Mina S har bägge fått egenheten att AP tvekar eller inte fungerar när vindrutetorkaren går igång och den passerar kameran fram. Förut hände ingenting speciellt då, undrar om radarn fortfarande används ? De har blivit sämre på att hålla avstånd till framförvarande, men när det blev så vet jag inte säkert.
Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Senaste version 2024.44
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Senaste version 2024.44
Det är ytterligare ett mysterium men Tesla. Hur kan bilarna uppträda så olika? Hur som helst är det skit att regn nu gör att farthållaren går ned på 65 km/h eller stängs av helt.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: Senaste version 2024.44
Iom. De senaste uppdateringarna så får man trafikinformation i kartan , när man tidigare hade premium kunde man stänga av det, men nu hittar jag det inte. Går det ?
Tycker även att visningen av väg blivet väldigt ,"hackig" och inte i fas med vägen. Är det en ny verklighet för alla?
Tycker även att visningen av väg blivet väldigt ,"hackig" och inte i fas med vägen. Är det en ny verklighet för alla?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2024.44
Redan i Tierp slutade farthållare fungera. Ingen nederbörd, ingen dimma. Bara stänk från annan trafik.
Sedan fick jag varning för att adaptiva helljuset inte fungerar. Renderingen av övriga fordon försvann, liksom rendering av hastighetsskyltar. Dessutom försvann informationen om gällande hastighet.
Vissa hävdar att Tesla inte läser skyltar och att hastighetsinformationen kommer från kartdata.
Varför försvann då denna information från min skärm?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2024.44
Dom verkar gå på både kartdata och optisk avläsning, man märker att det fungerar sämre när skyltarna är översnöade tex, men det måste även vara kartdata då bilen tex ALLTID bromsar in till 50 på ett ställe där det är 70 för mej, troligen för att en mindre väg med 50-begränsning ansluter där. Där finns det alltså ingen skylt eftersom det är 70 hela tiden på "min" väg, och man kan se att bilen felaktigt "blinkar till" med 50 i mindre än en sekund där.
..Och eftersom teslorna inte kan HÖJA hastigheten automagiskt så får man fippla där själv, VARJE varje gång..
..Och eftersom teslorna inte kan HÖJA hastigheten automagiskt så får man fippla där själv, VARJE varje gång..
Re: Senaste version 2024.44
Stämmer att du måste vidröra bromsen samt lägga om ratten, men de går att göra i fart (upp till 10km/h) krävs lite träning för att bli smooth. Bilen behöver inte bromsas till stillastående utan du kan ”dutta” bromspedal och sen slänga om ratten. Fungerar rätt fint och sjukt skönt. Väntar nu bara på autoblinkers vid navigering.tesla newbie skrev: ↑18 dec 2024 09:41Verkar ju ändå funka hyfsat:spacecoin skrev: ↑18 dec 2024 09:28Det är skillnad på ”kan” och ”tycker att det är en bra idé”.tesla newbie skrev: ↑18 dec 2024 08:53Fast det är väl automatiskt framåt-bakåt vid autoparkering? Mercedes och Toyota kan väl inte automatiskt välja Drive eller Reverse baserat på vad bilen "ser"?tnjo skrev: ↑10 dec 2024 18:16Väntar fortfarande på nästa uppdateringar
Apropå automatiskt val av framåt bakåt så verkar rätt många tillverkare ha det sen några år tillbaka i nån form (merca hade sin första version redan 2014, men toyota är dom som hade det helt automatiserat tidigare i år)
Det är coolt, men ingen revolutionerande autonomi som man kan tro på pressmaterialet
Men spak är bättre. Mest irriterande är väl att man måste trycka på bromsen för att byta riktning. Med spaken kan man ju trycka in R direkt från D om farten är tillräckligt låg.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Senaste version 2024.44
Jag har ett ställe i närheten där en 90-skylt kommer (på befintlig 90), och på skärmen visualiseras skylten tydligt med 70, 30 och 90 i sekvens...repulsiv skrev: ↑23 dec 2024 12:54Dom verkar gå på både kartdata och optisk avläsning, man märker att det fungerar sämre när skyltarna är översnöade tex, men det måste även vara kartdata då bilen tex ALLTID bromsar in till 50 på ett ställe där det är 70 för mej, troligen för att en mindre väg med 50-begränsning ansluter där. Där finns det alltså ingen skylt eftersom det är 70 hela tiden på "min" väg, och man kan se att bilen felaktigt "blinkar till" med 50 i mindre än en sekund där.
..Och eftersom teslorna inte kan HÖJA hastigheten automagiskt så får man fippla där själv, VARJE varje gång..

Ibland stannar den på 70, men även 30 har förekommit.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2024.44
Ja, inbromsningar med farthållare på motorvägsavfarter o.dyl. är definitivt kartdata eftersom hastigheterna som bilen väljer inte stämmer med skyltarna.repulsiv skrev: ↑23 dec 2024 12:54Dom verkar gå på både kartdata och optisk avläsning, man märker att det fungerar sämre när skyltarna är översnöade tex, men det måste även vara kartdata då bilen tex ALLTID bromsar in till 50 på ett ställe där det är 70 för mej, troligen för att en mindre väg med 50-begränsning ansluter där. Där finns det alltså ingen skylt eftersom det är 70 hela tiden på "min" väg, och man kan se att bilen felaktigt "blinkar till" med 50 i mindre än en sekund där.
..Och eftersom teslorna inte kan HÖJA hastigheten automagiskt så får man fippla där själv, VARJE varje gång..
På E4 söderut mellan Järva krog och Haga Norra har de flyttat tillbaks 70-skylten några hundra meter. Resultatet är att skylten renderas korrekt när man passerar den, men visningen av hastighetsgräns på skärmen ändras först när man kommer till platsen där skylten stod tidigare. Det är alltså en mix av kartdata och avläsning.
Ett annat exempel är de skyltar på portaler som informerar om att hastigheten är lägre längre fram. Min bil tolkar dessa som hastighetsgräns och sänker hastigheten om jag kör på AP, men de renderas inte.
Idag hade jag varken renderingar eller information om hastighetsgräns.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2024.44
Jag har haft autoväxel i 1.5 år på min S.Wolf78 skrev: ↑23 dec 2024 13:13Stämmer att du måste vidröra bromsen samt lägga om ratten, men de går att göra i fart (upp till 10km/h) krävs lite träning för att bli smooth. Bilen behöver inte bromsas till stillastående utan du kan ”dutta” bromspedal och sen slänga om ratten. Fungerar rätt fint och sjukt skönt.tesla newbie skrev: ↑18 dec 2024 09:41Verkar ju ändå funka hyfsat:spacecoin skrev: ↑18 dec 2024 09:28Det är skillnad på ”kan” och ”tycker att det är en bra idé”.tesla newbie skrev: ↑18 dec 2024 08:53Fast det är väl automatiskt framåt-bakåt vid autoparkering? Mercedes och Toyota kan väl inte automatiskt välja Drive eller Reverse baserat på vad bilen "ser"?tnjo skrev: ↑10 dec 2024 18:16Väntar fortfarande på nästa uppdateringar
Apropå automatiskt val av framåt bakåt så verkar rätt många tillverkare ha det sen några år tillbaka i nån form (merca hade sin första version redan 2014, men toyota är dom som hade det helt automatiserat tidigare i år)
Det är coolt, men ingen revolutionerande autonomi som man kan tro på pressmaterialet
Men spak är bättre. Mest irriterande är väl att man måste trycka på bromsen för att byta riktning. Med spaken kan man ju trycka in R direkt från D om farten är tillräckligt låg.
Fungerar okey ibland, men det är en hel del gånger den väljer fel håll.
Och när man parkerar och ska vara redo att bromsa lite för att tex inte köra in i väggen slönger den in backen trots att man finlirar framåt.
Tillsammans med vision som ibland ritar upp världen helt fel blir det sådär.
Här skrek bilen sista 1.5 metrarna ”STANNA” och animeringen visar det som att jag hade kört in/igenom något med cirka 1.5m.
Följden blir att man nuddar bromsen och bilen slänger in backen.
