Begränsad farthållare?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare

Begränsad farthållare?

Inlägg av JockeSund »

Sedan några veckor tillbaka så har detta börjat hända relativt ofta vid mörkerkörning.
Kör med farthållaren aktiverad och helt plötsligt börjar bilen sakta ner och meddelandet "Begränsad sikt m.m." vilket gör att jag måste avaktivera farthållaren för att ens hålla hastighetsbegräsningen.

Första gången detta hände var vid snöfall och mörker, så viss förståelse hade jag då.
Men detta händer även nu när det är helt klart och när det är mörkt.

Har kollat kameran och det är ingen fukt eller något annat som begränsar sikten.

Har haft bilen sedan 1 dec 2023 och inte haft dessa problem tidigare vid mörkerkörning.
MYLR -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Begränsad farthållare?

Inlägg av mikebike »

JockeSund skrev: 19 dec 2024 09:01
Sedan några veckor tillbaka så har detta börjat hända relativt ofta vid mörkerkörning.
Kör med farthållaren aktiverad och helt plötsligt börjar bilen sakta ner och meddelandet "Begränsad sikt m.m." vilket gör att jag måste avaktivera farthållaren för att ens hålla hastighetsbegräsningen.

Första gången detta hände var vid snöfall och mörker, så viss förståelse hade jag då.
Men detta händer även nu när det är helt klart och när det är mörkt.

Har kollat kameran och det är ingen fukt eller något annat som begränsar sikten.

Har haft bilen sedan 1 dec 2023 och inte haft dessa problem tidigare vid mörkerkörning.
Jag haft det sedan september 2022 när Tesla kopplade ur radarn. Tesla är extremt beroende av sikt/kamera.
Jag har inte överdrivet ofta problem på natten, främst vid sämre väder, men även när jag kör ut ur eller in i tunnlar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Inte varit med om detta alls sedan förra vintern. Då kunde det hända vid snöfall eller starkt motljus från lågt stående sol. Kört både i tät dimma i mörker och regn utan problem nu under hösten.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Har bara hänt vid snöfall och kraftigt dimma för mig, Vilket också användarmanualen beskriver att den kommer göra.

Funktionen Trafikmedveten farthållare kommer troligtvis inte att fungera korrekt i följande situationer:
  • Vägen har skarpa kurvor eller snabbt kommande höjdförändringar.
  • Vägskyltar eller signaler är otydliga, svårtolkade eller dåligt underhållna.
  • Sikten är dålig (på grund av kraftigt regn, snö, hagel etc. eller svagt upplysta vägar kvällstid).
  • Du kör i en tunnel eller längs en motorvägsavdelare som stör kamerans/kamerornas sikt.
  • Om skarpt ljus (t.ex. direkt solljus eller helljus på ett mötande fordon) påverkar kamerans sikt.

Kan vara bra att ha koll på farthållarens och autopilots begränsningar för att undvika ev besvikelser:
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B17B7.html
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 19 dec 2024 13:32
Har bara hänt vid snöfall och kraftigt dimma för mig, Vilket också användarmanualen beskriver att den kommer göra.

Funktionen Trafikmedveten farthållare kommer troligtvis inte att fungera korrekt i följande situationer:
  • Sikten är dålig (på grund av kraftigt regn, snö, hagel etc. eller svagt upplysta vägar kvällstid).
  • Du kör i en tunnel eller längs en motorvägsavdelare som stör kamerans/kamerornas sikt.
  • Om skarpt ljus (t.ex. direkt solljus eller helljus på ett mötande fordon) påverkar kamerans sikt.

Kan vara bra att ha koll på farthållarens och autopilots begränsningar för att undvika ev besvikelser:
Helst redan innan man köper en Tesla.
Min besvikelse inträffade dock 7 månader efter inköpet eftersom farthållaren började uppträda som ovan först då.

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Freez skrev: 19 dec 2024 13:32

Precis, det är viktigt att vara medveten att man numera bara får en ”halv” farthållare när man köper Tesla. Att komma efter köpet och vara förvånad över att den inte fungerar i samma omfattning som på andra märken är lite sent påkommet.

I många fall så köpte folk däremot en hel farthållare som Tesla sen har nerfat med begränsningarna du listar vilket verkligen inte är Ok. Jag är en av dem även om det numera inte är mitt problem ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

Inte ute efter att försvara farthållaren, den har sina brister, det kan jag hålla med om.

Men man bör väl även se det såhär, om bilen med en kamera rakt fram är bländad. Rätt ofta betyder det även att föraren är det. En bil med lidar som fortsätter som inget har hänt, men det är föraren som ska övervaka och ha ansvaret är inget bra kombination heller.

Tror definitivt många förare borde sakta ner vid flertalet situationer där man inte har 100 % koll, men "kom ingen igår så jag kör". Eller att på motorvägen så kan "det ju inte komma några mötande" så det är lugnt.

Ska bli roligt den dagen autonoma systemen verkligen kommer i drift och de är satta för att hålla fartbegränsningarna... kommer bli ramaskri att man inte kan sätta en offset.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare

Inlägg av Oscar11 »

Jag tycker det är intressant att bilen trots avsaknad av radar ser personer i mörker som jag själv knappt kan urskilja pga mörka kläder och avsaknad av reflexer. Bilen visualiserar dem tydligt på skärmen. Inte så övertygad att avsaknad av radar är en begränsning.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Oscar11 skrev: 19 dec 2024 14:57
Jag tycker det är intressant att bilen trots avsaknad av radar ser personer i mörker som jag själv knappt kan urskilja pga mörka kläder och avsaknad av reflexer. Bilen visualiserar dem tydligt på skärmen. Inte så övertygad att avsaknad av radar är en begränsning.
Du har inte haft en Tesla med radar som stängts av antar jag? Det finns inget som hindrar visualisering även med radar, vad jag vet var det lika mycket visualisering innan radarn stängdes av.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare

Inlägg av Oscar11 »

Maw skrev: 19 dec 2024 15:56
Du har inte haft en Tesla med radar som stängts av antar jag? Det finns inget som hindrar visualisering även med radar, vad jag vet var det lika mycket visualisering innan radarn stängdes av.
Nej det stämmer. Har dock haft två andra bilar med radar och hittills inte märkt ngt sämre med Teslan. Snarare att de förra bilarna ofta fick blockerad radar på vintern pga att snö byggdes på framför. Då funkade inte farthållaren längre.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Är det inte dags att släppa radardiskussionen snart? Börjar bli tröttsamt. Tesla har levererat 43500 MY i Sverige varav ca 7000 hade sensorer vid leverans (16%). De allra flesta som köpt en Tesla har vetat att man får Tesla Vision.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare

Inlägg av Oscar11 »

Freez skrev: 19 dec 2024 16:24
Är det inte dags att släppa radardiskussionen snart? Börjar bli tröttsamt. Tesla har levererat 43500 MY i Sverige varav ca 7000 hade sensorer vid leverans (16%). De allra flesta som köpt en Tesla har vetat att man får Tesla Vision.
”Bitter, nej jag ä inte bitter” 😂
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Är det inte dags att släppa radardiskussionen snart? Börjar bli tröttsamt.
Du först ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

JockeSund skrev: 19 dec 2024 09:01
Sedan några veckor tillbaka

Jag fick de här problemen med min 2021 M3P ungefär samtidigt som tesla stängde av radarn, det är alltså ungefär eller lite mer än två år sedan.

Det har inte behövt snöa, i vissa fall har min M3P hört 6 km/h eller 16 km/h på 100-väg med 100 km/h inställt. Jag har video på flera såna.
Det var en del i beslutet att byta bort bilen.

Min S som har radar gör ungefär samma sak.
Jaf har problem med att bilen drar med farten till ~25-30km/h på landsväg (även 100-väg).
Detta sker dagtid också, det räcker med att det är vit vägbana (hjulspår där asfalt syns hjälper inte), vita plogkarmar och kanske snö i träden.
Bilen klagar på dåligt sikt även om det är blå himmel och 50km sikt.

Som det verkar lägger Tesla på mer och mer begränsningar efterhand. Utvecklingen går åt fel håll när det gäller användbarhet.

Förr kunde man i vart fall använda AP eller farthållare lite vintertid men nu går det i princip
inte här uppe under 6 månader per år.
I brist på AP hade farthållare vart rätt bra, men som det är nu går inte det heller.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Inte så övertygad att avsaknad av radar är en begränsning.
Utan radar ser bilen ingenting i snörök.
Här uppe kan en radar rädda liv medan en kamera är blind.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
null
Teslaägare

Inlägg av null »

Om det är så pass dåligt väder att Tesla vision inte kan se något bör man ändå köra manuellt i min åsikt. Jag tror gammelradar bara ger en falsk känsla av säkerhet i de situationerna. Däremot tycker jag Tesla vision borde kompletteras med en radar. Jag köper inte att det är dåligt med mer data från sensorer. Det fungerar ju bra för människor att använda en radar som extra input och Tesla vision aspirerar väl till att imitera mänsklig syn och rumsuppfattning.
manneson

Inlägg av manneson »

AAKEE skrev: 19 dec 2024 17:49
De bilar jag haft med radar har slutat funka när det snöar, den blir blockerad.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

null skrev: 19 dec 2024 18:22
Om det är så pass dåligt väder att Tesla vision inte kan se något bör man ändå köra manuellt i min åsikt. Jag tror gammelradar bara ger en falsk känsla av säkerhet i de situationerna. Däremot tycker jag Tesla vision borde kompletteras med en radar. Jag köper inte att det är dåligt med mer data från sensorer. Det fungerar ju bra för människor att använda en radar som extra input och Tesla vision aspirerar väl till att imitera mänsklig syn och rumsuppfattning.
Jag har kört en del med Audi och radar. Det har vart pålitligt och att de säkerhetssystem som finns med fungerar finns det ingen som helst tvekan om.

Har egentligen vart skeptisk till Teslas kunskaper i området mht spökbroms men har vart med om en inbromsning där min bil bromsade trots att den framförvarande minibussen inte hade hunnit börja bromsa. Bilen framför minibussen fick sladd, ställde sig på tvären i körbanan. Detta var såklart före radarn stängdes av.

