Kommer tyskarna överleva i Kina?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Kommer tyskarna överleva i Kina?

Inlägg av tesla newbie »

Ju mer jag tittar på de kinesiska elbilarna, desto tveksammare blir jag om huruvida de tyska premiumtillverkarna kommer vara kvar i Kina i framtiden. Titta på dessa två jämförelser mellan Li Auto L9 och BMW X7:

Visserligen är väl X7 lite bättre chassimässigt och enligt båda videorna lite sportigare att köra, men det skiljer 600000 RMB i pris mellan dem. Li Auto L9 kostar till och med mindre än kinatillverkade förlängda BMW X5. Man måste nog älska BMW väldigt mycket för att välja en sådan framför L9 i Kina. Som boende i europa så hoppas jag givetvis att europeisk bilindustri kommer överleva, men man måste nog göra något radikalt om man ska forsätta vara relevanta i Kina.
manneson

Re: Kommer tyskarna överleva i Kina?

Inlägg av manneson »

De överlever på de som inte vill ha kinesiska varumärken helt enkelt. Men volymerna lär minska signifikant.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

tesla newbie skrev: 28 dec 2024 17:04
Ju mer jag tittar på de kinesiska elbilarna, desto tveksammare blir jag om huruvida de tyska premiumtillverkarna kommer vara kvar i Kina i framtiden. Titta på dessa två jämförelser mellan Li Auto L9 och BMW X7: […]

Visserligen är väl X7 lite bättre chassimässigt och enligt båda videorna lite sportigare att köra, men det skiljer 600000 RMB i pris mellan dem. Li Auto L9 kostar till och med mindre än kinatillverkade förlängda BMW X5. Man måste nog älska BMW väldigt mycket för att välja en sådan framför L9 i Kina. Som boende i europa så hoppas jag givetvis att europeisk bilindustri kommer överleva, men man måste nog göra något radikalt om man ska forsätta vara relevanta i Kina.
Hur säljer den där Li Auto L9 i Kina? Gillar kineser instrumentkluster-delete? Känns som att det finns andra kinesiska full-size SUVar som säljer bättre i Kina…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

SwedishAdvocate skrev: 28 dec 2024 17:41
Ju mer jag tittar på de kinesiska elbilarna, desto tveksammare blir jag om huruvida de tyska premiumtillverkarna kommer vara kvar i Kina i framtiden. Titta på dessa två jämförelser mellan Li Auto L9 och BMW X7: […]

Hur säljer den där Li Auto L9 i Kina? Gillar kineser instrumentkluster-delete? Känns som att det finns andra kinesiska full-size SUVar som säljer bättre i Kina…
Hittills år har den sålt nästan lika bra som BMW X5:
IMG_2221.jpeg
Källa: https://xl.16888.com/style-202401-202411-2.html
hksnismo

Inlägg av hksnismo »

När kineserna kan hålla kina priser på deras bilar även i Europa först då behöver vi vara oroliga.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

hksnismo skrev: 28 dec 2024 23:13
När kineserna kan hålla kina priser på deras bilar även i Europa först då behöver vi vara oroliga.
Tror att problemet är större än så.
Europeiska tillverkare har stor del av sin omsättning och tillverkningsvolymer i Kina, då Kinas bilmarknad är så mycket större än EUs.
Det innebär att när Legacy fabriker står stilla, då går leverantörer i konkurs och priskontrakt ändras när tillverkningsvolymer minskas.
När Kinesiska leverantörer går i konkurs eller måste höja priserna så slår det mot marginalerna och mot den mycket dyra biltillverkningen i EU eller Japan.
Så frågan blir, ska vi då samarbeta med Kinesiska tillverkare i Kina för att få behålla låga priser och göra EU förbannad eller ska vi ge upp Kinas låga priser på material, teknik och tillverkning?
Väljer vi EU, så måste priserna upp ytterligare och vi måste minska våra ambitioner på tillverkningsvolymerna och därmed måste även minska arbetstillfällen och bilfabriker.
Lägg till USAs tariffer och tullar…..
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
backe

Inlägg av backe »

tesla newbie skrev: 28 dec 2024 21:01
SwedishAdvocate skrev: 28 dec 2024 17:41

Hittills år har den sålt nästan lika bra som BMW X5:
IMG_2221.jpeg

Källa: https://xl.16888.com/style-202401-202411-2.html
Hur har Tesla model x sålt i Kina då?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lerumsexpressen skrev: 28 dec 2024 23:37
hksnismo skrev: 28 dec 2024 23:13
Tror att problemet är större än så.
Europeiska tillverkare har stor del av sin omsättning och tillverkningsvolymer i Kina, då Kinas bilmarknad är så mycket större än EUs.
Det innebär att när Legacy fabriker står stilla, då går leverantörer i konkurs och priskontrakt ändras när tillverkningsvolymer minskas.
När Kinesiska leverantörer går i konkurs eller måste höja priserna så slår det mot marginalerna och mot den mycket dyra biltillverkningen i EU eller Japan.
Så frågan blir, ska vi då samarbeta med Kinesiska tillverkare i Kina för att få behålla låga priser och göra EU förbannad eller ska vi ge upp Kinas låga priser på material, teknik och tillverkning?
Väljer vi EU, så måste priserna upp ytterligare och vi måste minska våra ambitioner på tillverkningsvolymerna och därmed måste även minska arbetstillfällen och bilfabriker.
Lägg till USAs tariffer och tullar…..
Alla stora underleverantörer i Europa har även verksamhet i Kina.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Ju mer jag tittar på de kinesiska elbilarna, desto tveksammare blir jag om huruvida de tyska premiumtillverkarna kommer vara kvar i Kina i framtiden.

