Tesla model 3 blir årets Testbil 2024
Moderator: Redaktion
Re: Tesla model 3 blir årets Testbil 2024
Jag förstår inte varför folk är så känsliga när det gäller växelspaken.
Knapparna funkar alldeles utmärkt.
Knapparna funkar alldeles utmärkt.
Tesla Model 3 Long Range Highland
Alla är vi olika! Kom ihåg det!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
-
Nej, egentligen inte. Teslas börsvärdering har ju väldigt lite med biltillverkningen att göra. Det säger ju även Elon själv.Freez skrev: ↑28 dec 2024 14:55”Teslas börsvärde är nu uppe i över 1 400 miljarder dollar – medan det sammanlagda börsvärdet på övriga 42 biltillverkare och -koncerner är endast 1 260 miljarder dollar.Maw skrev: ↑28 dec 2024 14:26Jag tror nog att VAG tjänar pengar på sina elbilar, de har väl inte tvingats dumpa priserna i samma omfattning och lika tidigt som Tesla för att klara försäljningen?manneson skrev: ↑28 dec 2024 14:13Frågan är väl om VAG tjänar ngt på elbilarna de säljer nu. Jag tror inte det.Maw skrev: ↑28 dec 2024 13:57Tesla sålde ca 3 ggr så många elbilar som VAG under första halvåret i år, 831k mot 273k, men elbilsförsäljningen sjönk med 7% för Tesla och bara 1,4% för VAG så det är helt klart Tesla som hade den sämre utvecklingen. Jag har inga uppgifter om hur det har gått under andra halvåret.
Minskningen för alla biltyper var ca 2% för VAG så elbilarna klarade sig bättre än totalen och VAG som helhet klarade sig betydligt bättre än Tesla försäljningsmässigt.
De har tvingats dumpa priserna så drastiskt att det nog är avgasbilarna de överlever på just nu. De kissar i byxorna just nu så att säga, varmt nu men snart blir det kallt...![]()
Toyota till exempel har ett börsvärde på 231 miljarder dollar. Volkswagen 47 miljarder. Volvo 6 miljarder. Aktiemarknaden anser just nu att Tesla är mer värd än alla de andra biltillverkarna tillsammans.”
Säger väl något om hur marknaden ser på framtiden för de traditionella biltillverkarna. Kommer krävas ett mirakel om vissa ska överleva överhuvudtaget.
Börsvärdet är baserat på förhoppningar om AI, robotar, självkörning etc.
Det är ju inte heller så att de traditionella biltillverkarnas värdering är så mycket lägre än den brukar vara, utan det är Teslas värdering som är i en annan dimension.
Med detta sagt så tror jag också att en del gamla OEMer kommer att försvinna. Tror dock att alla kinesiska tillverkare tillsammans är ett betydligt större problem för OEMerna än Tesla.
Jo, men kan du lära dig att köra bil så kan du lära dig att blinka med knappar istället för spak.
Det känns mer som något att gnälla över än ett riktigt problem.
Jag kanske har fel och det finns folk som inte kan/vill lära sig.
Jag upprepar:
Vi är alla olika! Kom ihåg det!
…och med det sagt så vill inte alla trycka på en knapp för att blinka, trycka på en skärm/dra ett finger för att välja växel och så vidare.
Jag upprepar inte heller att Tesla inte är en bil som passar mig, och det för att alla är olika.
Men något som jag märkt på detta forum är att många Teslaägare är väldigt lättkränkta. Att Tesla är den bästa bilen får inte motsättas. Inte alla men många.
Vi är alla olika. Hur svårt kan det vara/behöver vara?
- Gustafsson
- Teslaägare
Har lärt mig köra både med och utan spakar. Men föredrar spakarna alla dar i veckan. Ja inte just växelväljaren, där är knappar lika bra, men spolar/torkar/blinkers å helljus är sämre numera. Har jag sagt så så är det så…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det jag menar är att ingen är obildbar. Visst finns det fysiska eller psykiska funktionsvariationer som gör att det inte går så klart och då brukar man ju så klart göra förändringar i bilarna för att passa en.mikaELbil skrev: ↑28 dec 2024 17:06Jag upprepar:
Vi är alla olika! Kom ihåg det!
