Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

backe

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

Toja skrev: 16 dec 2024 13:36
Så det är trettio som vill bestämma över fler än etthundrafemtio medarbetare.
Lägg ner strejken nu.
Detta luktar maktbegär
Har det varit någon aktion med 150 medarbetare som inte vill ha strejk och säger sig vara nöjda utan kollektivavtal?

Soffliggare finns alltid, dessa räknas inte om detta är fallet(de som inte uttrycker en åsikt kan vara både för och emot).
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Hur många var det som hade på sig "Tack det är bra" t shirt i början av konflikten?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

https://www.breakit.se/artikel/42045/fa ... -stockholm
Letar efter någon bra bild på de 30 strejkande Tesla-fordonsteknikerna men hittar ingen bild med fler än 15 på.
backe

Inlägg av backe »

TiborBlomhall skrev: 16 dec 2024 15:59
Letar efter någon bra bild på de 30 strejkande Tesla-fordonsteknikerna men hittar ingen bild med fler än 15 på.
Om man räknar personer med väst som strejkande så tycker jag mig se 22-24 st här. Några till är skymda men ser ut att tillhöra sällskapet.
IMG_0320.jpeg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Ja det var den bilden med flest folk jag också hittade. Fast flera av dem har "konflikt" västar, inte "strejkande tekniker".
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

De borde allihopa ha en rod plastplutt på varsin näsa, pajasgänget de är :twisted:
backe

Inlägg av backe »

Jojo skrev: 16 dec 2024 16:16
De borde allihopa ha en rod plastplutt på varsin näsa, pajasgänget de är :twisted:
Google translate?
Oavsett så är det märkligt att kalla de som strider för sina rättigheter helt enligt svenska regler för ett pajasgäng.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Enligt Yngve Eriksson, ombudsman på organisationsenheten på IF Metall, har antalet strejkande ökat sedan i somras. Nu är det runt 60 personer som lagt ned arbetet och han säger att nya anslutit från verkstäder där ingen strejkat tidigare.
https://arbetet.se/2024/12/16/14-manade ... vid-tesla/
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

TiborBlomhall skrev: 16 dec 2024 16:33
Enligt Yngve Eriksson, ombudsman på organisationsenheten på IF Metall, har antalet strejkande ökat sedan i somras. Nu är det runt 60 personer som lagt ned arbetet och han säger att nya anslutit från verkstäder där ingen strejkat tidigare.
Och nu blev det 40 tekniker som strejkar och 20 soffliggare?

Konstig konflikt som bara blir mer och mer konstig.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
backe

Inlägg av backe »

Lembritt skrev: 16 dec 2024 17:09
TiborBlomhall skrev: 16 dec 2024 16:33
Och nu blev det 40 tekniker som strejkar och 20 soffliggare?

Konstig konflikt som bara blir mer och mer konstig.
Det står att det är 60 som strejkar. Om du menar att alla 60 inte åker till Stockholm så är det inte synonymt med soffliggare.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Hittat:
Bild
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

backe skrev: 16 dec 2024 16:27
Google translate?
Oavsett så är det märkligt att kalla de som strider för sina rättigheter helt enligt svenska regler för ett pajasgäng.
Pajasgäng är en ganska smekande beteckning för dessa marionetter :roll:
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Jojo skrev: 16 dec 2024 19:09
backe skrev: 16 dec 2024 16:27
Google translate?
Pajasgäng är en ganska smekande beteckning för dessa marionetter :roll:
Så du vet alltså att ingen av dessa har någon egen vilja? Källa på det? :roll:
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

gjohansson skrev: 16 dec 2024 19:16

Har de egen vilja, så är de fria att gå (åt pipsvängen för min del). Ingen har tvingat någon av dessa pajasar att skriva på ett anställningsavtal hos ett företag som saknar kollektivavtal.
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Jojo skrev: 16 dec 2024 19:21

Har de egen vilja, så är de fria att gå (åt pipsvängen för min del). Ingen har tvingat någon av dessa pajasar att skriva på ett anställningsavtal hos ett företag som saknar kollektivavtal.
Det har du rätt i. Å andra sidan har vi lagstadgad strejkrätt och om man kallar folk för pajasar bara för att de agerar på annat sätt än man själv hade gjort så kanske man är lite omogen?
backe

Inlägg av backe »

Ingen har tvingat Tesla att etablera sig i Sverige heller där vi har det här systemet.

