Fälgar 19 tum Model Y
Moderator: Redaktion
Fälgar 19 tum Model Y
Vad är rimligt pris att betala för 4 begagnade fälgar i bra skick med TPMS om inga däck medföljer?
Kan man använda Navkapslar ( aerokåpor) på alla 19 tums fälgar eller passar det bara till gemini fälgar?
Har hittat en privatperson som säljer Monaco fälgar, är det bra tro?
De vanligaste däcken till Tesla är Hankook Ventus s1. Hur tycker ni detta däck är jämfört med Premium som kontinental Michelin osv? Ser att den är rankad till 73db vilket är ganska högt däckljud. Är bilen tyst i kupén med dessa däck?
Kan man använda Navkapslar ( aerokåpor) på alla 19 tums fälgar eller passar det bara till gemini fälgar?
Har hittat en privatperson som säljer Monaco fälgar, är det bra tro?
De vanligaste däcken till Tesla är Hankook Ventus s1. Hur tycker ni detta däck är jämfört med Premium som kontinental Michelin osv? Ser att den är rankad till 73db vilket är ganska högt däckljud. Är bilen tyst i kupén med dessa däck?
- Cederloken
- Teslaägare
Re: Fälgar 19 tum Model Y
Som jmförelse så sålda jag mina 19" gemini utan sensorer med navkapslarna för 12'
Navkapslarna är unika för gemini fälgen. det kan gå att få på någon annan fälg men se det som en vinst på lotto.
Oavsett vilket märke på däcken du väljer. så välj tysta och lättrullande däck (A-klassade). Samt se till att du köper däck med "skyddskanten" denna kant finns på orginaldäcken. har man inte den kanten och kör med orginalfälgarna så kommer fälgen att sticka ut utanför däcket
(kankske inget problem med monaco.
Är monaco fälgen smalare än gemini så överväg att gå ner i bredd ett däck rullar som lättast när det är maxbelastat.
Navkapslarna är unika för gemini fälgen. det kan gå att få på någon annan fälg men se det som en vinst på lotto.
Oavsett vilket märke på däcken du väljer. så välj tysta och lättrullande däck (A-klassade). Samt se till att du köper däck med "skyddskanten" denna kant finns på orginaldäcken. har man inte den kanten och kör med orginalfälgarna så kommer fälgen att sticka ut utanför däcket

Är monaco fälgen smalare än gemini så överväg att gå ner i bredd ett däck rullar som lättast när det är maxbelastat.
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Tack för din input
Är det inte bäst att köra på Teslas original Gemini fälgar dels för att få längre räckvidd och dels för att skydda fälgarna mot skrapning?
Har fått ett erbjudande på 22 k för en komplett uppsättning fälg däck och sensorer som är i princip oanvänd. Är det ett bra pris att nappa på eller kan man hitta billigare om man har is i magen?
Jag behöver egentligen inte ha fälgarna nu utan först till april när det är dags att montera på sommardäcken
Är det inte bäst att köra på Teslas original Gemini fälgar dels för att få längre räckvidd och dels för att skydda fälgarna mot skrapning?
Har fått ett erbjudande på 22 k för en komplett uppsättning fälg däck och sensorer som är i princip oanvänd. Är det ett bra pris att nappa på eller kan man hitta billigare om man har is i magen?
Jag behöver egentligen inte ha fälgarna nu utan först till april när det är dags att montera på sommardäcken
- Cederloken
- Teslaägare
När jag sålde mina gemini fälgar för 12k så låg "nya" gemini som bara rullat från upphämtningen på 16k med däck, fälg och sensorer.
Det är nog snudd på akademisk karaktär om man kommer längre med en gemini eller en annan fälg. Geminifälgarna är felkonstruerade och kanten på fälgen ligger i nivå med däcket och är det första som skrapas om du går i en trotoarkant. sätter du på en vanligt däck på en gemini utan skyddskanten sticker fälgen ut 10mm och blir bara sopor om har närkontakt med en trotoar.
För 22k så har du rejäl prutmån med tanke på att de kostar 21k nya på tyred ( går säkert att få till billigare någonannanstans).
Det är nog snudd på akademisk karaktär om man kommer längre med en gemini eller en annan fälg. Geminifälgarna är felkonstruerade och kanten på fälgen ligger i nivå med däcket och är det första som skrapas om du går i en trotoarkant. sätter du på en vanligt däck på en gemini utan skyddskanten sticker fälgen ut 10mm och blir bara sopor om har närkontakt med en trotoar.
För 22k så har du rejäl prutmån med tanke på att de kostar 21k nya på tyred ( går säkert att få till billigare någonannanstans).
Han behöver TPMS också.
@arn gemini skyddar ej fälgen. man behöver isåfall köpa heltäckande kåpor från tex TEMU.
jag hade Monaco GP6 på en Y och gillade dem. Dock fastnade det lite snö i dem i fjällen.
@arn gemini skyddar ej fälgen. man behöver isåfall köpa heltäckande kåpor från tex TEMU.
jag hade Monaco GP6 på en Y och gillade dem. Dock fastnade det lite snö i dem i fjällen.
Har fått ett förslag även på dessa. Är det en Monaco gp6 fälg?
TPMS finns. Två av däcken behöver bytas omgående och två av däcken har skapligt mönsterdjup ( säljaren vet ej exakt men ska klara en säsong i alla fall)
Fått prisförslag 12.000. Har föreslagit 7500 men säljaren tyckte det var för lågt.
Tror ni denna fälg är lika bra som en Gemini? Skyddar inte navkapslarna fälgarna alls om man kör emot trottoarkant etc?
TPMS finns. Två av däcken behöver bytas omgående och två av däcken har skapligt mönsterdjup ( säljaren vet ej exakt men ska klara en säsong i alla fall)
Fått prisförslag 12.000. Har föreslagit 7500 men säljaren tyckte det var för lågt.
Tror ni denna fälg är lika bra som en Gemini? Skyddar inte navkapslarna fälgarna alls om man kör emot trottoarkant etc?
Be hen kolla mönsterdjup exakt på alla. Det ser ut som GP6Arn skrev: ↑19 dec 2024 21:31Har fått ett förslag även på dessa. Är det en Monaco gp6 fälg?
jag tycker 12 låter dyrt då de saknar vettiga däck.
Navkapslarna skyddar inget alls. Originalkapslarna. men det finns snygga billiga eftermarknadskapslar som täcker kanterna på Gemini.
hursomhelst så skulle jag inte skynda. Du har ju dubbfria på nu som du lugnt kan köra ända in i maj om du vill. Enklare att leta sommarhjul utan stress i vår. Det dyker upp.
- Cederloken
- Teslaägare
TPMS är med i exemplet. fick dock inte plats med hela kundkorgen i skärmdumpen
4st monaco + 4 TMPS kostar 12k ... att betala 12k för en uppsättning beggade med slut däck låter som en dålig deal
Senast redigerad av Cederloken, redigerad totalt 1 gånger.
Det har du nog rätt i att det säkert dyker upp fler sommardäck på fälg när säsongen för däckskifte närmar sig än en vecka före julafton!
Absolut, jag sålde mina 21" Uberturbine kompletta med 5-6mm däck på för 15 för ett par månader sen. Blocket.
Två hade skav dock. Gillar inte Uberturbine då de är för känsliga. Jag kör hellre med plastkåpor eller tex Monaco Anthracite black.
19" duger utmärkt. Man kommer längre och 19" är tungt nog för ryggen när man skall byta.
Om man hittar begagnatannonser på däck/fälg på Blocket eller Facebook, hur kan man innan köpet kontrollera att de inte är stulna?
Om vi utgår från att man vill sälja en däckuppsättning som ingick med bilen för att byta upp sig till större fälg så kommer man ju inte ha något kvitto på själva däcken. Ska man då be säljaren om ett kvitto/regbevis på bilköpet om man har lång resväg?
Om vi utgår från att man vill sälja en däckuppsättning som ingick med bilen för att byta upp sig till större fälg så kommer man ju inte ha något kvitto på själva däcken. Ska man då be säljaren om ett kvitto/regbevis på bilköpet om man har lång resväg?
Inte mycket liv på forumet.
Finns säljare på blocket som uppger att de jobbar med att köpa och sälja däck och även är redo att köra 30+mil för att leverera. Har flera olika uppsättningar till Tesla Model Y förutom den på annonsen.
Jag får lite dåliga vibbar och lutar åt att avstå. Jag ser helst att den som jag köper från själv äger en Model Y och har valt att byta storlek på fälg.
Finns säljare på blocket som uppger att de jobbar med att köpa och sälja däck och även är redo att köra 30+mil för att leverera. Har flera olika uppsättningar till Tesla Model Y förutom den på annonsen.
Jag får lite dåliga vibbar och lutar åt att avstå. Jag ser helst att den som jag köper från själv äger en Model Y och har valt att byta storlek på fälg.
Har varit i kontakt med liknande säljare innan då jag letade fälgar. Dom är garanterat stulna.
Finns flera gäng som ”jobbar” med däck och fälgar.
För inte längesedan togs en skåpbil här i Göteborg full med Tesla fälgar.
Finns flera gäng som ”jobbar” med däck och fälgar.
För inte längesedan togs en skåpbil här i Göteborg full med Tesla fälgar.
Antingen så får de visa kvitto på hjulen. Det har man ofta inte om man säljer hjul från sin egen eller före detta bil.Arn skrev: ↑03 jan 2025 00:00Om man hittar begagnatannonser på däck/fälg på Blocket eller Facebook, hur kan man innan köpet kontrollera att de inte är stulna?
Det räcker då att ta ett regnummer och kika om säljaren haft en sån bil (eller har) samt ta leg, skriva kvitto osv.
Det går ju inte att bli mer säker än så. Då har man gjort vad man kan. Swisha också till rätt telefonnummer till ägaren av bilen och ägaren av körkortet.
Det finns ju inte en möjlighet att hjulen är stulna i ett sånt läge. Och är de ändå det så har man ändå uteslutit det man kan.
Det är mycket stor chans att de är stulna om de dels saknar kvitto och att samtidigt säljaren endast har ägt tex en Vw passat eller ännu värre ingen bil alls. Och dessutom kanske till och med hemligt nummer eller skyddad identitet. Samt att man kanske får träff på tex Lexbase.
Du behöver inte regbevis, uppgifterna är offentliga. kolla tex biluppgifter.se där du får gratis ägaruppgifter direkt.