Å nej, fake news rubrik igen
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Å nej, fake news rubrik igen
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Kan du inte kolla lagtexten istället? 
Jag funderar på var SB eller recall är för hw4.1…

Jag funderar på var SB eller recall är för hw4.1…
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Recall är den regulatoriska benämningen om en obligatorisk åtgärd behöver utföras på en produkt som finns ute på marknaden. Termen haltar i förhållande till det allmänspråkliga ordets betydelse speciellt nu när åtgärderna kan göras med mjukvara OTA.
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Jag håller med, Till dess att man väljer att ändra lagen, rapporteringen och processerna för att hantera trafikfarliga tillstånd i produkter så kan man beskriva denna tråd som: "Å nej, fake news rubrik igen".
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Vilseleder >90% av dom som läser rubriken. Borde vara straffbart. Är väl oljemaffian som sponsrar allt fejk om elbilar.
DI lär ha tjänat en kosing på alla klick
Vid Julbordet
”Hörde ni att Tesla fått återkalla 700 tusen bilar. Det kommer ta lång tid innan dom lagat alla, synd om grannen som just köp en Tesla. Tur vi inte köpt elbil när dom har så många fel”
” Det sa jag ju förra julen, det där med elbilar är en fluga”
DI lär ha tjänat en kosing på alla klick
Vid Julbordet
”Hörde ni att Tesla fått återkalla 700 tusen bilar. Det kommer ta lång tid innan dom lagat alla, synd om grannen som just köp en Tesla. Tur vi inte köpt elbil när dom har så många fel”
” Det sa jag ju förra julen, det där med elbilar är en fluga”
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Å nej, fake news rubrik igen
MItt tips: Skriv till DI och påpeka att de använder ett felaktigt ord som är vilseledande.
Model Y LR AWD -24
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Jag håller med om att ordet är olyckligt eftersom det är associerat med inlämning/retur av fysiska varor. Det hade varit bättre med "[Tillverkare] vidtar åtgärd för säkerhetspåverkande fel" samt "[åtgärd]".
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Äh. Ordmärkeri. Myndigheterna kräver en recall. Vilken metod tillverkaren varierar ju efter förutsättningarna och inget myndigheterna lägger sig i.
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Det är viktigt vilka ord som används. När de skriver: "Tesla återkallar närmare 700.000 fordon." så låter det som en betydande kostnad för Tesla och ett betydande bekymmer för 700 000 bilägare som måste lämna in sina bilar på verkstad. Inget av detta är sant.
Självklart skall vi förvänta oss och kräva att journalister använder ett korrekt språk.
Model Y LR AWD -24
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Journalisterna använder de standardiserade facktermerna. Det är inte deras fel att det heter som det heter. Det framgår tidigt i texten att åtgärden är en mjukvaruuppdatering.mussla skrev: ↑21 dec 2024 17:11Det är viktigt vilka ord som används. När de skriver: "Tesla återkallar närmare 700.000 fordon." så låter det som en betydande kostnad för Tesla och ett betydande bekymmer för 700 000 bilägare som måste lämna in sina bilar på verkstad. Inget av detta är sant.
Självklart skall vi förvänta oss och kräva att journalister använder ett korrekt språk.
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Det heter recall vilket betyder återkallar.mussla skrev: ↑21 dec 2024 17:11Det är viktigt vilka ord som används. När de skriver: "Tesla återkallar närmare 700.000 fordon." så låter det som en betydande kostnad för Tesla och ett betydande bekymmer för 700 000 bilägare som måste lämna in sina bilar på verkstad. Inget av detta är sant.
Självklart skall vi förvänta oss och kräva att journalister använder ett korrekt språk.
Vad Tesla drabbas av för kostnad är väl helt irrelevant?
Positivt för Teslaägare är ju att man inte behöver göra något utan det löses med mjukvaruuppdatering vilket ju också framgick av artikeln.
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Hade jag skrivit det så hade jag kallat det uppdatera programvaran på distans, kanske?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Förstör aldrig en bra story eller rubrik med fakta. Gammal journalistisk regel.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Å nej, fake news rubrik igen
DI har ju fokus på investeringar. Denna artikel har flera negativa skrivningar om Tesla:Fredrik j skrev: ↑21 dec 2024 18:02Det heter recall vilket betyder återkallar.mussla skrev: ↑21 dec 2024 17:11Det är viktigt vilka ord som används. När de skriver: "Tesla återkallar närmare 700.000 fordon." så låter det som en betydande kostnad för Tesla och ett betydande bekymmer för 700 000 bilägare som måste lämna in sina bilar på verkstad. Inget av detta är sant.
Självklart skall vi förvänta oss och kräva att journalister använder ett korrekt språk.
Vad Tesla drabbas av för kostnad är väl helt irrelevant?
Positivt för Teslaägare är ju att man inte behöver göra något utan det löses med mjukvaruuppdatering vilket ju också framgick av artikeln.
"Tesla återkallar 700.000 fordon"
"Di:s analytiker om Tesla: Det brukar sluta illa."
"Elbilstillverkaren har haft en mängd återkallanden under året.
I juli återkallades mer än 1,8 miljoner fordon på grund av problem med motorhuven och i februari återkallades närmare 2,2 miljoner fordon eftersom varningslamporna på instrumentbrädan var för små."
Agendadriven artikel?
Model Y LR AWD -24
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Det framgick i slutet av artikeln att det handlar om en mjukvaruuppdatering. Inte i början.spacecoin skrev: ↑21 dec 2024 17:54Journalisterna använder de standardiserade facktermerna. Det är inte deras fel att det heter som det heter. Det framgår tidigt i texten att åtgärden är en mjukvaruuppdatering.mussla skrev: ↑21 dec 2024 17:11Det är viktigt vilka ord som används. När de skriver: "Tesla återkallar närmare 700.000 fordon." så låter det som en betydande kostnad för Tesla och ett betydande bekymmer för 700 000 bilägare som måste lämna in sina bilar på verkstad. Inget av detta är sant.
Självklart skall vi förvänta oss och kräva att journalister använder ett korrekt språk.
Model Y LR AWD -24
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Tror du det har någon betydelse?mussla skrev: ↑21 dec 2024 19:37DI har ju fokus på investeringar. Denna artikel har flera negativa skrivningar om Tesla:Fredrik j skrev: ↑21 dec 2024 18:02Det heter recall vilket betyder återkallar.mussla skrev: ↑21 dec 2024 17:11Det är viktigt vilka ord som används. När de skriver: "Tesla återkallar närmare 700.000 fordon." så låter det som en betydande kostnad för Tesla och ett betydande bekymmer för 700 000 bilägare som måste lämna in sina bilar på verkstad. Inget av detta är sant.
Självklart skall vi förvänta oss och kräva att journalister använder ett korrekt språk.
Vad Tesla drabbas av för kostnad är väl helt irrelevant?
Positivt för Teslaägare är ju att man inte behöver göra något utan det löses med mjukvaruuppdatering vilket ju också framgick av artikeln.
"Tesla återkallar 700.000 fordon"
"Di:s analytiker om Tesla: Det brukar sluta illa."
"Elbilstillverkaren har haft en mängd återkallanden under året.
I juli återkallades mer än 1,8 miljoner fordon på grund av problem med motorhuven och i februari återkallades närmare 2,2 miljoner fordon eftersom varningslamporna på instrumentbrädan var för små."
Agendadriven artikel?
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Tycker snarare att problemet är att problemet förminskas bara för att det löses med en mjukvaruuppdatering. Bilen har ett fel som tillverkaren måste åtgärda, det är det som är det allvarliga. Inte hur åtgärden går till, det är helt sekundärt. Tillverkaren har byggt och sålt en vara som det visat sig finnas fel på, som beroende på felets art kan vara farligt för ägaren av bilen.
Allt annat blir tokigt att diskutera och enbart semantik.
Allt annat blir tokigt att diskutera och enbart semantik.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Det är ingenting som framgår om det är fel på hårdvaran eftersom det löses med mjukvaruppdatering. Om nu hårdvaran är felaktig skulle inte systemet flagga för lågt däcktryck. Om sedan systemet nollar felkoden efter en viss tid p.g.a. att man har programmerat det felaktigt så korrigerar man detta i efterhand.frippe skrev: ↑21 dec 2024 20:53Tycker snarare att problemet är att problemet förminskas bara för att det löses med en mjukvaruuppdatering. Bilen har ett fel som tillverkaren måste åtgärda, det är det som är det allvarliga. Inte hur åtgärden går till, det är helt sekundärt. Tillverkaren har byggt och sålt en vara som det visat sig finnas fel på, som beroende på felets art kan vara farligt för ägaren av bilen.
Allt annat blir tokigt att diskutera och enbart semantik.
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Det spelar väl ingen roll om det är hårdvaru- eller mjukvarufel. Båda sakerna innebär ett fel som påverkar funktionen. Beroende på vilka system som är påverkade och hur innebär felet olika allvarlig risker.Marjan skrev: ↑21 dec 2024 21:18Det är ingenting som framgår om det är fel på hårdvaran eftersom det löses med mjukvaruppdatering. Om nu hårdvaran är felaktig skulle inte systemet flagga för lågt däcktryck. Om sedan systemet nollar felkoden efter en viss tid p.g.a. att man har programmerat det felaktigt så korrigerar man detta i efterhand.frippe skrev: ↑21 dec 2024 20:53Tycker snarare att problemet är att problemet förminskas bara för att det löses med en mjukvaruuppdatering. Bilen har ett fel som tillverkaren måste åtgärda, det är det som är det allvarliga. Inte hur åtgärden går till, det är helt sekundärt. Tillverkaren har byggt och sålt en vara som det visat sig finnas fel på, som beroende på felets art kan vara farligt för ägaren av bilen.
Allt annat blir tokigt att diskutera och enbart semantik.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Om det är någon tröst för er så behandlas Volvo på samma sätt.
https://carup.se/volvo-tvingas-aterkall ... 0-elbilar/
https://carup.se/volvo-tvingas-aterkall ... 0-elbilar/
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Ja, det är ju inte bara Tesla som åtgärdar återkallelser med hjälp av OTA-uppdateringar. Ändå är det bara Tesla-ägare som känner sig orättvist behandlade i media…
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Å nej, fake news rubrik igen
Njaa. Rätt ska vara rätt. Det är fel ord som används oavsett märke och produkt. Avsiktligt eller oavsiktligt så är det vilseledande.
Definitioner från olika ordbok:
kalla åter, hemkalla, ta tillbaka
"Företaget har återkallat batterierna i kundernas nya bärbara datorer, på grund av risk för överhettning."
to call back; summon to return:
"The army recalled many veterans."
(of a manufacturer) request all the purchasers of (a certain product) to return it, as the result of the discovery of a fault.
"all 5,128 of its UK Corsas were being recalled because of an electrical fault"
Det finns bättre ord som bekriver problemet utan att vilseleda:
Svenska:
- Åtgärda
- Fixa
- Korrigera
- Correct
- Update
- Fix
- Reprogram