Jag har autoväxel aktiverat men det är nog mer en leksak än en hjälp än så länge.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Senaste version 2024.44
Inte till ämnet men satan vad snygg den där lacken är mot snön och svarta fälgarna.AAKEE skrev: ↑23 dec 2024 15:03Jag har haft autoväxel i 1.5 år på min S.Wolf78 skrev: ↑23 dec 2024 13:13Stämmer att du måste vidröra bromsen samt lägga om ratten, men de går att göra i fart (upp till 10km/h) krävs lite träning för att bli smooth. Bilen behöver inte bromsas till stillastående utan du kan ”dutta” bromspedal och sen slänga om ratten. Fungerar rätt fint och sjukt skönt.tesla newbie skrev: ↑18 dec 2024 09:41Verkar ju ändå funka hyfsat:spacecoin skrev: ↑18 dec 2024 09:28Det är skillnad på ”kan” och ”tycker att det är en bra idé”.tesla newbie skrev: ↑18 dec 2024 08:53
Fast det är väl automatiskt framåt-bakåt vid autoparkering? Mercedes och Toyota kan väl inte automatiskt välja Drive eller Reverse baserat på vad bilen "ser"?
Men spak är bättre. Mest irriterande är väl att man måste trycka på bromsen för att byta riktning. Med spaken kan man ju trycka in R direkt från D om farten är tillräckligt låg.
Fungerar okey ibland, men det är en hel del gånger den väljer fel håll.
Och när man parkerar och ska vara redo att bromsa lite för att tex inte köra in i väggen slönger den in backen trots att man finlirar framåt.
Tillsammans med vision som ibland ritar upp världen helt fel blir det sådär.
Här skrek bilen sista 1.5 metrarna ”STANNA” och animeringen visar det som att jag hade kört in/igenom något med cirka 1.5m.
Följden blir att man nuddar bromsen och bilen slänger in backen.
Jag har autoväxel aktiverat men det är nog mer en leksak än en hjälp än så länge.
IMG_2525.jpeg
Re: Senaste version 2024.44
Installerar nu 2024.45.32, programrättnigar och förbättringar.
MYLR 2023 - Berlin byggd
Re: Senaste version 2024.44
Samma här. Gick från 44.3.1 direkt till 45.32.
Verkar innehålla korrigeringar av holiday update.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Senaste version 2024.45
Ikväll kom min 2024.45.32. Hoppas de justerar farthållarens känslighet vid regn/vägsprut.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: Senaste version 2024.45
Är det möjligt att flytta bilen medans den installerar ny programvara?
Jag har råkat parkera så en annan inte kommer åt sin bil.
Jag har råkat parkera så en annan inte kommer åt sin bil.
Tesla Model 3 Long Range Highland
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2024.45
Nej. Man installerar nattetid...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2024.45
Ja bilen är död under hela processen, iaf ur en ägares perspektiv, för
bilen håller ju på med lite allt möjligt under tiden men kan inte användas.
bilen håller ju på med lite allt möjligt under tiden men kan inte användas.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2024.45
Detta varnas du för innan installation i appen och bilen.
Du har också möjlighet att ångra dig inom 2 minuter.
Re: Senaste version 2024.45
Meh var för installation nattetid och menat på ett skämtsamt sätt.
Jo man varnas men jag visste inte att jag parkerat in en annan. Så jag tänkte mer på att lägga i neutral eller något och knuffa bilen en meter.
Tesla Model 3 Long Range Highland
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Senaste version 2024.45
Min fru körde iväg bilen under pågående uppdatering en gång. Skärmen helt svart. De måste ha missat att spärra det i nån version, det borde inte gå.
Model Y LR AWD 2022
Re: Senaste version 2024.45
Skärmen kan bli svart ibland om den kraschar eller hänger sig, men det var knappast under en uppdatering hon körde iväg.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Senaste version 2024.45
Jo, jag är 100% säker på det. Uppdateringen fortsatte nämligen synligt på skärmen efter att hon kört iväg och då ringde hon mig. Det var på 3:an som vi hade från mitten av 2021 till mitten av 2022 så någon gång under den perioden.
Antingen hade de missat något i just den uppdateringen eller så var det en freak incident, det ska givetvis inte gå.
Antingen hade de missat något i just den uppdateringen eller så var det en freak incident, det ska givetvis inte gå.
Model Y LR AWD 2022
Re: Senaste version 2024.45
Får känslan att det kommer många fler buggrättningsreleaser nu än för säg 1-2år sen. Bara min känsla eller är det sämre kvalitet på mjukvara och testning? (Har inte inställningen att jag skall få ny mjukvara tidigare aktiverad)
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Senaste version 2024.45
De säljer betydligt fler bilar, får in mer data snabbare och kanske har tillsatt mer resurser?
Tesla MYLR -23
Re: Senaste version 2024.45
När väntas Eu få en autopilot mjukvara som mer är i nivå med den som rullar i USA?