Elbilsbrand på riktigt.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Bjelke »

Nu har en Tesla brunnit upp totalt, inte långt härifrån men
jag hittar ingen info om det hela mer än att den var typ totalt
uppbränd :(
Någon som vet mer? På bilden såg det ut som att stora batteriet iaf
hade brunnit upp och då känns det ju som att branden faktiskt började
i batteriet men det är ju sjukt ovanligt liksom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
TeslaLeo

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av TeslaLeo »

Du får nog ge mer mer info om du vill ha svar tror jag.

Var är ”här”. Har du länk till någon lokal artikel?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av jonasl »

Här hemma var det nån som försökt tända eld på en Model S, men det hade inte tagit sig. Syntes att det var massa kartonger som brunnit i en hög under/mot bilen och fronten hade brunnit men mer blev det inte. De skrev inte ens om det i tidningen..

Vilken modell var det som brann? 3/Y har jag knappt hört talas om någon som brunnit upp.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4503
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av dstr »

Pics or it didnt happen.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Elmil »

Den här kanske? Står att den börjat brinna under färd..

https://xnytt.se/2024/12/28/voxna-brand-i-elbil/
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av AAKEE »

Elmil skrev: 28 dec 2024 17:50
Den här kanske? Står att den börjat brinna under färd..

https://xnytt.se/2024/12/28/voxna-brand-i-elbil/
Vilken sort vart det? En Ex?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Elmil »

AAKEE skrev: 28 dec 2024 17:56
Elmil skrev: 28 dec 2024 17:50
Den här kanske? Står att den börjat brinna under färd..

https://xnytt.se/2024/12/28/voxna-brand-i-elbil/
Vilken sort vart det? En Ex?
Ja, det blev en ex-Tesla :(
Bild
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Bjelke »

Japp den var det. Ser nästan ut som en X på dom höga balkarna men
det är ju inte mycket kvar (vilket gör att jag tror på brand i batteriet).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Bjelke »

Det enda man känner igen är väl typ fälgen, turbinfälg modell stor?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Rasmussen »

Från facebook:
IMG_1036.png
IMG_1037.png
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4186
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Maw »

Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12625
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev: 30 dec 2024 20:12
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4186
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 30 dec 2024 22:18
Maw skrev: 30 dec 2024 20:12
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade ;). Den stod helt avstängd och torkade efter att den tvättats när den började brinna. Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12625
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev: 30 dec 2024 23:02
Fredrik j skrev: 30 dec 2024 22:18
Maw skrev: 30 dec 2024 20:12
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade ;). Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4186
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 30 dec 2024 23:05
Maw skrev: 30 dec 2024 23:02
Fredrik j skrev: 30 dec 2024 22:18
Maw skrev: 30 dec 2024 20:12
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade ;). Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
I mitt fall började det i bagaget i antingen elcentral eller bilbatteriet och bilen hade varit avstängd en bra stund så det var knappast överhettning pga körning.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12625
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev: 30 dec 2024 23:08
Fredrik j skrev: 30 dec 2024 23:05
Maw skrev: 30 dec 2024 23:02
Fredrik j skrev: 30 dec 2024 22:18
Maw skrev: 30 dec 2024 20:12
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade ;). Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
I mitt fall började det i bagaget i antingen elcentral eller bilbatteriet och bilen hade varit avstängd en bra stund så det var knappast överhettning pga körning.
Hellre det än explosiv brand mellan stolarna. Som elbilsförare är jag ärligt talat lite trött på pissingmatchen mellan ICE-fanatikerna och elbilsfantasterna. Jag begriper att det oftare tar eld i ICE-bilar (brandfarligt bränsle och varma grejor) men jag tror jag skulle hinna få ut familjen. Men börjar branden inne mellan framstolarna och bakdörrarna inte går att få upp blir det ju allvar på ett annat sätt. Särskilt om man har bakåtvända barnstolar.
Det är liksom ingen tävling i vem som kan vara minst bekymrad här…
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av spacecoin »

Det borde vara lag på manuella handtag.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12625
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 31 dec 2024 00:24
Det borde vara lag på manuella handtag.
Jag trodde det redan var lag på manuella handtag.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av frippe »

Fredrik j skrev: 30 dec 2024 23:50
Maw skrev: 30 dec 2024 23:08
Fredrik j skrev: 30 dec 2024 23:05
Maw skrev: 30 dec 2024 23:02
Fredrik j skrev: 30 dec 2024 22:18


Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade ;). Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
I mitt fall började det i bagaget i antingen elcentral eller bilbatteriet och bilen hade varit avstängd en bra stund så det var knappast överhettning pga körning.
Hellre det än explosiv brand mellan stolarna. Som elbilsförare är jag ärligt talat lite trött på pissingmatchen mellan ICE-fanatikerna och elbilsfantasterna. Jag begriper att det oftare tar eld i ICE-bilar (brandfarligt bränsle och varma grejor) men jag tror jag skulle hinna få ut familjen. Men börjar branden inne mellan framstolarna och bakdörrarna inte går att få upp blir det ju allvar på ett annat sätt. Särskilt om man har bakåtvända barnstolar.
Det är liksom ingen tävling i vem som kan vara minst bekymrad här…
Ja, det är blockerandet av dörrar som är det stora problemet om och när en bil brinner. Här borde myndigheterna med krav på funktion i bilar verkligen vara på tårna.
Häftigt med måsvingedörrar, men hur är dess funktion egentligen vid en brand?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av EnTraktor »

spacecoin skrev: 31 dec 2024 00:24
Det borde vara lag på manuella handtag.
Det borde vara lag på att man läser instruktionsboken. Bara för att Tesla har hjul och ratt så kan man inte förutsätta att den är som alla andra bilar. Det finns faktiskt sjukt mycket viktiga saker i manualen som 98% av ägarna missar, t.ex. hur man öppnar bakdörren i en X eller Y.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av mussla »

frippe skrev: 31 dec 2024 07:23
Fredrik j skrev: 30 dec 2024 23:50
Maw skrev: 30 dec 2024 23:08
Fredrik j skrev: 30 dec 2024 23:05
Maw skrev: 30 dec 2024 23:02


Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade ;). Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
I mitt fall började det i bagaget i antingen elcentral eller bilbatteriet och bilen hade varit avstängd en bra stund så det var knappast överhettning pga körning.
Hellre det än explosiv brand mellan stolarna. Som elbilsförare är jag ärligt talat lite trött på pissingmatchen mellan ICE-fanatikerna och elbilsfantasterna. Jag begriper att det oftare tar eld i ICE-bilar (brandfarligt bränsle och varma grejor) men jag tror jag skulle hinna få ut familjen. Men börjar branden inne mellan framstolarna och bakdörrarna inte går att få upp blir det ju allvar på ett annat sätt. Särskilt om man har bakåtvända barnstolar.
Det är liksom ingen tävling i vem som kan vara minst bekymrad här…
Ja, det är blockerandet av dörrar som är det stora problemet om och när en bil brinner. Här borde myndigheterna med krav på funktion i bilar verkligen vara på tårna.
Häftigt med måsvingedörrar, men hur är dess funktion egentligen vid en brand?
Även model Ys nödöppning av bakdörrar inifrån lämnar övrigt att önska. Det är märkligt att det är en godkänd lösning.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av mussla »

EnTraktor skrev: 31 dec 2024 09:34
spacecoin skrev: 31 dec 2024 00:24
Det borde vara lag på manuella handtag.
Det borde vara lag på att man läser instruktionsboken. Bara för att Tesla har hjul och ratt så kan man inte förutsätta att den är som alla andra bilar. Det finns faktiskt sjukt mycket viktiga saker i manualen som 98% av ägarna missar, t.ex. hur man öppnar bakdörren i en X eller Y.
Nja, en sån basal funktion som att nödöppna dörren inifrån borde inte kräva att man läser bruksanvisningen. Det går ju också att konstruera någorlunda diskreta nödreglage som ändå är intuitiva som på framdörrarna på MY.

(Tyvärr är Tesla är inte ensamma om detta. Många av oss som har Yale Doorman-lås på ytterdörren hemma har nog bevittnat hur besökare fumlar med dörrlåset när de skall gå ut.)
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Niklas Z »

EnTraktor skrev: 31 dec 2024 09:34
spacecoin skrev: 31 dec 2024 00:24
Det borde vara lag på manuella handtag.
Det borde vara lag på att man läser instruktionsboken. Bara för att Tesla har hjul och ratt så kan man inte förutsätta att den är som alla andra bilar. Det finns faktiskt sjukt mycket viktiga saker i manualen som 98% av ägarna missar, t.ex. hur man öppnar bakdörren i en X eller Y.
Tveksamt. Det är en sak att ägaren av bilen kan förväntas läsa instruktionsboken, men i en bil (kanske i all synnerhet i dess baksäte) sitter ofta personer som inte kan förväntas läsa instruktionsboken. Det kan ju till exempel vara barn som är kompisar till ens egna barn. Det kan också vara så att bilen går som taxi. Då är det för mycket begärt att kunderna ska läsa manualen.
Det talar för att basala funktioner (som t ex att öppna dörrar) bör vara endera mycket tydliga, eller standardiserade.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av mikebike »

EnTraktor skrev: 31 dec 2024 09:34
spacecoin skrev: 31 dec 2024 00:24
Det borde vara lag på manuella handtag.
Det borde vara lag på att man läser instruktionsboken. Bara för att Tesla har hjul och ratt så kan man inte förutsätta att den är som alla andra bilar. Det finns faktiskt sjukt mycket viktiga saker i manualen som 98% av ägarna missar, t.ex. hur man öppnar bakdörren i en X eller Y.
Äldre Model 3 har inga nödöppningshandtag bak, då hjälper det inte att läsa instruktionsboken.

Jag har läst instruktionsboken till min Model Y, men jag tror ändå inte jag skulle klara av att förklara för 87-åriga Mamma hur hon skall öppna vid en nödsituation.
Skall det vara krav på att baksätespassagerare läser instruktionsboken innan man får köra iväg?

Nä, öppningen av dörrarna (och själva dörrarna) är inga lyckade konstruktioner hos Tesla.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12625
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilsbrand på riktigt.

Inlägg av Fredrik j »

Varför väljer man att bara ha elektrisk öppning av låset till dörrarna? Är det inte rimligen billigare med ett handtag?
Skriv svar