tesla och att det därmed är i linje med Teslas intressen. Så mycket var tydligen det tidigare snacket om att vilja driva på omställningen värt…gjohansson skrev: ↑16 dec 2024 14:14
Ja det är väl den linjen Trump haft hela tiden och det är väl rimligt att han levererar det han lovat.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tyvärr stämmer inte detta ens om man kör mycket. Värdeminskningen på BEV är fortfarande brutal.
EV kommer att överta ICE oberoende av vad Trump gör. Men visst, olyckligt med en bromsande president.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
@Tibor
Stäng denna politiska tråd som du gjorde med Elon tråden.
Gott Nytt År!
Stäng denna politiska tråd som du gjorde med Elon tråden.
Gott Nytt År!
MY RWD Vit 2023
-
Re: Trumps planer kring elbilar
Jag tycker nog att den nya amerikanska adiminstrationens planer är högst relevanta för både Tesla och EV-utvecklingen i stort.
Tänk tullar på bilar och komponenter tex batterier mellan olika länder och subventioner för EV, utsläppskrav på ICE och ZEV-krediter, regler för självkörande bilar. Allt detta beslutas politiskt vare sig vi vill eller inte.
Däremot den nya amerikanska adiminstrationens planer som inte berör bilindustrin är nog bäst att hålla borta från forumet, men den städningen brukar ju Tibor klara av utan hjälp.
Personligen tycker jag det varit bättre om Tibor städade bort de forumpoliser som inte kan acceptera någon form av granskning/kritik av Musk/Trump/Tesla ens när det är högst relevant för miljön (jag antar att det få diskuteras då det finns en speciell forumsektion för det), Tesla och elbilar i stort.
Det började med att MAGA rörelsen och dess gelikar sådde tvivel mot "gammelmedia" för att slippa deras granskningar, och nu har det sipprat ända ner till att folk inte ens ska få uttrycka sina åsikter på detta forum (och sorligt nog lyckas det). När det svingas vilt mot MP, sossarna, woke, andra bilmärken än Tesla, ,m.m. är det dock ingen av dessa individer som protesterar och inläggen får ligga kvar. Precis som de brukade få, och precis som sig bör (om det har relevans för diskussionen).
Det började med att MAGA rörelsen och dess gelikar sådde tvivel mot "gammelmedia" för att slippa deras granskningar, och nu har det sipprat ända ner till att folk inte ens ska få uttrycka sina åsikter på detta forum (och sorligt nog lyckas det). När det svingas vilt mot MP, sossarna, woke, andra bilmärken än Tesla, ,m.m. är det dock ingen av dessa individer som protesterar och inläggen får ligga kvar. Precis som de brukade få, och precis som sig bör (om det har relevans för diskussionen).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Och personligen tycker jag att alla Troll kan städas bort från det här forumet.iAkita skrev: ↑31 dec 2024 15:24Personligen tycker jag det varit bättre om Tibor städade bort de forumpoliser som inte kan acceptera någon form av granskning/kritik av Musk/Trump/Tesla ens när det är högst relevant för miljön (jag antar att det få diskuteras då det finns en speciell forumsektion för det), Tesla och elbilar i stort.
Model Y LR AWD -24
Troll är ett annat ord för de ”forumpoliser” iAkita beskrev.. Jag håller med iAkita (och dig?) om att dessa nog borde rensas bort snarare än att låsa trådar med politisk beröring. Trollen försöker hela tiden döda samtalen istället för att konstruktivt delta och pröva argument och förhållningssätt även när de innehåller kritik mot Musk eller konsumentupplysning om Tesla.mussla skrev: ↑31 dec 2024 15:49Och personligen tycker jag att alla Troll kan städas bort från det här forumet.iAkita skrev: ↑31 dec 2024 15:24Personligen tycker jag det varit bättre om Tibor städade bort de forumpoliser som inte kan acceptera någon form av granskning/kritik av Musk/Trump/Tesla ens när det är högst relevant för miljön (jag antar att det få diskuteras då det finns en speciell forumsektion för det), Tesla och elbilar i stort.
Att hela tiden stenhårt och alltför ofta på ett spydigt eller nedlåtande sätt hävda att såväl Elon Musk som Tesla är Guds gåvor till mänskligheten helt utan fel och att kritik av dessa närmast är hädelse blir ganska tröttsamt. Man kan ha olika uppfattningar och erfarenheter men ändå ha ett hövligt och konstruktivt samtal. De som väldigt ofta visar att de inte klarar det bör nog inte delta

VW ID.7 GTX Tourer -25
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Jag tänker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvärda elbilar.
