Nu har en Tesla brunnit upp totalt, inte långt härifrån men
jag hittar ingen info om det hela mer än att den var typ totalt
uppbränd
Någon som vet mer? På bilden såg det ut som att stora batteriet iaf
hade brunnit upp och då känns det ju som att branden faktiskt började
i batteriet men det är ju sjukt ovanligt liksom.
Här hemma var det nån som försökt tända eld på en Model S, men det hade inte tagit sig. Syntes att det var massa kartonger som brunnit i en hög under/mot bilen och fronten hade brunnit men mer blev det inte. De skrev inte ens om det i tidningen..
Vilken modell var det som brann? 3/Y har jag knappt hört talas om någon som brunnit upp.
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade . Den stod helt avstängd och torkade efter att den tvättats när den började brinna. Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade . Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade . Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
I mitt fall började det i bagaget i antingen elcentral eller bilbatteriet och bilen hade varit avstängd en bra stund så det var knappast överhettning pga körning.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade . Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
I mitt fall började det i bagaget i antingen elcentral eller bilbatteriet och bilen hade varit avstängd en bra stund så det var knappast överhettning pga körning.
Hellre det än explosiv brand mellan stolarna. Som elbilsförare är jag ärligt talat lite trött på pissingmatchen mellan ICE-fanatikerna och elbilsfantasterna. Jag begriper att det oftare tar eld i ICE-bilar (brandfarligt bränsle och varma grejor) men jag tror jag skulle hinna få ut familjen. Men börjar branden inne mellan framstolarna och bakdörrarna inte går att få upp blir det ju allvar på ett annat sätt. Särskilt om man har bakåtvända barnstolar.
Det är liksom ingen tävling i vem som kan vara minst bekymrad här…
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade . Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
I mitt fall började det i bagaget i antingen elcentral eller bilbatteriet och bilen hade varit avstängd en bra stund så det var knappast överhettning pga körning.
Hellre det än explosiv brand mellan stolarna. Som elbilsförare är jag ärligt talat lite trött på pissingmatchen mellan ICE-fanatikerna och elbilsfantasterna. Jag begriper att det oftare tar eld i ICE-bilar (brandfarligt bränsle och varma grejor) men jag tror jag skulle hinna få ut familjen. Men börjar branden inne mellan framstolarna och bakdörrarna inte går att få upp blir det ju allvar på ett annat sätt. Särskilt om man har bakåtvända barnstolar.
Det är liksom ingen tävling i vem som kan vara minst bekymrad här…
Ja, det är blockerandet av dörrar som är det stora problemet om och när en bil brinner. Här borde myndigheterna med krav på funktion i bilar verkligen vara på tårna.
Häftigt med måsvingedörrar, men hur är dess funktion egentligen vid en brand?
Det borde vara lag på att man läser instruktionsboken. Bara för att Tesla har hjul och ratt så kan man inte förutsätta att den är som alla andra bilar. Det finns faktiskt sjukt mycket viktiga saker i manualen som 98% av ägarna missar, t.ex. hur man öppnar bakdörren i en X eller Y.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade . Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
I mitt fall började det i bagaget i antingen elcentral eller bilbatteriet och bilen hade varit avstängd en bra stund så det var knappast överhettning pga körning.
Hellre det än explosiv brand mellan stolarna. Som elbilsförare är jag ärligt talat lite trött på pissingmatchen mellan ICE-fanatikerna och elbilsfantasterna. Jag begriper att det oftare tar eld i ICE-bilar (brandfarligt bränsle och varma grejor) men jag tror jag skulle hinna få ut familjen. Men börjar branden inne mellan framstolarna och bakdörrarna inte går att få upp blir det ju allvar på ett annat sätt. Särskilt om man har bakåtvända barnstolar.
Det är liksom ingen tävling i vem som kan vara minst bekymrad här…
Ja, det är blockerandet av dörrar som är det stora problemet om och när en bil brinner. Här borde myndigheterna med krav på funktion i bilar verkligen vara på tårna.
Häftigt med måsvingedörrar, men hur är dess funktion egentligen vid en brand?
Även model Ys nödöppning av bakdörrar inifrån lämnar övrigt att önska. Det är märkligt att det är en godkänd lösning.
Det borde vara lag på att man läser instruktionsboken. Bara för att Tesla har hjul och ratt så kan man inte förutsätta att den är som alla andra bilar. Det finns faktiskt sjukt mycket viktiga saker i manualen som 98% av ägarna missar, t.ex. hur man öppnar bakdörren i en X eller Y.
Nja, en sån basal funktion som att nödöppna dörren inifrån borde inte kräva att man läser bruksanvisningen. Det går ju också att konstruera någorlunda diskreta nödreglage som ändå är intuitiva som på framdörrarna på MY.
(Tyvärr är Tesla är inte ensamma om detta. Många av oss som har Yale Doorman-lås på ytterdörren hemma har nog bevittnat hur besökare fumlar med dörrlåset när de skall gå ut.)
Det borde vara lag på att man läser instruktionsboken. Bara för att Tesla har hjul och ratt så kan man inte förutsätta att den är som alla andra bilar. Det finns faktiskt sjukt mycket viktiga saker i manualen som 98% av ägarna missar, t.ex. hur man öppnar bakdörren i en X eller Y.
Tveksamt. Det är en sak att ägaren av bilen kan förväntas läsa instruktionsboken, men i en bil (kanske i all synnerhet i dess baksäte) sitter ofta personer som inte kan förväntas läsa instruktionsboken. Det kan ju till exempel vara barn som är kompisar till ens egna barn. Det kan också vara så att bilen går som taxi. Då är det för mycket begärt att kunderna ska läsa manualen.
Det talar för att basala funktioner (som t ex att öppna dörrar) bör vara endera mycket tydliga, eller standardiserade.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det borde vara lag på att man läser instruktionsboken. Bara för att Tesla har hjul och ratt så kan man inte förutsätta att den är som alla andra bilar. Det finns faktiskt sjukt mycket viktiga saker i manualen som 98% av ägarna missar, t.ex. hur man öppnar bakdörren i en X eller Y.
Äldre Model 3 har inga nödöppningshandtag bak, då hjälper det inte att läsa instruktionsboken.
Jag har läst instruktionsboken till min Model Y, men jag tror ändå inte jag skulle klara av att förklara för 87-åriga Mamma hur hon skall öppna vid en nödsituation.
Skall det vara krav på att baksätespassagerare läser instruktionsboken innan man får köra iväg?
Nä, öppningen av dörrarna (och själva dörrarna) är inga lyckade konstruktioner hos Tesla.