För körning i snörök är inte farthållaren det primära, men att man har en radar som börjar nödbromsa om en mötande som kör bakom en lastbil kommer ut i mitt körfält.
Man har inte en chans att se det innan det är några meter kvar. Den mötande som kommer över i fel körbana kanske inte heller ser det pga snöröken. Det är lite av ett marsrömsscenario där man inte heller kan påverka utan livet hänger den klåpare man möter.
Har bägge bilar radar kanske man inte ens krockar, har en radar kanske man överlever.

Har ingen bil radar, som tesla, har man 0.2 sekunder kvar att leva när man upptäcker den mötande.

Det går inte undvika körning i sån snörök här uppe.
Det har tex vart sån snörök nästan en vecka i sträck nu med ny torr snövarje dag.

Nästa bilbyte kommer (återigen) ha radar som en knäckfråga.

När det gäller trådfrågan så är problemet att bilen drar ned farten till så långsam att det är farligt - och säger att det är dålig sikt trots att sikten är meteorologiskt 50km eller mer i strålande solsken eller mörker.

Om det i verkligheten var dålig sikt är ju en reducerad fart till 100% motiverat. Problemet är att kamerorna förmodligen är ganska billiga prylar eftersom Elon är snål. Vilket gör art de ser dåligt.

Håller med dig: här kan radarn absolut hjälpa till eftersom den inte bryr sig om ljust/mörkt/dimma eller snörök.

Teslas utspel att radarn gav en falsk bild och att kamerorna gör det bättre är nog inte en hel sanning - om så hade vorit borde spökbromsningar och andra problem minskat när man stöngde av radarn, men det gjorde det inte. Det ökade istället.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 19 dec 2024 18:58

Det händer.

Men det är mer ett stockholmsproblem än ngt annat.

Här uppe när snöröken är som värdt är det puder och då klibbar inget på kofångaren eller radarn.

Min S verkar ha värme i området runt radarn.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

null skrev: 19 dec 2024 18:22
Om det är så pass dåligt väder att Tesla vision inte kan se något bör man ändå köra manuellt i min åsikt.
Fast det där meddelandet poppar ju gärna upp i gryning/skymning när man faktiskt ser bra.

Jag har dessutom noterat att jag ofta får det på samma ställen på väg till jobbet också, inte varje dag, men ibland.

Man får snabbt in vanan att kompensera med högerfoten när bilen påstår att det är dålig sikt i nån kamera fast det inte är det.

Nån gång fick jag meddelandet precis innan jag skulle stanna, och när jag stannade kollade jag då just höger dörrsrolpekamera som den gnällde om,. den var HELT ren, både när man tittade genom bilens skärm och när jag gick ut och tittade på den utifrån.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Spelar ingen roll om bilarna hade radar eller ej från början, eller hur medveten man var när man köpte.

Så länge bilarna med Tesla Vision beter sig mycket sämre än bilar med radar, kommer diskussionen leva vidare.
Ibland lyckas jag förtränga faktum, men varje gång jag lånar eller hyr en bil blir jag åter varse om hur dålig Teslas farthållare är. :cry:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 19 dec 2024 20:07
Spelar ingen roll om bilarna hade radar eller ej från början, eller hur medveten man var när man köpte.

Så länge bilarna med Tesla Vision beter sig mycket sämre än bilar med radar, kommer diskussionen leva vidare.
Ibland lyckas jag förtränga faktum, men varje gång jag lånar eller hyr en bil blir jag åter varse om hur dålig Teslas farthållare är. :cry:
Jag kör ofta en del hyrbilar av lite sniknare slag i nya jobbet.
Det är rätt beklämmande att bilar som heter Pingpong eller ngt och är relativt standard/snikmodeller av Pingpong är bättre på det mesta som vi ofta diskuterar här :shock:
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 19 dec 2024 18:58
AAKEE skrev: 19 dec 2024 17:49
Bara när det är blötsnö, typ en gång om året, och då är antagligen strålkastarna också blockerade= ut och gör rent.
Dåligt fungerande farthållare p.g.a. avsaknad radar har jag 100 gånger så ofta.

Dessutom är det naturligtvis inget som hindrar att bilen går över till kamera vid de få tillfällen som radarn är blockerad.

Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare

Inlägg av JockeSund »

Huvudfrågan i trådstarten har egentligen ingenting med radarfrågan att göra.

Som jag nämnde så fartbegränsar bilen på motorvägen i mörker/skymning, trots torr asfalt, ingen nederbörd, minst 10 km sikt framåt för mig och att jag har inget som bländar eller påverkar sikten för mig som förare.

När detta sker kan det pågå i 5 sekunder, 1 minut eller även upp emot 20 minuter.

Och problemet har kommit efter uppdateringen som jag fick runt oktober.
MYLR -23
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Farthållaren i sambons Y har blivit mycket sämre senaste tiden. Körde långkörning med den i helgen och på kvällen/skymning fungerade farthållaren knappt alls.

Min hälften så dyra skitbil MG4 har däremot en fungerande adaptiv farthållare i alla väder.
Skriv svar