Kommer tyskarna överleva i Kina? Jag ställer motfrågan; kommer tyskarna överleva överhuvudtaget?

I den här videon pratas det om hur fort det går i fordonsomställningen nu och hur Kina dominerar omställningen. Det är inte bara fossilbilar -> elbilar, utan det är från vilka märken folk köper sina bilar. Det håller på att ändras totalt. Och det går fort.

Jag känner igen mig lite när man hör folk på jobbet prata bil och sin nästa bil. Numer pratar man lika mkt om Zeekr och Xpeng som om Toyota och Audi. Den diskussionen fanns ju inte ens på kartan för bara 3 år sen.

How China took over the global car industry in only a few years:
Mvh
Nilsson

Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Jag är inne på Nilssons spår. Legacy biltillverkare har helt och hållet tappat moment. De är så bortdribblade att de sitter på läktaren och äter korv medan Kina bokstavligen sprutar ut elbilar.

Och vad gör legacy? Bromsar sin utveckling av elbil, satsar på hybrid och ICE-utveckling. Gamla gubbar (VDs) står och säger att el inte är framtiden och att det är rätt att satsa på ICE vilket i sin tur gör att de förlorar ännu mer tid och utveckling och hamnar ännu längre från.

Det är ju lixom helt och hållet hål i huvudet att VAG inte haft förvärmning av batteri förens nu. Och att mjukvaran i de allra flesta bilarna är helt och hållet undermålig. De vågar inte satsa 100% och det kommer att leda till enorma förluster och att flera stora märken kommer att gå i graven. Skulle inte alla bli förvånad om t.ex. VW inte finns om 20 år. (Eller annat valfritt märke)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Carlsson skrev: 29 dec 2024 08:52
Jag är inne på Nilssons spår. Legacy biltillverkare har helt och hållet tappat moment. De är så bortdribblade att de sitter på läktaren och äter korv medan Kina bokstavligen sprutar ut elbilar.

Och vad gör legacy? Bromsar sin utveckling av elbil, satsar på hybrid och ICE-utveckling. Gamla gubbar (VDs) står och säger att el inte är framtiden och att det är rätt att satsa på ICE vilket i sin tur gör att de förlorar ännu mer tid och utveckling och hamnar ännu längre från.

Det är ju lixom helt och hållet hål i huvudet att VAG inte haft förvärmning av batteri förens nu. Och att mjukvaran i de allra flesta bilarna är helt och hållet undermålig. De vågar inte satsa 100% och det kommer att leda till enorma förluster och att flera stora märken kommer att gå i graven. Skulle inte alla bli förvånad om t.ex. VW inte finns om 20 år. (Eller annat valfritt märke)
Det är av naturliga skäl Legacy tillverkarna gör så, de har så mycket lån/pengar, fabriker, kunskaper och teknologi inlåst i det gamla, så företaget, de anställda, UL, ÅF och industrin runt dessa kan och vill inte gå vidare då de inte ser hur de kan vinna kortsiktigt, men de kommer bara att förlora i slutändan ändå.

Kallas inlåsningseffekter och drabbar alla företag, teknologier, organisationer och civilisationer.
De som inte kan, vill eller vågar transformeras eller anpassa sig går givetvis under.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Davlind
Teslaägare

Inlägg av Davlind »

Har Audi skrotat sin slogan ”vorsprung durch teknik” ännu? Tänker att hela grejen med Audi var teknik i framkant - de är redan rökta på den fronten . Vw - märket har kanske fortfarande en chans i framtiden med hyfsat pris/värde för pengarna …
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Det är inte bara inom EV som kineserna tar över. Kina leder utvecklingen inom flera framtidsbranscher, inte minst inom energi.

När arbetstillfällena försvinner från Europa och USA så kommer våra politiker bli tvingade att höja tullarna. Detta för att tvinga kineserna att starta fabriker i Europa/USA.

I grunden hjälper det dock inte VW med flera. De går en tuff framtid tillmötes.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

pefreli skrev: 02 jan 2025 11:05
Det är inte bara inom EV som kineserna tar över. Kina leder utvecklingen inom flera framtidsbranscher, inte minst inom energi.

När arbetstillfällena försvinner från Europa och USA så kommer våra politiker bli tvingade att höja tullarna. Detta för att tvinga kineserna att starta fabriker i Europa/USA.

I grunden hjälper det dock inte VW med flera. De går en tuff framtid tillmötes.

Medhåll, och de knappar in på AI med !
ingen bra utveckling detta
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Inga träd växer till himlen. De kinesiska tillverkarna kommer liksom japanerna före dem att nå en topp.

Tyskarna i Kina är dock rökta. Amerikanska bilar var stort i Sverige före 1940. Det fanns lokal slutmontering o.s.v. Efter 1970 har de varit iskalla, undantaget Tesla. Jag tror att tyska bilar kommer vara lika heta i Kina som amerikanska varit i Sverige.
Skriv svar