Man sålde färre bilar under 2024 än vad man gjorde under 2023. Trots kampanjer med 0% ränta på flera av de stora marknaderna under andra halvåret så sjönk alltså försäljningen jämfört med året innan. Det är väl en nedgång det?
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 224
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Aktien TSLA
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Aktien TSLA
Ja. Helåret 2024 gav aningen lägre leveranser än 2023.
Re: Aktien TSLA
Nånting missar du, om du kollar i nedre högra hörnet så ser du minustecken, alltså nedgång.
-19355 enheter och -1,1%.
Re: Aktien TSLA
Om man säljer färre bilar totalt på helårsbasis så är det väl en nedgång? Ett tillväxtbolag med negativ tillväxt. To the moon!
Re: Aktien TSLA
Utmaningen för Tesla i år tror jag blir att hålla uppe försäljningen i Kina, när de kinesiska tillverkarna rampar upp sin tillverkningskapacitet. Bilar, som i mina ögon, i de allra flesta fall är bättre än Teslas.backe skrev: ↑02 jan 2025 18:48Nånting missar du, om du kollar i nedre högra hörnet så ser du minustecken, alltså nedgång.
-19355 enheter och -1,1%.
Re: Aktien TSLA
Troligen mycket mera.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 17:31Undrar hur en 'mindre utflippat' formgiven pickup hade sålt…
Men det kommer vi aldrig få veta.
Tänk en eldriven pickup motsvarande ford F150 och toyota tundra för amerikanska marknaden, och en mer normalstor variant för den övriga. (troligen baserad på 3/Y)
Utan den asfula designen, rostfria paneler och skottsäkert glas..
Jag tror att minustecknet på sista raden där hade varit ett plustecken då, i synnerhet eftersom man troligen hade kunnat få fram den snabbare utan de extrema förseningarna som blev nu.
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Aktien TSLA
Som Maw skrev så ser det rätt illa ut när Cybertruck redan tappar i försäljning trots att en billigare variant varit tillgänglig i Q4.
Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.
Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.
Nissan Leaf 2014
Re: Aktien TSLA
Något nytt som inte kannibaliserar på dom befintliga modellerna då. Som en pickup t.ex.granlundii skrev: ↑02 jan 2025 22:30Som Maw skrev så ser det rätt illa ut när Cybertruck redan tappar i försäljning trots att en billigare variant varit tillgänglig i Q4.
Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
De två rykten som finns är väl:Fredrik j skrev: ↑02 jan 2025 22:35Något nytt som inte kannibaliserar på dom befintliga modellerna då. Som en pickup t.ex.granlundii skrev: ↑02 jan 2025 22:30Som Maw skrev så ser det rätt illa ut när Cybertruck redan tappar i försäljning trots att en billigare variant varit tillgänglig i Q4.
Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.
Antingen billigare version av Model 3 eller ngt helt nytt med ratt och pedaler baserat på plattformen till den så kallade Cybercab.
Florerar det rykten om att det skulle komma ytterligare en pickup?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
Nej, det tror jag inte. Vad jag menar är att en pickup skulle vara en modell som inte kannibaliserar på 3/Y.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 22:39De två rykten som finns är väl:Fredrik j skrev: ↑02 jan 2025 22:35Något nytt som inte kannibaliserar på dom befintliga modellerna då. Som en pickup t.ex.granlundii skrev: ↑02 jan 2025 22:30Som Maw skrev så ser det rätt illa ut när Cybertruck redan tappar i försäljning trots att en billigare variant varit tillgänglig i Q4.
Får se då hur uppdateringen av Model Y, samt den eventuella "next-generation vehicle" påverkar försäljnigen under 2025. Gissar själv att försäljningen blir ungefär som de senaste två åren, 1.8 miljoner. Men om de överraskar och börjar sälja något nytt till ett bra pris kan det förstås bli bättre.
Antingen billigare version av Model 3 eller ngt helt nytt med ratt och pedaler baserat på plattformen till den så kallade Cybercab.
Florerar det rykten om att det skulle komma ytterligare en pickup?
En billigare version av 3 skulle ju intressera kunder som annars hade köpt dyrare variant. Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 23:24Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Re: Aktien TSLA
Tanken var för något år sedan att den billiga lilla bilen skulle byggas i Mexiko, men det lades väl på is mycket p.g.a. subventioner som man inte skulle få ta del av då. Det gällde nog även Texas också, då kalkylen byggde på kinesiska batterier som inte skulle kvalificera sig för stöden.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 23:24Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Re: Aktien TSLA
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.d3marcus skrev: ↑02 jan 2025 23:46Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 23:24Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Re: Aktien TSLA
Otroligt hur en del kan vända på siffror och tycka det är rimligt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Aktien TSLA
Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.dfa skrev: ↑03 jan 2025 10:12Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.d3marcus skrev: ↑02 jan 2025 23:46Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 23:24Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1851
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Aktien TSLA
Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.spacecoin skrev: ↑03 jan 2025 17:39Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.dfa skrev: ↑03 jan 2025 10:12Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.d3marcus skrev: ↑02 jan 2025 23:46Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 23:24Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.
När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Aktien TSLA
Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?Lerumsexpressen skrev: ↑03 jan 2025 20:45Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.spacecoin skrev: ↑03 jan 2025 17:39Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.dfa skrev: ↑03 jan 2025 10:12Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.d3marcus skrev: ↑02 jan 2025 23:46Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 23:24
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.
När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1851
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Aktien TSLA
Utan att mena något illa, det är ju därför vi diskuterar här, vi vet ju inte Teslas planer.backe skrev: ↑03 jan 2025 23:01Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?Lerumsexpressen skrev: ↑03 jan 2025 20:45Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.spacecoin skrev: ↑03 jan 2025 17:39Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.dfa skrev: ↑03 jan 2025 10:12Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.
När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
Det har tidigare funnits produktionslinjer för batterier, linjer som skeppades till USA i.om Bidens IRA.
Vidare så kanske de vill tillverka M3 och några av de andra modellerna som kommer i närtid.
Tror även att Tesla är medvetna om att Européerna gillar 5 dörrars Hatchbacks, då vore det klädsamt med tillverkning i Berlin.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Aktien TSLA
En 5dörrars hatchback hade ju kannibaliserat Model 3 fullständigt iallafall i Europa.Lerumsexpressen skrev: ↑03 jan 2025 23:35Utan att mena något illa, det är ju därför vi diskuterar här, vi vet ju inte Teslas planer.backe skrev: ↑03 jan 2025 23:01Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?Lerumsexpressen skrev: ↑03 jan 2025 20:45Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.spacecoin skrev: ↑03 jan 2025 17:39Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.dfa skrev: ↑03 jan 2025 10:12
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.
När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
Det har tidigare funnits produktionslinjer för batterier, linjer som skeppades till USA i.om Bidens IRA.
Vidare så kanske de vill tillverka M3 och några av de andra modellerna som kommer i närtid.
Tror även att Tesla är medvetna om att Européerna gillar 5 dörrars Hatchbacks, då vore det klädsamt med tillverkning i Berlin.
Re: Aktien TSLA
Det ryktades om att det skulle ske tillverkning av 4680 i Berlin men det blev ju aldrig något så det har nog aldrig varit några produktionslinjer för batterier i Berlin?Lerumsexpressen skrev: ↑03 jan 2025 23:35Utan att mena något illa, det är ju därför vi diskuterar här, vi vet ju inte Teslas planer.backe skrev: ↑03 jan 2025 23:01Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?Lerumsexpressen skrev: ↑03 jan 2025 20:45Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.spacecoin skrev: ↑03 jan 2025 17:39Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.dfa skrev: ↑03 jan 2025 10:12
Är dåligt insatt, men strategin är väl (?) att tillverka regionalt och då undviker man ju tullarna.
I så fall är frågan hur väl man kan blanda modeller / "plattformar" (mindre bil) på samma lina/linor hur väl man nu kan göra det med megacasting etc.
Min fråga är - skall nya / mindre modellen tillverkas i samma fabriker och hur möjligt är det?
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.
När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
Det har tidigare funnits produktionslinjer för batterier, linjer som skeppades till USA i.om Bidens IRA.
Vidare så kanske de vill tillverka M3 och några av de andra modellerna som kommer i närtid.
Tror även att Tesla är medvetna om att Européerna gillar 5 dörrars Hatchbacks, då vore det klädsamt med tillverkning i Berlin.
Tesla har väl inga känd nya modeller på G utom Cybercab/Cybertaxi? Om man inte räknar de kommande snikvarianterna av M3/MY och den ständigt kommande Roadstern?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.d3marcus skrev: ↑02 jan 2025 23:46Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 23:24Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Model Y Performance Midnight Cherry Red