Förslag på mobil laddkabel
Moderator: Redaktion
Förslag på mobil laddkabel
Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade denna men är inget varumärke jag känner till.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade denna men är inget varumärke jag känner till.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förslag på mobil laddkabel
Jag har en liknande den i länken, men betydligt billigare, ungefär 3000 kr.Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 09:43Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här Juice.
Jag använder den just nu på landet. Huset vi köpte har en trefaskontakt mitt på ytterväggen. Spotpriset är 4:24.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Ja man lär ju kolla vilka behov man har. En box med trefashandske är riktigt användbar, de gånger det finns uttag, så man kan ladda på. För mig är sladden en möjlighet att kunna ha ett smidigt elbilsägande, så den får kosta lite.
Jula har nån men även andra. Har själv en NRGkick med både Schuko, 3-fas 16A samt 3fas 32A kontakt. Den är dyr också men inte lika dyr som juice... har hittills laddat 2250 kWh med den så den har ändå fått jobba lite. Motsvarande energi på publika stationer hade blivit bra mycket dyrare.
Egentligen bara trefashandsken jag har använt i nån nämnvärd omfattning men shoko är bra om man står vid nån stuga som ligger lite off. Då kan man ligga och småladda på 6A så ger det ändå lite över tid.
Jula har nån men även andra. Har själv en NRGkick med både Schuko, 3-fas 16A samt 3fas 32A kontakt. Den är dyr också men inte lika dyr som juice... har hittills laddat 2250 kWh med den så den har ändå fått jobba lite. Motsvarande energi på publika stationer hade blivit bra mycket dyrare.
Egentligen bara trefashandsken jag har använt i nån nämnvärd omfattning men shoko är bra om man står vid nån stuga som ligger lite off. Då kan man ligga och småladda på 6A så ger det ändå lite över tid.
M3 LR 2023
Slår ett slag för Metron.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Har använt en som primär laddning i 4 år och sista två år till två bilar. Funkar utmärkt.
Kabeln är tunn och smidig.
Har använt en som primär laddning i 4 år och sista två år till två bilar. Funkar utmärkt.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
Kändes väldigt dyr, man får alltså 3-fas och schuko för 6000 kr? Då behöver man ändå köpa en separat kabel för laddning på stan också.FStaake skrev: ↑01 jan 2025 10:48Slår ett slag för Metron.
Kan tillägga att vi har en laddbox hemma så lösningen jag letar efter är bara när man är på semester + när man laddar på språng av olika anledningar.
Tack, ska kolla på den. Verkar dock inte så mycket billigare än Juice. NRGkick med 3-fas, schuko och Typ 2, verkar landa på 1126€ men samma hos Juice landar på 1169€.
Det finns en del 220v laddkablar på blocket/marketplace. I takt med att dom inte längre följer med bilarna är det nog många som passar på att sälja kabeln som kom i tjänstebilen separat.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Jag var i samma sits, tänkte först köpa en juice booster men den var så jäkla dyr. Vi köpte denna på Amazon. Har använt den vid besök hos föräldrarna som ju saknar egen laddbox, men gubben har 3-fasuttag i garaget. Den har fungerat fint för oss. Får även med adapter till både schuko och blått 1-fasuttag.Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 09:43Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här Juice.
https://amzn.eu/d/3ldrHxC
Senast redigerad av Xyborg, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har en likadan med lång sladd och en äldre som är liknande. De har fungerat bra men på den äldre så slutade knappen för att ändra strömstyrka fungera efter ca två års daglig användning och förvaring utomhus, den fungerar dock fortfarande bra att ladda med.Xyborg skrev: ↑01 jan 2025 12:24Vi köpte denna på Amazon. Har använt den vid besök hos föräldrarna som ju saknar egen laddbox, men gubben har 3-fasuttag i garaget. Den har fungerat fint för oss åtminstone. Får även med adapter till både schuko och blått en-fasuttag.Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 09:43Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här Juice.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Om två års daglig användning sliter ut den så är det nog lugnt för vår del. Den används kanske en gång i månaden. Så det borde bli 60 år innan vi kommer upp i samma mängd knapptryckMaw skrev: ↑01 jan 2025 12:32Jag har en likadan med lång sladd och en äldre som är liknande. De har fungerat bra men på den äldre så slutade knappen för att ändra strömstyrka fungera efter ca två års daglig användning och förvaring utomhus, den fungerar dock fortfarande bra att ladda med.Xyborg skrev: ↑01 jan 2025 12:24Vi köpte denna på Amazon. Har använt den vid besök hos föräldrarna som ju saknar egen laddbox, men gubben har 3-fasuttag i garaget. Den har fungerat fint för oss åtminstone. Får även med adapter till både schuko och blått en-fasuttag.Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 09:43Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här Juice.
