Behövs förare och ratt?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Behövs förare och ratt?

Inlägg av Delta »

Om man kollar interiördesignen i sk. "Premiumbilar" av modell Audi, BMW, Mercedes och wanabees som Volvo, Opel och Ford så ser man hur all maskinstatus presenteras vinklat mot föraren (den furer).
Det finns hastighetsmätare, varvräknare, växelindikator, bränsleförbrukning, oljenivå, olietryck, motortemperatur, varning för dragen handbroms, motorstatuslampa och så vidare. Dessutom en ratt med ett otal funktioner. Framsätespassageraren har fått en egen knapp för temperaturinställning på sin höjd. I baksätet finns oftast ingenting.

Jämför nu med det vi har fått se av Model 3´s interiör så får alla passagerare inklusive föraren som om några år även han kan betraktas som passagerare tillgång till den horisontella skärmen i mitten. Bilen kommer ju redan om 2-3 år att kumma klara färden på egen hand utan påverkan från föraren. Man kan ju då fråga sig om det är någon vits med all denna maskinstatosinformation? Elon har helt säkert set detta och jag tror att visionen och kanske även verkligheten är att Model 3 saknar ratt när leveranserna till våra trakter kommer igång.

Vi kommer att få se någåt av detta vid Model 3 event del 2 tror jag. Vid det första eventet fick vi veta att just ratten var ett provisorium. En ratt med rattstam tar plats och är en stor risk vid kollisioner. Dessutom kostar den pengar. Jag tror den försvinner.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Re: Behövs förare och ratt?

Inlägg av Vidio »

Jag tror du är några år tidigt ute. Än är vi inte helt redo för alldeles autonoma bilar. Det tas jättekliv, men en ratt eller annat styrmedel kommer behövas i bilarna ett antal år till, är jag ganska övertygad om.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om ratt försvinner så försvinner min bokning.

Jag tror tvärtom att behovet att få information kommer att öka med automatiseringen av körningen. Du vill hela tiden vet vad systemet planerar att göra och vart det är påväg.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Sa inte Elon efter presentationen av autopilot att han inte hade några planer på att ta bort möjligheten att köra själv just för de som vill fortsätt ha körglädjen?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag kan inte se att han har möjlighet att ta bort ratten och pedalerna redan 2017, eftersom han då säkerligen får problem med lagstiftning i en hel del länder. Däremot tror jag att ratten kommer vara infällbar så att man kan bli av med den när bilen går i autopilot.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det sades tydligt på presentationen att autopilot hårdvaran är där men i basmodellen ingår endast säkerhetsfunktionerna, autopiloten kostar extra. Precis som i dagens Model S.

Ganska så okul att köpa en Model 3 utan autopilot - och utan ratt ;-)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Jag försöker hitta en förklaring på varför man i Model 3´s design inte tycks fokusera på föraren som ju är norm idag i fossilbilar. Vad är orsaken? Min gissning är att morgondagens bilkörning inte blir som gårdagens. AP kommer att övergå till autonom körning och då kan föraren exempelvis ägna sig åt brädspel med passagerarna. Då kommer varvräknare och motortemperatur inte vara så intressant. Betänk att utvecklingen mot autonom körning i full gång och att en bil i normalfallet rullar på vägarna mellan 15-20 år. Elon har med sina ideér inom elfordon och rymdfarkoster visat sin förmåga att omvandla visioner till verklighet. Han har också sagt att autonoma fordon inte är längre bort än 3 år. Varför ska det inte gälla Model 3?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Inredningen är ju inte färdig. Så det kan ju bli vad som helst. Själv så tror jag inte det är värt att fundera för mycket på Model 3 inredningen förrän vi får se den riktiga.

Är det bara jag som undrar om inte Elon har lovat lite mycket när han säger att vi ska få helt autonoma bilar 2017? Som tur vad så är det inte huvudsakligen hårdvara, så förhoppningsvis så blir den delen inte Model 3s falkvingar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Tja, Googles lösning är ju färdig redan idag.
Det är inte tekniken vi väntar på.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det som Elon har antyt tidigare är fler kameror och backup system
Tittar man på nya MB E så har den fler kameror och fler sensorer som backar upp varandra tyvärr verkar inte MB ta sin mjukvara längre än tesla med betydligt färre sensorer
Innom snar framtid kommer AP 2.0 med just fler kameror och sensorer ingen lidar dock
Kommer den med model 3 varför inte ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Minst en månad om året är vägen täckt av ett lager av modd i Sverige. Det kommer en AP aldrig fixa. Likaså lär vissa andra förhållanden som hällregn och dimma kräva mänsklig kontroll. Därför kommer det alltid behövas en förare i ett fordon, oavsett hur lite han gör övriga 11 månader.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Människor har inget speciellt sinnesorgan för snö och regn. Det är bara behandlingen av synintrycken som blir lite svårare. Dagens algoritmer är fortfarande något sämre på det men tro inte det är för evigt bestående.
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

TiborBlomhall skrev:
Människor har inget speciellt sinnesorgan för snö och regn. Det är bara behandlingen av synintrycken som blir lite svårare. Dagens algoritmer är fortfarande något sämre på det men tro inte det är för evigt bestående.
Dagens algoritmer är väldigt, väldigt mycket sämre på att se som en människa. Däremot har datorer stora fördelar över mänskligt seende: oslagbar koncentrationsförmåga, precis avstånds- och hastighetsbedömning, överlägsen reaktionsförmåga. Jag litar på dem som förare långt mer än människan.
Men sättet AP är konstruerad idag så måste den se vägmarkeringar. Det kan man inte i modd exempelvis. Så innan systemet kan komma ihåg hur en väg ser ut, bedöma bredden på okända vägar utifrån erfarenhet och prestera rimligt utan optimal input så behövs förare och ratt.

