NIO ET9

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 2715
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

NIO ET9

Inlägg av backe »

Lyxbilsmärkena kommer nog få svårt att hävda sig i Kina framöver.



manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: NIO ET9

Inlägg av manneson »

Har LVMH svårt att hävda sig i Kina?
lawe
Inlägg: 370
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: NIO ET9

Inlägg av lawe »

Njae, men de levererar inte direkt till någon breddmarknad
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
backe
Inlägg: 2715
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: NIO ET9

Inlägg av backe »

manneson skrev: 24 dec 2024 14:35
Har LVMH svårt att hävda sig i Kina?
Har dom några lyxbilsmärken?
hksnismo
Inlägg: 60
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: NIO ET9

Inlägg av hksnismo »

Är väl en helt okej bil, men rår givetvis inte på dom finaste Mercedes och BMW modellerna. Är ju fortfarande en kines bil vilken betyder att det ser bra ut då man tittar på den, men kvaliten i grunden kommer inte upp på Mercedes eller BMW nivå 🎅
manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: NIO ET9

Inlägg av manneson »

backe skrev: 24 dec 2024 17:19
manneson skrev: 24 dec 2024 14:35
Har LVMH svårt att hävda sig i Kina?
Har dom några lyxbilsmärken?
Poängen var att "lyx" är mer än bara en produkt. Det är till största delen ett varumärke.
backe
Inlägg: 2715
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: NIO ET9

Inlägg av backe »

manneson skrev: 25 dec 2024 00:21
backe skrev: 24 dec 2024 17:19
manneson skrev: 24 dec 2024 14:35
Har LVMH svårt att hävda sig i Kina?
Har dom några lyxbilsmärken?
Poängen var att "lyx" är mer än bara en produkt. Det är till största delen ett varumärke.
Jag tror inte att man som hög statstjänstemän eller VD i Kina är lika stolt över sin väsk eller klockindustri som man är över sin bilindustri, så det känns inte omöjligt att t.ex. NIO kommer ta marknadsandelar i det segmentet.

Vi har haft svenska toppar både inom politiken men även näringslivet som åkt Volvo, det är väl inte direkt för att dom slår högre än Maybach och har ingen direkt eller indirekt koppling till att många svenska kvinnor vill ha en birkin.

Men jag är oavsett inte säker på detta, därför skrev jag "nog" och "framtiden".
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: NIO ET9

Inlägg av spacecoin »

hksnismo skrev: 24 dec 2024 18:00
Är väl en helt okej bil, men rår givetvis inte på dom finaste Mercedes och BMW modellerna. Är ju fortfarande en kines bil vilken betyder att det ser bra ut då man tittar på den, men kvaliten i grunden kommer inte upp på Mercedes eller BMW nivå 🎅
Om du kollar på tyskarnas försäljning i Kina så blir man ju nästan förvånad om de finna kvar där om 10 år.
tesla newbie
Inlägg: 772
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: NIO ET9

Inlägg av tesla newbie »

hksnismo skrev: 24 dec 2024 18:00
Är väl en helt okej bil, men rår givetvis inte på dom finaste Mercedes och BMW modellerna. Är ju fortfarande en kines bil vilken betyder att det ser bra ut då man tittar på den, men kvaliten i grunden kommer inte upp på Mercedes eller BMW nivå 🎅
Stämde säkert för 5 år sedan men inte längre. Provsatt några bilar från Li Auto när jag var i Kina senast, bland annat jätte MPV:n Mega. Utifrån interiören så har jag svårt att förstå varför man skulle välja en tysk bil istället. Sedan är ju Li Autos mjukvara på en helt annan nivå än tyskarnas. Kinesbilsargumentet håller inte längre och tyskarna måste gör något radikalt om de ska fortsätta vara relevanta i Kina. De kan nog fortsätta att sälja på varumärket ett tag till men om några år kommer de få verkliga problem.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: NIO ET9

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev: 25 dec 2024 10:10
hksnismo skrev: 24 dec 2024 18:00
Är väl en helt okej bil, men rår givetvis inte på dom finaste Mercedes och BMW modellerna. Är ju fortfarande en kines bil vilken betyder att det ser bra ut då man tittar på den, men kvaliten i grunden kommer inte upp på Mercedes eller BMW nivå 🎅
Stämde säkert för 5 år sedan men inte längre. Provsatt några bilar från Li Auto när jag var i Kina senast, bland annat jätte MPV:n Mega. Utifrån interiören så har jag svårt att förstå varför man skulle välja en tysk bil istället. Sedan är ju Li Autos mjukvara på en helt annan nivå än tyskarnas. Kinesbilsargumentet håller inte längre och tyskarna måste gör något radikalt om de ska fortsätta vara relevanta i Kina. De kan nog fortsätta att sälja på varumärket ett tag till men om några år kommer de få verkliga problem.
Dom har ju insett detta och både Audi och MB har börjat JV-badga istället för att försöka konkurrera med egna modeller,
backe
Inlägg: 2715
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: NIO ET9

Inlägg av backe »

Herbert Diess testar lite 😊
Imponerande fjädring helt klart.

manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: NIO ET9

Inlägg av manneson »

backe skrev: 25 dec 2024 08:30
manneson skrev: 25 dec 2024 00:21
backe skrev: 24 dec 2024 17:19
manneson skrev: 24 dec 2024 14:35
Har LVMH svårt att hävda sig i Kina?
Har dom några lyxbilsmärken?
Poängen var att "lyx" är mer än bara en produkt. Det är till största delen ett varumärke.
Jag tror inte att man som hög statstjänstemän eller VD i Kina är lika stolt över sin väsk eller klockindustri som man är över sin bilindustri, så det känns inte omöjligt att t.ex. NIO kommer ta marknadsandelar i det segmentet.

Vi har haft svenska toppar både inom politiken men även näringslivet som åkt Volvo, det är väl inte direkt för att dom slår högre än Maybach och har ingen direkt eller indirekt koppling till att många svenska kvinnor vill ha en birkin.

Men jag är oavsett inte säker på detta, därför skrev jag "nog" och "framtiden".
I Sveriges gäller ju jante-lagen, därav Volvos stora genomslag.
Det gör den definitivt inte i Kina. Där har det tvärtom varit kutym att vara så flashig som möjligt.
(Därav att tyskarna tom tvingats bygga mellanklassare i Kina med extra långt benutrymme.. )
Med det sagt verkar det ändras en smula, det är inte riktigt lika klädsamt att skryta maximalt i Kina längre(antagligen pga problemen i fastighetssektorn..).
De inhemska märkena tar allt mer mark på sistone, men det är fortfarande mest småbilar och mellanklass.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7476
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: NIO ET9

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kollade bara lite snabbt på vissa avsnitt i Autogefühlvideon…

Gillar ni sedanbackluckan, den fyrkantiga ratten och den där 'ID.7–instrumentbrädan'?…

Dragkrok/dragvikt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 959
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: NIO ET9

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 25 dec 2024 15:32
Kollade bara lite snabbt på vissa avsnitt i Autogefühlvideon…

Gillar ni sedanbackluckan, den fyrkantiga ratten och den där 'ID.7–instrumentbrädan'?…
Såg videon. Denna kommer tilltala många men inte mig.
Gillar hur BMW och MB i sina premium-modeller har inredning, grafik och funktionalitet med väl utvecklad design och ergonomi. Förfining är inget man lär sig på några år.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: NIO ET9

Inlägg av spacecoin »

Ny video:
Skriv svar