Fälgar 21 tum

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Orjanforsberg
Teslaägare

Fälgar 21 tum

Inlägg av Orjanforsberg »

Hej
Undrar bara ang ett par fälgar
Är dessa något speciellt med till Tesla?
42000kr bara för 4 st
IMG_3105.jpeg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Fälgar 21 tum

Inlägg av AAKEE »

Ser det inte ut som The new Aero?

De säljs ju under förespeglingen att de har superlågt luftmotstånd ovh att det minskar luftmotståndet på hela bilen med en stor procent.

Forskningen visar att luftmotståndet i hjul inte tar så mycket av det totala motståndet i en bil vilket gör att vinsten inte är jättestor totalt, även om det kan göra en mindre skillnad.

Forskningen visar också att man vill ha öppningar nära centrum på fälgen för att minska pumpförlusten (det ”propellrande” motståndet). Ventilera ut luften är bra, vilket thenewaero gör om jsg fattat det rätt (dvs fälgarna är olika på H och V sida).

Jag kan inte uttala mig om hur bra fälgarna är men gissningsvis har man lagt en del på design som inte gör att fälgen får så lågt luftmotstånd det går (men en ”ful” effejtiv fälg är nog svårsåld så det är inte konstigt).

Jag märkte ungefär 5ggr mer skillnad med byte till ett lättrullande lite smalare däck än när jag gjorde om mina fälgar till aerodynamiska enligt det forskningen kom fram till.

Det är garanterat inget fel på den fälgen, och den har säkert okey aerodynamik, men eftersom fälgen bara tar en bråkdel av totala motståndet i bilen kommer du bli missnöjd med räckvidden* om du kör såna fälgar med ett ”random” däck.

Gillar du designen på fälgen så skulle det fungera med rätt däck. Frågan om du alls hittar ett rätt däck i 21”, så du kanske skulle behöva dikta på mindre diameter

Jag undrar om inte vi kan få en liten recension från någon som kör TheNewAero u 21” på en S….

*)Med diskussionen om din S räckvidd i minne.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
deddly

Inlägg av deddly »

Det ska också vara stor skillnad mellan 19" och 21" fälgar. 19" är ganska mycket effektivare.

Det blir dessutom skönare att åka med och mindre chans att förstöra hjulet mot trottoarkanter eller få punktering om man kör över påtthål.

Det finns alltså många fördelar med mindre fälgar, om det är en option för dig.
Användarvisningsbild
Orjanforsberg
Teslaägare

Tack för svaret
Nä tycker inte fälgen är så snygg
Mest ute after spar effekten så mycket med elen

Men tack så mycket
Läste mig till att fälgen väger 15,5 kilo med
Användarvisningsbild
Orjanforsberg
Teslaägare

deddly skrev: 21 dec 2024 11:58
Det ska också vara stor skillnad mellan 19" och 21" fälgar. 19" är ganska mycket effektivare.

Det blir dessutom skönare att åka med och mindre chans att förstöra hjulet mot trottoarkanter eller få punktering om man kör över påtthål.

Är väl mest sugen på 20 tum
Har ju 22 nu! Och det drar jäkligt mycket el! Kul och snyggt i början . Men så tråkigt att konstant ladda
Spanat in dessa från Norge om jag inte hittar något liknade Sverige! Verkar inte säljas här
Tråkigt
IMG_3110.jpeg
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

Körde förra sommaren på 19” TNA med Pirelli Zero, drog 176 Wh/km i snitt. 1400 mil, mycket autobahn. Bytte i somras till 21” och Michelin (ej e-Primacy) 1600 mil även det mycket hög fart till Frankrike. Snitt 202 Wh/km
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Orjanforsberg skrev: 21 dec 2024 13:19
Tack för svaret
Nä tycker inte fälgen är så snygg
Mest ute after spar effekten så mycket med elen

Men tack så mycket
Läste mig till att fälgen väger 15,5 kilo med
Exakt, det är mycket onödig vikt + att det kanske blir svårt hitta lättrullade till dem.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Orjanforsberg skrev: 21 dec 2024 13:40
deddly skrev: 21 dec 2024 11:58

Är väl mest sugen på 20 tum
Har ju 22 nu! Och det drar jäkligt mycket el! Kul och snyggt i början . Men så tråkigt att konstant ladda
Spanat in dessa från Norge om jag inte hittar något liknade Sverige! Verkar inte säljas här
Tråkigt
Nej, jag hittade bara Norge på denna sida av Atlanten. Men det var i princip lika enkelt att köpa i Norge som i Sverige.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Orjanforsberg
Teslaägare

Ja jag har förstått det
Riktigt trevliga på Dekk
Skall beställa dessa
🎅🏻🎄🎅🏻