Med subventioner får de mindre bra och egentligen dyrare bilarna snålskjuts.
Tycker att elbilstekniken är tillräckligt mogen för att stå på egna ben.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Jag tror att du har rätt i att Tesla och några biltillverkare till som kommit långt med utvecklingen av elbilar skulle kunna gynnas av avskaffande av subventioner genom att svagare konkurrenter slås ut. Men det leder förmodligen också till att övergången till elektriskt går betydligt långsammare och att det åtminstone för en tid skulle innebära färre elektriska alternativ. Vill man se en snabb övergång och ett brett utbud av elbilar tror jag att fortsatta styrmedel är bra. Utan politiska styrmedel och subventioner är jag högst tveksam till att Tesla skulle överlevt eller kanske ens kommit igång och det skulle i vart fall inte funnits såpass många elbilar och olika elbilsmodeller som det gör från Tesla och andra märken.Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 16:24Jag tänker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvärda elbilar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
I USA har man väl inte pratat om något officiellt slutdatum för att sälja ICE så det går ju bra att fortsätta sälja dom. Med amerikanernas bränslepriser och sämre möjlighet till hemmaladdning hämmar ju. Samt avsaknaden av alternativ på pickup-marknaden. Helt otroligt att Tesla inte tog chansen och byggde en pickup-variant av 3/Y. Det hade varit nyckeln.Maw skrev: ↑31 dec 2024 16:31Jag tror att du har rätt i att Tesla och några biltillverkare till som kommit långt med utvecklingen av elbilar skulle kunna gynnas av avskaffande av subventioner genom att svagare konkurrenter slås ut. Men det leder förmodligen också till att övergången till elektriskt går betydligt långsammare och att det åtminstone för en tid skulle innebära färre elektriska alternativ. Vill man se en snabb övergång och ett brett utbud av elbilar tror jag att fortsatta styrmedel är bra. Utan politiska styrmedel och subventioner är jag högst tveksam till att Tesla skulle överlevt eller kanske ens kommit igång och det skulle i vart fall inte funnits såpass många elbilar och olika elbilsmodeller som det gör från Tesla och andra märken.Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 16:24Jag tänker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvärda elbilar.
Jag tror faktiskt inte att det finns en enda marknad där borttagna elbilssubventioner inte resulterat i att försäljningen av elbilar stannat av eller gått ner, relativt till avgasbilar. Det är mycket möjligt att Tesla kommer gynnas i form av ökande marknadsandel, särskilt om det kombineras med strafftullar på utländska lågprisalternativ. Men Tesla är redan urstarka på den Amerikanska marknaden och jag har svårt att se att det inte skulle resultera i lägre absolut tillväxt än om stödet fanns kvar. Och det är ju ändå det som är det viktigaste för Teslas fortsatta utveckling, inte en ökande marknadsandel grundad i politiska beslut.Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 16:24Jag tänker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvärda elbilar.
Sen är det naturligtvis djupt beklagligt ur miljö- och klimatperspektiv. Men det verkar vara en trend i världen just nu att strunta i det, tyvärr.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Jag valde nog fel ord med gynnas, mer att de förlorar minst.Maw skrev: ↑31 dec 2024 16:31Jag tror att du har rätt i att Tesla och några biltillverkare till som kommit långt med utvecklingen av elbilar skulle kunna gynnas av avskaffande av subventioner genom att svagare konkurrenter slås ut. Men det leder förmodligen också till att övergången till elektriskt går betydligt långsammare och att det åtminstone för en tid skulle innebära färre elektriska alternativ. Vill man se en snabb övergång och ett brett utbud av elbilar tror jag att fortsatta styrmedel är bra. Utan politiska styrmedel och subventioner är jag högst tveksam till att Tesla skulle överlevt eller kanske ens kommit igång och det skulle i vart fall inte funnits såpass många elbilar och olika elbilsmodeller som det gör från Tesla och andra märken.Lerumsexpressen skrev: ↑31 dec 2024 16:24Jag tänker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvärda elbilar.
Och givetvis går omställningen saktare men ganska trött på subventioner som slår sönder fungerande marknader och system.
System som måste fixas med nya subventioner och stöd.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022