Man ska aldrig säga aldrig men jag vågar nog påstå att ratten är vanlig när jag blir för senil för att köra.
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare

Inlägg av Eximos »

Ratt eller i alla fall nått sätt att köra bilen manuellt kommer absolut att behövas, de finns inte en chans att bilen klarar allt själv. Köra efter en fin motorväg med tydliga streck är en sak, ta sig fram efter en dålig skogsväg när nysnön ligger vit o vacker är nått helt annat. Bilar måste navigeras både vid start och stopp av färden, jag har ingen större lust o sitta i 20 min för att bilen ska lyckas lista ut hur den ska köra runt ett par pelare i ett parkeringshus :)

Däremot så tror jag säkert att AP när man väl kommit ut efter större vägar kommer att bli väldigt uppskattat, men på 18 månader tror jag inte de går ifrån att du måste hålla i ratten med jämna mellanrum till att ta bort den helt o ta på sig allt ansvar vid en olycka.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

TiborBlomhall skrev:
Jamenvisst väntar vi på tekniken. Jag hade ju inte tänkt köpa detta. :D

Bild

Lite mer seriöst så är det väl väldig skillnad på det som finns att tillgå idag och det som jag tror folk förväntar sig från "autonoma bilar".

Jag förväntar mig att jag kan ta fram appen när jag sitter på planet hem från Frankfurt och säga åt bilen att hämta mig på Arlanda 20.25? Det är ganska många bitar som fattas i det scenariot innan det kan göras. Men inte bara det icke tekniska (jag vet att lagar, regler etc behöver uppdateras). Att det går att snickra ihop en prototyp som gör detta som fungerar på enstaka bilar är ju inte samma sak som att det fungerar för hundratals bilar samtidigt i vår närhet. Hur handskas autonoma bilar med en parkering som är full? Hur gör bilarna när det är en olycka precis vid avstigningsområdet vid terminalen? Hur vet bilarna vart de kan parkera? Hur betalar jag/bilen parkeringsavgiften? Vad gör bilen när mitt plan är försenat men jag har slut på batteriet så jag inte kan skicka uppdaterade instruktioner? Inget är olösligt, men för att ha en helhetslösning så kommer det ta ett tag.

Men å andra sidan så kanske jag har fel förväntningar. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

bjelkeman skrev:
Hur betalar jag/bilen parkeringsavgiften? Vad gör bilen när mitt plan är försenat men jag har slut på batteriet så jag inte kan skicka uppdaterade instruktioner? Inget är olösligt, men för att ha en helhetslösning så kommer det ta ett tag.
På dessa frågor ser det ut som att du tänker äga en bil själv. Det som nog är mest revolutionerande med självkörande bilar är man kan utnyttja dem så mycket effektivare när man inte äger dem själv, utan bara betalar för den tid och sträcka man behöver bilen. Sedan tar den nästa uppdrag.

Självklart finns det en massa specialfall när man behöver en egen bil. Och en del kommer vilja äga bilar bara för att det känns bra att äga den själv. Men för den stora massan kommer det bli helt oförsvarbart att ha sin egen bil. Även utanför Stockholms tullar.

Jag förväntar mig en revolution vad gäller bilar och transporter inom två decennier. Den Model S jag har idag kan mycket väl vara sista bilen jag äger (eller kanske den Model 3 jag har reserverat...)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Javisst. Jag håller med. Men jag ville bara dra några scenarion som är relevanta 2018. En massiv förändring till obemannade taxibilar/bilpoler kommer ta tid.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

bjelkeman skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jamenvisst väntar vi på tekniken. Jag hade ju inte tänkt köpa detta. :D

Bild
Vad sägs om en sån här då?

Bild

Chrysler Pacifica sägs bli första självkörande bilen med Googles teknik:

http://www.vibilagare.se/nyheter/google ... uppgorelse
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Så Google ska samarbeta med den mest elbilshatande biltillverkaren?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Tja, FIAT skulle ju kunna utveckla självkörande bilar helt själva om de ville.
Nu låter de Chrysler göra det först. Sen ska de titta på hur den funkar och om ett år släppa en ännu bättre bil med lite extra Italiensk flärd tillagd ;)
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Detta hände igår när jag färdades på Essingeleden och en bil i höger körfält bytte fil till den jag färdades i.
Dessvärre satt jag och läste mail medan autopiloten skötte körandet. Inte en varning utan upptäckte kollisionen när det skakade och dunkade till. Jag röstar för att behålla ratten och förare..
Skärmavbild 2016-05-05 kl. 07.44.21.png
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Alexander skrev:
Detta hände igår när jag färdades på Essingeleden och en bil i höger körfält bytte fil till den jag färdades i.
Dessvärre satt jag och läste mail medan autopiloten skötte körandet. Inte en varning utan upptäckte kollisionen när det skakade och dunkade till. Jag röstar för att behålla ratten och förare..
Den har ju träffat rakt på en sensor.. Mystiskt att den inte reagerade! Dåligt kört av den andre föraren..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Min är överkänslig :) råkade ut för två undanmanöver i vintras pga modd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar