Förslag på mobil laddkabel

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Anderzzon
elbilist
Inlägg: 720
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Anderzzon »

Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade denna men är inget varumärke jag känner till.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av mikebike »

Anderzzon skrev: 01 jan 2025 09:43
Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade denna men är inget varumärke jag känner till.
Jag har en liknande den i länken, men betydligt billigare, ungefär 3000 kr.
Jag använder den just nu på landet. Huset vi köpte har en trefaskontakt mitt på ytterväggen. Spotpriset är 4:24. 😀
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av airdrive »

Ja man lär ju kolla vilka behov man har. En box med trefashandske är riktigt användbar, de gånger det finns uttag, så man kan ladda på. För mig är sladden en möjlighet att kunna ha ett smidigt elbilsägande, så den får kosta lite.

Jula har nån men även andra. Har själv en NRGkick med både Schuko, 3-fas 16A samt 3fas 32A kontakt. Den är dyr också men inte lika dyr som juice... har hittills laddat 2250 kWh med den så den har ändå fått jobba lite. Motsvarande energi på publika stationer hade blivit bra mycket dyrare.

Egentligen bara trefashandsken jag har använt i nån nämnvärd omfattning men shoko är bra om man står vid nån stuga som ligger lite off. Då kan man ligga och småladda på 6A så ger det ändå lite över tid.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av FStaake »

Slår ett slag för Metron.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Har använt en som primär laddning i 4 år och sista två år till två bilar. Funkar utmärkt.
Kabeln är tunn och smidig.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 720
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Anderzzon »

FStaake skrev: 01 jan 2025 10:48
Slår ett slag för Metron.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Har använt en som primär laddning i 4 år och sista två år till två bilar. Funkar utmärkt.
Kabeln är tunn och smidig.
Kändes väldigt dyr, man får alltså 3-fas och schuko för 6000 kr? Då behöver man ändå köpa en separat kabel för laddning på stan också.

Kan tillägga att vi har en laddbox hemma så lösningen jag letar efter är bara när man är på semester + när man laddar på språng av olika anledningar.
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 720
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Anderzzon »

airdrive skrev: 01 jan 2025 10:23
Har själv en NRGkick med både Schuko, 3-fas 16A samt 3fas 32A kontakt. Den är dyr också men inte lika dyr som juice...
Tack, ska kolla på den. Verkar dock inte så mycket billigare än Juice. NRGkick med 3-fas, schuko och Typ 2, verkar landa på 1126€ men samma hos Juice landar på 1169€.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12635
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Fredrik j »

Det finns en del 220v laddkablar på blocket/marketplace. I takt med att dom inte längre följer med bilarna är det nog många som passar på att sälja kabeln som kom i tjänstebilen separat.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Xyborg »

Anderzzon skrev: 01 jan 2025 09:43
Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade denna men är inget varumärke jag känner till.
Jag var i samma sits, tänkte först köpa en juice booster men den var så jäkla dyr. Vi köpte denna på Amazon. Har använt den vid besök hos föräldrarna som ju saknar egen laddbox, men gubben har 3-fasuttag i garaget. Den har fungerat fint för oss. Får även med adapter till både schuko och blått 1-fasuttag.

https://amzn.eu/d/3ldrHxC
Senast redigerad av Xyborg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4191
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Maw »

Xyborg skrev: 01 jan 2025 12:24
Anderzzon skrev: 01 jan 2025 09:43
Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade denna men är inget varumärke jag känner till.
Vi köpte denna på Amazon. Har använt den vid besök hos föräldrarna som ju saknar egen laddbox, men gubben har 3-fasuttag i garaget. Den har fungerat fint för oss åtminstone. Får även med adapter till både schuko och blått en-fasuttag.


https://amzn.eu/d/3ldrHxC
Jag har en likadan med lång sladd och en äldre som är liknande. De har fungerat bra men på den äldre så slutade knappen för att ändra strömstyrka fungera efter ca två års daglig användning och förvaring utomhus, den fungerar dock fortfarande bra att ladda med.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Xyborg »

Maw skrev: 01 jan 2025 12:32
Xyborg skrev: 01 jan 2025 12:24
Anderzzon skrev: 01 jan 2025 09:43
Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade denna men är inget varumärke jag känner till.
Vi köpte denna på Amazon. Har använt den vid besök hos föräldrarna som ju saknar egen laddbox, men gubben har 3-fasuttag i garaget. Den har fungerat fint för oss åtminstone. Får även med adapter till både schuko och blått en-fasuttag.


https://amzn.eu/d/3ldrHxC
Jag har en likadan med lång sladd och en äldre som är liknande. De har fungerat bra men på den äldre så slutade knappen för att ändra strömstyrka fungera efter ca två års daglig användning och förvaring utomhus, den fungerar dock fortfarande bra att ladda med.
Om två års daglig användning sliter ut den så är det nog lugnt för vår del. Den används kanske en gång i månaden. Så det borde bli 60 år innan vi kommer upp i samma mängd knapptryck 😄
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av renes »

En reseladdare bör också ha inbyggd jordfelsbrytare typ B och det är inte alla modeller som har det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 720
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Anderzzon »

renes skrev: 01 jan 2025 14:35
En reseladdare bör också ha inbyggd jordfelsbrytare typ B och det är inte alla modeller som har det.
Det har väl inte Teslas?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av mikebike »

Maw skrev: 01 jan 2025 12:32
Xyborg skrev: 01 jan 2025 12:24
Anderzzon skrev: 01 jan 2025 09:43
Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade denna men är inget varumärke jag känner till.
Vi köpte denna på Amazon. Har använt den vid besök hos föräldrarna som ju saknar egen laddbox, men gubben har 3-fasuttag i garaget. Den har fungerat fint för oss åtminstone. Får även med adapter till både schuko och blått en-fasuttag.


https://amzn.eu/d/3ldrHxC
Jag har en likadan med lång sladd och en äldre som är liknande. De har fungerat bra men på den äldre så slutade knappen för att ändra strömstyrka fungera efter ca två års daglig användning och förvaring utomhus, den fungerar dock fortfarande bra att ladda med.
Jag satte min på 8A första gången jag använde den och sedan har jag inte ändrat. Bara i bilen/appen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av airdrive »

Anderzzon skrev: 01 jan 2025 11:47
airdrive skrev: 01 jan 2025 10:23
Har själv en NRGkick med både Schuko, 3-fas 16A samt 3fas 32A kontakt. Den är dyr också men inte lika dyr som juice...
Tack, ska kolla på den. Verkar dock inte så mycket billigare än Juice. NRGkick med 3-fas, schuko och Typ 2, verkar landa på 1126€ men samma hos Juice landar på 1169€.
Sorry, ja får erkänna att jag bara kollade lite snabbt på länkarna.

Den jag har, är numera mjukvaran uppdaterad så man kan välja 1- 2- eller 3-fas direkt i appen om man kör 3-fasuttag. Några skärmdumpar:
IMG_6682.png
IMG_6680.jpeg
IMG_6678.jpeg
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av airdrive »

Forts skärmdump pga Max 3 per inlägg
IMG_6677.png
IMG_6684.png
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4468
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av nek0 »

Jag köpte denna och är väldigt nöjd.
https://www.evsolution.se/produkt/go-e- ... fas-uttag/
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Macki »

Jag fick en med en laddare och två typ2 till min Ford, har dock redan sålt den ena typ2 men har laddaren kvar ( har sparat både den från etron och ioniq 5 )
Där ingår 1fas och man kan byta ut kontakten men nog inte mot 3fas utan husvagskontakt typ, det får man forska i själv.
Du kan få den några hundralappar billigare som forum kompis ;)
https://www.blocket.se/annons/skane/hem ... 1401482870
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Nect »

Kör Juice Booster i 3-fas uttag som ”laddbox”. Funkar bra och den är rejäl. Överlevde ett varv i snöslungan med bara några synliga märken…

Kommer inte skaffa någon laddbox då Juicen är så enkel att använda och kan tas med om man nu skulle vilja det.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 720
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Anderzzon »

Efter lite funderande blir det nog så att vi skippar en mobil laddare och bara köper en typ 2 kabel med spiral istället. Var lite inne på om man skulle köra en Metron med Tesla-knapp om man någon gång går tillbaka till Tesla men den blir nästan dubbelt så dyr.
Blir nog sedan att vi lånar farsans eller svärmors Tesla mobile connector när vi drar ner till Italien nästa gång. Fördelen med den är också att Tesla till skillnad mot många andra har en Italiensk adapter som är relativt billig. De gånger vi har bilat i Europa har det varit rätt ovanligt med 3-fas uttag så en 1-fas mobil laddare kommer räcka gott som komplement till snabbladdare och riktiga destinationsladdare.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av FStaake »

Anderzzon skrev: 01 jan 2025 11:34
FStaake skrev: 01 jan 2025 10:48
Slår ett slag för Metron.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Har använt en som primär laddning i 4 år och sista två år till två bilar. Funkar utmärkt.
Kabeln är tunn och smidig.
Kändes väldigt dyr, man får alltså 3-fas och schuko för 6000 kr? Då behöver man ändå köpa en separat kabel för laddning på stan också.

Kan tillägga att vi har en laddbox hemma så lösningen jag letar efter är bara när man är på semester + när man laddar på språng av olika anledningar.
Ok, jag utgick ifrån att det följde med en typ2-kabel.
Det kommer alltså inte med någon kabel alls?
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 720
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Anderzzon »

Nej precis, tror Polestar tar 2500 för en 5 meters.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av renes »

Anderzzon skrev: 01 jan 2025 15:31
renes skrev: 01 jan 2025 14:35
En reseladdare bör också ha inbyggd jordfelsbrytare typ B och det är inte alla modeller som har det.
Det har väl inte Teslas?
Jag vet inte, faktiskt. Men det borde den ha eftersom huset antagligen inte har det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 720
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av Anderzzon »

renes skrev: 02 jan 2025 19:14
Anderzzon skrev: 01 jan 2025 15:31
renes skrev: 01 jan 2025 14:35
En reseladdare bör också ha inbyggd jordfelsbrytare typ B och det är inte alla modeller som har det.
Det har väl inte Teslas?
Jag vet inte, faktiskt. Men det borde den ha eftersom huset antagligen inte har det.
En jordfelsbrytare kostar ju typ 2000 kr, tror inte det är många mobila laddare som har en sån inbyggd. Känns lite overkill till något man använder max en handfull gånger om året.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av tor-ake »

Mobila laddare ska ha, och åtminstone Teslas UMC har, likströmsläckagedetektor inbyggt, en mjukvaruvariant av jfb typ B.
Den löser samma funktion men är inte godkänd för fast montage, det var det som blev Easees fall om jag förstår rätt.

Vi har diskuterat detta med läckström, stundtals hetsigt, för några år sedan om man letar i gamla forumtrådar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Förslag på mobil laddkabel

Inlägg av renes »

Anderzzon skrev: 02 jan 2025 21:08
renes skrev: 02 jan 2025 19:14
Anderzzon skrev: 01 jan 2025 15:31
renes skrev: 01 jan 2025 14:35
En reseladdare bör också ha inbyggd jordfelsbrytare typ B och det är inte alla modeller som har det.
Det har väl inte Teslas?
Jag vet inte, faktiskt. Men det borde den ha eftersom huset antagligen inte har det.
En jordfelsbrytare kostar ju typ 2000 kr, tror inte det är många mobila laddare som har en sån inbyggd. Känns lite overkill till något man använder max en handfull gånger om året.
Om många har det vet jag inte, men min Metron har det i alla fall. Som jag använder dagligen, förresten. Lite reduntant faktiskt, eftersom matarledningen redan har en JFB typ B i elskåpet. Men när man är på annan ort är det mer meningsfyllt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar