Eways under rekonstruktion
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Eways under rekonstruktion
Det här hade jag missat.
https://www.dn.se/ekonomi/pressat-laddb ... struktion/
Det pressade laddbolaget Eways ansöker om rekonstruktion efter att ha misslyckats med att ta in nytt kapital. Bolaget har över hundra miljoner i skulder.
---
Inte avundsjuk alls på de BRF-styrelser som tänkte att det var en enkel och smidig lösning att anlita dem. Nu verkar det oklart om de får in pengar som deras medlemmar betalat för laddning till Eways.
https://www.dn.se/ekonomi/pressat-laddb ... struktion/
Det pressade laddbolaget Eways ansöker om rekonstruktion efter att ha misslyckats med att ta in nytt kapital. Bolaget har över hundra miljoner i skulder.
---
Inte avundsjuk alls på de BRF-styrelser som tänkte att det var en enkel och smidig lösning att anlita dem. Nu verkar det oklart om de får in pengar som deras medlemmar betalat för laddning till Eways.
Model Y LR AWD 2022
-
Re: Eways under rekonstruktion
Även SR har gjort ett nyhetsinslag, men tror inte det framgår ngt ytterligare utöver det som DN redan rapporterat.
https://sverigesradio.se/artikel/laddop ... h-kommuner
https://sverigesradio.se/artikel/laddop ... h-kommuner
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Även Newel gick omkull tidigare i år, men är nu på benen igen. Lite svårt att förstå vad det beror på, när marknaden för laddstoplar måste vara bättre än någonsinn
Model S Standard Range Raven
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Ja, Newel har jag haft affärer med och var väldigt nöjd. Blev också förvånad.
Ewayss förstår jag inte riktigt hur de kunnat hamna i den situationen de gjort med så pass stora skulder och att de verkar ha använt klientmedel för sina löpande omkostnader. Kan inte så mycket om bokföring men det låter lite tveksamt.
Ewayss förstår jag inte riktigt hur de kunnat hamna i den situationen de gjort med så pass stora skulder och att de verkar ha använt klientmedel för sina löpande omkostnader. Kan inte så mycket om bokföring men det låter lite tveksamt.
Model Y LR AWD 2022
Varje gång jag gått förbi Eways showroom i Täby Centrum har jag funderat på hur det kan vara hållbart och lönsamt att sälja ladd-boxar på det sättet när det dessutom nästan alltid varit tomt där inne…
Här kom väl svaret. Det är inte lönsamt.
Här kom väl svaret. Det är inte lönsamt.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Laddboxar i sig lär de väl inte bli rika på, men större installationer för BRF:er och andra fastighetsägare borde ju gå att tjäna pengar på. Speciellt med bidragen från naturvårdsverket.
Model S Standard Range Raven
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Jaha det var därför vi inte kunde ladda i helgen när vi var på besök i en brf med eways.
4 laddare som delar på 11kw. Kan ju inte vara en monsteraffär för varken eways eller brf i relation till installationskostnaden.
4 laddare som delar på 11kw. Kan ju inte vara en monsteraffär för varken eways eller brf i relation till installationskostnaden.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Gissningsvis är det föreningen som styr om laddarna ska tillåta laddning eller inte, men det kan förstås inte uteslutas att viss handpåläggning kan krävas för att avaktivera eways autentisering och ersätta den med något annat (eller inte ha nån autentisering alls).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Många Eways kunder som hört av sig till vårat bolag också. Det märkliga är väl att man bara betalar tillbaka 2 gånger per år och medvetet suttit och väntat tills det blivit omöjligt att betala tillbaka och inte gjort något tidigare. Dessa bolag har ju levt på att de ska växa lika fort som de gjorde år 1 och då också anställt och dragit på sig omkostnader som varit helt orealistiska. Vi är 1/10 av Eways antal anställda och lyckades ändå driva runt 1/2 så många kunder, så var det vid någon tidpunkt kommer jag ihåg. Så börjar marknaden svika, höga räntor, så går det fort utför.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
- Funky Runner
- Teslaägare
Gör mig lite glad att min hyresvärd göra sin egen fakturering baserad på månadsrapporten från laddboxen. Ingen tredje parti som vill lägga till +100% på elpriset för att utveckla en värdelös app och marknadsföra sig själv.
- Off Grid Byggaren
Det som var riskabelt för kunderna var ju att Eways skulle hantera hela penningflödena. Men affärsidén att installera och driva laddboxar kanske inte är så lönsam.
Eways installerade laddboxar hos cirka 650 bostadsrättsföreningar. Men det speciella affärsupplägget rasade ihop. Nu är konkursen ett faktum.
Eways har gjort en snabb tillväxtresa i takt med att elektrifieringen tagit fart. 2022 omsatte bolaget närmare en kvarts miljard kronor. Men nu är resan över i och med att bolaget på torsdagen begärde sig självt i konkurs, vilket DI var först att rapportera om.
Fokus har bland annat legat på att erbjuda laddningslösningar för boende med elbilar i bostadsrättsföreningar. Eways har skött hela installationen och tillhandahållit en appbaserad tjänst för att ta emot betalning från de boende som laddar sin elbil. Långa kontrakt med bostadsrättsföreningarna har kunnat tecknas. Cirka 650 bostadsrättsföreningar har nappat på erbjudandet.
Betalade ej tillbaka
För besväret har Eways tagit ut en operatörsavgift om cirka 10 procent av vad de boende betalar för laddningen. Tanken var därefter att återbetala resterande 90 procent till bostadsrättsföreningarna, som ju är de som betalar för elen.
Men i stället för att betala tillbaka pengarna har Eways använt en stor del av dem för att betala andra skulder och driva verksamheten, enligt DI. Skulden till några av bostadsrättsföreningarna uppgår till över 100 000 kronor, men i de flesta fall rör det sig om lägre belopp
Till slut rasade affärsupplägget ihop. En rekonstruktion inleddes för fyra månader sedan. I veckan beslutade tingsrätten att inte förlänga rekonstruktionen. Eways överklagade till hovrätten som under onsdagen sa nej. Dagen därpå begärde bolaget sig självt i konkurs.
Vid rekonstruktionens inledning i augusti uppgick de samlade skulderna till 145 miljoner kronor, enligt borgenärsförteckningen. 42 anställda förlorar jobbet vid konkursen, enligt Eways.
Källa: https://www.nyteknik.se/fordon/laddbola ... as/4318944
Eways installerade laddboxar hos cirka 650 bostadsrättsföreningar. Men det speciella affärsupplägget rasade ihop. Nu är konkursen ett faktum.
Eways har gjort en snabb tillväxtresa i takt med att elektrifieringen tagit fart. 2022 omsatte bolaget närmare en kvarts miljard kronor. Men nu är resan över i och med att bolaget på torsdagen begärde sig självt i konkurs, vilket DI var först att rapportera om.
Fokus har bland annat legat på att erbjuda laddningslösningar för boende med elbilar i bostadsrättsföreningar. Eways har skött hela installationen och tillhandahållit en appbaserad tjänst för att ta emot betalning från de boende som laddar sin elbil. Långa kontrakt med bostadsrättsföreningarna har kunnat tecknas. Cirka 650 bostadsrättsföreningar har nappat på erbjudandet.
Betalade ej tillbaka
För besväret har Eways tagit ut en operatörsavgift om cirka 10 procent av vad de boende betalar för laddningen. Tanken var därefter att återbetala resterande 90 procent till bostadsrättsföreningarna, som ju är de som betalar för elen.
Men i stället för att betala tillbaka pengarna har Eways använt en stor del av dem för att betala andra skulder och driva verksamheten, enligt DI. Skulden till några av bostadsrättsföreningarna uppgår till över 100 000 kronor, men i de flesta fall rör det sig om lägre belopp
Till slut rasade affärsupplägget ihop. En rekonstruktion inleddes för fyra månader sedan. I veckan beslutade tingsrätten att inte förlänga rekonstruktionen. Eways överklagade till hovrätten som under onsdagen sa nej. Dagen därpå begärde bolaget sig självt i konkurs.
Vid rekonstruktionens inledning i augusti uppgick de samlade skulderna till 145 miljoner kronor, enligt borgenärsförteckningen. 42 anställda förlorar jobbet vid konkursen, enligt Eways.
Källa: https://www.nyteknik.se/fordon/laddbola ... as/4318944
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Skickligt att inte ro runt det. Inte.
Firma som installerar laddare med ett management trainee-program
Jag dör.
https://www.eways.se/om-eways/jobb/spark-eways/
Firma som installerar laddare med ett management trainee-program
https://www.eways.se/om-eways/jobb/spark-eways/
Vi anlitade Eways till min arbetsplats. Hela processen att installera gick snabbt och blev bra. De har fungerat bra under tiden efter också, men plötsligt läste jag om att Eways hade problem. Plötsligt kom självfakturor istället från Voltiva. Jag kontaktade dem och undrade. De sa att vi hade blivit informerade att de tagit över en del av Eways kunder. Men det är jag som öppnar post och e-post och vi har inte fått nån information. Hur som helst har vi sedan dess fått månatliga självfakturor från Voltiva. Vi har Easypark som betaltjänst för dem som laddar.