En reseladdare bör också ha inbyggd jordfelsbrytare typ B och det är inte alla modeller som har det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag satte min på 8A första gången jag använde den och sedan har jag inte ändrat. Bara i bilen/appen.Maw skrev: ↑01 jan 2025 12:32Jag har en likadan med lång sladd och en äldre som är liknande. De har fungerat bra men på den äldre så slutade knappen för att ändra strömstyrka fungera efter ca två års daglig användning och förvaring utomhus, den fungerar dock fortfarande bra att ladda med.Xyborg skrev: ↑01 jan 2025 12:24Vi köpte denna på Amazon. Har använt den vid besök hos föräldrarna som ju saknar egen laddbox, men gubben har 3-fasuttag i garaget. Den har fungerat fint för oss åtminstone. Får även med adapter till både schuko och blått en-fasuttag.Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 09:43Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här Juice.
Volvo PV 544 Special 1963
- airdrive
- Teslaägare
Sorry, ja får erkänna att jag bara kollade lite snabbt på länkarna.
Den jag har, är numera mjukvaran uppdaterad så man kan välja 1- 2- eller 3-fas direkt i appen om man kör 3-fasuttag. Några skärmdumpar:
- airdrive
- Teslaägare
Jag köpte denna och är väldigt nöjd.
https://www.evsolution.se/produkt/go-e- ... fas-uttag/
https://www.evsolution.se/produkt/go-e- ... fas-uttag/
Jag fick en med en laddare och två typ2 till min Ford, har dock redan sålt den ena typ2 men har laddaren kvar ( har sparat både den från etron och ioniq 5 )
Där ingår 1fas och man kan byta ut kontakten men nog inte mot 3fas utan husvagskontakt typ, det får man forska i själv.
Du kan få den några hundralappar billigare som forum kompis
https://www.blocket.se/annons/skane/hem ... 1401482870
Där ingår 1fas och man kan byta ut kontakten men nog inte mot 3fas utan husvagskontakt typ, det får man forska i själv.
Du kan få den några hundralappar billigare som forum kompis

https://www.blocket.se/annons/skane/hem ... 1401482870
Kör Juice Booster i 3-fas uttag som ”laddbox”. Funkar bra och den är rejäl. Överlevde ett varv i snöslungan med bara några synliga märken…
Kommer inte skaffa någon laddbox då Juicen är så enkel att använda och kan tas med om man nu skulle vilja det.
Kommer inte skaffa någon laddbox då Juicen är så enkel att använda och kan tas med om man nu skulle vilja det.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Efter lite funderande blir det nog så att vi skippar en mobil laddare och bara köper en typ 2 kabel med spiral istället. Var lite inne på om man skulle köra en Metron med Tesla-knapp om man någon gång går tillbaka till Tesla men den blir nästan dubbelt så dyr.
Blir nog sedan att vi lånar farsans eller svärmors Tesla mobile connector när vi drar ner till Italien nästa gång. Fördelen med den är också att Tesla till skillnad mot många andra har en Italiensk adapter som är relativt billig. De gånger vi har bilat i Europa har det varit rätt ovanligt med 3-fas uttag så en 1-fas mobil laddare kommer räcka gott som komplement till snabbladdare och riktiga destinationsladdare.
Blir nog sedan att vi lånar farsans eller svärmors Tesla mobile connector när vi drar ner till Italien nästa gång. Fördelen med den är också att Tesla till skillnad mot många andra har en Italiensk adapter som är relativt billig. De gånger vi har bilat i Europa har det varit rätt ovanligt med 3-fas uttag så en 1-fas mobil laddare kommer räcka gott som komplement till snabbladdare och riktiga destinationsladdare.
Ok, jag utgick ifrån att det följde med en typ2-kabel.Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 11:34Kändes väldigt dyr, man får alltså 3-fas och schuko för 6000 kr? Då behöver man ändå köpa en separat kabel för laddning på stan också.FStaake skrev: ↑01 jan 2025 10:48Slår ett slag för Metron.
Kan tillägga att vi har en laddbox hemma så lösningen jag letar efter är bara när man är på semester + när man laddar på språng av olika anledningar.
Det kommer alltså inte med någon kabel alls?
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
Jag vet inte, faktiskt. Men det borde den ha eftersom huset antagligen inte har det.
En jordfelsbrytare kostar ju typ 2000 kr, tror inte det är många mobila laddare som har en sån inbyggd. Känns lite overkill till något man använder max en handfull gånger om året.
Mobila laddare ska ha, och åtminstone Teslas UMC har, likströmsläckagedetektor inbyggt, en mjukvaruvariant av jfb typ B.
Den löser samma funktion men är inte godkänd för fast montage, det var det som blev Easees fall om jag förstår rätt.
Vi har diskuterat detta med läckström, stundtals hetsigt, för några år sedan om man letar i gamla forumtrådar.
Den löser samma funktion men är inte godkänd för fast montage, det var det som blev Easees fall om jag förstår rätt.
Vi har diskuterat detta med läckström, stundtals hetsigt, för några år sedan om man letar i gamla forumtrådar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Om många har det vet jag inte, men min Metron har det i alla fall. Som jag använder dagligen, förresten. Lite reduntant faktiskt, eftersom matarledningen redan har en JFB typ B i elskåpet. Men när man är på annan ort är det mer meningsfyllt.