…och med det sagt så vill inte alla trycka på en knapp för att blinka, trycka på en skärm/dra ett finger för att välja växel och så vidare.
Jag upprepar inte heller att Tesla inte är en bil som passar mig, och det för att alla är olika.
Men något som jag märkt på detta forum är att många Teslaägare är väldigt lättkränkta. Att Tesla är den bästa bilen får inte motsättas. Inte alla men många.
Vi är alla olika. Hur svårt kan det vara/behöver vara?
Herregud! Är du på riktigt? Så man har alltså ”fysiska eller psykiska funktionsvariationer” om man inte gillar Teslas lösningar?
Nu räcker det…
Det ser dåligt ut för Tesla i Europa i jämförelse. Tesla ensamt drog ner elbilsförsälningen i Europa 2024, medan övriga märken ökade (om än svagt).Fredrik j skrev: ↑28 dec 2024 13:25Hur ser försäljningssiffrorna ut mellan Model Y och MEB-bilarna?HerrNilsson skrev: ↑28 dec 2024 12:56Japp. Och VAG är väl just i processen att märka av hur akterseglade de blivit.
Det ser rätt illa ut faktiskt.
Tesla och kineserna kommer röra om ordentligt hos den europeiska bilindustrin.
Känns som att Tesla säljer fler men med hur mycket?
https://electrek.co/2024/12/19/tesla-ts ... -to-worry/
Min spaning är att det kommer bli som vanligt även med elbilar. Europeiska tillverkare fortsätter att dominera i Europa och utöka sin dominans jämtemot Tesla, medan Tesla tar marknaden i USA. Slaget kommer därför stå om Kina och där tror jag både Tesla och Europeiska tillverkare kommer ha fortsatta problem, då allt fler väljer Kinesiskt i Kina.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hmm, nu läser du in och missförstår/misstolkar.
Jag tror på människors förmåga att lära sig. Däremot så kan det finnas folk som pga funktionsvariationer inte fysiskt kan trycka på en knapp.
Jag har inte påstått att du måste gilla Tesla eller deras produkter.
Jag tycker som jag skrev från början att det inte är svårt att lära sig och att det tjatas för mycket om att det är så svårt med knapparna. Det är inte svårt. Jag vill återigen påstå att det går bra att lära sig.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det fungerar med blinkers-knappar men det går inte med bibehållen trovärdighet påstå att det är bättre än spakar vid rondellkörning.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Man kan lära sig köra gasbil också därmed i sagt de är bättre. Allt är inte bättre bara för de är något annat. Jag kör elbil för de är bättre, jag har blinkers spak för de är bättre än knappar tycker jag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Det är inte så svårt faktiskt.
Ska du ut i första avfarten så trycker du direkt när du åkt in i rondellen. Då pekar pilen åt "rätt" håll.
Ska du ut i andra eller tredje så trycker du på pilen som visar rakt fram.
Om du tycker det är svårt så sätter du tummen på den som pekar åt höger när du kör in i rondellen när du kör in så slipper du ens tänka och sen trycker du när det är dags att indikera för att köra ut.
Jag har nog inte sagt att det är bättre bara att det inte är så svårt som folk vill få det att låta som och att det går att lära sig.
Varför ska man anpassa sig till något som fungerar sämre bara för att det är fysiskt möjligt?fnils skrev: ↑28 dec 2024 20:31Jag har nog inte sagt att det är bättre bara att det inte är så svårt som folk vill få det att låta som och att det går att lära sig.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Där Model Y (fortfarande) är överlägsen är utrymmen. Det är obegripligt att många bilar byggda på en elbilsplattform inte har någon frunk och minimalt utrymme under golvet bak.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Fattar inte hur Tesla kan vinna, enligt media så har det ju kommit 100-tals "tesladödare" dom senaste åren. Skumt 

Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Kunderna vill köpa bensin och dieselbilar
VAG (med flera) säljer dessa bilar och tjänar pengar på dom.
vad är problemet med det ?
vad är självändamålet med att hålla på och trycka ut elbilar om de har sämre lönsamhet och kunderna inte vill köpa dessa ?
Det är väl isåfall smart att ha plattformar med olika drivlinor så det är enkelt att anpassa produktionen till det som säljer just då/nu, vilket verkar vara så de flesta konventionella tillerkare jobbar framåt.
