Model y luktar illa
Moderator: Redaktion
Model y luktar illa
Min bil har börjat lukta illa ur ventilationen. Typiskt inträffar detta när jag förvärmer bilen. Lukten försvinner efter ett par minuters körning.
Googlar man på det här så verkar det vara ett vanligt problem. Model 3 och Model Y före den fick ”bio defense” med hepa filter verkar vara drabbade av att regnvatten kommer in till kupéfiltret och där orsakar dålig lukt. Model y med bio defense sägs vara bättre. Dock är det en sådan modell jag har och den började lukta skumt redan efter någon månad.
En del säger att man skall byta kupéfiltret varje år för att få bukt med detta, andra verkar byta kupéfiltret var tredje månad för att hålla lukten borta.
Nu efterlyser jag erfarenheter för att få bukt med detta problem. Hur ofta skall man byta filter? Finns det något annat man kan göra? Hur ser era erfarenheter ut?
Googlar man på det här så verkar det vara ett vanligt problem. Model 3 och Model Y före den fick ”bio defense” med hepa filter verkar vara drabbade av att regnvatten kommer in till kupéfiltret och där orsakar dålig lukt. Model y med bio defense sägs vara bättre. Dock är det en sådan modell jag har och den började lukta skumt redan efter någon månad.
En del säger att man skall byta kupéfiltret varje år för att få bukt med detta, andra verkar byta kupéfiltret var tredje månad för att hålla lukten borta.
Nu efterlyser jag erfarenheter för att få bukt med detta problem. Hur ofta skall man byta filter? Finns det något annat man kan göra? Hur ser era erfarenheter ut?
Model Y LR AWD -24
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Model y luktar illa
Ta ut filtret och kolla, ska inte vara fuktigt eller blött, byt isåfall.
Denna funkar bra
https://www.mekonomen.se/crc-airco-klee ... c-14173047
Men är bilen så ny skulle jag fel anmäla.
Filtret ska bara behöva bytas ca varannat år.
Denna funkar bra
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Tack för svar! Hur ofta har du behövt byta filter? Startar du ofta värmen innan du kommer till bilen?Tellus skrev: ↑27 dec 2024 07:36Ta ut filtret och kolla, ska inte vara fuktigt eller blött, byt isåfall.
Denna funkar bra
Det slår mig nu att den säkert använder recirkulation vid förvärming och att det kan förvärra lukten. Jag använder den funktionen dagligen på vintern eftersom bilen står parkerad utomhus.
Model Y LR AWD -24
-
Inga egna erfarenheter, men kan det vara samma problematik som på Model 3?…
Som jag förstått det/minns det:
Enligt video nedan så finns det en balja med ett dräneringshål precis framför ventilationsinsuget. Om fläkten till ventilationssystemet går på ett visst högt varvtal i samband med biltvätt eller stillastående i riklig regnnederbörd(?) så hinner inte allt vatten dränera ut ur baljan genom dräneringshålet, utan sugs istället in av fläkten. På så sätt hamnar det vatten i filtret. På något sätt hamnar det även bakterier i det här filtret. Får de här bakterierna då en hel del vatten på ovan beskrivna sätt så kommer de producera ämnen som luktar illa… Typ ngt sånt.
Sökord: Tesla Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
På M3P-19 var 2000 mil ungefär. Men efter dom uppdaterat programvaran för 1-2 år sedan så verkar det ej behövas lika ofta, den torkar själv filtret efter körning. Dvs kör kupefläkten en stund på lågt varv ca 15 min efter parkering. AC spray 2ggr.mussla skrev: ↑27 dec 2024 08:46Tack för svar! Hur ofta har du behövt byta filter? Startar du ofta värmen innan du kommer till bilen?Tellus skrev: ↑27 dec 2024 07:36Ta ut filtret och kolla, ska inte vara fuktigt eller blött, byt isåfall.
Denna funkar bra
Det slår mig nu att den säkert använder recirkulation vid förvärming och att det kan förvärra lukten. Jag använder den funktionen dagligen på vintern eftersom bilen står parkerad utomhus.
På MY LR -22 bara bytt en gång efter 2 år. Den har aldrig luktat. Den har ett extra filter i frunken som ska bytas var tredje år tror jag.
På Plaid tog jag nyss bort filtret för byte, då bilen är 2 år. Det var som nytt så satte tillbaka det. Det tog 5 minuter att montera ut och i och inga verktyg behövdes. Såg sen i manualen att det stod 3 års intervall på både kupé och det större hepa filtret i frunken. Så gissar att det räcker ca 10000mil om man kör i normal miljö.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Tack! Jag kikade också på den videon. Modellen som jag har är uppdaterad och har ett annat insug. Problemet låter snarlikt trots att konstruktionen är förändrad.SwedishAdvocate skrev: ↑27 dec 2024 11:19Inga egna erfarenheter, men kan det vara samma problematik som på Model 3?…
Som jag förstått det/minns det:
Enligt video nedan så finns det en balja med ett dräneringshål precis framför ventilationsinsuget. Om fläkten till ventilationssystemet går på ett visst högt varvtal i samband med biltvätt eller stillastående i riklig regnnederbörd(?) så hinner inte allt vatten dränera ut ur baljan genom dräneringshålet, utan sugs istället in av fläkten. På så sätt hamnar det vatten i filtret. På något sätt hamnar det även bakterier i det här filtret. Får de här bakterierna då en hel del vatten på ovan beskrivna sätt så kommer de producera ämnen som luktar illa… Typ ngt sånt.
Sökord: Tesla Model 3.
Model Y LR AWD -24
Tack! Skönt att höra att det ändå kan hålla rimligt länge. Som man söker finner man svar och jag hittade mängder av trådar på andra forum och videos på YouTube om detta. Det lät som att man skulle bli tvungen att byta filter var tredje månad.Tellus skrev: ↑27 dec 2024 16:20På M3P-19 var 2000 mil ungefär. Men efter dom uppdaterat programvaran för 1-2 år sedan så verkar det ej behövas lika ofta, den torkar själv filtret efter körning. Dvs kör kupefläkten en stund på lågt varv ca 15 min efter parkering. AC spray 2ggr.mussla skrev: ↑27 dec 2024 08:46Tack för svar! Hur ofta har du behövt byta filter? Startar du ofta värmen innan du kommer till bilen?Tellus skrev: ↑27 dec 2024 07:36Ta ut filtret och kolla, ska inte vara fuktigt eller blött, byt isåfall.
Denna funkar bra
På MY LR -22 bara bytt en gång efter 2 år. Den har aldrig luktat. Den har ett extra filter i frunken som ska bytas var tredje år tror jag.
På Plaid tog jag nyss bort filtret för byte, då bilen är 2 år. Det var som nytt så satte tillbaka det. Det tog 5 minuter att montera ut och i och inga verktyg behövdes. Såg sen i manualen att det stod 3 års intervall på både kupé och det större hepa filtret i frunken. Så gissar att det räcker ca 10000mil om man kör i normal miljö.
Din erfarenhet och att inte fler har skrivit om problem här får mig att tänka att det skall räcka med att byta filtret för min del och så kommer det förhoppningsvis inte tillbaka. Hoppas att det stämmer.
Model Y LR AWD -24
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
På Model 3 2020 bytte jag när den ändå var inne och fick nytt glastak, då hade den väl gått närmare 4500 mil om jag inte minns fel. Ingen lukt. Y:n har gått drygt 5000 mil och är 2.5 år, ingen lukt men jag räknar med att byta ändå själv inom kort.
Model Y LR AWD 2022
Jag fick byta mitt filter första gången efter 8 månader pga lukt. Trodde det var typ mögel på fläkten, läst att det hänt med byte som åtgärd. Rangern var hemma och bytte filtret som han menade var förbrukat, några 100-lappar och sedan dess har det inte luktat och det är snart 2 år sedan.mussla skrev: ↑28 dec 2024 22:50Tack! Skönt att höra att det ändå kan hålla rimligt länge. Som man söker finner man svar och jag hittade mängder av trådar på andra forum och videos på YouTube om detta. Det lät som att man skulle bli tvungen att byta filter var tredje månad.Tellus skrev: ↑27 dec 2024 16:20På M3P-19 var 2000 mil ungefär. Men efter dom uppdaterat programvaran för 1-2 år sedan så verkar det ej behövas lika ofta, den torkar själv filtret efter körning. Dvs kör kupefläkten en stund på lågt varv ca 15 min efter parkering. AC spray 2ggr.mussla skrev: ↑27 dec 2024 08:46Tack för svar! Hur ofta har du behövt byta filter? Startar du ofta värmen innan du kommer till bilen?Tellus skrev: ↑27 dec 2024 07:36Ta ut filtret och kolla, ska inte vara fuktigt eller blött, byt isåfall.
Denna funkar bra
Din erfarenhet och att inte fler har skrivit om problem här får mig att tänka att det skall räcka med att byta filtret för min del och så kommer det förhoppningsvis inte tillbaka. Hoppas att det stämmer.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
För att följa upp här så testade jag ett tips som jag läste:
Jag stängde av recirkulation, ställde in kupevärmen på 27 grader och lät den stå så i en timme för att riktigt torka upp kupéfiltret . Lukten har inte kommit tillbaka.
Jag stängde av recirkulation, ställde in kupevärmen på 27 grader och lät den stå så i en timme för att riktigt torka upp kupéfiltret . Lukten har inte kommit tillbaka.
Model Y LR AWD -24