Trots meningsskiljaktigheter ska vi väl klara av att uttrycka oss lite mer civiliserat när det är enskilda individer vi pratar om?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nej, tvinga någon att skriva på ett anställningsavtal hade ju inte varit lagligt.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

backe skrev: 16 dec 2024 19:54

Ingen har tvingat Tesla att etablera sig i Sverige heller där vi har det här systemet.

Trots meningsskiljaktigheter ska vi väl klara av att uttrycka oss lite mer civiliserat när det är enskilda individer vi pratar om?
Det är inget krav att ha k*-avtalet i det här landet, trots att f*cket påstår motsatsen. Att de enstaka individer kan ha sin åsikt respekterar jag, dock inte att de låter sig användas som marionetter av deras organisation.
backe

Inlägg av backe »

Jojo skrev: 16 dec 2024 20:09
backe skrev: 16 dec 2024 19:54

Det är inget krav att ha k*-avtalet i det här landet, trots att f*cket påstår motsatsen. Att de enstaka individer kan ha sin åsikt respekterar jag, dock inte att de låter sig användas som marionetter av deras organisation.
Det är reglerat att anställda får organisera sig och strejka, så det finns nog inget konstigt där.

Varför blir du så upprörd personligen kring detta så du kallar folk för pajasgäng o.s.v? Om facket skulle lägga ner strejken och Tesla slipper teckna kollektivavtal så skulle jag ändå inte bli personligt drabbad och livet går vidare bara, för dig verkar det vara mer på spel?
Användarvisningsbild
Ekholm
Teslaägare

Inlägg av Ekholm »

TiborBlomhall skrev: 16 dec 2024 19:04
Hittat:
Bild
Fast hur många av dessa är anställda på Tesla? En är ordförande på IF Metall, fler ombudsmän i klungan?
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Det är ett fåtal på bilderna som är mekaniker. Resten är från metall.
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Är skadeverkstäderna under blockad eller öppna. Werksta exempelvis?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

backe skrev: 16 dec 2024 20:14

Det är reglerat att anställda får organisera sig och strejka, så det finns nog inget konstigt där.

Varför blir du så upprörd personligen kring detta så du kallar folk för pajasgäng o.s.v? Om facket skulle lägga ner strejken och Tesla slipper teckna kollektivavtal så skulle jag ändå inte bli personligt drabbad och livet går vidare bara, för dig verkar det vara mer på spel?
Inget fel med det, finns det en anledning att strejka, får man göra det. Men att strejka för något som man visste från början att det inte finns är värre än löjligt. Dessutom att deras agerande drabbar andra, som inte har med saken att göra alls.
Varför jag är upprörd? Skulle hellre kalla det för irritation, faktiskt. Nu råkar jag vara företagare och haft mina sammandrabbningar med p*-gänget, där de försöker utnyttja sin makt för att tvinga på helt orimliga krav. Inte alla har de ekonomiska och juridiska möjligheter av ett företag som Tesla att stå emot trycket. Därför tycker jag det är ytterst glädjande att någon sätter p*-gänget på plats.
För att vara helt ärlig, jag har irriterats över Tesla och deras attityd otroligt många gånger. Såpass att jag bestämde mig att inte införskaffa någon av deras produkter igen. Allt detta ändrades med strejken, nu har de min fullständiga backning (och jag köpte t o m en ny bil) :lol: !
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

gjohansson skrev: 16 dec 2024 19:52

Det har du rätt i. Å andra sidan har vi lagstadgad strejkrätt och om man kallar folk för pajasar bara för att de agerar på annat sätt än man själv hade gjort så kanske man är lite omogen?
Omogen eller irriterad (eller t o m både och), Du får välja...
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Teslasemitruck skrev: 16 dec 2024 20:27
Det är ett fåtal på bilderna som är mekaniker. Resten är från metall.
Just det. Marionetter :evil:
Skriv svar