Jag menar, tesla har ju sålt elbilar i större skala i över 10 år och har fortfarande barnsjukdomar i mängd.. tror man att dom har ett gigantiskt övertag så kanske man ska öppna ögonen och justera bort fanboyfiltret.
Det säger väl mer om hur sjuk börsmarkanden är, det är en gigantisk bubbla, det fattar nog även de som sitter och spelar med teslaaktier men dom hopppas på att kunna sälja innan den spricker.Freez skrev: ↑28 dec 2024 14:55”Teslas börsvärde är nu uppe i över 1 400 miljarder dollar – medan det sammanlagda börsvärdet på övriga 42 biltillverkare och -koncerner är endast 1 260 miljarder dollar.
Toyota till exempel har ett börsvärde på 231 miljarder dollar. Volkswagen 47 miljarder. Volvo 6 miljarder. Aktiemarknaden anser just nu att Tesla är mer värd än alla de andra biltillverkarna tillsammans.”
Säger väl något om hur marknaden ser på framtiden för de traditionella biltillverkarna. Kommer krävas ett mirakel om vissa ska överleva överhuvudtaget.
Ingen, jag upprepar INGEN människa med koll tror att teslas börsvärde avspeglar dess riktiga värde..
Så nej, det säger ingenting om hur marknaden ser på övriga biltillverkares framtid.
Bubbla eller inte… bra produkter lockar till sig investerare.repulsiv skrev: ↑28 dec 2024 23:14Det säger väl mer om hur sjuk börsmarkanden är, det är en gigantisk bubbla, det fattar nog även de som sitter och spelar med teslaaktier men dom hopppas på att kunna sälja innan den spricker.Freez skrev: ↑28 dec 2024 14:55”Teslas börsvärde är nu uppe i över 1 400 miljarder dollar – medan det sammanlagda börsvärdet på övriga 42 biltillverkare och -koncerner är endast 1 260 miljarder dollar.
Ingen, jag upprepar INGEN människa med koll tror att teslas börsvärde avspeglar dess riktiga värde..
Så nej, det säger ingenting om hur marknaden ser på övriga biltillverkares framtid.
Jag är i alla fall nöjd med att jag köpte aktier i Tesla och inte i VAG, Polestar eller Volvocars
MY RWD Vit 2023
Ja, men vad har det med tesla att göra ?
kul för dej, inte lika kul för dom som förlorade stora summor när teslaaktien halverades i värde över bara några dagar.Jag är i alla fall nöjd med att jag köpte aktier i Tesla och inte i VAG, Polestar eller Volvocars.
Och dessutom, har du inte sålt aktierna med vinst så har du inte gjort någon vinst..
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag funderar på att byta till en Highland. Vad är det för barnsjukdomar i mängd som de har?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
EUs utsläppskrav...
Volvo PV 544 Special 1963
VAG tillverkar fordon i samtliga förekommande segment på marknaden. Allt från supersportbilar till lastbilar.
Naturligtvis tillverkar man även elbilar eftersom dom efterfrågas men att man plötsligt skulle begränsa sig till en bråkdel av marknaden är ju orealistiskt.
VAG har en svår balansgång framför sig där det gäller att inte överreagera och möta efterfrågan från sin gigantiska kundbas.
Naturligtvis tillverkar man även elbilar eftersom dom efterfrågas men att man plötsligt skulle begränsa sig till en bråkdel av marknaden är ju orealistiskt.
VAG har en svår balansgång framför sig där det gäller att inte överreagera och möta efterfrågan från sin gigantiska kundbas.
Vad menar du driver kursen om det inte är bra produkter och höga förväntningar?repulsiv skrev: ↑29 dec 2024 04:00Ja, men vad har det med tesla att göra ?
kul för dej, inte lika kul för dom som förlorade stora summor när teslaaktien halverades i värde över bara några dagar.Jag är i alla fall nöjd med att jag köpte aktier i Tesla och inte i VAG, Polestar eller Volvocars.
Och dessutom, har du inte sålt aktierna med vinst så har du inte gjort någon vinst..
Helt rätt jag har varken gjort vinst eller förlust än. Placerar långsiktigt så det får framtiden utvisa.
MY RWD Vit 2023