Choke skrev: ↑04 nov 2024 11:51
Maw skrev: ↑31 okt 2024 11:09
fnystrom skrev: ↑31 okt 2024 10:42
Efter över 6 år med en Tesla Model S 100D så har jag nu beställt en ID.7 Tourer GTX.
Någon som har fått sin GTX som kan sprida lite erfarenheter kring hur bil är jämfört med en Tesla?
Jag har egentligen väntat på Audi A6 e-tron, men nu när den kom var priset för högt och baksätet verkar vara i klass med Model S, dvs kass.
GTX:en fullutrustad och laddar mycket snabbare än min nuvarande Model S. Jag får både lägre månadskostad och lägre förmånsvärde.
Jag har fått min. Jag har dock aldrig kört en Model S så jag kan inte jämföra med den
Mycket nöjd så här långt men har bara kört 250 mil. Mindre bra är kamerbildskvalitet, ingen frunk och frånvaro av riktig OPD men man vänjer sig fort. Allt annat tycker jag är bra
Är det något speciellt du funderar över?
Vad menar du med riktig OPD?
ID7 är ett av mina alternativ för nästa år då jag tänker göra mig av med min MY.
Är det något mer du kan berätta om skillnader mellan id7 och y - om jag fattar det rätt har du haft en my?
Man kan välja ett körläge där bilen bromsar halvhårt när man släpper gasen på ID7 men inte så hårt som Tesla eller Polestar. Det går inte heller att ställa in att den ska stanna helt när man släpper gasen utan den rullar sakta på samma sätt som en ICE-automatare. Däremot så återvinner den ändå ström men man styr det med bromspedalen.
På Teslor så blir det mekanisk broms direkt när man trycker på bromsen men på ID7 och de flesta andra elbilar så återvinner elmotorerna så mycket det går när man trycker på bromspedalen och det är bara när man bromsar hårt som de mekaniska bromsarna används.
Det är ganska mycket som skiljer ModelY och ID7, HUD, förardisplay, massagestolar, ventilerade stolar, fungerande farthållare, TravelAssist, halvautomatiskt drag, ljudnivå, komfort, 360-kamera, bakåtsikt, innerbelysning, strålkastare, kvalitetskänsla, utseende och energieffektivitet är exempel på saker som är bättre på ID7.
Topphastighet, acceleration (i MYP), sikt framåt och åt sidorna och backkameran är några saker som är bättre i MY.